Bukefalos 28 år!

För snäll i handen?

N

Naggis

Jag rider en islandshäst som är ca 137 i mankhöjd och 7 år i år och han är super fin i munnen, och för ett tag sedan red jag min kompis halvblod på 170 i mankhöjd och jag kännde att jag fick ta mycket mer i munnen på honom för att få kontakt.

är det skillnad på hur mycket man ska "ta i handen/munnen" (missupfatta mig rätt) på olika raser och storlek?
kan man vara för snäll i handen?
 
Sv: För snäll i handen?

Beror helt på hur hästen är skolad.

Finns gott om ( relativt ) ryttare som kan rida utan bett eller hand hjälp öht.

Jag ser snarare tenders till att det är vissa "sorters" ryttare som dras till vissa sorters hästar och därför genereliaseras även raserna. Visst finns det olikheter innom utbudet av raser, dock är den mindre märkbar än just skolningen samt häst och ryttare som individer.
 
Sv: För snäll i handen?

han är ju inte så gammal och är grundutbildad och lite till men inte så mycket mer,, betlöst har vi prövat men det passar inte honom alls, han är ganska pigg och så men säger jag vänster så är det vänster säger jag stop så är det stop, så det är inte det som är problemet, kan det vara så att när jag är så snäll i handen att jag låter honom komma undan för att verkligen jobba igenom sig i hela kroppen?..
 
Sv: För snäll i handen?

med utan hand så menade jag utan något som styr huvudet öht dvs fri dressyr utan huvudlag.

Om hästen ifråga istället för att lära sig göra en halvhalt för tygeln lär sig göra det för sitsen, så kommer hästen i fråga inte kunna smita undan för någon hand, då det inte finns någon hand att smita för.

Så länge hästen gör det som du ber den göra, arbetar på ett tillfredställande för utbildningsnivån sätt med kroppen, är avslappnad och mjuk så ser jag inte riktigt problemet?

Arbets nivån beror ju på utbildnings nivån. vet inte riktigt vad du menar med att den smiter ifrån arbetet? tar den inte en halvhalt så gör den inte det, då får man arbeta med det momentet. trampar inte hästen in, kanske man ska arbeta hästen mer för hand och lära den träda in på ett bättre sätt, är hästen inte stark nog att utföra det man ber den om, sänker man kraven och arbetar konstruktivt för att den ska bli starkare och klara av det man ber den om i ett senare skede...

Vet inte riktigt om det där var förståligt skrivet och vet inte riktigt heller om jag förstod din fråga... :)
 
Sv: För snäll i handen?

jo jag förstår vad du menar :D

men jag försöker fundera ut hur jag ska förklara :S huum svårt,

kan det vara så att jag inte jobbar honom ordentligt att jag låter honom slippa för att jag är för snäll?!..
 
Sv: För snäll i handen?

det jag tror jag vill komma fram till är att det handlar absolut inte om vad du har i handen :)

det handlar ju om hur hästen arbetar, hah, vad bra det låter det här.

Om hästen arbetar bra i övrigt, det beror inte på din hand om hästen arbetar bra i kroppen, arbetar den igenom i kroppen så Gör den det, det kan den beroende på skolning göra oavsett om du har lätt eller hård hand. Jag personligen föredrar en så lätt hand som möjligt.

Om den arbetar bra eller inte, tycker jag du ska låta din tränare avgöra.
 
Sv: För snäll i handen?

Jag har en häst som liknar den du har som avatar, hon är väldigt nätt och jag behöver nästan aldrig ta hårdare än att en sytråd skulle gå av (dock inte idag då det var dinosaurier bakom varje buske...)
Då jag fick en ny tränare så tyckte hon att jag skulle korta upp tygeln bra mycket, men det betyder inte att jag får mera i handen. Bara att tygeln är kortare, men med samma nätta kontakt. Jag fick vara noga med att jobba hästen bakifrån och successivt korta tygeln.
 
Sv: För snäll i handen?

Jag tror inte det har så jätte mycket med ras/storlek att göra, men kanske lite. Med rätt skolning och en bra ryttare kan vilken häst som helst ridas med minimala "tygelhjälper". Vare sej det är en ardenner eller en arab.

MEN, jag har två hästar som är ungefär lika mycket skolade, dock är inte jag någon duktig ryttare men håller på att träna upp det. och min connemara(c-ponny) är MYCKET känsligare än min fjording.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 033
Senast: Juli0a
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 538
Senast: WBanna
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp