Föräldrar till barn som rider

Visa bifogad fil 120998
Vår lilla fina ponny :love:
Jag inser ju när jag lägger upp filmklipp, utifrån alla kommentarer - vilken snäll ponny vi har hittat!
Min yngsta dotter är en busig och nyfiken tjej och det har aldrig gått att få henne att vara ”försiktig och lugn” eller att förutse konsekvenser. Hon måste få testa och jag har lärt mig att låta henne hållas - under kontrollerade former såklart.
Idag har hon travat och galopperat i vanligt ordning barbacka. Men även gjort gjorden runt i skritt, hoppat i trav och suttit baklänges barbacka i trav.

När hon sitter med armarna rätt ut från kroppen i alla gångarter påminner jag ibland - ”du vet att du kan åka av”. Och hon ropar alltid ”ja jag vet”.
Jag är glad att hon vågar testa sig fram!
Visst är det härligt med sånna ponnys!
Jag har lite samma inställning (och snäll ponny), hästarna ska få vara lite av en lek och typ det mesta är bra balansträning :D
 
Visa bifogad fil 120998
Vår lilla fina ponny :love:
Jag inser ju när jag lägger upp filmklipp, utifrån alla kommentarer - vilken snäll ponny vi har hittat!
Min yngsta dotter är en busig och nyfiken tjej och det har aldrig gått att få henne att vara ”försiktig och lugn” eller att förutse konsekvenser. Hon måste få testa och jag har lärt mig att låta henne hållas - under kontrollerade former såklart.
Idag har hon travat och galopperat i vanligt ordning barbacka. Men även gjort gjorden runt i skritt, hoppat i trav och suttit baklänges barbacka i trav.

När hon sitter med armarna rätt ut från kroppen i alla gångarter påminner jag ibland - ”du vet att du kan åka av”. Och hon ropar alltid ”ja jag vet”.
Jag är glad att hon vågar testa sig fram!
Ungefär som när barnet rider barbacka och gör macarena, i galopp! :D
https://www.instagram.com/reel/CsQORLXOEVk/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Screenshot_2023-06-11-16-42-31-441_com.google.android.apps.photos.jpg

Från idag.🥰
 
Dottern älskar att rida barbacka på lina. I skritt gör hon alla möjliga akrobatiska konster och i traven har hon också börjat experimentera. Sitter baklänges, båda benen på samma sida av hästen, händerna rätt ut i luften.
Idag testade vi något nytt, hoppa barbacka! Bom på marken har vi tränat på förut men idag la jag upp bommen på två liggande sockerbitar. Hon tog många små snälla skutt men sedan hoppade hon av för tidigt :rofl: Ungen har dock klister i rumpan och satt kvar! Hon och jag skrattade åt filmklippet efteråt.
IMG_4722.jpeg


Jag är så glad att hon vågar! En riktigt modig och busig liten ryttarinna jag har ❤️ och ponnyn också!
 
Dottern älskar att rida barbacka på lina. I skritt gör hon alla möjliga akrobatiska konster och i traven har hon också börjat experimentera. Sitter baklänges, båda benen på samma sida av hästen, händerna rätt ut i luften.
Idag testade vi något nytt, hoppa barbacka! Bom på marken har vi tränat på förut men idag la jag upp bommen på två liggande sockerbitar. Hon tog många små snälla skutt men sedan hoppade hon av för tidigt :rofl: Ungen har dock klister i rumpan och satt kvar! Hon och jag skrattade åt filmklippet efteråt.
Visa bifogad fil 122397

Jag är så glad att hon vågar! En riktigt modig och busig liten ryttarinna jag har ❤️ och ponnyn också!
Vad roligt! Kul att det går bra med nya ponnyn 🥰
Här uppskattas barbacka"hoppning" också 🙋
Screenshot_20230626-113654_Instagram.jpg
 
Äldsta dottern tycker verkligen inte om att rida med sadel :p
Jag får helt enkelt bara ge med mig! När hon rider med sadeln så har hon noll balans, tycker allt är läskigt och totalt omotiverad att ”lära sig” något.

Så nu har hon fått rida med barbackagjord och så har jag longeringslina på henne. Vad tror ni ungen gjorde idag? Galoppera flera flera varv och skratta till och med! När jag försökt få henne att galoppera genom att springa bredvid har hon skrikit i ren rädsla - så döm av min förvåning när jag longerar henne i galopp och ungen inte vill sluta galoppera!

Så ja, nu kör vi väl helt enkelt barbacka framöver :D
 
Äldsta dottern tycker verkligen inte om att rida med sadel :p
Jag får helt enkelt bara ge med mig! När hon rider med sadeln så har hon noll balans, tycker allt är läskigt och totalt omotiverad att ”lära sig” något.

Så nu har hon fått rida med barbackagjord och så har jag longeringslina på henne. Vad tror ni ungen gjorde idag? Galoppera flera flera varv och skratta till och med! När jag försökt få henne att galoppera genom att springa bredvid har hon skrikit i ren rädsla - så döm av min förvåning när jag longerar henne i galopp och ungen inte vill sluta galoppera!

Så ja, nu kör vi väl helt enkelt barbacka framöver :D
Åh så roligt att höra!!
 
Äldsta dottern tycker verkligen inte om att rida med sadel :p
Jag får helt enkelt bara ge med mig! När hon rider med sadeln så har hon noll balans, tycker allt är läskigt och totalt omotiverad att ”lära sig” något.

Så nu har hon fått rida med barbackagjord och så har jag longeringslina på henne. Vad tror ni ungen gjorde idag? Galoppera flera flera varv och skratta till och med! När jag försökt få henne att galoppera genom att springa bredvid har hon skrikit i ren rädsla - så döm av min förvåning när jag longerar henne i galopp och ungen inte vill sluta galoppera!

Så ja, nu kör vi väl helt enkelt barbacka framöver :D
barbacka är väl det bästa sättet att hitta sin balans. Min dotter (numera vuxen) har också alltid föredragit att rida barbacka...
 
barbacka är väl det bästa sättet att hitta sin balans. Min dotter (numera vuxen) har också alltid föredragit att rida barbacka...
Det är de absolut! Bara det att ungen vägrar sadel men får låta henne hållas. Vi lägger oss på den här nivån tills hon självmant efterfrågar sadel igen. Går ju inte att tvinga.. :)
idag galoppera hon igen barbacka på lina och tyckte att det var roligt, det är ändå det viktigaste!

Yngre dottern (som ponnyn köptes till) har börjat hoppa i galopp mer och mer. Vi varierar mellan att hoppa på volt eller att hoppa på rakt spår. Har börjat tagit av linan också då och då.
Känns som att allt går med raketfart! Det var inte länge sen jag sprang bredvid i traven. Nu rider hon som hon vill, i alla gångarter men med mig i andra sidan av longeringslina.
 
Dottern börjar på ridskola nästa torsdag, hon har skrittat runt och travat några långsidor på min men har lovat henne att hon ska få lov att prova en ponny i hennes storlek. Så får vi se om hon tycker det är kul. Köpte begagnad säkerhetsväst idag och ska köpa en ny hjälm, får hålla mig i skinnet för att inte ge henne en hel garderob 😅.
 
Screenshot_20230810-092559_Video Player.jpg

Första passet på banan efter sommarvila för lilla 3-åringen och första traven sen maj, så jag hade snöre på idag. Jätteduktiga var både barn och ponny. 🙂
Börjar verkligen förstå bettet ordentligt nu, och acceptera det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 849
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp