Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Utan att bli påhoppad, vad tycker ni som har erfarenhet är det bästa och sämsta med de två sätten att föda?
(Tänker i första hand på planerat snitt.)


Tack på förhand!



/Josefine
 
Sv: Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?

Jag har ju en av varje så..

Den vanliga förlossningen var ju extremt jobbig (stort barn) men det var ändå en särskild känsla med de, man är mera med. Barnet blev medtaget o åt dåligt första dygnen för hon var så tagen.
Det planerade snittet gick det sååå fort. Man hann knappt med så hade man en väldigt ilsk o pigg bebis på magen. Har ännu efter 3,5 år inte full känsel i huden på magen. Klarade mig mycket bra, var pigg o uppe långt före många andra som snittas.
Inte ont överhuvudtaget kring snittet etc. men det har förmodligen med det faktum att jag än idag inte har känsel där.

Skulle dock föredra att föda normalt om jag nu kunde.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?

Jag har visserligen ett akutsnitt och sedan en vaginalförlossning, men akutsnittet var inte särskilt akut utan de tog beslut vid halv åtta på kvällen men själva snittet är inte gjort förrens strax före tolv...
Jag skulle klart rekomendera en vaginal förlossning om du har möjligheten, jag tyckte att jag mådde jättebra efter snittet men hjälp vilken skillnad det var efter den vaginala förlossningen och då blev den ganska så jobbig ändå... Grabben var stor och vägde 4870 gram och de fick lov att hjälpa till med sugklocka för att han skulle komma ut och jag förlorade över en liter blod men jag kunde gå obehindrat och ta mig i och ur sängen utan problem. Och nu när jag har kommit hem så har jag kunnat bära och lyfta stora tjejen när det har behövts. Jag kunde även ut och gå direkt när jag kom hem medans jag efter snittet fick börja med korta 5 min promenader innan jag kunde börja utöka dem...
 
Sv: Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?

Har gjort både snitt och vaginalt och föredrar vaginalt alla gånger!

Efter snittet var jag "helt paj", hade svårt att gå, fick förstoppning pga att jag var så orörlig, ont som f-n, amningen ville inte komma igång och så fick jag inte vara med mitt barn förrän efter uppvaket (var bara bedövad, men man får ligga på uppvak ändå), dvs 4½ timma efter han föddes! Dessutom ett fult ärr på magen.

Med vaginala så var jag uppe och gick direkt, hur pigg som helst, amningen kom igång direkt, jag kunde bära mina barn utan problem, inte ont.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?

Har bara snittats, planerat snitt pga sätesbjudning. Jag hade inga som helst komplikationer (inga infektioner eller ngt sådant) men det gjorde så djävla ont så himla länge efteråt (vi pratar om månader...) Jag kunde överhuvudtaget inte komma ur sängen utan hjälp förren efter tre dagar. Fick problem med ammningen eftersom jag hade svårt att hålla i barnet men det löstes efter någon vecka. Jag har ingen aning om varför jag hade så ont då jag träffat flera som kunnat gå upp ur sängen redan senare samma dag. Ska jag ha fler barn hoppas jag verkligen att jag kan föda vaginalt.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?

För barnet är det bäst med en vaginal förlossning, då det ger rätt signaler för alla funktioner att komma igång som de ska, t.ex andning.
Och i de allra flesta fall mår även mamman bättre efter en vaginal förlossning.

Själv har jag gjort tre planerade kejsarsnitt och ingen vaginal, så jag kan bara uttala mig om snitten... :p Och jag har mått oförskämt bra efter mina snitt jämfört med vad de flesta andra gör, säjer sköterskorna på BB. Och då har jag ändå haft så ont att jag knappt kunnat vända mig i sängen de första dagarna, trots bra smärtlindring (varav jag fick buksmärtor som biverkning av den ena medicinsorten :()
Vill bara påminna om att kejsarsnitt INTE är en genväg för att enklare kunna föda barn. Man får smärtan efteråt i stället, när man helst bara vill njuta av sin nyföda bäbis. Och man blir inte mindre "slapp" nertill för att man inte klämmer ut barnet det hållet, det är hormonellt styrt...
Sen måste man komma ihåg att ett snitt inte är en barnlek utan faktiskt en stor bukoperation :eek: med alla risker det innebär.
Och vill man ha flera barn så kan snitt bli en begränsande faktor. Jag själv har insett att oavsett hur gärna jag skulle vilja så är det inte lämpligt att jag blir gravid fler gånger, bl.a pga att jag har så mkt sammanväxningar runt ärret efter mina snitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
787
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
431
Senast: M_Elin
·
Hemmet Hur tycker ni det är att bo på första våningen ni som faktiskt gör det? Alltså i ett bostadsområde och då inte ute mitt ingenmansland :D...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 048
Senast: _Taggis_
·
Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 309
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp