Förändrade bröstvårtor

Rosenblad

Trådstartare
De senaste åren har mina bröstvårtor/vårtgårdar förändrats en hel del. Har lite svårt att greppa när det började men vet att jag fick problem för ca 4-5 år sedan med att jag hade som en typ liten upphöjd "finne"-prick som en slags körtel mitt på vårtgården som började fyllas med nåt gult. Dum som jag var så "tryckte" jag den som en finne och det kom ut nåt gult, ibland lite vätskeaktigt och ibland lite mer tjockare. Även om jag "tömde" den så fylldes det upp igen och är så än idag, att den körteln liksom aldrig "stänger sig" och trycker du inte ut det som finns i, kommer det ut av sig själv. Men senaste åren har det kommit allt fler såna hårda små körtelprickar eller vad det nu kan vara, inte i kanterna utan mitt på vårtgården. De flesta som kommit på senaste tid är hårda och har inte direkt något gult i sig. Är bara som en upphöjd "finn-prick", och de har kommit på båda bröstvårtor. I vissa sitter ett minihårtstrå så undrar om det är hårsäckar?

Har jättekomplex för detta för när jag fryser eller liknande ser de nästan ut som bröstvårtorna skrumpnar ihop i bara massa prickar :/. Även ena bröstvårtan har blivit mycket större än den andra, och jag har inget minne av att jag haft olika stora innan. Och jag är inte gravid, och har heller aldrig varit detta. Är bara så fundersam vad detta beror på? Någon som varit med om något liknande? Går de att få bort?

Tacksam för svar! :heart
 
Alltså - jag fattar verkligen inte.
Har du någon form av fistel/finne invid bröstvårtan som fylls med var/vätska?

Att et finns upphöjda prickar på vårtgårdarna är rätt vanligt. Få saknar dem. Är det en sådan som blivit infekterad och fylls?

Att bröstvårtan styvnar i en lite "russinaktig" topp är också vanligt. Jag tror mina alltid varit sådana. Eller så är det så förfärligt länge sedan de ändrades från förpubertet att jag inte minns något annat.
 
Det du beskriver är högst troligen Montgomerys körtlar. Det är en typ av talgkörtel som finns i vårtgården. Med andra ord inga konstigheter med att det går att klämma ut "gult" (talg) ur dem. Man kan ha olika många av dem och de kan vara olika framträdande på olika personer.

Kroppen fortsätter att ändra sig även efter puberteten men om dina bröstvårtor väldigt plötsligt har blivit olika stora kan det nog vara bra att låta en läkare kolla.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Som sagt, kroppen ändras ju hela livet inklusive brösten när man blir äldre. Det behöver inte vara farligt. I mina öron låter det som om du är rätt besvärad av det och då tycker jag du ska prata med en läkare. Jag vet inte om det finns något enkelt som kan lösa ditt problem, men vore kanske värt att ta reda på.

I övrigt kan nämnas saker man ska vara uppmärksam på med bröst. Knölar vet alla, men gropar, indragningar ska man också be en läkare titta på. Sår som uppkommer spontant och inte läker. Olika stora vårtgårdar behöver inte vara konstigt, men om de ändrar form på nåt sätt. Får oregelbundna kanter, ojämn färgteckning, bröstvårtan dras inåt (om den alltid varit innåt är inte det farligt, det är förändringen från ut till in som är en varningssignal)

Och för er som har åldren inne, ta er tiden att gå på mammografi!
 
Tusen tack för era svar! Kan nämna att jag fyller 27 år i år.

Tycker även att det är lite ojämn färgteckning på ena, så kanske ska kolla upp detta för säkerhets skull. Så tack igen!

En till fråga bara, vart vänder man sig för detta? Känns lite jobbigt att gå via vårdcentralen och hade tyckt det varit skönare att gå via barnmorskan. Eller finns det någon annan stans man bör vända sig?
 
Har du någon form av fistel/finne invid bröstvårtan som fylls med var/vätska?

Att et finns upphöjda prickar på vårtgårdarna är rätt vanligt. Få saknar dem. Är det en sådan som blivit infekterad och fylls?

Förstår det blir lite otydligt, är lite klurigt att förklara :) Jag har vanliga prickar på vårtgården, men har varit infekterad i flera års tid. Den fylls upp och varar mer gult vätskeaktigt. Inte som de andra som går att klämma och då kommer det ut ett lite mer trögare/hårdare gult. Det är som att den som varar aldrig "stänger sig".
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 209
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 718
Senast: monster1
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp