Bukefalos 28 år!

Fördela kraftfodret morgon/kväll

Mjuff

Trådstartare
Jag har tidigare alltid fördelat tex betfor och mineraler så hästen får det både morgon och kväll.
Men i det stallet som jag står nu så ger vi allt extrafoder på kvällen. Morgongivan består således bara av havre.
När jag kom dit med min häst så ville stallägaren att jag oxå skulle fodra på det sättet, för det var enklast. :crazy:

Så jag vill ha lite hjälp av er kunniga! Spelar det någon roll vilket man gör? :confused:
 
Nej, det spelar ingen roll om de får all havre på morgonen och all betfor på kvällen. Däremot vet jag många som vill ge betfor på morgonen för det ger snabb energi (inför träningen..). Men sett ur hästmagesynpunkt etc så gör det absolut ingenting att du inte ger halva givan av specifikt foderslag på morgonen och halva på kvällen utan allt på en fodring.
 
Okej, vad bra! :)

De får havre både morgon och kväll, men just betfor etc får de bara på kvällen.

Tack så mycket! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 105
Senast: tara
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 796
Senast: Asko
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 104
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp