Bukefalos 28 år!

För okunnig för att vara hästägare?

H

Hemlighetsfull

En fråga som har hängt över mig en tid. Hur mycket kunskap anser ni att man bör ha för att köpa och kunna ta hand om en häst? Det finns ju en del människor som inte passar som hästägare på grund av sin okunskap, som man tyvärr stöter på ibland.

Anledningen till att jag funderar är att jag själv går i hästköpartankar :) Jag har en del ridvana, ungefär 10 år från att jag var 7 år tills jag fyllde 17. Ridskolan alla år, hade foderhäst och halvfoderhästar. Jag ÄLSKADE hästlivet och spenderade varenda vakna minut där. Nu har det gått några år sedan dess och jag saknar hästlivet. Nu har jag helt andra förutsättningar än vad jag hade då (ekonomiskt och tidsmässigt) att kunna ha en egen häst. Men jag är osäker på om min egen kunskap räcker till. Tidigare var jag en duktig ryttare, men när det kom till all annan vård och kost av "mina" hästar så var det alltid någon annan som hade ansvaret. Och jag var för ung och ointresserad av att lära mig mer än att vara en duktig ryttare.

Är det opassande för mig att köpa en häst? Jag skulle givetvis ta hjälp av min omgivning och rådfråga med kunnigt folk i de lägen jag är osäker. Jag är även lite rostig i sadeln givetvis. Hur duktig ryttare anser ni att man behöver vara som hästägare. Beror givetvis på häst såklart, men någon generell uppfattning? Jag tänker mig någon trygg och stabil 10-15 årig allroundhäst, som kan utbilda mig snarare än tvärtom ;) Nu har jag inte hunnit vrida och vända på dessa tankar särskilt länge, utan är mest nyfiken på vad ni anser om min situation. Och okunskap inom hästvärlden generellt.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

varför inte börja med att gå på ridskola igen för att få upp ridvanan. Kolla ifall de via ridskolan eller dylik kan anordna "hästkunskapskurs" också.

Framför allt så finns det väldigt mycket bra litteratur inom hästskötsel, djurskyddslagen, hästvård, foder osv.

Jag skulle börja den vägen och samla på mig så mycket kunskap det bara går och så småning om börja leta häst.

Har man insikten att man inte har kunskap - så går det ju alltid att fylla på :)

/Lizzie
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag var/är inte speciellt duktig på vare sig ridning eller skötsel när jag köpte min första häst vid 37 års ålder :)
Det som hjälpte mej var att ha kunniga i stallet som man kunde fråga om allt och lite till. Att sålla ut det som verkar vettigt och söka runt här och på nätet efter information.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Håller med Lizzie, så länge man VET att man har brister och kunskapsluckor så kommer man ju att ta hjälp när det behövs, så jag tycker nog att du har rätt grundinställning. :)
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag höll på med hästar tills jag var 17, typ. Sen hade jag ett låååångt uppehåll. 8-9 år kanske? Sen köpte jag en häst. Inga problem, det är ju bara att läsa på och fråga om råd.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Finns massvis med tips, råd och "bör inte göra" här på buke.. bara läs så många trådar du hittar.. mohaha.. först och främst : se att du har säker stallplats.. kolla med de andra i stallet om hur de triva så du inte behöver leta ny stallpalts efter 1 vecka...
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Om du frågar mig :angel: så tror jag nog att du klarar det galant.
Annars så finns Buke.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag fick min första helfoder ponny när jag var 12 och min första egna häst när jag var 14. Jag hade aldrig klarat mig utan min mamma som har hästvana. Hon har alltid haft koll på foder och allt sånt samt sjukdomar. Klart jag såg om hästen var dålig eller hade sår och sånt men man visste ju inte alltid vad man skulle göra.

Hon är fortfarande med oss i stallet, nu för tiden klara jag mig mer själv men det är fortfarande hon som räknar på hö och foder. Nu bestämmer jag mer vad jag vill att han ska äta och sånt men det känns ändå bra att ha någon där. Sen finns det alltid folk i stallet som kan hjälpa en. Vi hade turen och hade både en veterinär, hovslagare samt dressyrdomare i vårat förra stall :D
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

...någonstans måste man ju börja - eller - alla är vi "nybörjare" någon gång :)

Som flera redan har sagt - det är bättre att vara medveten om att man inte kan allt, än att tro sig kunna och därför inte se sina egna brister :grin:
Du verkar ha bra inställning och är man tuff nog att be om hjälp där man själv saknar kunskap klarar man sig galant! (Varför jag skriver "tuff" är för att det finns de som faktiskt inte vågar fråga och därmed erkänna att de inte har kunskapen - och då förblir de istället okunniga, av "feghet").

Själv köpte jag häst efter säkert 15 års uppehåll. Står hemma i eget stall, där maken är en klippa att luta sig mot (han har haft häst i lika många år som jag var utan), plus att jag direkt såg till att börja träna för instruktör. Jag köpte först en "läromästare" (arab, 18 år) som inte visade sig hålla för ridning så det blev reklamation på den (tur man hade en i bekantskapskretsen som varit inköpare åt ridskola tidigare!) och sedan köpte jag en 6-årig arab istället. Kändes bättre, även om jag var lite grön. Nu har vi utbildat varandra, med stöd från vår instruktör, och det har fungerat toppen. Lycka till! :)
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Du verkar ha det som i alla fall jag tycker är viktigast, ödmjukhet, insikt om att du inte kan allt och människor att fråga.

Man kommer attans så långt på de tre faktorerna! Dessutom låter det ju som om du kan tillräckligt mycket för att veta VAD du behöver hjälp med. Ingen kan allt, skulle man behöva kunna allt så skulle inte många av oss kunna ha häst.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Kunskap kan vara avgörande i många lägen, men i grund o botten är det sunt förnuft som behövs!

Jag har en kompis som "inte kunde så mycket" och ibland kanske inte tänker efter först. De har hamnat i lite strul pga kunskapsbristen, men det är ju inte värre än att man lär sig av sina misstag! Kan man se till att hästen har rätt levnadsförutsättningar så löser sig resten sen. Det går ju att läsa sig till vad en häst behöver för att fungera hälsomässigt, resten kan man lära längs vägen.


Ridningen kan komma sen, ta hjälp av en tränare. Hur man t.ex. hanterar specialutrustning, lindar ben och räknar foderstat det kan man lära sig efter hand. Så länge man själv inte lärt sig så frågar man andra som kan! (andra hästägare, foderrådgivare, hovslagarn, tränaren, stallägaren, massören, hästtandläkaren etc.etc. och här på buke kan man faktiskt lära sig MASSOR! :idea: ) Det viktiga är att man är ödmjuk och inser att man inte kan allt själv och då tar rätt hjälp (t.ex undrar man om sadeln passar så kanske det är mer lämpligt att t.ex. kontakta en massör/Et/sadelinprovare än fråga boxgrannen).

Köp en häst som matchar din rid/kunskapsnivå så löser det sig! Lycka till!
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Tack för alla fina svar :) Det gjorde mig på gott humör! Jag tror det är som ni säger, att så länge man är medveten om sina brister så går det alltid att ta hjälp. Och hjälpsamt och kunnigt folk finns det alltid :)

En till fråga, hur mycket kostar era hästar i månaden? På ett ungefär. Jag ska flytta till ett hus som har ett gammalt stall på gården, men som ingen använt på länge. Är lite sugen på att rusta upp det :)
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag tror att du skulle klara det galant, så länge du inte är rädd för att fråga om hjälp och att söka ny kunskap. :)

Angående kostnader för häst så beror det ju otroligt mycket på vart i landet du bor och vilken typ av häst du skaffar.
Mina landar på omkring 1700kr/st i månaden. Men då har jag otroligt bra kontakter för hö & strö, samt sköter hovvården själv på de som går barfota.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Här är en till som egentligen kan alldeles för lite, men jag lever på att hästar är förlåtande djur! Hehe!
Jag red mycket som liten, slutade i tidiga tonåren men började igen för ett par år sedan. Först som medryttare och sedan på ridskola.
Men skaffade snart en egen! Medryttare var inte min grej och ridskolan trivdes jag inte riktigt på.

Så det blev en egen pålle. Står i ett litet stall med en annan tjeja som är duktig, vi klurar ut saker ihop. Har bra kontakt med våran veterinär och min hovslagare som jag frågar om allt möjligt och omöjligt! Google och buke är bra informationskällor med. Man får ta allt med en nypa salt dock. Pröva vad som funkar för mig och min häst!
Tidigare i våras skaffade jag mig EN TILL häst!! =)
En 4 årig nordsvensk valack som jag brottas med!
Jag har inte tillräckligt med kunskap, men med vilja och envishet kommer man ganska långt på också!
Inser mina gränser och tar hjälp när jag inte reder ut saker och ting!
Än så länge går det bra! =)
Lycka till!!
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Tack för alla fina svar :) Det gjorde mig på gott humör! Jag tror det är som ni säger, att så länge man är medveten om sina brister så går det alltid att ta hjälp. Och hjälpsamt och kunnigt folk finns det alltid :)

En till fråga, hur mycket kostar era hästar i månaden? På ett ungefär. Jag ska flytta till ett hus som har ett gammalt stall på gården, men som ingen använt på länge. Är lite sugen på att rusta upp det :)

Jag har ett halvblod och en shettis. Båda mina pållar kostar tillsammans cirka 3000 kr i månad inkl försäkring och hovis.

Jag har stall hemma.

/Lizzie
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Den viktigaste egenskapen som en hästägare bör ha en ekonomi efter de förutsättningar man har. Om man är oerfaren bör man ha råd att betala för träning, kurser etc. Jag vet inte hur många hästägare jag träffat på som inte ens kan betala stallhyran.
Den andra egenskapen är tid. Har man småbarn måste man lösa det innan man skaffar häst. Annars blir man bara stressad i stallet och tiden där måste fort klaras av.
Man måste vara realistisk, räkna på kostnader (även resor till och från stallet, slitage på bil, ev ränta på lån om man inte sparar ihop pengar) och den tiden det tar. Är det sedan realistiskt så go for it. Ett alternativ är att dela häst med någon så man får ner både kostnader och tid.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag köpte min första häst för ett par år sedan. Jag hade varit medryttare, ridit på ridskola hela den biten.

Jag har en jättebra kompis som är äldre än mig och det är super att ha henne att fråga om råd. Sedan har jag lärt mig vilka i stallet jag ska be om tips utifrån hur vi ser på hästhållning. Några mitt gamla stall behandlar hästarna som om de var gjorda av porslin, inlindande i BoT från topp till tå och kunde inte gå i hagen med de andra hästarna pga det ena eller det andra och inte kunde de ridas, de hade ju ett pyttelitet sår på ena bakbenet m.m.

Jag har även haft bra tränare som jag även fått tips från ang foder m.m.

Min kompis och mina tränare har varit ovärderliga, men sedan går det att få info på internet om det mest :-).

Lär dig att sålla bland all info du får innan du vet vilka du tycker verkar ge vettiga råd.

Som någon annan skrev, tänk på att det kostar mkt pengar ett sparkonto för oväntade händelser kan vara bra, tex vet.kostnader, ny sadel el. annan utrustning :-).

Lycka till!

Lycka till!
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag skulle givetvis ta hjälp av min omgivning och rådfråga med kunnigt folk i de lägen jag är osäker.

Inte för att verka negativ, men tyvärr finns det ju ett problem med att förlita sig på "kunnigt folk". Det kräver att man själv har kunskaper nog för att bedöma vilka man ska lyssna på. Hästvärlden är ju tyvärr full av självutnämda experter av olika slag. Man blir ju inte automatiskt duktig bara för att man har 10-20-30 års erfarenhet. Eller för att man har diplom och certifikat från kurser och utbildningar med fina namn, där handlar det ju om utbildningens innehåll.

För nya okunniga hästägare har jag således två råd:
- Samla åsikter från så många olika ställen som möjligt och sålla sedan, gör inte bara som boxgrannen säger.
- Känns det fel så är risken stor att det är fel, oavsett hur duktig personen som påstår en sak är "på pappert".
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Många bra råd har du fått! Vill bara tillägga att det bästa är att inackordera sig antingen på en ridanläggning/ridskola, eller annat större ridcenter. Då finns det oftast riktigt kunnigt folk som är bland hästarna hela dagen och som kan bistå på ett bra sätt. Har själv haft anläggning där vi inackorderade många "nybörjare", som på det viset kunde lära sig allt eftersom och till slut kunde ha egen häst "hemma på gården". Att ha häst hemma utan hyfsat god kunskap är inte nåt jag rekommenderar. Att lära sig sköta och rida är inga problem, men om något allvarligt händer, olyckor, skador eller sjukdomar är det skönt att ha riktigt duktigt folk runtomkring :)
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Om du känner dig osäker som hästägare skulle jag inte råda dig att skaffa eget stall inledningsvis faktiskt. Det är så värdefullt att ha vänner som kan hjälpa till innan man själv är säker i sina beslut, bara att ha någon att bolla idéer med och så vidare.

Som exempel kan jag nämna att vi har två halta krakar i stallet för närvarande. Min kompis varmblodssto har varit halt i två veckor och vi hjälps åt mangrant mer eller mindre att hålla koll på henne, att kika och iakkta förändringar etc. så att ägaren kan meddela veterinär hur det ser ut. Innan vet. inkopplades hjälptes vi också åt med att fundera över olika tänkbara saker som kunde ha hänt och gissa och fundera kring symptomen.

Och innan det blir ramaskri då - vi har inte "lekt veterinär" utan detta var under de första dagarna av hältan då vi enligt vets inrådan inte gjorde något alls åt skadan utan avvaktade för att se vad som hände, sannolikt har ju hästen stukat sig endera i hagen eller i samband med löshoppning. Min kompis som för närvarande är en mycket orolig hästägare är förstås tacksam att bara ha några att tänka tillsammans med, sedan är det givetvis hon och veterinär som fattar besluten men ett bollplank är oerhört värdefullt när man är orolig.

Den andra hästen kom tillbaks från en ridtur i går och tjejen som är medryttare tyckte att han varit oren sista biten hem. Jag hjälpte henne att kolla och visst fanns där en hälta och en aning värme i ena frambenet. Vi ringde ägaren förstås, hon finns på annan ort just nu, och beskrev symptomen och enades efter en stunds resonemang om att låta hästen bibehålla de vanliga rutinerna i avvaktan på om det skulle bli bättre. I går när jag var ut noterade jag att hästen var riktigt halt. Vi tog in honom och alla i stallet hjälptes åt att undersöka och kunde slutligen komma fram till att han hade puls vid kotan, ev. något förhöjd temp, var varm i benet som även fyllt upp en hel del och var rejält svullet samt varm i hoven. Vi tillkallade stallägaren som även skor och han fick undersöka hoven lite preliminärt och noterade då att hästen var mjuk och öm i sulan.

Vårt samarbete kring en skadad häst innebar alltså att vi kunde ringa hästens ägare och ge henne en ganska väl underbyggd bild av vad som var fel med hennes häst och med mycket "detaljer". Hon kontaktade i sin tur hästens hovslagare och fick instruktioner och vi utförde dem åt henne. Mest sannolikt är ju denna hälta beroende av något som hände under skoning (nyskodd för cirka fem dagar sedan) eller en hovböld.

Ingen av oss är jättekunnig på hältor och vad man ska leta efter men vi lär oss tillsammans och av varandra så tillsammans blir vi ett rätt ok team för att undersöka och hitta de viktiga sakerna. Teamarbete är så himla värdefullt och jag skulle inte vilja ha min häst i ett stall där jag inte hade möjlighet till detta.

Apropå kostnad för att hålla häst så beror det en del på ras och lättföddhet, eventuella hovproblem etc. etc. men jag har räknat ut att min shire kostar mig kring 5000 i månaden :eek: Stallplats inkl merparten av foder = 2000 kronor, försäkring cirka 600 kronor/månad, skoning cirka 1100 (hovslagaren) plus skor, söm och brodd cirka 700 kronor varannan månad = cirka 900 k/månad, och så övrigt som vaccinationer och årlig tandkoll, extra foder, utrustning, extra spån eftersom han är en pissenisse och så vidare minst de återstående 1500 kronorna per månad... Och då har jag inte räknat på ökade bensinkostnader och träning ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 364
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp