Bukefalos 28 år!

För lite muskler i benet?

X

xPiica

Hej! Jag märkte här om dagen då jag red ut att jag lätt 'tappar' mitt höger ben när jag rider. Främst med sadel. Rider mestadels barbacka då jag av någon anledning tycker att det är lättare och man kommer närmare hästen då. Men red hur som helst ut med sadeln och märkte att jag tappar konstant höger stigbygel och att mitt knä ligger inte alls mot sadeln utan glider istället rätt ut!

Kan det vara så att jag har för lite muskler i höger benet? Har även lättare att arbeta med vänster benet i ridningen. Har varit hos flera olika läkare som sagt att jag har lite lätt S-formad ryggrad och även lite vriden, vilket gör att kroppen kompenserar skevheten med att muskla kroppen mer på ena sidan. I mitt fall vänster sidan. Ska till en osteopat om ca. en månad tror jag det var, tänkte fråga då om övningar så man kan bygga upp muskler igen men tänkte kolla här ifall någon hade lite smarta tips att komma med.

Någon annan med likande problem som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det? Vet inte, kanske bara är en dåliga vana jag fått?
Tack för svar. :)
 
Sv: För lite muskler i benet?

Jag känner igen mig i ditt problem. Båda mina knän har en tendens att inte ligga an mot sadeln, så det är ett sits problem. Däremot har jag mycket lättare att rida i vänster varv (arbeta mest med vänster skänkel).

Jag däremot har ingen sned ryggrad. Tyvärr, hade varit skönt att ha något att skylla på :rofl:
 
Sv: För lite muskler i benet?

Kan vara att du spänner dig nånstans i kroppen. Min högerskänkel är ute och virrar ganska ofta pga att jag spänner insida lår.
 
Sv: För lite muskler i benet?

Mitt bästa råd:
Sök hjälp så fort som möjligt!

Jag "tappar" mitt högra ben ibland jag med, jag förlorar känseln i det och höften liksom "låser" sig. Det blir ingen bra ridning, det gör jäkligt ont och det blir inte bra...
Varit stammis hos diverse kiropraktorer i flera år, men bara blivit tillknäckt med motiveringen "du är lite s-formad i ryggen". Någon vecka senare har jag ont igen. Gick till läkaren som sa åt mig att hästar ska man inte hålla på med, sälj hästen och börja banta (jag är 162 cm och väger ca 61 kg, rätt vältränad).
Fick tid hos en annan kiropraktor i stan. Han konstaterar att jag förmodligen behöver röntgas, jag har nerver i kläm i ländryggen, för "tajta" senor över bäckenet/höften och massa annat i samma anda. Jag har fortfarande inte fått tid för röntgen (läkaren hävdar hårdnackat att det beror på att jag har häst, hästtjejer behandlar man inte) men är trogen kund hos min nya kiropraktor. Det blir bättre, men inte bra. Har förmodligen gått med det för länge.
Går även till sjukgymnast och tränar en gång i veckan.
 
Sv: För lite muskler i benet?

Men usch, låter inte bra alls! :o
Läkare alltså.. Först fick jag höra att det går minsann inte att göra något åt S-formad och roterad ryggrad utan det är bara till och leva med. Kanske inte så mysigt då det faktiskt snear till hela kroppen tycker man ju, ryggraden är ju ändå det som bygger kroppen.. Right?
Gick senare till en annan läkare som sa att man kan visst göra något åt så skev rygg och det är bara till och bygga om musklerna lite och muskla upp så att ryggen lägger sig till rätta. Vet inte riktigt vad man ska tro på egentligen.. :(
 
Sv: För lite muskler i benet?

Det går att göra något åt! Antar det är skolios du har? Försök hitta en duktig kotknäckare och en sjukgymnast, de kan ofta hjälpa till väldigt mycket! Med massa envishet och träning kan man bli mycket bättre.
Stå på dig och kämpa på! :laugh:
 
Sv: För lite muskler i benet?

Oj vad läskigt det är när de knäcker kotorna på en! :o Fast ska göra det, hitta en bra sjukgymnast! Tack för svaren :D
 
Sv: För lite muskler i benet?

Jag vet, det låter som halva ryggen ska lossna :p Men det brukar kännas bättre efteråt, man får trösta sig med det :p
 
Sv: För lite muskler i benet?

Mitt högerben är mycket svagare än det vänstra. I och för sig beror det på att jag bröt det för tre och ett halvt år sen, och det har aldrig gått att träna upp det mer efter det.

Sjukgymnast kanske kan hjälpa dig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: warg
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp