Bukefalos 28 år!

För vid bom?

P

Pita

Skulle vilja ha lite hjälp: min hästs sadel glider fram och mellan framvalv och manke är det ca 2,5 fingrar oavsett om jag sitter i eller inte. Kan det tänkas att bommen är för vid? Eller...?
 
kan tänkas att din häst är lite tjock eller har lite för smal bog, har du provat med svanskappa?

om sadeln glider ändå så köp sånhära mattunderlägg (gummiklädd väv, ganska stora hål) å lägg mellan häst och vojlock.. då glider nog inte sadeln..

hur gammal är din häst? ofta komer det här problemet med unghästar då baken och magen har växt men inte bogen och manken.. då glider det fram..
 
Men skaver inte dom hästen? Det kan väl inte vara så skönt att på en rutad plastbit på ryggen och på där en sadel och ryttare. Tanken låter ju bra, men det borde bli obehagligt?
 
en som säljer sadlar sa till mig att det behöver inte vara bommen som är problemet om sadeln åker fram, det kan helt enkelt vara så att man måste acceptera att vissa hästar har ett sådant sadeläge att det inte går att få bak sadeln hur mkt man än kämpar. Denna sa att det har blivit ett "mode" att sadla långt bak fastän vissa hästar inte har det sadeläget. Men hurvida det stämmer vet jag inte, men visst låter det lite logiskt.
 
Tack för svaren!
Svarar alla på en gång :): Hästen är en 9 årig nordsvensk travare, och visst har han en kula, men inte så farligt stor.
Anledningen till att jag tänkte att sadeln kanske var för vid var för att den inte verkar påverkas alls (lika stort mellanrum) när jag sätter mig i den.

Det hade kanske inte gjort nå´t om den åkte fram lite, men nu lägger den sig "på" bogarna, alltså över bogbladet, och det ska ju inte vara så bra.
 
skava? nej, det där är så tunt de där nätet så.. och det finns dyyyyyra greppiga gummimattor att lägga emellan, men varför slösa pengar.. :)
 
det har jag oxå hört! att det är mode att sadla längre bak än normalt och att man ska sadla alla hästar så numera.. typ som islandshästarna har sina sadlar.. det är räkert bra mycket skonsammare och lättare för hästen att jobba men är alla sadlar anpassade för detta? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: Silje
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 015
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp