Bukefalos 28 år!

För sent och få honom tam?

Emmmmma

Trådstartare
Jag har en lejonhuvad ..(vad heter dom mer??:o) kanin som är ca 11 månader. Jag har haft honom sedan oktober, och i början höll jag på med honom varje dag, men sen blev det för mycket med jobb, hästar så han kom lite i skymundan...Nu när jag har honom hos mig så är han jätterädd, men han gör ingenting. Han sitter kvar hos mig och börjar efter ett tag krafsa lite, tvätta sig..ja, se levande ut igen..:D

Men när han är tillbax i buren igen, blir han lika rädd igen när jag kommer och springer in i huset och gömmer sig.

Min slutliga fråga är helt enkelt; Är det för sent och få honom riktigt tam?
 
Sv: För sent och få honom tam?

Nej, det tror jag inte :)
Det finns ett programma, djurpsykologen heter det.
En gång handlade det om en kanin som attakerade människor såfort man kom in i buren. När djurpsykologen åkte därifrån, var han världens tamaste!
Finns ett sett som heter tellington touch, du kanske hittar något på youtube, google eller nåt :P Det är som nån slags massage som gör att djuret slappnar av helt, och vad jag vet så har den tekniken funkat på väldigt många djur :)
Vad jag själv tycker har hjälpt för min kanin, som var lika som din kanin, är att ta bort deras gömplats. Jag hade ett litet hus, och varje gång jag kom in i mitt rum kröp han in där och satt kvar i minst 10 minuter.
Märkte att han bara blev räddare och räddare så till slut tog jag bort huset,så att han kunde lära sig 'hantera rädslan'.
Och det har hjälpt :) Har själv inte kört med tellington touch, men vet att det skulle funka om jag gjorde det, fast det är inte så nödvändigt längre :P
Aja, lycka till iallafall!
 
Sv: För sent och få honom tam?

Vad jag själv tycker har hjälpt för min kanin, som var lika som din kanin, är att ta bort deras gömplats. Jag hade ett litet hus, och varje gång jag kom in i mitt rum kröp han in där och satt kvar i minst 10 minuter.
Märkte att han bara blev räddare och räddare så till slut tog jag bort huset,så att han kunde lära sig 'hantera rädslan'.

Fast det tycker jag personligen inte är en vidare snäll metod mot något djur. Huset är kaninens trygghet och det bör väl ändå finnas bättre sätt att få en skygg kanin tam än genom att eliminera dess gömställe?

TS: Jag tror inte att det ska vara några problem att få kaninen tam igen. Umgås mycket med den, försök att få den att vilja ta kontakt istället för att jaga runt den i buren. Sitt med favoritmaten i handen och låt ninis nosa sig fram och smaka.
Låt buren vara öppen när du är i rummet och lägg lite grönsaker här och var på golvet och runt dig så kommer den nog leta sig ut efter ett tag. Spendera tid vid buren och med kaninen utan att tvunget klappa eller hålla i den.

Bara tvinga dig aldrig på djuret, det bygger snarare på rädslan än tar bort den.
 
Sv: För sent och få honom tam?

Nej, det tror jag inte :)
Det finns ett programma, djurpsykologen heter det.
En gång handlade det om en kanin som attakerade människor såfort man kom in i buren. När djurpsykologen åkte därifrån, var han världens tamaste!
Finns ett sett som heter tellington touch, du kanske hittar något på youtube, google eller nåt :P Det är som nån slags massage som gör att djuret slappnar av helt, och vad jag vet så har den tekniken funkat på väldigt många djur :)
Vad jag själv tycker har hjälpt för min kanin, som var lika som din kanin, är att ta bort deras gömplats. Jag hade ett litet hus, och varje gång jag kom in i mitt rum kröp han in där och satt kvar i minst 10 minuter.
Märkte att han bara blev räddare och räddare så till slut tog jag bort huset,så att han kunde lära sig 'hantera rädslan'.
Och det har hjälpt :) Har själv inte kört med tellington touch, men vet att det skulle funka om jag gjorde det, fast det är inte så nödvändigt längre :P
Aja, lycka till iallafall!

Hur gick det till?! :bump: Har samma problem nämligen...
 
Sv: För sent och få honom tam?

Min slutliga fråga är helt enkelt; Är det för sent och få honom riktigt tam?

Det är lugnt, du kommer få honom tam igen med lite tålamod och kärlek :)
Så fort han kommer ihåg att du är snäll och rolig att umgås med så kommer han bli tillgiven igen :)
 
Sv: För sent och få honom tam?

Fast det tycker jag personligen inte är en vidare snäll metod mot något djur. Huset är kaninens trygghet och det bör väl ändå finnas bättre sätt att få en skygg kanin tam än genom att eliminera dess gömställe?

TS: Jag tror inte att det ska vara några problem att få kaninen tam igen. Umgås mycket med den, försök att få den att vilja ta kontakt istället för att jaga runt den i buren. Sitt med favoritmaten i handen och låt ninis nosa sig fram och smaka.
Låt buren vara öppen när du är i rummet och lägg lite grönsaker här och var på golvet och runt dig så kommer den nog leta sig ut efter ett tag. Spendera tid vid buren och med kaninen utan att tvunget klappa eller hålla i den.

Bara tvinga dig aldrig på djuret, det bygger snarare på rädslan än tar bort den.

Tycker själv också att det inte var så snäll..
Men anledningen till att jag gjorde det var för att han i början inte var rädd alls, han satt aldrig i hans lilla hus, efter ett tag hoppade han in i den när man försökte ta honom, och till slut så hoppade han in i den när jag kom in i mitt rum. (Och nej jag har inte gjort honom illa eller något han inte ville)
Så sen tog jag bort den, i början satte han sig i hörnet bakom hans 'toalett', men det gick bättre och bättre och efter nån vecka eller 2, var han inte det minsta rädd längre, han brukar få gå lös i mitt rum ibland vilket också har gjort honom mindre skygg, han är mycket modigare nu :love:

Men ja, håller med dig om att det finns snällare metoder :P Kom dock inte på nått bättre då..
 
Sv: För sent och få honom tam?

Hur gick det till?! :bump: Har samma problem nämligen...

Hon började med att gå in i buren (det var en sån där hög bur), hon ignorerade honom först, efter ett tag när han hade lugnat sig tog hon en pensel och 'strök' honom med den, han blev jätte lugn efter några minuter och efter ett tag kunde hon klappa kaninen, och då körde hon 'telling touch' metoden :P
Var jätte intressant att se på ;)
 
Sv: För sent och få honom tam?

KL mig själv och svarar alla:

Tack för bra tips!! Skönt å höra att det inte är helt kört för oss...:D
 
Sv: För sent och få honom tam?

Självklart går det att få även en äldre kanin tam. Ev. kan det ta lite längre tid men det låter ju som att du är på god väg eftersom han verkar slappna av efter ett tag i din famn.

Jag skulle variera att ha honom i famnen mycket och att sitta vid buren och låta honom komma fram själv. Låt det sistnämnda ta tid, men på mina kaniner har det varit ett oslagbart sett att öka förtroendet och stärka banden mellan kanin och människa.

Skulle dock inte ta bort huset. Onödigt att stressa honom mer och kaniner brukar uppskatta någonstans att gömma sig. Inte nödvändigtvis i ett hur, kan vara under en hylla, i en mörkare vrå eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 159
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp