Bukefalos 28 år!

Föräldraförening på skolan

landet

Trådstartare
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?

Det där låter som saker min kompis gör på sitt dagis, som är ett föräldrakooperativ.
 
Inte när det gäller en kommunal förskola. Har aldrig varit med om att något sådant har begärts av föräldrarna när vi hade barnen i kommunal förskola. Privat är en annan sak. Min minsting går i privat förskola och alla föräldrar är medlemmar i den ekonomiska förening som äger skolan. Där kan man ju ställa helt andra krav på föräldrarna. Vi städar lokalerna och har fixardagar, men så himla mycket att göra blir det ändå inte med tanke på att vi är många familjer och allt fördelas över ett år.
 
Låter som några överambitiösa föräldrar med för mycket tid över och som inte förstår att andra kanske inte har tid/råd. Riskerar bli sura miner från alla håll av det som var tänkt som något trevligt.

Det är (i princip) inte tillåtet för skolan att ta ut avgifter. I det här fallet är det en föräldraförening, men intrycket att det är obligatoriskt gör det hela mycket tveksamt, speciellt om det sker med skolans goda minne och inom skolans "ramar". När min yngsta gick i skolan (några år sedan nu) hade det varit några rättsfall. Lärarna var mycket tydliga med att det var frivilligt att betala till klasskassa och de som hade hand om kassan ville inte ha namnen när man satte in pengar, för att det inte skulle synas vem som ev inte betalade.
Även övriga aktiviteter låter som en gråzon. Blir inte isbanan spolad om inte föräldrarna gör det? I så fall är det väl trevligt om några vill göra det, men de kan inte kräva att andra ska göra det. Krav på insats i tid borde vara lika otillåtet som insats i form av pengar.

Har för mig att det finns ngt rättsfall om krav på frukt också (om föräldraföreningen kräver det så låter det som om skolan försöker gå runt lagstiftningen om gratis skolmat genom att gå via föräldraföreningen? Får inte barnen tillräckligt med mat så att det räcker hela dagen?)

Om jag var som du skulle jag prata med rektor, den borde sedan instruera lärarna och föräldraföreningen om vad som gäller. Loppis, städdagar etc kan vara jättetrevligt, men ska vara frivilligt och bör diskuteras på föräldramöten, inte komma som ett brev med instruktioner.

Här står det att läsa om avgifter i skolan https://skolinspektionen.se/sv/Rad-och-vagledning/Stallningstaganden/Avgifter/ , http://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/avgifter-i-skolan-1.169818
 
Vi får en rad om att "gärna skicka med barnen frukt" av skolan. Inget av det övriga (kommunal skola).
Däremot så är det fritt för engagerade föräldrar att t.ex göra skolgården roligare, men inga pengar inblandade och inget tvång.
Jag tycker att @landets föräldraförening låter alldeles för engagerad för sitt eget bästa :crazy: jag skulle verkligen bli galen om jag blev tvingad till dyligt :mad:
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?

Sådärsåg det ut på min grundskola för 20 år sedan i alla fall.
På 1 och 2 var det ingen som på något sätt jagade de som inte hade råd. Det var helt okej att man inte hade råd och det sköttes snyggt så att ingen utom kassören och ev ordförande visste.
Nr 6 var samma sak, det ordnades frukt på annan väg om inte hemmet kunde.
På 3, 4 och 5 var det nog mer press att hjälpa till. Men det gällde alltid saker utöver det som skolan kunde förväntas stå för. Tex att göra en hinderbana i skogen men inte att underhålla lekställningar. Det var för att ge sina barn guldkant på tillvaron i skolan.
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Och hur f-n ska man ha tid med allt det? Är vi tillbaka på 50-talet med hemmafruar? Nej tack, jag skulle inte göra ett skit. Min son går första klass i kommunal skola, vi betalar ingenting och behöver inte göra nånting heller. Jo, se till att barnen har kläder och gympakläder och se till att de gör läxan (helt vidrigt tidigt att börja med läxeländet) men det är allt. Och jäkligt tillräckligt!!!
 
Pengarna är inte problemet, kände bara att det blev för mycket med så mycket på en gång.

Det stod ingen stans i brevet att det var ett tvång, men alla förväntades att hjälpa till.
Jobbar varannan helg, har häst, dottern har aktivitet och maken spelar fotboll, känner att tiden knappt räcker till som det är.
 
Fast det är inte 10 timmarna veckan? Det är rimligtvis iaf 100 föräldrar på skolan? Innebär en spolning per vinter kanske?

Jag förstår tidsbristen men den är självvald. Idag verkar mönga föräldrar tro att "nån annan" ska sköta allt. Ideellt jobb har ingen tid med men allt ska var tipptopp och funka ändå.
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Material till skolgårdsaktiviteter - högst tveksamt! Skolan ska vara avgiftsfri och därför ska föräldrar inte uppmanas betala för såntl En föräldraförening låter ju som en förening som föräldrarna startat och som alla föreningar är det ju valfritt att vara med eller inte (dock svårt i såna här lägen)

Vi har dock en klasskassa - det är på initiativ från oss föräldrar vid första föräldramötet i första klass. Vi betalar någon hundring per termin, MEN det är givetvis möjligt att låta bli också. Pengarna är tänkta som sparande till t ex en klassresa med övernattning i 6:an (som är deras sista årskurs på denna skola). Dock ser jag ett visst problem; den elev vars föräldrar inte betalar - då kan ju egentligen inte den eleven följa med på klassresan.... Jag är inte helt förtjust i upplägget, men .....

Loppis har ordnats på vår skola också, men barnen har själva fått ordna den och tagit med sig några saker OM de har några. Vi blev inbjudna, men var inte där (allt sker ju på dagtid och vi har jobb att sköta...)

Isbana o fixarkväll - nej, sånt får väl faktiskt skolan ordna själv! Men då är det väl risk att ingen isbana finns för era barn, men det skulle jag defintivt acceptera.

Våra barn har också med sig frukt eller något annat till lässtunden på em. Men det är skolan, INTE på förskola, ej heller i förskoleklass.

Jag tycker det låter som att den här föreningen har riggat så att det finns en hel massa "mervärden" för barnen än vad skolan kan åstadkomma själv. MEN; jag skulle personligen INTE gilla upplägget. Vi har ju inte allt detta på vår skola, men trots det kan jag känna att det är en himla massa saker att hålla reda på och engagera sig i. Som om man inte har nog att göra ändå liksom.... Med jobb, packa gympakläder, fritidssysselsättningar, utvecklingssamtal, föräldramöten osv.
 
Dock ser jag ett visst problem; den elev vars föräldrar inte betalar - då kan ju egentligen inte den eleven följa med på klassresan.... Jag är inte helt förtjust i upplägget, men .....
Nej, alla måste få följa med, oavsett om föräldrarna har betalat eller inte. Därför är det bra om det inte framgår på insättningen vem som har betalat (eller inte). Så kan det inte blir ngt snack.
 
Nej, alla måste få följa med, oavsett om föräldrarna har betalat eller inte. Därför är det bra om det inte framgår på insättningen vem som har betalat (eller inte). Så kan det inte blir ngt snack.
Nja, "alla måste" - det beror ju på hur föräldrarna som står för kulorna bestämmer. Det finns ju liksom ingen lagstiftning på området. ;)

Men det kan ju vara lämpligt att hantera det så som du beskriver, så är det dock inte sagt om vår klasskassa. Den som har hand om kassan har full koll på vilken/vilka som betalar eller inte (vi får dessutom påminnelse om vi glömmer bort). Det är alltså ingen förening, bara ett insamlande av pengar till våra barn. Vi kom också överens muntligt om att ifall man skulle byta skola får man ut pengarna man betalt in..
 
Nja, "alla måste" - det beror ju på hur föräldrarna som står för kulorna bestämmer. Det finns ju liksom ingen lagstiftning på området. ;)

Men det kan ju vara lämpligt att hantera det så som du beskriver, så är det dock inte sagt om vår klasskassa. Den som har hand om kassan har full koll på vilken/vilka som betalar eller inte (vi får dessutom påminnelse om vi glömmer bort). Det är alltså ingen förening, bara ett insamlande av pengar till våra barn. Vi kom också överens muntligt om att ifall man skulle byta skola får man ut pengarna man betalt in..
Från skolverkets hemsida:
"Skolresor och andra aktiviteter
I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare och det måste vara frivilligt. Avgiften får då inte vara högre än huvudmannens självkostnad. Skolresor och liknande aktiviteter ska vara öppna för alla elever oavsett om de bidragit med en frivillig avgift eller inte. Bestämmelserna gäller för förskoleklassen, grundskolan och motsvarande skolformer liksom för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan."
Om det är en skolresa så får man alltså inte neka någon att följa med. Hur ska ni göra med nya barn som kommer till klassen? Betala fullt för alla år som barnet inte gått på skolan? Kan ju bli en betungande summa om någon börjar i 6:an. När min yngsta gick i skolan var rektor och lärare mycket noga med att det inte fick gå till så som du beskriver, det hade då kommit några förelägganden från skolinspektionen och även förtydliganden om vad som gäller. Det är skolan som åker på det om någon anmäler.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
835
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 175
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp