Bukefalos 28 år!

För mycket kraft?

Sv: För mycket kraft?

Jag hann inte ens in i hagen innan hästen var lös. Och då jag inte får jaga tog min kompis tag i det. Medans jag gick in och borstade. Men då hästen inte gick att fånga fick jag lägga ner min borstning och ge mig ut för att försöka fånga häst som vägrar bli fångad.
Och efter att ha jagat längre än vad jag orkade, prövat allt så stängde vi in hästen i den hagen som den sprungit in i. Då hade jag redan jagat hästägarem från det att hästen smet utan svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket kraft?

Jo, men du var alltså och borstade din i hagen?

Själva hagen. Inte i lösdriften elelr utanför?
 
Sv: För mycket kraft?

Jag har redan plats på annat ställe. Väntar på att flytta bara. Är lite orolig för hur jag ska få hennes hästar att stanna i hagen. Min måste ju ut ur hagen om jag ska kunna lasta. På det nya stället är hästarna mer väluppfostrade. Dom får inte flera kg kraftfoder bara för att. Fler inackorderade. Och det kommer aldrig mer bli mitt problem att uppfostra hästar för att ägarna köper på sig problemhästar utan en tanke på att lösa. Där vet dom om min olycka och att jag alltid har med hjälp ut för att fånga häst. Och jag får åka ut och bara borsta.
 
Sv: För mycket kraft?

Jag stog mellan skjulet och hagen där finns lampor. Det var bara jag, min häst och ubghästen kvar. Gammelhästen hade redan knatat för att utforska stallen runt omkring. Jag har nästan alltid min häst uppbunden när hon borstas för att kunna borsta i lugn och ro. Skjuletdörren var öppen om gamlingen ville springa genom järnrören tillbaka. Men han var en bra bit bort. Och upptäckte friheten.
 
Sv: För mycket kraft?

Det låter ju jättebra på nya stället. Men försök ordna med nuvarande stallägare så hon är där när du skall flytta din häst. Så hon har en chans att vara med och hålla ordning på sina hästar.

Lycka till i nya stallet!
 
Sv: För mycket kraft?

Jag lastar helst ensam då hon skickat så otroligt elaka SMS. Så jag är hellre där ensam i lugn och ro. Och slipper höra elakt skitsnack.
 
Sv: För mycket kraft?

Jag lastar helst ensam då hon skickat så otroligt elaka SMS. Så jag är hellre där ensam i lugn och ro. Och slipper höra elakt skitsnack.

Men du kan ju inte hantera hennes hästar? Hur tänker du nu? Är det inte bättre att de inte springer iväg vind för våg när du skall lasta? Jag begriper verkligen inte hur du tänker nu....
 
Sv: För mycket kraft?

Jag har med hästkunnigt folk när jag lastar också. Får väl veva med slangen. Oavsätt vill jag inte ha henne där för hon säger så elaka saker. Jag orkar inte höra mer skit. Jag kommer göra det jag kan för att dom inte ska rymma för att slippa elaka SMS. Men ha henne där, inte en chans. Då hon är för elak i käften.
Jag behöver lugn och ro. Inte bli upprörd. Jag vill få plocka och lasta med lugn och ro i sinnet. Får jag höra massa skit så blir jag upprörd och det kommer inte bli lättare att lasta. Jag vill inte vara arg när jag lastar. Eller ledsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket kraft?

Jag har med hästkunnigt folk när jag lastar också. Får väl veva med slangen. Oavsätt vill jag inte ha henne där för hon säger så elaka saker. Jag orkar inte höra mer skit. Jag kommer göra det jag kan för att dom inte ska rymma för att slippa elaka SMS. Men ha henne där, inte en chans. Då hon är för elak i käften.


Mogen inställning till hästarna och väldigt ansvarsfullt eller? Nä - här låter det som du bara har rättigheter hela tiden och INGA skyldigheter som inhyrd.
Tycker du resonerar extremt egoistiskt. Vad är en elak kommentar mot att eventuellt ha hästar rusande på vägar lösa?
 
Sv: För mycket kraft?

Fortfarande gör jag det jag kan för att dom inte ska dra. Hon har inte frågat när vi flyttar heller. Och nej, jag låter henne inte henne angripa mig mer. Då hon redan gjort mig för illa. Du ska se att jag inte låtit någon häst rymma när vi åkt. Därför jag har med hjälp då. Men hon vill jag inte ha där. Hon ger mig värk i huvudet. Jag måste ha ork att komma till nya stället och lära mig nytt. Inte vara helt slut för att det haglat elakt. Min stallhjälp vägrar vara där om hon är där då dom inte orkar med all skit heller. Dom vill också bara hjälpa mig lasta och åka. Inte behöva köra mig till akuten för att hon gett mig huvudvärk. Det vägrar dom. Så då är dom hellre ute flera stycken så det går snabbt. Och smärtfritt.
 
Sv: För mycket kraft?

Självklart ville jag att hästen skulle bli infångad. Men jag är så pass empatisk att jag kan förstå att om min inackordering har haft stroke precis så skulle inte hon fånga in honom utan kontakta någon (mig kanske)som kunde. Varför göra halmgubbar?
 
Sv: För mycket kraft?

Jag stängde ju in hästen i en hage dessutom. Så hästen var ju inte lös. Men stallägaren lät allt vara tills dagen efter. Så då kan ju det inte varit helakut att lösa.
 
Sv: För mycket kraft?

Jag gjorde ingen stor grej av att unghästen rymde först heller. Den går iaf att fånga. Men när häst nummer två rymmer. Som inte går att fånga. Och istället mejar ner allt som är i vägen...
 
Sv: För mycket kraft?

Ex på halmgubbe:

Påstående: Jag anser inte att barn bör leka på gatorna.
Svar: Så du anser att alla barn bör stanna inne jämt.
 
Sv: För mycket kraft?

Du säger att det inte är ditt problem när hennes häst rymmer. Men du är medveten om att den ene spränger järnrören. Om du inte har dörren stängd så anser ju jag att det är samma sak som att lämna grinden öppen. Vill du nu ha den reträttvägen när du är i skulet och borstar för att du inte kan hantera dom andra hästarna så har du förmodligen inget där o göra.
Hårda ord ja, men det är ju bara så.
 
Sv: För mycket kraft?

Jag stänger alltid för Eltråden så jag är ensam i skjulet. Väljer gamlingen att spränga där med. Vad ska jag göra?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 720
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp