Förbereda förlossningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Förvisso är det (förhoppningsvis) ett tag kvar innan det är dax, men nu börjar jag få lite prestationsångest...

Jag har inte förberett mig alls inför förlossningen, annat än att mentalt "konstatera" att det förmodligen gör ont som faan, men jag lär överleva... :smirk:

Hur gjorde ni andra som redan fått barn, och hur gör ni som ska till? Här där jag bor finns ingen föräldragrupp, och jag anser mig inte ha råd att åka drygt tjugo mil för att "lära mig andas". Vi har heller inte varit och tittat på BB, utan räknar med att ringa dit innan vi far härifrån och tala om att "nu är vi på väg, finns det en säng ledig?" :D

Rent krasst så ser Bm mer och mer förskräckt ut för varje gång vi är där... För vi har inte packat väskan eller förberett oss just alls. (Fast hästvakt har jag fixat... ;) )

Jenny
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag har heller inte gjort någonting.. fast jag börja känna att jag kanske borde ta och packa väskan i alla fall, är ju trots allt beräknad tills på tisdag :o
Har samma attityd som dig, det lär ju göra ont som fan, men det går ju inte komma ifrån, ett nödvändigt ont som måste genomföras ;)
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag gjorde inte heller några förberedelser, och jag hade en jättebra förlossning även om det inte gick helt lätt, så nog fixar du det ändå. Personalen brukar vara så duktiga att det går lätt ändå, bara man vågar lita på att de fixar "allt" och kan lämna sig helt i deras händer.

Jag är ju redan gravid igen (blev gravid när vår dotter var nio månader), så det kan ju inte vara så farligt ;) Barnmorskan på förlossningen skrattade åt mig när jag nyss klämt fram dottern (med sugklockehjälp) och hon sa "vi ses väl snart igen" och jag glatt svarade "jadå!".

// K
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag går på grav.gympa och har fått lära mig att andas där. In genom näsan och ut genom munnen. Det viktiga är att just andas, ibland glömmer man det när det gör ont! Så andas lugnt, spänn dig så lite som möjligt och låt kroppen arbeta, den vet vad som ska göras! Man ska inte hyperventilera som de gör på film ;) .

Förövrigt, jag säger som ni det lär göra ont. Men jag vet att vad för smärtlindring jag vill ha och hur den förväntas påverka mig och barnet!
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag var precis som ni, helt oförberedd i kursväg - jag väntade dessutom till nästan halva graviditeten hade gått innan jag gick till MVC - dom höll på att få krupp. Gjorde alla tester på stört + ultraljud.
Min gubbe hade nog kanske så här efteråt behövt lite mer förlossningskurser. Jag hade ju läst på om bedövningar o massge o dyl men han var helt oförberedd - inte psykiskt men praktiskt.
Tips - sterila kvaddlar HJÄLPER.
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Luff skrev:
Tips - sterila kvaddlar HJÄLPER.

NÄÄÄÄÄÄÄVER! Det finns bara en sak jag vägrar, och det är just streila kvaddlar. Det finns en anledning till att två sköterskor gör båda sidorna samtidigt, annars tillåter man dem aldrig att andra sidan efter den första...
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Hm med elins förlossning var jag på sätt och vis mer förberedd men samtidigt helt oförberedd... Visst man läser om folk som går över tiden men efter två veckor var jag fullständigt less på att se den eländes väskan som jag hade packat en månad tidigare... Matsäcken var uppäten flera gånger om...
Sen talade de om att jag skulle bli igång satt och då trodde vi båda att det skulle betyda att nu kommer förlossningen igång... Tre dagar senare var jag fruktansvärt less på att ligga på BB och vara höggravid och få höra två gånger om dagen att nej livmodertappen är inte mjuk... Så när jag väl fick värkar så fick vi åka och handla matsäck osv ialla fall... Sen blev det långdraget och jobbigt och slutade med snitt...

Denna gång var jag helt inställd på att det skulle bli samma visa, så jag packade ingen väska eftersom jag hade lärt mig att jag ialla fall hade väldig god tid på mig om nu värkarna skulle komma igång av sig själv och skulle det bli akut så var journalerna och kameran det enda som var viktigt, restän överlever man utan! Eller ja man överlever utan kamera och journal oxå med journalen underlättar och man grämer sig om kameran är kvar hemma...
Så när jag fick komma in på undersökning v. 42 + 0 hoppades jag på att få bli igångsatt dagen efter men den läkaren tyckte inte alls som jag utan vill att jag skulle komma tillbaka två dagar senare... Nu tyckte inte min kropp riktigt som honom så på kvällen satte värkarna igång av sig självt och jag hann packa väskan medans karln hämtade barnvakten och sen tog det ialla fall över ett dygn innan han är född... Men denna gång blev det vaginalförlossning, även om jag mot slutet bad om att få en brickanyl och ett snitt... Men det var ungefär 20 min innan han föddes...

Ang smärtlindring så är det jättebra att ha läst på men sen förlitade jag mig väldigt mycket på personalen, de har ju ialla fall varit med ett antal gånger... Som tex så tyckte jag att den enorma bollen de tog in för mig att sitta på verkade urlöjlig men gud vad det var skönt och det hjälpte!! Sen uppskattade jag inte förlossningsläkarens beslut att jag inte skulle få mer ryggbedövning just då men jag förstår nu i efterhand att det var ett måste för att grabben skulle må bra och komma ut rätt så snart...
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag hade förberett och köpt allt innan men inte packat, det gjorde när värkarna satte igång. Hade heller inte gått föräldrar kurs eller varit på BB men allt gick super bra och relativt smärtfritt iaf!

Lycka till!
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag hade inte förberett mig alls inför min förlossning. Gick visserligen föräldragrupp men den var inte mkt att ha. Jag var hellugn under hela graviditeten inför förlossningen. Med undantag för sista veckan då jag oroade mig för att jag inte oroade mig. :D

Hade inte packat BB väskan förrän samma kväll som jag märkte att det var på G. Under förlossningen gick allt jättelungt till och jag var inte det minsta nervös. Andas rätt och allt sådant kom av sig själv. Har ingen aning om hur man egentligen "ska" andas. BM sa under förlossningen att jag inte behövde någon hjälp då jag gjorde allt rätt självmant.

Själv förlossningen gjorde inte ont (som jag skrivit i tidigare tråd) och allt gick jättsmidigt. Vilket även livet som nybliven mamma har gjort. Ingen nervositet, bara ett härligt flyt! :love:

Tror inte man kan förbereda sig så väldigt mkt. Man har ingen aning om hur förlossningen kommer fortlöpa i alla fall. Ju mindre man vet innan, desto mindre kan man oroa sig för och i stället låter man kroppen sköta det den kan alldeles utmärkt själv.

Vilken bedövning man vill ha är ju omöjligt att säga innan. Jag personligen ville ha så lite som möjligt, det visste jag innan det var på G. Jag gillar inte sånt. Nu räckte det gott och väl med lite lustgas precis när huvudet skulle ut, men det är jag det.

Hur som...lycka till! Det är en härligt och enorm upplevelse!
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag hade inte heller packat nån väska, varken för de som kom 16 dagar före eller den som kom 16 dagar efter BF.

Förlossningen är ingenting du skall ha prestationsågest över, den blir vad det blir och du är DÄR när det är dags. No worries !
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Har du tagit sterila kvaddlar - det hjälper och är helt ofarligt för fostret.
Vad är en sekundsnabb getingsstickskänsla mot en enorm lättnad att slippa pinovärkarna.
Jag är så less på att folk som inte vet hur det känns avskräcker andra men rekommenderar annan bedövning som kan vara farlig.
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Luff skrev:
Har du tagit sterila kvaddlar - det hjälper och är helt ofarligt för fostret.
Vad är en sekundsnabb getingsstickskänsla mot en enorm lättnad att slippa pinovärkarna.
Jag är så less på att folk som inte vet hur det känns avskräcker andra men rekommenderar annan bedövning som kan vara farlig.
Min väninna tog streilakvadlar vid sin första förlossning. Hon tyckte att det var fruktansvärt och fick panik av den smärtan. Vid sin andra förlossning använde hon bara lustgas och fick en mer positiv upplevelse en den hon hade med kvaddlarna. Men det är nog hemskt individuellt hur an upplever dem. Vi dandra förlossningen kom de med frågan om kvaddlar och hon skrek "TA BORT DEM" :D .
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Jag tycker du har en SUND inställning till förlossningen!! Att läsa på om olika smärtlindringar är väl bra, men du kommer ändå inte förstå allt innan du är där, så att jaga upp sig för att du inte "pluggat på" eller förberett i minsta detalj är absolut ingen idé! Ta det som det kommer, och lita på att du kommer klara det med hjälp av förlossningspersonalen, så kommer det säkert att gå jättebra!

Jag kan faktiskt nu i efterhand bli irriterad på detta att man ska vara si och så förberedd och man ska "kunna" det och det inför förlossningen. Att det ska läggas ett så enormt fokus på just FÖRLOSSNINGEN :mad: Det är ju EFTERÅT, när bebisen kommit ut, som det faktiskt BÖRJAR! Ut kommer bebisen ALLTID, på ett eller annat sätt!!

(Det är ju sen, när bebisen bara gråter och man inte fattar ett dugg, amningen strular med mjölkstockning eller annat, bebisen kaskadkräks, man är astrött och bara gråter, och man undrar om allt är normalt osv, det är ju DÄR man som förberedande barnmorska borde lägga sitt krut. Tycker JAG.)
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Håller med dig fulltsändigt i varenda ord! :bow:

// K
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Luff skrev:
Har du tagit sterila kvaddlar - det hjälper och är helt ofarligt för fostret.
Vad är en sekundsnabb getingsstickskänsla mot en enorm lättnad att slippa pinovärkarna.
Jag är så less på att folk som inte vet hur det känns avskräcker andra men rekommenderar annan bedövning som kan vara farlig.

Har du gjort det? :crazy: Jag har det och den :devil: getingen måste ha varit stor som ett hus! :eek: Jag har aldrig i mitt liv tänkt så elaka tankar om någon som jag gjorde då. Hade jag inte varit stel av smärta och de varit bakom mig, så hade jag för första och enda gången slagits och då för mitt liv. Min man trodde att jag skulle dö när han hörde det djuriska avgrundsvrålet. Förlät inte bm under resten av förlossningen, gav inte henne ens ett tack för hjälpen.

Men visst, det "vände" skeendet då jag hade så fruktansvärt ont i ryggen vid värkarna att förlossningen inte "gick neråt" och det ju släppte lite eftersom musklerna "domnar av". Dessvärre slutar de verka ganska snart och behöver läggas i "rätt tid".

Tog dessa vid min 4-e förlossning, de två första hade jag ingen bedövning.
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Det enda vi gjorde när Tova skulle komma var att vi packade en bb-väska och kollade hur man skulle åka så man hittar när det väl är dags.
Men snacka om att man över packade bb-väskan. Ta bara det allra viktigaste. Som tex schampo, balsam , tvål och lite kläder till dig och ett eller två ombyten till bebis.

Lycka till och tänk att det ordnar sig
 
Sv: Förbereda förlossningen.

Hej. Här har ni en som förberedde sig upp till tänderna, fast det är sån jag är som person... Läste, lyssnade och tränade. :d
Bäst tips tyckte jag att förlossningsdelen i Anna Wahlgrens Barnaboken gav. Det hela går ut på att ta det lungt, andas lugnt och låt kroppen sköta jobbet.
Min förlossning var en positiv upplevelse och om 6 månader är det dags för nr 2.
Mitt bästa tips mitt i de värsta värkarna är att andas lungt och att RÄKNA andetagen. Jag kände att värken var på G, började räkna och på andetag nr 6 gjorde det "maxont" :eek: , men då visste jag att när jag kommer till andetag nr 8 så släpper värken och det är en paus igen :love: . Hoppas jag kan vara till hjälp åt nån :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 181
Senast: paradiset
·
  • Låst
Övr. Barn Örnen har landat! Storken är här! Den 14/4 kom mina små underverk till världen! :love: :love: Den 12, på onsdagen, så hade jag tid...
2
Svar
38
· Visningar
2 499
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp