Bukefalos 28 år!

Föräldraförening på skolan

Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Låter väldigt konstigt om det är en kommunal förskola/skola.
Vem har bestämt det?

Våra barn ( eller rättare sagt den minsta. Den andra har börjat fyran på kommunal skola) går på ett föräldrarkooperativ förskola-skola som har verksamhet från småbarn upp till 3:an.
Där ska man delta i olika arbetsområden som rör barnens miljö på skola och dagis. Vi har även städschema och schema för att rycka in som vikarie vid sjukdom.
Detta framgår klart och tydligt när man söker sig till oss och vill man inte eller inte har den tiden så är det inte något bra alternativ för den familjen.

Det är mycket jobb, men det är värt det. Barnen får en unik miljö att vistas i från minsta dagisåldern upp till trean. Både skolan, dagis och utemiljön är helt fantastisk. Personalen också.
Vi har också knutit ett otroligt stort kontaktnät eftersom man träffar andra föräldrar på städdagar, gemensamma aktiviteter och fester.
Båda våra barn har gått där sedan dom var riktigt små, 2 år respektive 1,5 år.

Men, det är aldrig några pengar inblandade.
Frukt behöver inte heller skickas med. Enda gången mat skickas med är på dagsutflykter eller som snacks i bussen på väg till någon skolresa.

Vi får också meddelanden om att de önskar att vi skickar med barnen mjölkkartonger, knappar eller annat som dom använder i sin kreativa verkstad.
Men det är önskemål, aldrig något krav.

Jag hade sagt ifrån om jag var er.
Särskilt biten med pengarna. Hur redovisas det och hur säker kan man vara att de inte hamnar i någons privata ficka.
Säger också som någon annan skrev, det låter som det är någon som har väldigt mycket tid över och tror att alla andra också har det.
Så sammanfattningsvis, inte ok. Alls!
 
Jag hade never ever gått med på allt detta! Det är ju hela poängen med kommunalt att man ska slippa det där. Jag kan tycka att det är trevligt att skänka saker till vår fsk och hjälpa till med lite saker men det är ju för att JAG vill och inte att det förväntas av mig. Jag frågade lite om vad som förväntas av oss i ett föräldrakooperativ här i närheten och det var en lista liknande din plus att man skulle vikariera vid behov :eek: never ever.
 
Från skolverkets hemsida:
"Skolresor och andra aktiviteter
I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare och det måste vara frivilligt. Avgiften får då inte vara högre än huvudmannens självkostnad. Skolresor och liknande aktiviteter ska vara öppna för alla elever oavsett om de bidragit med en frivillig avgift eller inte. Bestämmelserna gäller för förskoleklassen, grundskolan och motsvarande skolformer liksom för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan."
Om det är en skolresa så får man alltså inte neka någon att följa med. Hur ska ni göra med nya barn som kommer till klassen? Betala fullt för alla år som barnet inte gått på skolan? Kan ju bli en betungande summa om någon börjar i 6:an. När min yngsta gick i skolan var rektor och lärare mycket noga med att det inte fick gå till så som du beskriver, det hade då kommit några förelägganden från skolinspektionen och även förtydliganden om vad som gäller. Det är skolan som åker på det om någon anmäler.
Nu är det här inte SKOLAN som har ordnat det hela. Det är alltså klassens föräldrar som ordnat det. Ordet klassresa använder jag för att det var vad som sades som exempel. Men det blir alltså i så fall en resa med klassen och föräldrar, men utan lärare/skolpersonal och på fritid.

Så för vår del kan det stå vad det vill; detta är helt UTANFÖR skolan, även om diskussionen togs i klassrummet mellan föräldrarna. Läraren har hela tiden varit tydlig med att hon inte är med/engagerad i klasskassan. Den samlas av föräldrarna helt själva.

Så, ja, det är ett väldigt knepigt upplägg. Som säkert tillämpas på fler skolor som en "extragrej". Det är alltså jämförbart med isbanan i TS exempel - troligen så att skolan inte spolar denna is alls och därför har föräldraföreningen engagerat sig. Även om det inte kostar i pengar så kostar det ju i tid. Och är svårt att säga nej....Och det jag ser som problem är att om bara någon enstaka förälder inte betalar till vår kassa så KAN det blir väldigt konstigt den dagen vi kanske ska på den där resan - ska då den eleven alltså inte få följa med.... Jag har inte frågat rätt ut, men ska nog ta det på nästa möte. Speciellt som (de engagerade) föräldrarna sa att klassresan kan vara ett sätt att bygga gemenskap OM barnen framöver får någon problem i klassen med utanförskap. Då känner jag personligen att det ger en jättekonstig signal att åka iväg med alla barn utom kanske ett enda... Det känns inte bra.

Andra skolresor som skolan planerar sker ju på skoltid och kostar inget alls för oss föräldrar (bl a har de varit på framtidsmuséet i Borlänge över en dag).
 
Man får inte kräva pengar från skolans sida. Inte ens frukt. Men det kanske är en helt utomstående föräldraförening som skoaln inte har att göra med egentligen?
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Jag skulle försöka lyssna runt lite bland de andra föräldrarna för att försöka klura ut hur förankrade de här "förslagen" egentligen är. Kanske är det bara en handfull extraordinärt klämkäcka föräldrar som i själva verket står bakom det där?
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Det jag reagerar på här är krav på pengainsättning och krav på loppis. Och beroende på formuleringen, även påminnelsen om frukt. (vad har föräldraföreningen med frukten att göra??
Men det man ska komma ihåg är att föräldraföreningen gör detta för barnens skull. Loppis t.ex är ju ett jättebra sätt att skramla ihop pengar till klasskassan, vad den nu ska användas till; skolresa eller nåt annat, utan att föräldrarna direkt behöver hosta fram pengar att lägga i klasskassan. (jag blir bara lite irriterad när det handlar om "tvång", att hitta saker att sälja)

På vår skola finns en föräldraförening. Dess ena funktion är att strida för skolans överlevnad, om det skulle bli aktuellt med nedläggningsfunderingar. Det är en liten skola på landsbygden och den har hängt löst tidigare, men just nu tror vi att den är ganska trygg på sin plats.
Föreningens andra funktion är att driva "fritidsgård" så att ungarna på landet ska ha någonstans att mötas och umgås. Fritidsgården har öppet varannan fredag kväll under terminerna och där kan man syssla med olika enklare aktiviteter (som föreningen bjuder på kostnaden för) och man kan köpa godis och dricka till relativt låg kostnad. Det är föräldrar till skolans elever som är "personal" på fritidsgården, det brukar bli en gång/termin för varje familj och det kan man leva med...
Det är också föräldraföreningen som spolar och underhåller isbanan de vintrar vädret tillåter det.
12572970_10153388927242404_8242319783427592759_n.jpg

Man kanske kan tycka att det vore vaktmästarens sak att göra, men faktum är att det inte ligger på hens bord utan vill vi att barnen ska ha is att åka på - vilket de gör varenda rast när isen är spolad! - så får vi göra det själva. Och det gör vi med glädje!
Föräldraföreningen ordnar också med fika vid skolans luciafirande, besökande föräldrar får betala en symbolisk summa för sitt fika, medan eleverna får äta gratis.
Det lilla överskott som blir efter försäljning av godis och fika går tillbaka till våra barn på skolan. Några tusen varje år går till kostnad för bussresa då barnen åker någonstans på skolresa i slutet av vårterminen.
Och en sak till ordnar föräldraföreningen här - blommor och/eller presenter till skolans personal! Det behövs således inget skramlande och ingen behöver tjata på nån klassförälder att hålla i det! :bow:
 
Jag hade never ever gått med på allt detta! Det är ju hela poängen med kommunalt att man ska slippa det där. Jag kan tycka att det är trevligt att skänka saker till vår fsk och hjälpa till med lite saker men det är ju för att JAG vill och inte att det förväntas av mig. Jag frågade lite om vad som förväntas av oss i ett föräldrakooperativ här i närheten och det var en lista liknande din plus att man skulle vikariera vid behov :eek: never ever.
Det kanske var vår förskola-skola. ;)
 
Från skolverkets hemsida:
"Skolresor och andra aktiviteter
I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare och det måste vara frivilligt. Avgiften får då inte vara högre än huvudmannens självkostnad. Skolresor och liknande aktiviteter ska vara öppna för alla elever oavsett om de bidragit med en frivillig avgift eller inte. Bestämmelserna gäller för förskoleklassen, grundskolan och motsvarande skolformer liksom för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan."
Om det är en skolresa så får man alltså inte neka någon att följa med. Hur ska ni göra med nya barn som kommer till klassen? Betala fullt för alla år som barnet inte gått på skolan? Kan ju bli en betungande summa om någon börjar i 6:an. När min yngsta gick i skolan var rektor och lärare mycket noga med att det inte fick gå till så som du beskriver, det hade då kommit några förelägganden från skolinspektionen och även förtydliganden om vad som gäller. Det är skolan som åker på det om någon anmäler.
Precis och ska då ev avflyttande elever få tillbaka sin "insats" ?
Nej skolresor är för alla oavsett hur mkt man samlat in
Min dotter har ingen stor släkt och på fyra kvarter bodde halva klassen så svårt att sälja till grannar med
Har lite svårt för sånt. Själv sa jag att jag hellre betalar dotterns del när det är dags för resa än att hålla på med insamlingar för jag jobbade och pluggade och hade sjuka föräldrar långt bort så min ork fanns inte
 
Jag skulle försöka lyssna runt lite bland de andra föräldrarna för att försöka klura ut hur förankrade de här "förslagen" egentligen är. Kanske är det bara en handfull extraordinärt klämkäcka föräldrar som i själva verket står bakom det där?
Jag skulle också börja i den frågan, en del tänker inte riktigt hela vägen när de formulerar sig.

Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Föräldraföreningen kan inte tvinga er till någon av punkterna, om ni däremot väljer att vara med i föräldrarföreningen så finns det ett tvång men ni kan aldrig bli intvingade i en förening mot eran vilja.

När mina barn gick i den kommunalaskolan så har jag varit engagerad i båda barnens klasser med att samla ihop pengar till klassresa. Men vi bad aldrig om något sparande utan där var det så att åk 5 alltid sålde fika på föräldramöten, höll i en traditionellt löptävling som utgår från skolan där man drog in rätt mycket pengar på startavgifter och fika och hade disco för skolan. Det var alltid frivilligt att hjälpa till även om vi bad om hjälp och visst finns det en risk att det sociala trycket gör att man känner sig tvingad att ställa upp men vi hade föräldrar som valde att ställa sig utanför men deras barn var lika välkomna för det.
 
Det kanske var vår förskola-skola. ;)
Det är mycket möjligt. Jag har för mig att vi inte bor så långt ifrån varandra ;) Jag vet två familjer som är mycket nöjda och det är säkert super om det inte varit så att vi fått söka semester i god tid innan vi ska vara på standby då båda våra jobb hade havererat om vi varit tvungna att springa från jobb pga sjukanmälan för skolpersonal. När jag frågade om det där kom det någon halvgrinig förklaring att det minsann finns andra på den förskolan som också har jobb :D ja tack, det förstår jag men definitivt inte inom våra yrken. Det blir totalt kaos bara jag blir sjuk eller måste vabba och man måste hitta ersättare som kan mitt jobb och lite mindre kaos om maken behöver vabba/sjuka sig :p han hade dessutom med all säkerhet varit helt knäckt efter en dag på förskola :rofl:

Nåja, off topic
 
Fast det är inte 10 timmarna veckan? Det är rimligtvis iaf 100 föräldrar på skolan? Innebär en spolning per vinter kanske?

Jag förstår tidsbristen men den är självvald. Idag verkar mönga föräldrar tro att "nån annan" ska sköta allt. Ideellt jobb har ingen tid med men allt ska var tipptopp och funka ändå.

Fast i den kommunala skolan ska "någon annan" sköta det där.
 
Det är mycket möjligt. Jag har för mig att vi inte bor så långt ifrån varandra ;) Jag vet två familjer som är mycket nöjda och det är säkert super om det inte varit så att vi fått söka semester i god tid innan vi ska vara på standby då båda våra jobb hade havererat om vi varit tvungna att springa från jobb pga sjukanmälan för skolpersonal. När jag frågade om det där kom det någon halvgrinig förklaring att det minsann finns andra på den förskolan som också har jobb :D ja tack, det förstår jag men definitivt inte inom våra yrken. Det blir totalt kaos bara jag blir sjuk eller måste vabba och man måste hitta ersättare som kan mitt jobb och lite mindre kaos om maken behöver vabba/sjuka sig :p han hade dessutom med all säkerhet varit helt knäckt efter en dag på förskola :rofl:

Nåja, off topic
Det ställer lite krav på föräldrarna, onekligen.
Vi är inte med i den sk vikgruppen där man får räkna med betydligt större närvaro. Vi är i andra grupper istället.
Och som alla andra rycker vi bara ut i andra hand om det skulle behövas. Man skriver upp sig på en gång i månaden.
Jag tror det har hänt kanske 2-3 gånger på åtta år, så det låter onekligen värre än vad det är. ;)
Nu har vi dessutom lärt oss ganska väl när det är mycket låg sannolikhet att man får rycka in, ex klämdagar, lov mm. Eftersom min sambo har hand om hemsidan och lägger in listorna så är vi nästan alltid först med att välja dagar. :angel: :o :D

"Verkligen ännu mer off topic" :o
 
Nu är det här inte SKOLAN som har ordnat det hela. Det är alltså klassens föräldrar som ordnat det. Ordet klassresa använder jag för att det var vad som sades som exempel. Men det blir alltså i så fall en resa med klassen och föräldrar, men utan lärare/skolpersonal och på fritid.

Så för vår del kan det stå vad det vill; detta är helt UTANFÖR skolan, även om diskussionen togs i klassrummet mellan föräldrarna. Läraren har hela tiden varit tydlig med att hon inte är med/engagerad i klasskassan. Den samlas av föräldrarna helt själva.

Så, ja, det är ett väldigt knepigt upplägg. Som säkert tillämpas på fler skolor som en "extragrej". Det är alltså jämförbart med isbanan i TS exempel - troligen så att skolan inte spolar denna is alls och därför har föräldraföreningen engagerat sig. Även om det inte kostar i pengar så kostar det ju i tid. Och är svårt att säga nej....Och det jag ser som problem är att om bara någon enstaka förälder inte betalar till vår kassa så KAN det blir väldigt konstigt den dagen vi kanske ska på den där resan - ska då den eleven alltså inte få följa med.... Jag har inte frågat rätt ut, men ska nog ta det på nästa möte. Speciellt som (de engagerade) föräldrarna sa att klassresan kan vara ett sätt att bygga gemenskap OM barnen framöver får någon problem i klassen med utanförskap. Då känner jag personligen att det ger en jättekonstig signal att åka iväg med alla barn utom kanske ett enda... Det känns inte bra.

Andra skolresor som skolan planerar sker ju på skoltid och kostar inget alls för oss föräldrar (bl a har de varit på framtidsmuséet i Borlänge över en dag).

Litet sidospår: Det där med att en klassresa automatiskt innebär fin sammanhållning och därför alltid är bra stöter man på ibland.

När jag gick i mellanstadiet gjorde vi en sådan resa. Det som hände när vi barn fick umgås intensivt några dagar var att en slumrande statusordning i klassen tydliggjordes och cementerades, och resten av åren tillsammans var klassen uppdelad i en högstatusgrupp och en lågstatusgrupp, med en tydlig gräns emellan och inga möjligheter att byta grupp. Kul för dem i högstatusgruppen kanske, inte lika bra för de andra, och definitivt inte bra för sammanhållningen. De i lågstatusgruppem var det ju därefter fritt fram att mobba för högstatusgruppen.
 
Litet sidospår: Det där med att en klassresa automatiskt innebär fin sammanhållning och därför alltid är bra stöter man på ibland.

När jag gick i mellanstadiet gjorde vi en sådan resa. Det som hände när vi barn fick umgås intensivt några dagar var att en slumrande statusordning i klassen tydliggjordes och cementerades, och resten av åren tillsammans var klassen uppdelad i en högstatusgrupp och en lågstatusgrupp, med en tydlig gräns emellan och inga möjligheter att byta grupp. Kul för dem i högstatusgruppen kanske, inte lika bra för de andra, och definitivt inte bra för sammanhållningen. De i lågstatusgruppem var det ju därefter fritt fram att mobba för högstatusgruppen.
Min erfarenhet, både från min egen och barnens skolgång, är ungefär som det du beskriver. Skolresor har tenderat att antingen bara fortsätta som vanligt vad gäller den eventuella sammanhållningen/gruppdynamiken i klassen, eller att snarare förvärra den. Det kräver ett stort och svårt pedagogiskt arbete för att komma framåt med en så pass stor grupp som en skolklass under några dagars skolresa då de vuxna dessutom har väldigt mycket annat att tänka på och inte får en sekund för sig själva.
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Bor du i Väring?
 
Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Ojdå! Vi får skicka med en frukt, men de ska få en frukt per dag också (frågan är när för den har jag inte hört om hittills).

Jag skulle vara bra nyfiken på det där med klasskassan allra minst, vad hade de tänkt att den skulle gå till? (Inte helt övertygad om klassresans fantastiskhet.)
 
Klassresa kan ju göras på olika sätt.
På vår skola är det en dagsutflykt till något ställe där barnen kan roa sig. Det har varit någon äventyrspark, lekland, djurpark (med gott om åkattraktioner), större simhall på annan ort osv.. Helt enkelt ett avbräck från den dagliga skolrutinen för att göra något kul tillsammans.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 404
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
838
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 212
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp