Före och efter bildstråden!

Johan har vi haft i så många år nu så visar den första och en av de senaste bilderna bara ;) Varmblodig travare född 1991, hade gått som westernhäst något år efter sin avslutade travkarriär

Sommaren 2001, första dagen hemma, 10 år
Johan-01.jpg


Minnet är bra med kort, här är det nog maj 2004
sommaren-04.jpg


Våren 2014, 23 år gammal
16maj5.jpg

16maj9.jpg
Vilken skillnad! Hade aldrig kunnat gissa att det va samma häst :) Bra jobbat!
 
Kom på en sak om dessa bilderna,

Jag var 14 år när första bilden togs, under de 14år som gått sedan dess har jag växt 8 cm och gått upp 6 kg. Oftast besvärligt att vara kort, men så otroligt härligt att inte växa ifrån sin bästa vän på blygsamma 142 cm i mkh!
 
Vilket otroligt jobb ni gör och vilka fina hästar! Bra jobbat! :)

Jag köpte ny häst i september, osedd. Var väl inte jättenöjd när han klev av transporten. Eller jo kanske lite då jag hoppas på att ha köpt en oslipad diamant, men samtidigt väldigt bedrövad. Hästen landade hos mig 4 september och tävlade 11 dagar innan det.

Vid hemkomst


Den här bilden gör mig så jäkla ledsen :(



På vetbesikting fick jag veta att han var sned i korset så det visste jag om.. men det var ändå inte som jag föreställt mig.


Enligt vetbesiktning kunde hovvården lämna en del att önska som veterinären uttryckte det i telefon till mig.


Hovspricka som hästen tävlat med i ett års tid utan åtgärd, det fick jag veta när jag ringde på annonsen..




Hela trakten på utsidan har kollapsat och det är där hovsprickan är. Finns ingen skada på hoven så enligt min hovslagare verkar det som att sprickan uppkommit pga spänningar i hoven pga dålig hovvård. Såhär var hästen skodd då den tävlade.






Tre dagar efter anländande fick han träffa ET och hovslagare samt veterinär några dagar efter det. En vecka efter att ET gått igenom honom och veterinär sprutat alla krampande muskler i kors och bog börjar det hända grejor.

Fortfarande väldigt sned men på rätt väg. Fyllt i en del efter maaaaaassor av mat!


Verkad och renskuren hovspricka. En väldig förskjutning i kronranden som nu avlastas med ringsko och utskuren trakt så sprickan hänger i luften. När han kom hade han strl 3 på skorna, nu har hovis kapat bort halva tån och lagt på 5or.




Efter en månads skritt i skogen, massage, stretching, fler ET-besök, sprutat muskler igen och sedan sakta och försiktigt börjat med galoppjobb (efter plan med ET och vet) för att stärka kroppen då högersidan var helt låst i bog och höft så musklerna krampat, nu behöver de få jobba och belastas. Han börjar bli finare och finare i kroppen men det är fortfarande en bra bit kvar. Muskelfattig och tom i bakpartiet men jag tycker det går helt åt rätt håll. :)





Hovarna börjar ta fin form efter andra skoningen


Sprickan växer sakta men säkert ner utan tendens att fortsätta spricka och förskjutningen i kronranden börjar mer och mer rätta till sig.


Sorry för bildbomb :o:p
 
@Nominous vilket fantastiskt jobb du gjort med din häst!! Man blir varm och glad av att veta att den stackars hästen äntligen fått komma till ett kunnigt och kärleksfullt hem.
 
@Nominous vilket fantastiskt jobb du gjort med din häst!! Man blir varm och glad av att veta att den stackars hästen äntligen fått komma till ett kunnigt och kärleksfullt hem.
Tack, vad snällt sagt :) Kärleksfullt hem hade han innan med, hans förra ägare gillade hästen väldigt mycket och brydde sig mycket om honom men fick honom inte att prestera som han ''ska'' och valde då att sälja för att hästen förtjänade att få en chans. Han hade dessutom 7 hästar till och hans hästar presterar helt ok i övrigt. Så det är lite märkligt tycker jag. Kärleken var det inget fel på men sen vet jag inte vad som hänt. Han tyckte hästen var i bra skick men lite sned men det funkade ju att springa så. Han hade väldigt mycket invändningar mot vad veterinär skrev på besiktningsintyget så han höll uppenbarligen inte med om de brister som veterinär och jag upplever. Men man är ju olika helt enkelt. Det är bara konstigt..
 
Upptäckte idag att halsen har det fasen hänt grejor med! Det hade jag inte räknat med för travare som travtränas har ju nästan alltid väldigt tråkiga halsar. Det är väl typ deras fulaste kroppsdel :p Stora musklade kroppar och sen små fula halsar och gärna mycket underhals.
Ca 6 veckors träning mellan bilderna. 8 v i tid.



Hittade även en bild från sidan från när han kom och tog en ny idag. Lite massa har han ju fått. Börjar bli ganska fin i kroppen nu tycker jag. Men han är fortfarande väldigt tom i korset och ovansida lår. Men det ska bli intressant att se hur han ser ut när han tränat en månad till.



Korset börjar ju bli riktigt fint nu. Äntligen! Och han börjar bli jämnare i hur han musklar sig med. Spännande å se vad ET säger när hon kommer nästa vecka. :)



Sorry för fler bilder :p Jag tycker bara det är så roligt att det händer så mycket på så kort tid :)
 
Upptäckte idag att halsen har det fasen hänt grejor med! Det hade jag inte räknat med för travare som travtränas har ju nästan alltid väldigt tråkiga halsar. Det är väl typ deras fulaste kroppsdel :p Stora musklade kroppar och sen små fula halsar och gärna mycket underhals.
Ca 6 veckors träning mellan bilderna. 8 v i tid.



Hittade även en bild från sidan från när han kom och tog en ny idag. Lite massa har han ju fått. Börjar bli ganska fin i kroppen nu tycker jag. Men han är fortfarande väldigt tom i korset och ovansida lår. Men det ska bli intressant att se hur han ser ut när han tränat en månad till.



Korset börjar ju bli riktigt fint nu. Äntligen! Och han börjar bli jämnare i hur han musklar sig med. Spännande å se vad ET säger när hon kommer nästa vecka. :)



Sorry för fler bilder :p Jag tycker bara det är så roligt att det händer så mycket på så kort tid :)

Är han i travträning hos dog med, ellerrider du enbart?
 
Är han i travträning hos dog med, ellerrider du enbart?
Han är i travträning och ska användas för trav men jag ridtränar enbart just nu iafl. Senare kommer han tränas för vagn också men nu vill jag träna bort hans gamla dåliga rörelsemönster från sviterna av alla problem han hade i kors och bog. Så just nu galopptränas han enbart (och rids lätt i skogen med dressyrtänk mellan galoppjobben) för att röra på hela kroppen på nytt sätt och inte enligt gammalt muskelminne. :)
 
Upptäckte idag att halsen har det fasen hänt grejor med! Det hade jag inte räknat med för travare som travtränas har ju nästan alltid väldigt tråkiga halsar. Det är väl typ deras fulaste kroppsdel :p Stora musklade kroppar och sen små fula halsar och gärna mycket underhals.
Ca 6 veckors träning mellan bilderna. 8 v i tid.



Hittade även en bild från sidan från när han kom och tog en ny idag. Lite massa har han ju fått. Börjar bli ganska fin i kroppen nu tycker jag. Men han är fortfarande väldigt tom i korset och ovansida lår. Men det ska bli intressant att se hur han ser ut när han tränat en månad till.



Korset börjar ju bli riktigt fint nu. Äntligen! Och han börjar bli jämnare i hur han musklar sig med. Spännande å se vad ET säger när hon kommer nästa vecka. :)



Sorry för fler bilder :p Jag tycker bara det är så roligt att det händer så mycket på så kort tid :)

Vilket jobb du gör! Nu börjar ju rumpan bli riktigt fin! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp