Bukefalos 28 år!

För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Jag känner precis som du angående både cockern och pudeln.
Pudeln är lite vek(ofta) och har ett lite snipigt utseende. Cocker är lite för "på" och jag tycker inte att huvudformen känns riktigt "hälsosam" (amris), och det är väl amris man ska ha om man vill ha så lite jakt som möjligt om jag fattade rätt?

Vi skaffade en cockerpoo där både föräldradjuren gått i renrasavel, så de är kollade enligt konstens alla regler. Tror uppfödaren skulle sluta med avel men ville göra en sista kull, och valde denna mix då den är så himla poppis. Hon har båda föräldradjuren själv.

När jag tidigare kollat på korsningsavel med islandshäst(jag ville ha en sån) har jag sett att ungarna oftast får mest drag från sin mamma.
Vår cockerpoo har en cocker som mamma, och han har fått cockermage, cockerlynne(öppen, positiv, överdrivet glad och på), mycket cockerform på huvudet jämfört med pudeln(lite bulligare panna, lite tjockare "mule", lite mer läppar), cockerns kralliga kropp(fast pappa pudel var rätt krallig också), cockeröron på insidan(ingen hårväxt i öronen) men mer pudelform på öronlappen. Han är intelligent som en pudel, men har liksom inte särskilt mycket "will to please", håller inte lika tight koll på mig som jag tycker de flesta pudlar har på sina ägare. Han har ett starkt psyke och kan vara rejält kaxig och dominant, gissar att det kommer mer från cockerskallen ;)
Pälsen är som på portugisisk vattenhund, lockig snarare än krullig, fäller inte annat än när man kammar/borstar. När han var liten var han inte särskilt vattentät, men det är bättre nu.
Det enda jag saknar i just den här specifika hunden var att jag hade hoppats att han skulle vara lite mer förarvek.
Han har ingen eller mycket lite jakt i sig, vet dock ett par cockerpooer som har(för ägarna) besvärande mkt jakt.

Av de cockerpoos jag har träffat så tycker jag att de som är första generationens cockerpooer(dvs de som har två renrasiga föräldrar) är mest "homogena". Nästa generation verkar ha större risk för att slå igenom och bli "nästan helt pudel" eller "nästan helt cocker". Dock tycker jag att man lätt kan se skillnad på valparna i en kull, de är ju olika lockiga och formade redan då. Dock är det såklart inte säkert att man får exakt det lynne och utseende man hoppats på, angående lynnet så är det ju samma med renraser i viss mån, men det är såklart alltid något man måste beakta när man skaffar djur.

Det finns sk seriösa uppfödare av cockerpoo, som hälsoundersöker och som inte bara tillverkar valpar i parti och minut. Kolla in på cockerpoo-forumet och prata med lite annat folk där som har denna supermysiga blandras :love:

Några andra raser jag skulle kunna tänka mig:

Lagotto: verkar supertrevliga, liiiite lite större än vad jag ville ha, annars hade det varit som klippt och skuret. Pälsen är lite trist krullig, men det är ju bara ett "skönhetsfel"

Portugisisk vattenhund: som Lagotton precis vad jag vill ha egentligen, förutom att den är för stor.

Sheltie: underbar om man hittar en med stabilt lynne, enda felet här är att vi sökte en hund som fäller så lite som möjligt. Sheltien gillar jag dock så mycket att det nog blir en sån som hund nr 2 i framtiden.

Mellanpudel: som med shelitien viktigt att hitta en som är mentalt stabil, de är lite trista i utseende och päls tyvärr.

Jag är för bra och genomtänkt avel, jag kan tycka att det är för mycket knas inom renrasaveln för att man ska höja den till skyarna. Naturligtvis finns det en massa skitgräslig blandis-avel, och det stödjer jag inte alls, men att med eftertanke blanda lämpliga raser för att få fram något annat kan jag iaf inte se något fel i. Inom hästaveln är ju det väldigt vanligt, jag förstår inte varför det skulle vara så fel på hund.

Lycka till med ditt hundköp i alla fall!
Se till att du hittar en uppfödare som du litar på, som har gjort en seriös parning och som du känner att du kan få stöd av i framtiden. Uppfödaren är SÅ mycket viktigare än man först tror!
Se till att uppfödaren hanterar och uppfostrar valparna på ett sätt som du tycker är bra. Jag kan personligen säga att jag hade önskat att vår uppfödare tex rumsrenhet-tränat med tidningar så som min kollegas (cockerpoo)-uppfödare har gjort. Jag tänkte inte på att kolla sånt tyvärr, men det gör en jäkla skillnad när man sedan får hem det lilla knytet :love:
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Flatcoated Retriever har väl ganska hög risk att få cancer, så ha med det i beräkningarna. Mina föräldrars tik dog i livmodercancer när hon var 6 år. Det var ingen rolig process alls. Det var hemskt.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Kul att höra lite från någon med en cockerpoo! Det finns ingen chans att få se någon bild på din hund?

Just lagotto blev jag väldigt förtjust i - definitivt en ras jag kommer att läsa mer om!

Kl

Sen är det verkligen så att jag hittar massor av trevliga raser som stämmer in på familjens önskemål - förutom att jag inte riktigt gillar utseendet eller pälsen. Jag veeeet - det låter jätteytligt och fånigt - men det känns som ett viktigt kriterie trots allt. Sen skulle jag självklart inte falla för en "söt" hundras som i övrigt inte passar in skulle jag absolut inte köpa. Jag är inte ute efter en söt maskot, men ändå är det viktigt.

Jag hade nog gärna kunnat tänka mig en större hund egentligen. Men det är mest livssituationen just nu (med rätt så små barn) som gör att jag väljer en mindre. Och jo, jag tar med i beräkningen att barnen blir större och att hunden är mitt ansvar - inte barnens.

Förresten - någon som har en lagotto?
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Vad tyckte du om den spanska vattenhund jag tipsade om tidigare? Är nyfiken på varför du föredrar lagotton framför den.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Spansk vattenhund låter också intressant - men på den sidan jag läste om rasen stod det beskrivet att det är mycket vakt i den. Och så är den lite i största laget, vilket även lagotton egentligen är. Läste att lagotton går bra med andra djur "vilket många ridintresserade vittnar om". Det var nog det som gjorde att utfallet föll till lagottons fördel.

Men båda dessa raser är helt klart intressanta - och var för mig helt okända. Så stort tack för tipsen!

Ska kolla in tråden som handlar om lagotto också!
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Schapendoes:love:
De är en ras som har allt det du önskar!!

* Jenny *
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Ser ju intressant ut - en söt hund med knäppt namn! Schapendoes - hur uttalar man det? Schapändos?

Känns som att ulliga hårbollar i mellanstorlek är min melodi.

Intressantast hittills av de tips jag fått är nog (utan rangordning):

Schapendoes, Lagotto, Spansk vattenhund (och såklart min ursprungsidé blandis cocker/pudel)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Ser ju intressant ut - en söt hund med knäppt namn! Schapendoes - hur uttalar man det? Schapändos?
Ja hur uttalas det? shapendo typ... Eller shappis!

De är en härlig och mycket följsam hund. Alltid positiv:love:
Vår hund har aldrig koppel (jo i stan, 2 ggr/år)
Smiter inte (har hundlucka)
Är alltid med oss, på jobb, och i fritid. Med husse på jobbet fick hon ligga i en säng prinsessan Madeleine sovit i....
Älskar barn, alltid med bland hästarna, men vallar inte dom.
Ingen jaktinstinkt, men har dragit 40-50 meter efter en hare 1 gång..
Älskar att spåra.

Pälsvården består av 10 min kamning/vecka
tappar inte hår, om man inte kammar loss det.
Vi klipper henne runt nosen, gillar inte hundar jag inte ser ögonen på. Men det är ju en smaksak...
När hon löper håller hon sig väldigt renlig. Har sett 5-6 bloddropp varje löp max. En uppfödare jag träffade sa att det var typiskt shappisar,men jag vet inte om det stämmer.

Jag kan nog skriva en bok om hennes goda egenskaper. Och enda nackdelen är väl att hon inte vill vara ensam. Hon går givetvis att lämna hemma, men hon gillar det inte. Men eftersom hon är så lätt att ta med överallt så behöver vi inte lämna henne ofta.

Vi har inte "uppfostrat" Impa, hon var som född uppfostrad.:angel: Hon är snart 2 år, och "klok" (läser oss) som en gammal hund.

* Jenny *
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Ja den räknas som vallhund enligt SKK´s utställningsgruppsindelning, fast det gör en massa andra raser oxå som knappt vet vad som är bak o fram på ett får/nöt.
Som Collies o belgarna, två av dem iaf, samt Shapparna som nämnts i tråden.

kl
Nån föreslog Korthårig Collie, de är ju större än TS tänkt sig, o även om deras MH är snäppet bättre än de långhårigas så gäller det att välja förädradjur noga.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Halvt KL, halvt OT

Jag såg en gång en sheltie som var riktigt duktig på fårvallning! Hör inte till vanligheterna, vallanlagen verkar vara i stort sett borta på rasen, men det var det SÖTASTE jag sett :love:! Man blev allt lite ställd när den där superlilla saken bara gick in och körde med fåren som om det var den naturligaste saken i världen :D!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 880
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 395
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Vi är en aktiv familj på 6 personer och en katt som vill utöka vår familj med en valp till sommaren 2021. Nu är vi i stadiet att...
2
Svar
25
· Visningar
3 291
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp