Bukefalos 28 år!

För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Tycker att du fått både bra och dåliga rastips. En ras jag skulle vilja nämna är sheltie.

Finns riktigt fina exemplar av rasen om du letar noga. :)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Knapp igen.

Tack för många tips och synpunkter! Jag har suttit här och läst om alla raser som föreslagits.

Jag förstår verkligen det här med blandrasavel (och jag förstår att det i vissa fall inte är frågan om avel, utan mer hoppsan-min-söta-lilla-hund-borde-få-valpar), och att man köper grisen i säcken eftersom man inte vet vilken ras som slår igenom mest i avkomman.

Men attan så svårt jag har att hitta någon ras som liksom klickar så som när jag ser och läser om cockerpoon. Och jag förstår att det låter knasigt det här med att jag inte helt klickar med enbart pudel eller enbart cocker spaniel. Jag gillar pudelns egenskaper (och till viss del utseende när de inte är bollklippta) och likaså spanieln (även om jag blir lite väl gråtmild när jag ser dem - kanske lite lady-lufsen-komplex?).

Storleksmässigt har jag bestämt mig för ca 30-45 cm. Vill ha en aktiv hund som ändå inte kräver 3 timmarsrundor varje dag. Som någon klok skrev - man hoppas och tror nog oftast att man kommer att gå långpromenader varje dag - men i verkligheten finns såklart inte alltid den tiden, tyvärr.

En hund som inte vaktar för mycket, eller som har för mycket jakt i sig är också viktigt. Här finns gott om harar, rävar, rådjur, vildsvin - ja, kort sagt: vi bor en bit ut på landet...

Jag vill gärna träna med hunden, och hoppas att barnen också vill träna med den. Lydnad, agility

Det finns så många raser - och det är ett digert jobb att plöja igenom dem alla. Men jag har gott om tid på mig. Planen är att skaffa hund i slutet av våren när jag har gott om ledig tid och sen har ett långt sommarlov framför mig.

Så kommer ni på fler tips - bara ös dem över mig! Och jag lyssnar på alla tips, och samlar på mig era synpunkter!
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Samtidigt tycker nog jag som uppfödare att alla förekomna sjukdomar inom en ras är ett problem som jag tar hänsyn till i mitt val av avelsdjur.

Vart går gränsen för att det är ett problem och att det "bara" förekommer?

En sjukdom är ett problem när den är vanligt förekommande, ökande eller allvarlig och omöjlig att förutspå. FN och prcd-PRA är strålande exempel på sjukdomar som INTE är ett problem hos cocker, även om de förekommer. Anledningen till det är att bägge sakerna går att DNA-testa för, och vi behöver inte få en enda valp som föds med risken att utveckla någon av dem.

Både pudel och cocker är generellt friska raser, även om man inom åtminstone cocker kan se en oroväckande tendens. Jag anser att det är kopplat till linjeavel och överanvändande av enskilda, och ofta även unga, hanar.

Det är dock sådant som man själv som valpköpare kan kolla upp när det gäller renras. Det går utmärkt att gå in på avelsdata och enkelt få fram en färgkodad stamtavla där man ser hur många gemensamma förfäder hunden har. Sådant kan man inte göra med blandraser.

Jag håller med Myrten om att man bör tänka sig för i vilka sammanhang man skriker varg. Man ska läsa statistiken, och inse att bara för att en rasklubb är öppen och noggrann betyder det inte att det som tas upp är problem. Det betyder bara att det finns, och att man ska hålla det under uppsikt så att det inte utvecklas till ett problem.

ALLA raser har "rasbundna" sjukdomar. Egentligen är de inte rasbundna, så ordet är fel. De är genetiska defekter som är vanligare i vissa avgränsade populationer, ofta raser eller närbesläktade raser. Blandraser är inte fria från dessa defekter utan har dem i lika stor utsträckning som renraser. Så länge föräldradjuren inte har samma defekter kommer de dock inte att visa sig i form av sjukdom.

För mig är rasbundna sjukdomar absolut ett problem och att det finns vissa kriterier som måste uppfyllas inom vissa raser tyder ju på att det är fler inom den rasen än andra raser som har problem med just den biten. Annars hade inte behovet av registrationskrav funnits.

Vad det gäller vilka saker de olika rasklubbarna valt att ha som registreringskrav, så har det i alla tider varit färgat av de personer som haft inflytande vid tiden för införandet. Inom cocker har aldrig HD varit ett problem för rasen. Kravet på känd HD status infördes för att man införde krav på ögonlysning, och man på den tiden ansåg att PRA (vilket var anledningen) endast fanns inom den ena färgvarianten. Det måste ju då införas något som den andra varianten kunde "åka dit på" också... Idag finns kravet på känd HD-status kvar, medan ögonlysningskravet är borta.

För den enskilda hundägaren är varje enskild sjukdom ett problem, det kan t.o.m vara en katastrof. Det behöver dock inte betyda att det är ett problem inom rasen. Om det är mindre än 0.5% av valparna som drabbas är det inget problem för rasen. Men kan man med en enkel metod, t.ex genom ögonlysning eller DNA-test, förebygga även det så är det ju bra. Där har klubbarna en stor funktion att fylla genom att tala om att sjukdomar finns, och hur man kan spåra dem, även om det inte är ett problem inom rasen.

Det stora problemet är inte de sjukdomar vi kan testa för, som registreras och som pratas om. Det stora problemet är när folk tror att det vi ser är det farliga, och därför slår sig för bröstet och säger att MINA avelsdjur nedärver ingen skit. Det gör dom. ALLA levande varelser har defekter i sin arvsmassa. Vissa rasklubbar gör dock ett bättre jobb än andra med att samla in fakta och lägga fram den.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Nu är jag ingen veteran på hundområdet, men jag tycker att du kanske ska överväga en golden retriever? :)

Vår är fantastisk med barnet (hon kan även spåra upp henne om hon är 'försvunnen' vilket vi tränar på en del), hon hänger glatt med på ridturer och springer bredvid. Hon kan ligga och slappa en hel dag utan att få överskottsenergi. Pälsvården är inte så besvärande, hon tycker det är hur kul som helst att träna agility. Hon är lika kolugn på stadsbussen som på skolgården som på stan eller ute i skogen. Hon har dock en del jakt i sig, men den är koncentrerad på fåglar. Och så är hon ju högre än 40 cm förstås.

Man kan så klart inte döma alla hundar efter en individ, men jag tycker att hon är en alldeles fantastisk hund.
(jag har alltid sagt förr att jag aldrig skulle ha en golden för jag tyckte de var otroligt tråkiga och menlösa. Men sen träffade vi Fanny och sen var det kört ;) )
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Jag tänker lite som ramona förekommer tex HD i en ras anser jag att det är ett problem. Ett problem man bör tänka på är man parar 2 avelsdjur. Men de är kanske bara uppfödare som tänker så. Jag som uppfödare vill få fram så friska djur som möjligt så jag är definitivt kräsen med vilka jag parar. Ögontyser man tex kan man tidigt hitta ögonsjukdomar och inte bara förlita sig på ett DNA-test.

Har läst på ett annat forum varför en bestämde sig för att använda sin renrasiga i blandrasavel. svaret var att i renrasig avel kunde man inte para då tiken hade avelsförbud. Så jag tror fortfarande många dåliga hundar fortsätter i bandisaveln då de ej platsar i renrasaveln. Därför bör köparna vara väl medvetna om problemen som finns i raserna då den sk uppfödaren inte brytt sig om tester utan parar för att tjäna pengar.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Har du tittat på shetland sheepdog?

Det är en underbar all round-hund... liten och smidig för tex agillity, lättlärd och kvicktänkt och kräver inte flera timmars motion per dag. En hund som anpassar sig efter ägaren...
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Har du tittat på Eurasiern? Ingen vakt, ingen jakt (som alltid är det individuellt givetvis), otroligt lätt pälsvård, lagom storlek, långt till skall, slappar gärna och är ute en hel dag lika gärna. De flesta gillar inte att bli smutsiga och jag och flera andra som jag vet både tränar och tävlar i flera olika moment.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Fast det tar uppemot 40 generationer att fa fram en ny ras eftersom med en ras kan man rakna med vissa sakra egenskaper, bade yttre och mentala. En blandras ar en hund man inte vet vad den kommer att utvecklas till ... som en "cockerpoo" tillexempel.

Jag säger inte emot det alls, och jag har inget till övers för blandrasavel. Jag funderade bara på anledningen till att avla så, och jag tror att det faktiskt finns de som gör de för att de tror att de ska få bra avkommor, inte bara för pengarnas skull. Det är dock inget jag förespråkar personligen!
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Men vilka egenskaper är du du gillar hos pudel och cocker då? Vad är det som gör att du inte klickar med dessa raserna? Det är ju jättestor chans att du inte kommer klicka med din hund :confused: Var har du fått informationen om cockerpoo? Det som finns att läsa är ju grundat på några enstaka individer och det går ju inte att säga att dom är på ett visst sätt genom det.

Sen är det ju jakt i både pudel och cocker.

Varför inte titta på en renrasig spaniel?
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Ja, det är en bra fråga du ställer.

Det jag gillar hos pudeln är:
storlek (mellanpudel)
lättlärd och intelligent
vänlig och lämplig för barnfamiljer

Nackdelar: det utpräglade pudelutseendet (ytligt, jag vet), viss jakt.

Det jag gillar hos amerikansk cockerspaniel är:
storlek
aktiv, glad och vänlig
energisk

Nackdelar: det utpräglade cockerutseendet, viss jakt.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig någon av dessa raser - eller någon annan ras också för den delen. Jag har inte kommit till något beslut ännu - men har som sagt fastnat för de beskrivningar av cockerpoo som jag läst mig till.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

...glömde ju den där lilla detajlen med pälsvård. Är ju egentligen inte så värst intresserad av att frisera och hantera stora mängder lös päls som drivar sig i huset...
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

delvis kl

Tack för alla spännande tips! Jag har kollat upp alla förslag ni har lämnat - och fått många intressanta tankar.

Det är verkligen en djungel av hundraser att noga plöja sig igenom innan man kommer till beslut, även om jag någorlunda har begränsat urvalet eftersom jag redan vet vilka raser jag inte är intresserad av i alla fall.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Ja, det är en bra fråga du ställer.

Det jag gillar hos pudeln är:
storlek (mellanpudel)
lättlärd och intelligent
vänlig och lämplig för barnfamiljer

Nackdelar: det utpräglade pudelutseendet (ytligt, jag vet), viss jakt.

Det jag gillar hos amerikansk cockerspaniel är:
storlek
aktiv, glad och vänlig
energisk

Nackdelar: det utpräglade cockerutseendet, viss jakt.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig någon av dessa raser - eller någon annan ras också för den delen. Jag har inte kommit till något beslut ännu - men har som sagt fastnat för de beskrivningar av cockerpoo som jag läst mig till.

Om båda har samma nackdelar, dvs utseende och jakt så känns det ju inte som att det är nån större chans att du 'slipper undan dem'.
Men lycka till i alla fall, det är verkligen en djungel. :)
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Med risk för att bli halshuggen av övriga användare: Nog för att jag egentligen tycker att renrasigt är det mest seriösa och säkraste att köpa, men om du nu absolut vill ha en blandning mellan cocker och pudel, så skaffa det. Det finns värre saker på jorden! Det är ju inte helt olika raser, och jag har svårt att tro att deras mentala egenskaper skulle gå emot varandra så att det blev en mentalt sämre hund. Se till att föräldradjuren och deras föräldrar etc är veterinärt kollade enligt respektive rasklubbs bestämmelser.

Eller så hittar du en "riktig" ras som du tror passar. Det finns gott om dem!

Lycka till hur som helst!
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Jag tycker att du ska titta på den spanska vattenhunden och kolla hur intressant den här för dig.

Den har en lagom kompakt kropp (finns lite variationer beroende på linje), väger ca 15, har en lockig päls men ska inte borstas eller friseras och klipps lämpligen ned 2-3gr om året och då går man bara över hela hunden med en klippmaskin.

En vattenhund har en del mentala likheter med spaniel/retriever på så vis att den är allround, inte har så stark jaktlust, är ofta ganska rolig att träna med och håller sig unga i sinnet länge. Däremot är de INTE lika "måste fram och hälsa och flamsa och tramsa" som t.ex. en golden. Rasen beskrivs som reserverad, dvs inte så intresserad av att hälsa på främlingar. Tyvärr har det gått i överslag och vissa individer är mer än reserverade, så det är något man måste vara noga med när man väljer uppfödare. En del tycker det är en framgång att en hund klarar en tandvisning på uppvisning (för mig är det en självklarhet). Det finns uppfödare som har riktigt trevliga hundar, har själv varit i kontakt med en del.
Perron (som den kallas då den heter perro de agua espaniol) är glad, livlig, energisk, intelligent och lättlärd men går inte upp i limningen om det blir några dagar i tv-soffan med en förkyld matte t.ex. Det är aktiva hundar men inga träningsnarkomaner.

Rasen är ännu ganska liten i Sverige, men på uppgång.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Fast det jag ser du säger som positivt i cockern finns ju i pudeln oxå MEN en pudel kan du klippa så den ser ut som du vill! Det kan du inte med cockern. En kortakad pudel har en platt skalle som alla andra hundar och öronlappar som en labrador. De finns med rakare svans också om man inte gillar för ihopkrullad svans osv. Sparar man mustach, klipper ner kortare på huvud och öron så kan även en pudel se ut som en cockerpoo! Men en sak kan jag hålla med om, en pudel har en väldigt fin päls som sockervadd. Cockerpooer oavsett typ av päls får ofta en lite strävare pälskvalité MEn det innebär egentligen inte mindr pälsvård! I lång päls måste både cockerpoo och pudel borstas spec i tovåldern ca mellan 8 mån och 18 mån ( eller så klipper man ner kort ) OCH vill man slippa borsta så måste man ända raka om varje månad.
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Efter att ha läst om vad du söker för hund säger jag bara korthårig collie!

Lagom stor
Frisk ras!
Väldigt lättlärd!
Ingen utpräglad jaktinstinkt
lättskött päls
Aktiv, hänger gärna med på ridturer
Håller koll på sin ägare och sticker ogärna iväg till främmande
Ingen utpräglad vaktinstinkt.
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Storleksmässigt har jag bestämt mig för ca 30-45 cm. Vill ha en aktiv hund som ändå inte kräver 3 timmarsrundor varje dag. Som någon klok skrev - man hoppas och tror nog oftast att man kommer att gå långpromenader varje dag - men i verkligheten finns såklart inte alltid den tiden, tyvärr.
Jag gav dig några exempel på raser och fick inget som helst svar, vilket jag hade velat få för att kunna komma med nya tips om raser.

Varför har du tex valt bort lagotton?
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Tack för dina tips. Just lagotto är en ras som jag kommer att kolla mer på. Fick intrycket av att det var en hund med mycket energi?

Många andra tips jag fått är väldigt trevliga hundar som passar min beskrivning - men som ändå inte känns helt rätt. Men jag kommer att lägga ner lite mer tid för att få fram en rättvis bild av raserna innan jag "ratar" dem.

Dina övriga tips är definitivt intressanta - flatcoated retriever känns lite småintressant. Labrador känns snäppet för stor - och gårdshunden lät som att den krävde mycket aktivering samt att den vaktar rätt hårt?
 
Sv: För- och nackdelar med blandras (cockerpoo).

Dina övriga tips är definitivt intressanta - flatcoated retriever känns lite småintressant. Labrador känns snäppet för stor - och gårdshunden lät som att den krävde mycket aktivering samt att den vaktar rätt hårt?

Flat är större än labbe och dessutom högenergisk.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 885
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 396
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Vi är en aktiv familj på 6 personer och en katt som vill utöka vår familj med en valp till sommaren 2021. Nu är vi i stadiet att...
2
Svar
25
· Visningar
3 291
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp