Bukefalos 28 år!

För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

prusiluskan

Trådstartare
Har under hösten ältat mig fram till att familjen behöver en hund...

Har bestämt mig för att det jag söker är en mellanhund, pigg och glad som kan tas med på långpromenader, ridturer, skidturer - ja, alltså någon som gillar motion.
Jag vill ha en hund som kräver måttligt med pälsvård, som inte vaktar för mycket och som inte har för mycket jakt i sig. Heller inte en för liten hund - det ska vara lite lagom "massa" i den.

Är uppväxt i hundhem, men har sen dess inte haft någon större kontakt med hundar. I familjen finns det två rätt så små barn, katter och några hästar.

Har gjort nättester och har då hittat till cockerpoo som verkar vara något jag letar efter.

Har ni några erfarenheter - bra eller dåliga - eller synpunkter? Om någon har en cockerpoo - hur kom det sig att du fastnade för just denna korsning?

Är ju intressant att samla på sig lite info innan man ger sig ut på valpjakt (och jo, självklart kommer jag att kontakta uppfödare och gärna besöka andra cockerpoo´s innan jag fattar något beslut).
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Iom att det är en korsning vet man ju aldrig vilka egenskaper hunden får psykiskt- och pälsmässigt.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Varför blanda när du har 2 toppen raser att välja på som passar dig.

När du köper en sk. cockerpoo så vet du inte om den blir precis som en pudel, mest som en pudel, som en blandning, mest som en cocker eller precis som en cocker. Och jag pratar temperament, päls, sjukdommar m.m.

Varför inte välja en av dessa raser och köpa en renrasig så vet du vad du får istället för att få en hund som är mest lik en cocker fast du egentligen gillar pudeln bättre?

Det är inte mer jobb att ha en renrasig heller, den lilla cockerpoon kommer också behöva få lika mycket tid med klippmaskinen och kammen som om du köper en renrasig. Men köper du en blandis så får du inte veta i förhand vilken päls du får så du kan inte förbereda dig på hur mycket tid du måste tillbringa med kammen i handen.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Förutom diskussionen att man inte vet vad man får, så är det också så att de allra flesta raserna har någon typ av hälsotester som måste vara godkända för att valparna ska kunna registreras, tex patella, ögonlysning, höftröntgen etc för att garantera att rasen blir bättre och friskare.

Frågan är varför man parar en pudeltik med en cocker spaniel till exempel? Är det för att tiken inte uppfyllde häslokraven för sin egen ras? Jag menar, ska man ändå para och ta en kull så kan man ju lika gärna få så mycket för den som möjligt. Varför ska jag avla och göra allting seriöst, när jag bara får hälften av intäckterna tillbaka. En blandrasvalp kostar inte lika mycket som en renrasig.

En registrerad pudelvalp kostar ungefär 13.000:-. De annonserna jag sett på "Cockerpoo" är halva det priset. Det enda som skiljer i prisskillnaden för uppfödaren är SKKs avgifter. Låt säga att det är 5 st valpar i kullen. Det innebär att om man har en renrasig tik som klarar hälsokraven så skulle uppfödaren få 65.000:- minus alla kostnader för kullen. Är det däremot blandraser som säljaren får 7.000:- för (vilket är lite dyrt trots allt) så får uppfödaren 35.000:-. Det kostar inte 30.000:- att regga valparna i SKK, där handlar det om någon tusenlapp. Så varför skulle man om man hade en bra avelstik inte para henne med en renrasig hane och få ut mer pengar?

Antagligen för att tiken inte uppfyller hälsokraven! Att hanhundsägaren gör det kan jag förstå för det handlar om pengar. Han får säkerligen lika mycket pengar för en pudeltik som han får för en cockertik.....bara att man inte säger någonting om att han parat andra raser. Det håller man tyst om.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Fast sedan finns det ju oxå sådana som typ vurmar för att få fram en "ny" ras, och just cocker/pudel har ju blivit väldigt populära och många gillar dem, så det kan säkert vara därför det avlas så oxå.

Till TS: renrasigt är oftast säkrare, även om du såklart kan få tag på en trevlig blandrasvalp oxå. Själva har vi en cocker som vi tycker är en umärkt vovve. Hon orkar hänga med på det mesta men blir inte knasig av ett par dagar med bara enkel rastning (som nu när både jag p sambon är dunderförkylda). Dock vill hon gärna vara med, får hon bara vara med oss är hon nöjd. Hon kan vara ensam hemma om det behövs oxå, hon är själv 3-5 h några gånger i veckan utan bekymmer. Dock är det lite för mycket jakt i henne för vår smak, men det är tydligen ganska olika inim cockerrasen, o t o m inom kullarna som jag förstod det på hennes uppfödare. Vi har henne inte lös där det finns vilt, men om man hade jobbat ännu mer med henne hade det säkert kunnat funka det med. I övrigt är hon verkligen världens snällaste, goaste, gladaste o mest tillgivna lilla vovva! Kan varm rekommendera cocker spaniel!

Ang pälsen så klipper vi ner henne så det är inte så mkt med pälsvården heller. Funkar dock inte om man vill ställa ut.

Lycka till!
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Fast det tar uppemot 40 generationer att fa fram en ny ras eftersom med en ras kan man rakna med vissa sakra egenskaper, bade yttre och mentala. En blandras ar en hund man inte vet vad den kommer att utvecklas till ... som en "cockerpoo" tillexempel.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Hittar du någon blandisuppfödare som bryr sig om att hälsotesta för de olika problem raserna hunden har i sig? i detta fall cockerspaniel och pudel.

Cocker är en ras som har problem med;
- HD (höftledsdysplasi)
- PRA (ögonsjukdom) föräldradjuren måste ögonlysas
- PNP (njursjukdom)
- MH

Pudel är en ras som har problem med;
- PRA
- HD
- PNP
- SA

varför korsa 2 raser med samma fel?:confused:
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Utifrån frågan i rubriken så om blandraser generellt så är det en hel del grenar du inte kan tävla i. Du vet inte lika säkert vad du får. Du har inte SKK till hjälp om något strular. Föräldrarna och släktingarna, är de hälsotestade? (oftast inte) Vad har uppfödaren för mål med aveln? (oftast bara få fram söta trevliga valpar).
Det är då nackdelarna med blandras. Fördelar finns det egentligen inte några. Visst, de är oftast billigare men det bör inte vara ett kriterium. Ett par tusenlappar på 10-15 år och bland en massa andra utgifter, det är inte mycket. Bättre att välja ras efter vad som passar bäst än efter pris.
Att blandraser skulle vara friskare är en myt. I första generation om du inte blandar raser med samma ärftliga defekter så ja, möjligtvis. Men då är det istället väl mycket annat som skiljer mellan raserna och sådana korsningar blir sällan bra. Cocker och pudel har som sagt många gemensamma sjukdomar.


Det finns massa raser som passar in på dina kriterier. Varför inte välja en renrasig bland dem?

Fundera också vad du vill göra med hunden i övrigt (mental aktivering).
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Knapp

Tack för svaren!

Det verkar som att många har synpunkter på korsningar. Har jag tolkat det rätt att det är korsningar generellt, eller är det något särskilt med just korsningen av cocker-pudel som gör att ni är skeptiska?

Finns det någon annan ras som ni som avråder kan tipsa om?

Jag är verkligen ingen pudelmänniska (jag vet, det låter löjligt men jag har aldrig riktigt varit så förtjust i pudlar) och jag är heller ingen cocker-människa.

Jag känner att jag är något okunnig om alla hundraser - har suttit och plöjt igenom hundraser jag knappt kan uttala. Har ni något bra stalltips till mig?
(Jag förstår att det är svårt att råda någon på ett forum på nätet - men det är alltid bra att få lite input. Det är ändå ett stort beslut att välja ras på ens nya familjemedlem!)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Det är korsningar generellt folk är emot. Eller rättare sagt; korsningsaveln.

Om varken cocker eller pudel är "dina raser" verkar det ju även rätt dumt... Vad är det som tar emot? Utseendet eller annat?

Vad menas med "mellanhund", i cm?
Har du funderat över hur och hur mycket du vill aktivera hunden mentalt? Är du intresserad av hundträning?

Kan du svara på de frågorna kan du säkert få massa tips =)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Här har du en som aldrig skulle ha pudel, har haft cairn terrier och skulle gärna ha en igen. Gick dock och träffade en allergiker, och står nu här med två krulltottar, och är faktiskt väldigt nöjd, och har mot alla ods hittat min ras, om än den definitivt inte var det som jag tänkt mig.

Pudeln är en anpassningsbar ras, men andra raser som jag tittade på när jag skulle skaffa hund var, förutom Cairnterrier som faller på storleken även Schapendoes, Perro de aqua espanol, Lagotto Romagnolo osv.

Om du blir lite mer specifik i dina önskemål är det lättare att komma på raser att tipsa om.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

En Pinscher kanske? Har inte själc mycket erfarenhet av rasen men vad jag hört och läst passar den in på dina kriterier:
*det är en mellanstor hund
*i princip utan pälsvård (korthårig)
*vaktar och jagar inte överdrivet mycket
*går ihop med barn
*behöver lagom mycket motion. Klarar av både ridturer och att dra mindre släde på vintern
*relativt frisk (ögon och HD kan förekomma)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Hittar du någon blandisuppfödare som bryr sig om att hälsotesta för de olika problem raserna hunden har i sig? i detta fall cockerspaniel och pudel.

Cocker är en ras som har problem med;
- HD (höftledsdysplasi)
- PRA (ögonsjukdom) föräldradjuren måste ögonlysas
- PNP (njursjukdom)
- MH

Pudel är en ras som har problem med;
- PRA
- HD
- PNP
- SA

varför korsa 2 raser med samma fel?:confused:

Men hur kan du skriva att raserna har PROBLEM med vad du nämner? Vet du det?

På vilket sätt har cockern "problem" med MH? Problem med vilken del? MH är en beskrivning som inte är värderande. Det beskrivs ännu för få cockrar (för få för att man ska kunna dra riktigt väl underbyggda slutsatser), men trenden är positiv. Antalet har ökat mycket bara de senaste åren och om ytterligare några år har man en bra dokumentation. Rasens genomsnittsprofil visar knappat något alarmerande. Däremot finns det, sedan mycket länge, temperamentsproblem som kan dyka upp då och då. Men dessa är dessvärre inte av den art som går att fånga med MH.

Vare sig cocker eller pudel har "problem" med PRA. Det finns sedan några år en gentest för den inom båda raserna vanligaste formen av PRA. Vill man undvika den är det plättlätt. Sedan förekommer flera former av PRA, men för just dessa raser har den största boven besegrats. Cocker behövs inte längre ögonlysas inför parning, men rasklubben rekommenderar att det görs.

Cocker krav på HD-röntgen, men inga problem med HD enligt försäkringsstatistiken. Ett antal hundar drabbas tyvärr av HD, det är sant. Men hur många är det som lider av det? Måste vara en mycket liten del och det förekommer säkert i raser som inte har krav på rtg. En cockerpoo skapas väl vanligen av korsning mellan cocker (och jag tror att "originalet" är amris) + MELLANpudel. HD-röntgar man ens mellanpudel? Att man gör det med storpudlar vet jag, men måste det innebära att de har problem? Röntgen kan också vara ett sätt att hålla koll och motverka att problem uppstår.

PNP (numera kallat RD) förekommer hos cocker. I snitt är kanske ett fall/år känt. Visst mörkertal finns dock (bl.a. beroende på att veterinärer inte känner till att det finns ett bevakningsprogram och därför inte uppmuntrar djurägare att skicka prover till analys).

Att stämpla raserna med "problem" är PRECIS vad som får människor att lägga locket på och inte prata om hälsostatus på sina avelsdjur. För så fort något är öppet och ärligt talas det om att rasen/linjerna/kenneln har "problem" och det sprids som en löpeld. Själv skulle jag säga att de obs som finns för cocker är helt andra än de du nämner. Nämligen disposition för öron- och ögoninflammationen. Det är det vanligaste, rasbundna hälsoproblemet enligt enkät och försäkringsstatistik.

Jag tycker alltid att man först ska titta på de renrasiga alternativen, just för att det finns dokumentation på hälsa. OM man nu vill ha en blandras tycker jag att man ska ställa samma krav på föräldradjuren som om det varit en renrasig kombination. I fallet cockerpoo innebär det att jag skulle kräva DNA-test för PRA, d.v.s. att minst ett av föräldradjuren var fritestade vilket garanterar att avkomman inte kan drabbas. För att ha koll på andra ögonsjukdomar skulle jag vilja att föräldradjuren var ögonlysta. OM PNP att man följde samma rekommendationer som om det varit en renrasig kombination. Sedan det viktigaste: att föräldradjuren är sunda, friska hundar som ger ett bra intryck när man träffar dem.

Men som sagt, jag har svårt att se att inte en renrasig hund kan uppfylla de krav man har då det finns 400 raser.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Jag är inte emot blandras avel, men inte heller för. Däremot förstår jag inte anledningen till att blanda "plutt-i-nutt" raser för att få fram en trevlig sällskapshund. Vi har hundratals raser som passar till sällskap, lite motion och lite aktivering. Däremot kan jag vara för blandrasavel om det har en anledning. Tex. få fram bättre draghundar (Vorsteh- huskey är vanligt), Jakthundar, Vallhundar.

Om du inte gillar vaken pudel eller cocker skulle jag inte råda dig att köpa en cockerpoo eftersom det är väldigt sällan du får någon perfekt blandning utan de vanligaste är att det slår över åt något håll. Du kanske får en pudel med rakare päls eller en krullig cocker, men att två raser man inte gillar tillsammans blir någonting perfekt tror jag inte på. Tyvärr!

Du har inte berättat så mycket om vad du vill ha hos en hund och då är det väldigt svårt att ge tips. Hur mycket tid vill du lägga på päls? Promenader? Träning? Vilken träning tycker du verkar vara rolig? m.m

Tycker att du borde kika lite på Dvärgschnauzer & Bichon havaneise om storleken inte är så viktigt då detta är något mindre hundar.

Om vi pratar 45 cm + Börjar jag tänka på Lagotto, Eurasier, Schnauzer, Kromforländer m.m.
Det finns en hel uppsjö med trevliga hundar som skulle passa in på de kriterier du har :)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Jag tycker (alltid) att whippet är en underskattad ras när det gäller sportiga sällskapshundar. Den uppfyller alla krav utom detta med jakten. Där måste någon whippetmänniska berätta hur pass formbar en whippet är. Jag har haft borzoi i många år, så jag har den referensramen. Just nu är det bara cockrar, men jag är själv väldigt sugen på en whippet framöver. Saknar vinthund, men vill ha en liten och då finns det bara två.

Vad är det som gör att du inte är en pudel- eller cockermänniska? Om du förklarar kan det vara lättare att komma med förslag. Det är svårt att tänka sig att två raser man inte gillar blir en korsning man gillar.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Jadu läste bara på rasklubbarna... men de står väl fel där ;) men om nu HD förekommer i rasen bör man väl testa de, lika PRA? och oftast är det hundar man parar till blandninar som man inte ens bryr sig om de har problem eller inte..
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Nej, det står inte fel på rasklubbarnas hemsidor.

Jag har personligen skrivit en del av det som står på Cockerklubbens hemsida och förutsätter att det är rätt under de omständigheter som råder nu. Sedan ändrar sig saker hela tiden med nya rön. Men jag kan fortfarande inte se hur du drar slutsatserna om vad som är "problem". Jag läste på Pudelklubbens hemsida och konstaterar att det är kvar på DNA-test för PRA för de mindre varianterna och hd-rtg för storpudel. Det är registreringskraven, men det innebär inte att raserna har problem med det. Däremot förekommer nämnda sjukdomar i rasen.

Det som finns under "Avel" på Cockerklubben är statistik och sammanställningar för att tydliggöra fakta samt hjälpa människor att testa/beskriva sina avelsdjur. Det är inte det samma som att man har "problem". Exempelvis finns njursjukdomen FN bara hos cocker. Vi har inga kända fall i Sverige (vilket beror på att vi till nyligen inte kunnat diagnostisera sjukdomen) och statistiken visar att färre än 10 % av de testade hundarna är anlagsbärare. Således kan man knappast säga att rasen har problem med det. TROTS DET vill rasklubben ändå uppmuntra till att så många som möjligt testar sina hundar, för då behöver man dels inte riskera några fall, dels blir man på sikt av med sjukdomen. Därför står sjukdomen med under "Avel".

Hur kan en ras ha problem med MH?

Alla cockrar som ska gå i avel HD-röntgas. Det gäller även storpudel, som dock knappas är inblandad i cockerpoo. Alla mindre pudlar (mellan, dvärg, toy) som ska gå i avel MÅSTE DNA-testas. För cocker är det frivilligt, men för att få valpförmedling via rasklubben måste en av föräldrarna vara fritestade.

Jag vänder mig inte mot att man utför hälsotester. För mig är det självklart och mina tikar var DNA-testade långt innan SKK registrerade testerna. Jag vänder mig mot att du problemstämplar raser för att rasklubbarna är ärliga och INFORMERAR om hur uppfödare skall göra som vill göra dessa, i de flesta fall frivilliga, tester. Sådant kan skada människors vilja att vara öppna.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Samtidigt tycker nog jag som uppfödare att alla förekomna sjukdomar inom en ras är ett problem som jag tar hänsyn till i mitt val av avelsdjur.

Vart går gränsen för att det är ett problem och att det "bara" förekommer?

För mig är rasbundna sjukdomar absolut ett problem och att det finns vissa kriterier som måste uppfyllas inom vissa raser tyder ju på att det är fler inom den rasen än andra raser som har problem med just den biten. Annars hade inte behovet av registrationskrav funnits.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Har ni något bra stalltips till mig?
Har bestämt mig för att det jag söker är en mellanhund, pigg och glad som kan tas med på långpromenader, ridturer, skidturer - ja, alltså någon som gillar motion.
Jag vill ha en hund som kräver måttligt med pälsvård, som inte vaktar för mycket och som inte har för mycket jakt i sig. Heller inte en för liten hund - det ska vara lite lagom "massa" i den.
De allra flesta raserna hänger gärna med på det mesta. Många tror felaktigt att de behöver en brukshund eller ett träningsmonster för att hunden ska orka med att ha ett aktivt liv. Men saken är den att de allra flesta hundraserna funkar inom den kategorin som du benämner ovan.

Vad tycker du om dessa hundraserna?
Irländsk setter
Golden retriever
Labrador
Flat coated retriever
Dansk-svensk gårdshund
Lagotto

Vanliga, trevliga raser som absolut passar in i din beskrivning. Lätta att hitta bra uppfödare, lätt att hitta människor som är kunniga på rasen etc.

Sen tycker jag att man ska vara väldigt ärlig med hur mycket tid man egentligen har. Jag brukar säga till mina valpköpare att om de bara gör hälften av vad de planerar så är jag glad, för jag har genom årens lopp lärt mig av erfarenhet att människor har så mycket planer för sina hundar, men när det väl kommer till kritan så blev det inte så mycket mer agility än en kurs, det blev inte så mycket mer lydnad än en kurs, det blir långpromenader på över en timme 2-3 ggr/veckan. Till det funkar alla hundar!

Skillnaden mellan en sällskapshund och tex en mer arbetande ras som många aktiva människor faktiskt får för sig att skaffa är att en arbetande ras kräver minst 1-2 timmars aktiv motion om dagen, plus att den kräver massa hjärngympa ovanpå det. Har man en aktiv arbetande ras får man nog räkna med att i alla fall kunna lägga 3-4 timmar på endast hunden om dagen, inkl alla promenader.

Poängen med en arbetande ras är också att den fullkomligt skiter i om du är sjuk eller har mycket att göra. Den kräver fortfarande sin aktivering. Då är det skönt med raserna som klarar av att vara aktiva i 3-4 timmar om dagen, men som faktiskt inte kräver det. Där är skillnaden mellan en arbetande ras tex malinios, boxer, schäfer och en mer utpräglad sällskapsras såsom golden retriever, labrador, etc.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Den enda gången du ska ta upp ämnet blandras på ett internetforum, är om du är riktigt sugen på att bli bombarderad av experter med slående argument. Alternativt om du har en vuxen blandrashund sedan lång tid tillbaka, helst en stackare som du räddat från avlivning.

Fördelen med renrasiga hundar registrerade i SKK är många.

* Du har möjlighet att tävla i andra grenar än bara viltspår och lydnad
* Det finns en sjukdomshistoria på din hunds släkt
* Chansen är större att du finner just din speciella ras, med de egenskaper som passar dig
* Du har bättre förutsättningar att hitta en kunnig och seriös uppfödare

Det kommer man aldrig ifrån, så är det.

Det tråkiga är att det finns gott om kålsupare. Massor av sjukdomar. Trots Hunddata finns det ett enormt mörkertal. (räcker med en snabbtitt för att se hur många som egentligen t.ex. HD-röntgar...) Oseriösa uppfödare. Fusk. Extrem exteriörsavel som man önskar vore straffbart. Hur mycket skit som helst. Folk som tjänar stora pengar på sina valpfabriker.

Blandraser vimlar det av, överallt. De s.k. uppfödarna finns i alla valörer, allt ifrån riktigt seriösa till extremt knäppa. Jag vågar påstå att okunnighet är betydligt vanligare här. Blandrasuppfödarna är sällan särskilt insatta i hundvärlden överhuvudtaget, i brist på intresse.

Det finns ris och ros i bägge världar med andra ord.
Förut var jag riktigt emot blandrasavel, men jag börjar mer och mer bli neutral med tiden.

Du verkar tänka igenom ditt hundköp, och det är alltid lika roligt att se. Mitt tips till dig är att lyssna på det du tycker har något värde och strunta i resten. Hitta en uppfödare som du gillar och uppfattar som seriös, som har ett mål med sin avel och som föder upp sunda hundar av en ras du tror att du kommer trivas med. Din valp kommer kosta några tusenlappar oavsett ras/blandras - så se till att inte stödja någon som är oseriös. Det ska kännas 100% rätt när du köper hund, då ökar du förutsättningarna att allt ska lyckas.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 854
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 393
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Vi är en aktiv familj på 6 personer och en katt som vill utöka vår familj med en valp till sommaren 2021. Nu är vi i stadiet att...
2
Svar
25
· Visningar
3 291
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp