Bukefalos 28 år!

"Förböjd"

V

Vaselin

Eller vad heter det? Hästen Knäcker av i nacken och förböjer sig. prova med upplyftande tygeltag men känns som det funka sisådär.. nu har jag ju bara ridit hästen en gång.

Den är alltså felriden från början, inriden men inte mer. Min tanke är att börja rida hästen på halvlång tygel så hästen går med sträckt hals och sedan gradvis börja korta dom, släppa efter så fort den knäcker av? driva fram. Så den vågar ta stöd i bettet.

Någon med idéer, lite råd? :laugh:
 
Sv: "Förböjd"

Förböjd är hästen i sidled. D v s halsen böjer sig mer än böjningen genom kroppen.

Du tänker kanske på att hästen går bakom hand, bakom lodplan eller helt enkelt inte går på hjälperna?
 
Sv: "Förböjd"

Jag har några gånger lyckats med att helt enkelt inte sträva efter någon form alls i början av en lektion. Dvs sträva efter att hästen tar tag i bettet och går framåt med rak hals och urful form om så är. När jag har fått kontakt kan jag därifrån arbeta med att få en hygglig form, i sin takt. I samma ögonblick som man börjar mickla för mycket så riskerar man förlora stödet och sitta på ngt slags hybrid mellan kanelbulle och snigel igen.

Så jo halvlång tygel kanske, men hästen måste ju ha någonstans att hitta och söka ett stöd och kontakt, med för halvlång tygel riskerar man dessutom att råka rycka hästen i munnen.

(om hästen är under hand så är det väl också väldigt lätt att förböja, eller svårt att låta bli)
 
Senast ändrad:
Sv: "Förböjd"

Det kan ju också vara värt att testa lite olika bett för att se om det blir någon skillnad. Hästar trivs ju olika bra på olika bett vilket kan påverka hur de tar stöd.
 
Sv: "Förböjd"

Precis det jag tänkte, kontakt med munnen men ändå inte påverkande. Så den så småningom börjar vilja ta stöd på bettet, (menade inte halvlånga tyglar som glappar, men förstår om det uppfattades så :o ) Tanken är ju självklart att jag ska börja med att rida ut och då tänker jag att den kanske får lite mer driv och mer målinriktat och inte gärna vill gå med hakan i bogen (Riktigt så illa kanske det inte är ;) )
 
Sv: "Förböjd"

Jag tycker du tänker helt rätt. På en sån häst är det jätteviktigt att man aldrig blir stum eller hård i handen.
Jag har ridit hästar som varit extrema och böjt ihop nacken så fort man rört i tygeln (en gjorde det tom på lång tygel!) och på såna hästar har jag faktiskt ridit med helt långa tyglar ett tag så att de får hitta sin naturliga form och inte känner krav på att knöka ihop nacken.
 
Sv: "Förböjd"

Jag skulle ha testat lite olika bett, så "snälla" bett som möjligt typ ett rakt eggbett så att hästen vågar ta stöd med munnen och rida på frammåt! Hästar som är omusklade eller orutinerade hamnar ju ofta bakom lod men när bakbenen börjar komma igång och man kan spänna bågen lite mer så vågar hästen oftast ta stöd på bettet såsmåningom, ryttaren får inte bli försiktig eller glappig i handen, det gör det bara värre. Bara var mjuk och stadig och driv frammåt, det kanske går lite för fort i början istället men om det hjälper hästen att hitta stödet så kan man börja minska drivet sen.
 
Sv: "Förböjd"

Eller vad heter det? Hästen Knäcker av i nacken och förböjer sig. prova med upplyftande tygeltag men känns som det funka sisådär.. nu har jag ju bara ridit hästen en gång.

Den är alltså felriden från början, inriden men inte mer. Min tanke är att börja rida hästen på halvlång tygel så hästen går med sträckt hals och sedan gradvis börja korta dom, släppa efter så fort den knäcker av? driva fram. Så den vågar ta stöd i bettet.

Någon med idéer, lite råd? :laugh:

Det beror på vad problemet är. Om hästen inte tar stöd, utan går bakom hand, så brukar jag försöka rida med så stilla hand som möjligt, och sen driva fram till ett stöd. Sådana hästar går ofta spänt, dessutom, höga i nacken och sänkt rygg, så förutom att rida hästen fram till handen, så brukar jag försöka få den att sänka nacken och komma lite lägre - men för att det ska funka måste den förståss komma fram till handen i första läget. Jag skulle inte rida på halvlång tygel och släppa efter hela tiden, utan erbjuda ett mjukt och mycket stadigt stöd, om hästen släpper skulle jag inte släppa jag också, utan försöka driva fram till det stöd jag erbjuder istället. Ibland kan det också hjälpa att flytta hästen lite åt sidan, och på det sättet få fram den till yttertygeln i alla fall (och sen flytta åt andra hållet, och få fram den på den andra tygeln). Jätteviktigt såklart att en sån häst inte går på ett för skarpt bett, då blir det nästan omöjligt att få dem att ta stöd, för då vågar de sig inte fram till handen.

Om hästen däremot tar stöd, men går bakom lod, då är problemet oftast att den går i framvikt. Det som hjälper bäst då är att hjälpa den med balansen, att få mer aktivitet bak så att den kan balansera sig själv bättre. Där tycker jag tempoväxlingar och övergångar, massor av dem, funkar bra. Blir hästen riktigt tung och verkligen lägger sig i handen försöker jag undvika att ge den för mycket stöd i munnen, utan t ex göra överstrykningar lite nu och då så att den inte går med tygeln som femte ben.
 
Sv: "Förböjd"

Hästen Har antagligen lärt sig att inte söka bettet, så då får du först lära den det. Korta upp tygeln så att du får kontakt, så fort du får kontakt läng ut hela tygeln. Bar släpp ut den och driv lite framåt. När hästen kliver på (tar kankse fem sex steg, beror på hur spänd din häst är, det kanske tar15? Och ör avspänd igen, gör samma sak. Gör detta tills hästen börjar förvänta sig att gå som en jo-jo. Då kommer den tillslut att vilja sträcka ut tygeln, för det är ju skönare att gå framåt än att gå som en ostkrok. Gå sen vidare att hålla liiite längre kontakt innan nu släpper, men du får inte släppa för sent, när hästen släppt, du måste 'behålla' hästen hos dig heltiden, det är du som bestämmer vem som skall 'ge och ta.' Det är du som ger stöd och hästen tar stöd. Sen fortsätter det långa jobbet att får hästen att känna tillit, för det är väldigt lätt att den faller tillbaka så fort den känner sig pressad. Är den bara nyss inriden borde det väl gå ganska fort.

Du får ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa dig, det är inte alla som verkar kunna tekniker för liknande problem och en del ser det heller inte som ett problem, så du kanske får leta lite.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Förböjd"

. Min tanke är att börja rida hästen på halvlång tygel så hästen går med sträckt hals och sedan gradvis börja korta dom, släppa efter så fort den knäcker av? driva fram. Så den vågar ta stöd i bettet.

Det låter ju fint och så, men tyvärr så lär du bara hästen att det är rätt att den backar av. Du ger efter, belönar, ett beteende som du inte vill ha. Belöna när hästen tar stöd istället. Inte när den går undan. Lång tygel är belöning. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 951
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp