Förbygel?

ufot

Trådstartare
Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen sitter perfekt.

Problemet är att den lätt glider åt sidan (sadeln åker inte bak eller fram, utan "bara" åt sidan.) Detta händer främst när jag spänner sadelgjorden. Detta gör att sadeln inte hamnar mitt över hästen. När jag sitter upp trampar jag till sadeln och när väl Sadelgjorden är spänd och jag sitter uppe på ryggen så ligger sadeln still.

Jag har haft antiglidpadd under och det har fungerat super. Problemet är att pälsen under sadeln blir ruggig. Detta beror på att sadeln glider år sidan när jag spänner gjorden, inte när jag sitter på ryggen. Under vintern har det fungerat bra, men nu när hon svettas mer fungerar det inte mer. Sist jag var ute såg hon inte rolig ut på ryggen.

Jag har försökt rida utan antiglidpadden och det fungerar någorlunda. Problemet är bara att sadeln inte ligger helt stilla. Min häst ser stundtals spöken i var och varannan buske, och sadeln glider ibland åt sidan när hon kastar sig åt sidan.

Imorgon ska jag pröva sätta antiglidpadden mellan vojlock och sadel och se om det fungerar. Jag har en Grandeur vojlock under sadeln som har fårskinn undertill, så det är fårskinnet som ligger närmast hästen.

En tanke som slog mig är om en förbygel kan fungera? Vad tror ni? Finns det andra knep att ta till? Som sagt glider inte sadeln fram eller bak, utan "bara" åt sidan. Främst när jag spänner, men utan antiglidpadden kasar sadeln även när hästen slänger sig åt sidan.
 
Om sadeln glider enbart når du spänner gjorden och när hon kastar sig har du dels problem med tekniken när du sadlar, samt att du inte efterspänner tillräckligt efter du suttit upp och skrittat igång hästen. Ta hjälp av någon kunnig person som kan visa hur du sadlar korrekt.
 
Förstår vad du menar, men jag tror mig veta hur jag sadlar och spänner gjorden. Sadeln har långa stroppar och jag kan inte spänna den uppifrån ryggen. Jag spänner växelvis på höger och vänster sida. Det är främst när jag ska spänna sista hålet som sadeln glider. Tyvärr kan jag inte göra detta uppifrån ryggen.
 
Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen sitter perfekt.

Problemet är att den lätt glider åt sidan (sadeln åker inte bak eller fram, utan "bara" åt sidan.) Detta händer främst när jag spänner sadelgjorden. Detta gör att sadeln inte hamnar mitt över hästen. När jag sitter upp trampar jag till sadeln och när väl Sadelgjorden är spänd och jag sitter uppe på ryggen så ligger sadeln still.

Jag har haft antiglidpadd under och det har fungerat super. Problemet är att pälsen under sadeln blir ruggig. Detta beror på att sadeln glider år sidan när jag spänner gjorden, inte när jag sitter på ryggen. Under vintern har det fungerat bra, men nu när hon svettas mer fungerar det inte mer. Sist jag var ute såg hon inte rolig ut på ryggen.

Jag har försökt rida utan antiglidpadden och det fungerar någorlunda. Problemet är bara att sadeln inte ligger helt stilla. Min häst ser stundtals spöken i var och varannan buske, och sadeln glider ibland åt sidan när hon kastar sig åt sidan.

Imorgon ska jag pröva sätta antiglidpadden mellan vojlock och sadel och se om det fungerar. Jag har en Grandeur vojlock under sadeln som har fårskinn undertill, så det är fårskinnet som ligger närmast hästen.

En tanke som slog mig är om en förbygel kan fungera? Vad tror ni? Finns det andra knep att ta till? Som sagt glider inte sadeln fram eller bak, utan "bara" åt sidan. Främst när jag spänner, men utan antiglidpadden kasar sadeln även när hästen slänger sig åt sidan.
Jag tror inte att du löser problemet på annat sätt än genom att byta sadel. Jag hade samma problem (men i galoppen) på min då, unga häst. Sadeln verkade i övr ligga perfekt och han rörde sig väldigt bra i den. Men jag bytte till annan likvärdig sadel fast av annat märke och då upphörde problemen. Detta trots att uppbyggnaden på båda sadlarna samt bommen och kanalens vidd var väldigt lika. Men den skillnad som ändå fanns var tydligen tillräcklig.
 
Har du testat med en annan pad under? Isåfall vilken typ av pad? Vad är det för undersida på den?

Jag hade problem med att sadeln gled och provade med både tyg och sympanovaundersida och det var lika illa men med en pad med ullfleeceundersida försvann problemet. Jag spänner aldrig sadelgjorden hårt utan får lätt in en hand mellan häst och sadelgjord och det är inga problem att hoppa upp ifrån marken vid behov ändå.
 
Det är nog bäst att de sig om efter en annan sadel som ligger bättre :/, Och hoppa upp från en hög pall så du inte behöver använda stigbyglarna vid uppsittning.
Rider flera hästar med rund rygg och liten manke där sadeln kan glida lite vid uppsittning (isis, fjord och nordis) spänner sällan gjorden så pass mycket att den ligger helt still då det är lite väl hårt för hästen :/, så att ha en lagom lös gjord och hoppa upp från pall är bäst för mig, väl till häst så spelar det liten roll om sadelgjorden hänger en halv dm under hästen, har tillräckligt bra balans (och stabila hästar) för att sadeln ska ligga still ändå. (Och ja det har hänt några gånger nu då ett par är bra på att blåsa upp sig vid sadling för att sen den dra in magen vid jobb :/)
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 591
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 992
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp