Bukefalos 28 år!

Förändringens vindar....

Behöver man någon erfarenhet från andra discipliner för att får starta fälttävlan i Sverige? I Holland måste man t.ex ha vinstpoäng i hoppning innan man får starta fälttävlan.
 
Nej, bara fälttävlanskort. Under ett par år var man tvungen att ha hoppkval (2 felfria rundor på höjden över tror jag) men det togs bort igen.
 
Behöver man någon erfarenhet från andra discipliner för att får starta fälttävlan i Sverige? I Holland måste man t.ex ha vinstpoäng i hoppning innan man får starta fälttävlan.
Är ju så att många kommer från ponnyleden nu, de börjar ju på P70-P80 vilket är väldigt låg nivå och har kanske t om ridit Sugar Cup innan, 60 cm. De måste ju rida upp för FT-kort innan de får starta P70 och tar man sig den vägen upp så får man faktiskt bra erfarenhet med sig upp o då kan jag tycka att ha poäng från hoppning för att få starta är överreklamerat.

Problemet är väl mera hästryttare som inte har nån som helst erfarenhet från terräng, människor i deras närhet som tävlat FT osv utan som glatt åker o tränare ett par ggr, släpps igenom av nån tränare och sen styr ut på en bana. Har man tur så stannar hästen ut sig så de inser att man kanske måste träna lite mer innan man rider men har man otur så tycker hästen det är lattjolajban och ryttaren som glatt styrt runt i 120 med 16 fel i 2 år, tänker: Hur svårt kan *-igt vara? Är ju pyttelågt i terrängen och banhoppningen fixar vi!
 
Hoppkval va kass, men mer koll från tränare hade inte skadat. För många som vill göra elever nöjda och godkänner vadsom för pengar
 
Fast är det ett stort problem? Ja vissa proffs påstår det medan de själva sitter på dressyrstammade hästar. Sådant kan jag tycka är lite dubbelmoral, beroende på om de sitter på de som en tillfällig inkomst eller om de vill satsa på de.
Jag tycker inte att dressyrstammade hästar är så många, det är väl Viklund i första hand som sitter på sådana. Jag tittade igenom startlistan från Tågarp, väldigt få, tror jag hittade 3-4 stycken med "kända" dressyrpappor (H90,H100, 1*).
och igen, ser man ett mönster att bra dressyr innebär dålig terräng i dödsolyckorna? Eller ligger det helt andra saker bakom dödsolyckorna? För snabbt igenom utbildning, för snabbt igenom nivåer etc?
Titta på vad fär hästar våra J och YR köper in. Titta på deras hoppförmåga och stam. Oron finns utanför Buke. Omnämnda hästar hoppar men inte som hopphästar. Det fungerar men kräver otroligt mycket. Många ryttare säger spontant att de aldrig skulle sätta sig på dem i terrängen. Vi ser en ökning av dessa hästar. Oron finns för framtiden. När man sett några av dem kravla sig över hinder blir man orolig för olyckor. Mönstret är väl inte bra dressyr dålig terräng utan inköp av dressyrstammad, ofta ganska tung, häst för att ligga bra till efter dressyren utan att hästen har en vettig hoppförmåga. Det försvinner en del på vägen men de finns för många av dem kvar speciellt hos J/YR. Jag tror diskussionen är viktig för kanske vi kan få någon J/YR att tänka till vid hästval.
 
Men där måste det ju finnas tränare, alltså "riktiga" terrängtränare som faktiskt kan berätta för junioren att denna häst borde inte gå ft. eller att den har en begränsning till h100 eller vad det nu är.
En av våra allra största tränare ser problemet men kan inte komma åt det. Föräldrar och ungdomar lyssnar inte.
 
Det finns flera slagkraftiga och rejält dressyrstammade hästar i omloppsbana i internationell fälttävlan och som dessutom tagit medaljer i internationella mästerskap .

På den nivån kan ryttaren välja bort skit och plocka godbitar. Det finns hoppstammade som inte kan hoppa så självklart finns det dressyrstammade som kan hoppa.
 
Och frågan kan ju bli då, hur mycket ska man gulla med de? Då kanske de får ge sig ut i terrängen med den där hästen.
Fast näe??? Jag tycker att vi alla har ett gemensamt ansvar för alla som tävlar i vår sport, ser man en häst som kravlar sig över hinder i lätt klass så kan man säkert på nåt sätt förmedla eller låta förmedla att det inte är en bra idé att fortsätta upp m den individen.
 
Titta på vad fär hästar våra J och YR köper in. Titta på deras hoppförmåga och stam. Oron finns utanför Buke. Omnämnda hästar hoppar men inte som hopphästar. Det fungerar men kräver otroligt mycket. Många ryttare säger spontant att de aldrig skulle sätta sig på dem i terrängen. Vi ser en ökning av dessa hästar. Oron finns för framtiden. När man sett några av dem kravla sig över hinder blir man orolig för olyckor. Mönstret är väl inte bra dressyr dålig terräng utan inköp av dressyrstammad, ofta ganska tung, häst för att ligga bra till efter dressyren utan att hästen har en vettig hoppförmåga. Det försvinner en del på vägen men de finns för många av dem kvar speciellt hos J/YR. Jag tror diskussionen är viktig för kanske vi kan få någon J/YR att tänka till vid hästval.
Dressyren går ju att fila till på de flesta hästar med duktig dressyrtränares hjälp men även där brister det, man byter tränare o system så fort man får lite kritik eller inte får göra "nåt annat än lite grundjobb".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 744
Senast: IngelaH
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 197
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 777
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 312
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp