Förbjöd skolkort med killar i klänning!

I detta fallet uttryckte sig rektorn att de inte kunde ha klänning för att katalogen skapades för att polisen skulle kunna använda den som register. Vilket är klart olagligt enl de juristerna som tillfrågades. Jag antar at det är syftet som ställer till problem.
 
Du menar att en skolkatalog ska ses som ett register?
Om det uttalade syftet med katalogen är att alla ska se ut som vanligt, så att de kan identifieras i samarbete mellan skolan, socialtjänsten och polisen, kan jag inte se annat än att skolfotona används på sätt som liknar hur register används. Katalogen motsvarar väl kanske inte definitioner av register, men blir ju i praktiken som ett förbrytarregister på förhand. Det är klart integritetskränkande. Om åtminstone någon i beslutande ställning på den där skolan faktiskt respekterar eleverna, så bör den frågan diskuteras rätt livligt bland personalen.
 
Om det uttalade syftet med katalogen är att alla ska se ut som vanligt, så att de kan identifieras i samarbete mellan skolan, socialtjänsten och polisen, kan jag inte se annat än att skolfotona används på sätt som liknar hur register används. Katalogen motsvarar väl kanske inte definitioner av register, men blir ju i praktiken som ett förbrytarregister på förhand. Det är klart integritetskränkande. Om åtminstone någon i beslutande ställning på den där skolan faktiskt respekterar eleverna, så bör den frågan diskuteras rätt livligt bland personalen.

Jag tycker att det är ett utmärkt förslag som kommit upp här i tråden. Ha en fotosession där eleverna ser ut som vanligt, om det sen är i klänning eller cowboyhatt spelar mindre roll. Sen en fotosession med mer "plojstuk".
 
En person i min umgängeskrets i andra halvan av tonåren blev redigerad i sin skolkatalog. Ingen tillsägelse om att hen inte fick se ut som hen gjorde vid fototillfället, men när katalogen kom var fotot fixat.

Blev lite ståhej kring det och det skylldes på att katalogen var ett av skolans ansikten utåt och att det hen hade på sig inte dög för det.
 
Jag tycker att det är ett utmärkt förslag som kommit upp här i tråden. Ha en fotosession där eleverna ser ut som vanligt, om det sen är i klänning eller cowboyhatt spelar mindre roll. Sen en fotosession med mer "plojstuk".

Jovisst, förutsatt att fotograferingen inte har med att identifiera kriminella att göra och liknande.

Sen skulle jag helst inte se att de här genusbytena map kläder inte betraktades som ploj. På den bild jag har sett i media, såg eleverna inte ut att hantera det hela på ett plojaktigt vis, utan mycket sansat och med en förvånansvärt hög medvetenhet kring genusuttryck, som jag tolkade bilden.
 
Tycker det här är helt sjukt. Men samtidigt, det är såhär verkligheten ser ut. Enda från 6-års till 9:an har det alltid sagts att man ska se seriös ut på skolkortet, just för att ett uttalat syfte med det är att kunna användas av polis och socialtjänst. Det har liksom alla parter varit helt införstådda med hela tiden.
Men det kanske bara är min kommun som tänker så. Fast å andra sidan kan ju åtminstone delar av min kommun på det stora hela mycket väl jämföras med Husby/Rinkeby/Tensta osv. Och ja, jag har bevittnat när pikétpolisen hämtat folk när jag gick i högstadiet... Så på sätt och vis kan jag ändå förstå det, även om det såklart kanske inte är optimal användning av katalogen.

Kan förtydliga med tanke på vart det står att jag bor, att det inte är Haninge Kommun jag pratar om. De som bor i Stockholms-området kan säkert räkna ut vilken kommun det är ändå.
 
Men får inte alla ha sin åsikter utan att brinna i helvetet?

Jag har inga problem med att tycka (MIN åsikt) att exempelvis nazister och inskränkt skolpersonal kan brinna i helvetet.

I sin roll som skolpersonal har man tämligen snäva regler för vad man får uttrycka inför elever.
 
om utklädningen vore en solidaritetshandling med transvestiter och att det vore syftet, så visst, då vore det ju en annan sak. Men nu var det ju ett spexfoto aka göra sig rolig. Skoja till det lite grann. Över att killar klär sig till tjejer. Hö hö. Och jag må låta skitnödig men skolkatalogen är ju en katalog över elever och som skolan kan använda i olika sammanhang, bla vikarier, identifikationer av olika slag, även för elever att identifiera andra elever etc och då är det ju bra om man ser hur eleverna ser ut. Skolkatalogen är ju ingen rättighet som elev. Den ingår inte i skollagen.
 
Om vi nu bortser från det eventuellt lagvidriga i att använda katalogen för identifikation för polis eller socialtjänsten så är det ju faktiskt inga problem att identifiera eleverna eftersom de inte döljer sina ansikten eller målat på mustascher etc...
 
Om vi nu bortser från det eventuellt lagvidriga i att använda katalogen för identifikation för polis eller socialtjänsten så är det ju faktiskt inga problem att identifiera eleverna eftersom de inte döljer sina ansikten eller målat på mustascher etc...
Så skolkataloger är lagvidriga? Har du någon källa på det? Finns det bestämmelser som reglerar vem som får titta i katalogen om den är laglig?

Jag sätter rätt mkt på att det du skriver är trams.
 
Så skolkataloger är lagvidriga? Har du någon källa på det? Finns det bestämmelser som reglerar vem som får titta i katalogen om den är laglig?

Jag sätter rätt mkt på att det du skriver är trams.

Om du har läst hela tråden är det flera bla @Pontevecchio som ifrågasatt om det ens är lagligt för polisen och socialtjänsten att använda skolkatalogen för identifiering. Om du hade läst mitt inlägg finns det ett tämligen viktigt "eventuellt" inpetat innan "lagvidriga". Du verkar ha lite problem med läsförståelsen när det gäller mina inlägg.

Tycker du det jag skriver är trams får du (som jag sagt tidigare) hemskt gärna sätta mig på "Ignorera" :D
 
Eftersom argumentet var att man i identifieringssyfte skall vara klädd som man är till vardags tar jag för givet att alla, oavsett könstillhörighet, nekas bära klänning på skolfotot om hen inte gör det till vardags? Nej, förmodligen inte.. :grin:

Verkligen genomruttna argument rätt igenom från skolan. Jag kan förstå att man tex inte får maskera ansiktet men det hade ju inte gjorts i det här fallet. Kläder och stil kan ju ändras hur som helst under året ändå.
 
Om du har läst hela tråden är det flera bla @Pontevecchio som ifrågasatt om det ens är lagligt för polisen och socialtjänsten att använda skolkatalogen för identifiering. Om du hade läst mitt inlägg finns det ett tämligen viktigt "eventuellt" inpetat innan "lagvidriga". Du verkar ha lite problem med läsförståelsen när det gäller mina inlägg.

Tycker du det jag skriver är trams får du (som jag sagt tidigare) hemskt gärna sätta mig på "Ignorera" :D
Och om du hade kollat upp fakta så hade du inte behövt skriva "eventuellt". Skolkatalogen är offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Även polis och social. Detta gäller skolor. De är inte offentliga handlingar, förstås, hos företaget som tagit korten.

Din andra kommentar är bara sjukt onödig och tramsig.
 
Och om du hade kollat upp fakta så hade du inte behövt skriva "eventuellt". Skolkatalogen är offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Även polis och social. Detta gäller skolor. De är inte offentliga handlingar, förstås, hos företaget som tagit korten.

Din andra kommentar är bara sjukt onödig och tramsig.

Jag hoppas du inser att du missade hela poängen med mitt inlägg. Det var att eleverna var helt identifierbara även fast de kanske inte hade kläder som de normalt har.

Eftersom du inte försökt trycka till tex @Pontevecchio eller @Petruska som också rest frågan om det är helt lagligt med använda skolkatalogen som register för andra än skolpersonal verkar det som om du irriterar dig på just mig (vilket visats i andra trådar) så jag tyckte förslaget om att sätta mig på "Ignorera" var rätt relevant :D

Jag är fortfarande inte övertygad om att katalogen får användas för andra myndighetspersoner utöver skolpersonal även om det är offentliga handlingar. Offentlighetsprincipen är främst till för att skapa transparens för medborgarna. Register får inte samköras hur som helst oavsett hur gärna tex polisen skulle vilja göra det.
 
Jag hoppas du inser att du missade hela poängen med mitt inlägg. Det var att eleverna var helt identifierbara även fast de kanske inte hade kläder som de normalt har.

Eftersom du inte försökt trycka till tex @Pontevecchio eller @Petruska som också rest frågan om det är helt lagligt med använda skolkatalogen som register för andra än skolpersonal verkar det som om du irriterar dig på just mig (vilket visats i andra trådar) så jag tyckte förslaget om att sätta mig på "Ignorera" var rätt relevant :D

Jag är fortfarande inte övertygad om att katalogen får användas för andra myndighetspersoner utöver skolpersonal även om det är offentliga handlingar. Offentlighetsprincipen är främst till för att skapa transparens för medborgarna. Register får inte samköras hur som helst oavsett hur gärna tex polisen skulle vilja göra det.
Och jag tror att du har förföljelsemani. Jag fattar inte vad du pratar om :confused::confused::confused: för mig är du en användare på buke, bara. Du var den sista som uttalade dig om regelvidrighet och därför svarade jag dig.

Offentlighetsprincipen gäller oavsett syfte. Bara att gilla läget. Den kan användas av polis, social och grannen Berit. Och skolor kan visst bestämma att ansikten ska synas eftersom fotona ska användas för att identifiera elever. Till exempel vikarier.

Skolkatalogen är inte ett register. Det är en skolkatalog med foton i.
 
Jag är fortfarande inte övertygad om att katalogen får användas för andra myndighetspersoner utöver skolpersonal även om det är offentliga handlingar. Offentlighetsprincipen är främst till för att skapa transparens för medborgarna. Register får inte samköras hur som helst oavsett hur gärna tex polisen skulle vilja göra det.

Jag har svårt att se hur det skulle vara fel att polisen tittar i en skolkatalog, däremot ser jag stora problem med om katalogen tas fram i det syftet - vilket är hur rektorn fick det att låta.
 
Jag har svårt att se hur det skulle vara fel att polisen tittar i en skolkatalog, däremot ser jag stora problem med om katalogen tas fram i det syftet - vilket är hur rektorn fick det att låta.

Exakt. Datainspektionen borde nog kolla över hur skolkatalogerna används om det är så att de tas fram med identifiering som syfte. Jag kan inte tänka mig att det är tillåtet för tas de fram av den anledningen är det ett register.

Jag har lite problem med att den betraktas som offentlig handling också. Det finns de med onda avsikter som helt klart kan använda den på fel sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp