Bukefalos 28 år!

För mycket kraft?

Sv: För mycket kraft?

enligt stallägaren ska dörren vara uppspänd med tråd när man är där. Sen vill inte jag vara instängd i ett skjul tillsammans med hyperaktiva hästar...
 
Sv: För mycket kraft?

Som sakt stannar inte hästarna i hagen om dörren är öppen så stäng. Att du sen inte vill/klarar vara där då ÄR ditt problem inte hästägarens. Ja jag håller fullt med om att uppfostran av dessa hästar är usel. Men det är ju du som får anpassa så att du och din häst är på ett ställe som motsvarar era behov. Inte hyresvärden.
 
Sv: För mycket kraft?

jag tänker inte sätta mig i fara, vilket jag är om dörren stängs. Då ska jag stå där inne tillsammans med två hästar som bara far omkring. Har redan blivit skallad flera gånger. Därför jag försöker stå utanför. Men det går ju inte heller. Då dom blir stressade för att min inte är kvar.
 
Sv: För mycket kraft?

Varför tar du inte och flyttar hästen NU , du har ju fått en annan lösdriftplats så slipper du alla problem ?
 
Sv: För mycket kraft?

jag kommer flytta, det ska bara passa med den nya lösdriftsplatsägaren också när vi kommer dit. Det är inte bara mig det ska passa.
Planen är att låna ut min dam sen också, så jag får chans att återhämta mig. Men allt löser sig. Jag jobbar på det.
 
Sv: För mycket kraft?

Men om du redan hittat en plats och och den nya ägaren vet att du vill flytta fort bestämmer man inte en dag direkt då som passar er båda så flytten går fort ?

Känns som något haltar i historien ? Har lite svårt att förstå att man kan sitta och ägna så mycket energi i en tråd istället för att lösa problemet när man är så sjuk ?

_Det_ måste vara fruktansvärt jobbigt efter en hjärnblödning .
 
Sv: För mycket kraft?

vi har löst det och flytten kommer ske så fort det bara går. Fortfarande måste det passa den nya ägaren också. Dag och tid är redan bestämt. Och det är inte ikväll uppenbarligen.
Men tid är redan bestämt. Dag med. Jag bara väntar på att det ska bli rätt dag.
Sen ska det passa med dom som ska hjälpa mig flytta med. Hade det bara handlat om mig hade vi redan flyttat. Men det handlar om fler som det ska klaffa för.
Och hästen kommer antagligen lånas ut. Den här cirkusen har tagit för mycket av min energi redan. Jag har redan hamnat på sjukhus en gång för mycket. Det slet. Rejält...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket kraft?

Då finns det ju inget mer att älta i tråden eftersom allt är löst .

Då kanske det är bättre att du tar hand om dig och ser till att bli frisk ......

Lycka till Mia
 
Sv: För mycket kraft?

jag kämpar på. Läser bara tråden för att påminna mig själv om att allt är inte mitt problem att lösa fram tills dess vi flyttar. Rymmer hennes hästar är det inte alltid mitt problem att jaga... Självklart gör jag allt jag kan för att dom inte ska rymma. Men gör dom det mot förmodan så är det inte mitt fel. Inte mitt ansvar att lösa. Jag ska inte behöva riskera min hälsa. Speciellt när det inte görs något för att förhindra att det sker heller...
Dock är det tråkigt att jag tvingas bli av med hästen för att jag hamnat på sjukhus mer än jag orkade med.... För att jag jagade annan människas hästar, för att det inte finns el, för att människan vägrar ta ansvar för sina djur. Därför är jag helt slutkörd... Och kommer lägga ner för ett tag. Så jag blir människa igen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket kraft?

Kram på dig och lycka till med nya stallet!
Hoppas du blir helt frisk och kan börja rida igen snart. Bättre rehab finns inte!!

Mvh Susanne.
 
Sv: För mycket kraft?

Tycker det är tragiskt det du skriver. Hoppas du kommer iväg som du ska till nya stallet och att du får ordning på ditt liv.
 
Sv: För mycket kraft?

tror jag lägger ner hästeriet ett tag. Jag är så slut så det finns inte... Inte nog med att olyckan tröttat ut, lösdriftsägaren har gjort mig så slut...
 
Sv: För mycket kraft?

det är helt sanslöst att jag ska behöva ta konsekvenserna av att hon trycker i sina hästar sjuka mängder havre. Och att ingen av dom har respekt nog att hålla sig i hagen. Var ute idag, stog med en pinne och vevade för att min häst skulle få stå ifred och utan att jag skulle behöva jaga dom för att dom sprängt ingången...
Blir fortfarande intressant när jag flyttar. Om dom väljer att spränga sen när jag tagit ut min häst för att lasta. Eftersom hästarna bara kutar fram och tillbaka, jag gissar att dom har sjuka mängder energi när dom får så mycket havre, och allt dom ser är samma hage varenda dag. Min dam är ju inte mycket för att springa heller så springsällskap har dom inte...
Ska bli så skönt att flytta...
Och hoppa jag blir av med min häst snart så jag får vila... För sista sjukhusbesöket tröttade ut mig så enormt. Alla elaka sms tröttar ut också. Där det står hur hatad jag är. Och oönskad. Och hur mycket pengar hon vill ha hela tiden för saker jag inte ens ska betala för... För brist på pengar har hon jämt... Inget hon mörkar heller...
Efterom hon tjatar att min hovis bara får komma ut strax efter lön...
 
Sv: För mycket kraft?

Har du ingen som kan hjälpa dig? Hade jag bott nära dig hade jag inte tvekat en sekund för att hjälpa dig. Om du lägger ner hästeriet tills du blivit frisk så har du nya krafter att ta av när du börjar igen. Har du ingen syster eller en hästtokig kusin eller nå´n annan som kan ta din häst ett par månader? Du måste nog vila en längre tid nu för annars riskerar du att bli ännu mer sjuk. Du är för aktiv för ditt eget bästa, vännen. Man måste vara oerhört försiktig med hjärnskador.

Kommer du bara fort nog till det nya stallet så ska du se att det lugnar sig.
Kram till dig.

Susanne.
 
Sv: För mycket kraft?

Min syster är den som äger hästen egentligen. Men hon bor 40 mil bort. Hon letar plats åt pållen och tar henne så fort hon kan. Så jag får ett break.
Nu har vi flyttat iaf :). Det gick bra. Inga hästar som rymde då jag stog med pinne och vevade. Dom försökte men tji fick dom. Sen lösdriftsägaren har inte varit ute på några dagar så då har dom inte fått havre alls. Man märker direkt när hon inte varit där! Inte samma stimm.... Hade en utlandsresa bokad nästa vecka (bokad för länge sen). Den är avbokad. Jag behöver lugn och ro. Så jag får läka.

Det som var spännande var att upptäcka hur mycket av mina saker hon hängt upp överallt, saker jag inte ens använt, hittade mitt ena westernträns med tillhörande westerntyglar upphängda, jag som rider i repgrimma! Och min kapson, hästen är aldrig longerad! Hon måste ju gått igenom alla mina saker för att hitta allt det där och kunna hänga upp det... Det är saker som jag medvetet låtit ligga längst ner i mina lådor, och så hänger det på krok!
Så jag fick kolla flera extra varv att jag fått med allt...

Sen väntar väl ett gäng elaka sms när hon ser att jag flyttat...
För att vara så hatad som hon säger att jag är så tycker jag alla vinkade väldigt trevligt när jag åkte!
Sen så har hon inte talat om heller att jag är uppsagd och att det bara är hon kvar, så dom visste nog inte att jag skulle åka för gott, dom trodde nog att det var dags för någon kurs igen med pållen....
Måste finnas någon anledning till att hon inte velat säga att jag är uppsagd, är jag så hatad som hon säger så ska väl det inte vara några problem och tala om det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket kraft?

då ska det inte angå mig heller när hästarna pga av överskottsenergi spränger bygget eller hittar på dumheter?
Hade det varit hästar med ro i kroppen hade dom inte gjort dumheter, då hade dom inte flängt runt och varit allmänt ordrägliga.
Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag kände att det kvittade idag om dom drog, för jag hade ändå inget jagat, för det är inte min uppgift... Visst, jag gjorde allt för att förhindra, men om hästarna som vanligt plöjt över mig så hade det inte varit mitt problem att lösa.
För det är vettigt att slänga i varje häst 7 kg havre/dag, som inte ens får lämna hagen....


Fortfarande märks det på hästarna när hon inte varit där på några dagar. Som nu. Nu var det mer ro. Lättare för mig att lasta och fixa med min häst. Det har ju gått ut över mig varje gång jag varit där att hon ger sjuka mängder kraft.

Och varje helg som hon velat att jag ska fodra hennes hästar... Helt ärligt, hennes hästar har inte fått 7 kg havre då, för det är jag som får ta konsekvenserna sen när dom gör dumheter...
Dom behöver inte havren för att det är kallt, dom rids inte och lämnar inte ens hagen. Det är fri tillgång på hösilage och dom går täckade. Vilken anledning finns det då att ge så sjuka mängder?
Det är inga raser som kräver mycket kraftfoder heller...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket kraft?

Det blir fakitist även ditt problem om man som i ditt fall delar på fodringar och sköttsel. TYvärr så är det så.
Jag tycker även att du accepterade sittsen när hon tog dit hästen som hon informerade var en utbrytarkung. Då lär man oxå fullfölja dom åttaganden hur hårt den än låter med att fånga hästen när den rymmer. Annars flyttar man vilket du borde ha gort och även jag hade gort för länge sedan.

JAg hade faktist oxå blivit tokig om min häst lämnades som du lämnade hennes. Själv hade jag inte lämnat någon annans häst på det viset utan sett till att annat folk hjälpte till eller såg till hästen tills dess ägaren kunde kontaktas om jag själv inte kunnde göra det pga sjukhusvisstelse.

Så ja, jag tycker du klantade till dej lite och hade kunnat gort annorlunda.

Men det betyder inte att jag anser att ägaren behandlar dej rätt för det! INte det minsta. Hade jag själv kunnat så hade jag hjälpt till att jaga häst åt dej när det behövdes.
 
Sv: För mycket kraft?

Jag försökte ju få tag i ägaren i timtal. Fredagskvällar är det inte många i stallen runt omkring att fråga om hjälp heller. Och vi var två. Men han drog genom tråd till och med. När jag väl fick tag i henne så valde hon själv att inte åka ut förrän dagen efter. Dom som ägde hagen informerades. Vad mer skulle jag göra? Han gick inte att fånga, då hade han dragit genom tråden någon annanstans. Då är det väl hennes uppgift att se till att han kanske har grimma på? Att det finns el i den ordinarie hagen? Att hon gjort allt hon kunnat först?
Jag flyttade idag. Och jag kan säga att inget har fortfarande gjorts åt problemet. Det är forfarande nästan ingen el i hagen någonstans.
Hon visste vad hon köpte på sig. Jag kan inte säga nej till en stallägare vilka hästar hon får köpa? Jag kan ju bara acceptera. Nu flyttade ju jag så fort jag bara kunde ockå.
Dom flesta veckorna hon hann ha utbrytarkungen låg jag dessutom på sjukhus. Då är det himla svårt att flytta och leta ny plats när man ligger medvetslös.

Och nej vi delade inte, hon har gett order. Hon vill vara ledig. Bara för mig att acceptera. Hästarna skulle klara sig även om jag inte hade tid. För dom har fri tillgång på mat. Det är vattnet som riskerar att ta slut...

Precis som hon gav order om att jag minsann ska jaga häst. Fast jag har läkarförbud... För hon har en hund hemma som ska valpa så hon har inte tid.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 499
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp