Bukefalos 28 år!

För okunnig för att vara hästägare?

Sv: För okunnig för att vara hästägare?

En till fråga, hur mycket kostar era hästar i månaden? På ett ungefär. Jag ska flytta till ett hus som har ett gammalt stall på gården, men som ingen använt på länge. Är lite sugen på att rusta upp det :)



Mina hästar kostar vintertid ca 5000.- för alla tre, då har jag dom hemma på egen gård och har inte räknat med renoveringar, staket, traktordiesel och allt annat som krävs för att driva runt stallet. Sommartid slipper jag i stort sett grovfoderkostnaden o har då bara skoning(1350.-/häst) och försäkringarna(Totalt 1300.-/mån) och strö, saltsten, mineraler etc. Men att driva ett eget stall kostar... speciellt när det kravs renoveringar. I sommar skall vi bygga om ko-stallet med nytt golv, höja tak och bygga tre boxar, det kommer nog gå på ca 50t gissningsvis.

Tänk på det om du har hästen hemma så behöver du ju ha två hästar och hemma får du svårare att få hjälp och råd när du behöver. Det kan nog vara smart i början att stalla upp hasten i ett stall med fler hästägare för att "komma igång". Men sen e det ju kanon o kunna ha häst hemma.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

...någonstans måste man ju börja - eller - alla är vi "nybörjare" någon gång :)

Som flera redan har sagt - det är bättre att vara medveten om att man inte kan allt, än att tro sig kunna och därför inte se sina egna brister :grin:
Du verkar ha bra inställning och är man tuff nog att be om hjälp där man själv saknar kunskap klarar man sig galant! (Varför jag skriver "tuff" är för att det finns de som faktiskt inte vågar fråga och därmed erkänna att de inte har kunskapen - och då förblir de istället okunniga, av "feghet").

Själv köpte jag häst efter säkert 15 års uppehåll. Står hemma i eget stall, där maken är en klippa att luta sig mot (han har haft häst i lika många år som jag var utan), plus att jag direkt såg till att börja träna för instruktör. Jag köpte först en "läromästare" (arab, 18 år) som inte visade sig hålla för ridning så det blev reklamation på den (tur man hade en i bekantskapskretsen som varit inköpare åt ridskola tidigare!) och sedan köpte jag en 6-årig arab istället. Kändes bättre, även om jag var lite grön. Nu har vi utbildat varandra, med stöd från vår instruktör, och det har fungerat toppen. Lycka till! :)

När jag var yngre ville jag låtsas att jag kunde "ALLT" nu erkänner jag glatt och villigt att det är mycket jag inte kan och är glad för varje dag jag kan lära mig mer....
För vissa ligger det prestige att inte behöva fråga om råd men vem kan allt??:cool:
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Bara man inser vad man kan och vad som man behöver hjälp med och av vem så är det bara ekonomin som avgör om man kan ha häst eller inte. Kostnaden kan variera oerhört beroende på om man kan få tag på bra hö till bra pris, bra hovslagare , tränare och veterinär. Det absolut viktigaste vid ett hästköp är att hästen är frisk och att man försäkrar den rätt. En sjuk/skadad häst = dyr häst man inte kan använda och en massa oro.
Har du ett genuint intresse: börja leta rätt häst :)
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Inte för att verka negativ, men tyvärr finns det ju ett problem med att förlita sig på "kunnigt folk". Det kräver att man själv har kunskaper nog för att bedöma vilka man ska lyssna på. Hästvärlden är ju tyvärr full av självutnämda experter av olika slag. Man blir ju inte automatiskt duktig bara för att man har 10-20-30 års erfarenhet. Eller för att man har diplom och certifikat från kurser och utbildningar med fina namn, där handlar det ju om utbildningens innehåll.

För nya okunniga hästägare har jag således två råd:
- Samla åsikter från så många olika ställen som möjligt och sålla sedan, gör inte bara som boxgrannen säger.
- Känns det fel så är risken stor att det är fel, oavsett hur duktig personen som påstår en sak är "på pappert".

Skriver under på det, bra skrivet!

TS
Tyvärr brukar man oavsett få lära genom sina misstag som hästägare. Men man kan ju minimera risken så gott det går genom att läsa på, gå lite kurser, helst vara med och "praktisera" ett tag i förväg genom att t ex vara frivillig medhjälpare i stall mot svar på massvis med frågor och att du får mer vana att hantera och pyssla med hästar utanför ridningen.

Hanteringen och "problemlösning" (eller snarare problemundvikning) är något som är svårt att få vana av utan att lära av sina misstag. När man inte lärt sig tolka signalerna är det lätt hänt att råka ut för onödiga incidenter och att det hinner gå ganska långt innan man upptäcker vart det är på väg. En sak som kan vara smart att förbereda sig på innan man skaffar egen häst, man vill ju undvika så långt man kan att skapa en problemhäst i onödan. :angel: Eller råka ut för onödiga skador.
Men som sagt; i slutändan lär man sig bäst av att hamna i olika situationer och få så lov att reda ut dom på bästa möjliga sätt. Man lär sig av sina misstag.

Såhär i efterhand skäms nog de flesta för en del de gjort under sin hästägartid, dåliga val/prioriteringar, saker man borde ha märkt tidigare, utrustning man borde ha undvikit osv. Ju närmare man är de som ska fungera som stöd och ju mer de vågar säga till utan att man tar det på fel sätt, desto bättre skulle jag tro. Kanske att man har några olika att gå till med olika specialitéer.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Till alla:

Vilka bra svar från alla! Tack! Givetvis är jag (som jag kan tänka mig att många hästägare är) rädd för att göra fel beslut ibland. Men min målsättning just nu är att ta hjälp av en kunnig hästmänniska genom hela köpet, så att jag får en hel och frisk häst som passar mig. Och givetvis se till att ha rätt försäkring. Då kan man nog undvika många magsår.

Sedan tror jag man löser de flesta problem genom att vara ödmjuk, lugn och stabil som människa. Människor som är hårdhänta, elaka och högljuda mot sina djur är det värsta jag vet :mad:

Drömmen vore att kunna ha hästen på gården. Kanske man till och med skulle kunna hitta någon annan i närområdet som är intresserad av att ha sin pålle där? Men det är nog länge bort i tiden. Först måste jag nog få upp ridvanan lite innan jag ger mig ut på provridningar :o Vill ju inte sitta där som en vante. Sedan tror jag det finns ganska många stall i närheten där jag kan skaffa lite kontakter och kanske hitta en stallplats i början.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag tror att varända människor är "okunnig" i någon annans ögon. ;) Eller olämplig på ett eller annat sätt. Det mesta som behövs dock, är engagemang, motivation, ork, tid och en hel massa ödmjukhet. Det kommer man ganska långt på. För man kan nämligen lära sig en hel del under resans gång. Eller rättare sagt: Man kommer att lära sig en hel del under resans gång.

Man behöver inte vara någon expert på nåt område, ffa inte på att rida. Sålänge man är villig att lära och tar hjälp så går det oftast bra.

En fråga som har hängt över mig en tid. Hur mycket kunskap anser ni att man bör ha för att köpa och kunna ta hand om en häst? Det finns ju en del människor som inte passar som hästägare på grund av sin okunskap, som man tyvärr stöter på ibland.

Anledningen till att jag funderar är att jag själv går i hästköpartankar :) Jag har en del ridvana, ungefär 10 år från att jag var 7 år tills jag fyllde 17. Ridskolan alla år, hade foderhäst och halvfoderhästar. Jag ÄLSKADE hästlivet och spenderade varenda vakna minut där. Nu har det gått några år sedan dess och jag saknar hästlivet. Nu har jag helt andra förutsättningar än vad jag hade då (ekonomiskt och tidsmässigt) att kunna ha en egen häst. Men jag är osäker på om min egen kunskap räcker till. Tidigare var jag en duktig ryttare, men när det kom till all annan vård och kost av "mina" hästar så var det alltid någon annan som hade ansvaret. Och jag var för ung och ointresserad av att lära mig mer än att vara en duktig ryttare.

Är det opassande för mig att köpa en häst? Jag skulle givetvis ta hjälp av min omgivning och rådfråga med kunnigt folk i de lägen jag är osäker. Jag är även lite rostig i sadeln givetvis. Hur duktig ryttare anser ni att man behöver vara som hästägare. Beror givetvis på häst såklart, men någon generell uppfattning? Jag tänker mig någon trygg och stabil 10-15 årig allroundhäst, som kan utbilda mig snarare än tvärtom ;) Nu har jag inte hunnit vrida och vända på dessa tankar särskilt länge, utan är mest nyfiken på vad ni anser om min situation. Och okunskap inom hästvärlden generellt.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Hej.

Jag red en del som yngre, men har haft ett uppehåll på en åtta, nio år. Jag är nu 23 och har börjat rida igen. Jag ska iväg och provrida en häst på söndag, och min systerdotter ska provrida en ponny. Jag är väldigt medveten om att jag har MYCKET kvar att lära om jag nu bestämmer mig för att köpa dem, men jag kommer rida för instruktör och be om mycket hjälp i stallet. Jag har även införskaffat diverse böcker om både hästskötsel, foder och träning.

Är jag för okunnig? :P
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

*kl

Jag är i TS sits. Jag har haft tre hästar på heltid, ridit flera hästar dagligen i flera år, utbildat mig på ridgymnasium etc etc men sedan hade jag ett flerårigt uppehåll och efter det bara ridit sporadiskt i 2,5 år. Mestadels i skogen.

Jag har nu börjat rida på ridskola i en drop in-grupp vilket innebär att jag rider där 1-2 ggr/mån. Både jag och tränaren tycker att det går bra, men jag känner mig så jäkla ringrostig. Dessutom är jag nervös för att åka runt och provrida när jag är så "dålig".

Men mitt största problem är att jag flyttat. Jag har inga kontakter längre där jag bor. Jag har en hästkontakt med eget stall men där är det inte ett alternativ att stalla in en häst. Jag är ödmjuk och vet att jag behöver kunnigt folk runtikring speciellt till en början, jag tänker rida för tränare osv men hur hittar man dessa bra ridanläggningar när man inte har folk att fråga?
Det är ju så mkt som spelar in, stämning i stallet, inriktning på de som har häst där, rutiner, hästsyn osv. Hur ska man hitta rätt? Finns det nån annan här som varit i liknande sits som vill dela med sig? :)
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag skulle nog ha försökt skaffa kontakter först innan jag börjar leta häst eller stallplats.
Att helt enkelt satsa på ett stall med kunniga hästmänniskor tror jag är en mindre bra idé då det kan bli gambling med hur relationerna mellan folk i stallet fungerar, och vardagliga små irritationsmoment kan lätt sabba sånt även om man rent allmänt tycker det är trevliga människor, likaså respekten kan vara lite sisådär stallkamrater emellan. Visst kan det fungera kanon men känns lite för mycket gambling att förlita sig på stallkamraters kunskap och förmåga att säga till på ett sätt man kan "ta på rätt sätt".

Helst ska det ju vara någon man har hyfsat nära relation till - en nära vän, en förälder eller släkting man har bra kontakt med, eller allmänt någon vars hästkunskaper man respekterar och man har såpass nära relation till att man kan terrorisera denne med konstiga frågor i tid och otid! ;)
Då gör det heller inte så mycket om du inte hittar absolut rätt stall.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag är lite med på vad du menar i översta stycket. Däremot tänker jag främst på att jag kan behöva hjälp att "komma ihåg" mina tidigare kunskaper. Ridningen löser sig ju med tränare och att man får fler timmar i sadeln. Det jag tycker att jag tappat mest av är vardagliga skötselgrejjer som att hålla reda på avmaskningar, hitta bra hovslagare, vaccinationer, enklare sjukvård och problemlösning som man behöver i vardagen.

Helst ska det ju vara någon man har hyfsat nära relation till - en nära vän, en förälder eller släkting man har bra kontakt med, eller allmänt någon vars hästkunskaper man respekterar och man har såpass nära relation till att man kan terrorisera denne med konstiga frågor i tid och otid! ;)
Då gör det heller inte så mycket om du inte hittar absolut rätt stall.


Ptja... då är det ganska kört för min del :o Jag har en enda hästbekant inom 100 mils radie, som dessutom inte har plats i sitt stall. Dessutom finns ingen ridbana där, så det blir att ställa av hästarna under den period då underlaget är så kasst att det inte går att rida, alternativt får man enbart skritta. Jag vill kunna hålla igång med träning och helst slippa köra transport så fort man ska till tränare...
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Man lär sig. Jag tycker ofta det är överdrivet hur mycket kunskap man ska ha för att ha häst. Grunden ska man ha men sen lär man sig under tiden. Du kommer aldrig kunna göra samma saker med olika hästar, däremot kan de kanske påminna om varandra och du kommer aldrig göra 100% rätt.

Det viktiga är sunt förnuft. Logik. Och vara ärlig mot dig själv.
Min första häst, som jag har nu, köpte jag som föl. Vet inte hur många som skrek att det var fel, stället för att stötta. Jag har aldrig skött om en sådan ung häst innan, jag har dock jobbat med unghästar från 3 år och framåt.
Men nu ska jag lära hästen att lyfta fötter, sätta på grimma osv. Men man lär sig. O gör man misstag, vilket man gör, så blir det "Gör om Gör rätt".

Jag går tillbaka till mig själv i de flesta situationer och funderar vad jag gjort och vad nästa steg är. Jag umgås också mycket med min häst för att lära känna den och lära mig hur den reagerar när jag gör olika saker.
Och jag bara gör det som känns rätt. Jag tränar inte min häst, vill jag att den ska stå på gången ställer jag den där. Punkt slut. Och så får jag se hur reaktionen är. Sen får jag utgå från det.

Det är bra att ha kompisar som kan, men det kan också bli problem och "tjafs" att man inte gör som de tycker och tänker, alla tycker ju att de gör på det rätta sättet. Och det brukar bli så att alla som livar att ställa upp försvinner med tiden, för de orkar inte med alla frågor, de har egna hästar osv :p
Läs mycket och bilda dig egen uppfattning.
Lycka till!
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Jag är av den åsikten att så länge man har sunt förnuft, vill förstå sin häst och har vett nog att fråga andra om hjälp om saker man inte kan/förstår så kan man ha en egen häst.

Givetvis ska man ha en grund att stå på, men sanningen är den att jag tror att när man verkligen börjar lära sig, är när man köper en egen häst.

Det bästa är kanske egentligen att stå i ett stall med andra kunniga personer, då har man nära till hand till hjälpen och andra rör sig i stallet och kan observera om det är något fel.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

Det är väl aldrig kört att skaffa sig nya bekanta? :)

Jag tror som sagt på både och. Både så bra (trevliga och kunniga) stallkamrater som möjligt och hästbekanta som är så nära som möjligt (som i villiga att bli terroriserade med frågor).
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

*Kl*
Vad billigt folk verkar komma undan med sina hästar? Jag bor i sundsvall och har haft hästar inackorderade.
Boxplats: 1000:-
Foder och strö: 1000:- (om man har tur och inte har en utsvulten eller jättehäst)
Hovslagare utslaget per månad: 500:-
Försäkring: 500:-
Bensin: 1000:- (olika beroende på var jag stått såklart, men om man har nån mil till stallet)
Träning: 600:-
Diverse, dvs utrustning, tillskott, veterinär och annat som dyker upp, i snitt 500:- (för mig lågt räknat, men kanske det "normala")

Det här blir 5100:- i månaden. Jag brukar säga att jag betalar ca 60.000 per år, då tävlar jag visserligen och det kanske inte TS tänker göra, men å andra sidan har jag alltid haft tur med mina hästar och inte tagit ut veterinär mer än ett fåtal gånger genom alla år.
 
Sv: För okunnig för att vara hästägare?

*Kl*
Vad billigt folk verkar komma undan med sina hästar?

Haha, ibland verkar det nästan vara en sport för en del att betala så lite som möjligt. Helst ska hästen inte kosta mer än 10 000 kr i inköp och stallplatsen bör inte vara dyrare än 400/mån....inkl strö och grovfoder. ;)

Jag har ungefär samma kostnadsbild som du men lägger mindre på bensin och mer på veterinär. Tycker det är en fullt normal månadskostnad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 364
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp