Bukefalos 28 år!

Förebygga ryggont

Wille

Trådstartare
Jag få förbaskat ont i ryggen när jag jobbar. Ländryggen då. Jag försöker tänka på att avlasta och arbeta ergonomiskt men det hjälper inte. Med yoga kan jag få loss spänningar, men vad kan jag göra förebyggande för att stärka ryggen?
 
Tänk dig rygg oc mage som två parallella väggar. Om den ena är svag så belastas den andra mer0.

För att skona ryggen behöver du träna upp magmusklerna. I väntan på proffsråd kan du göra ett dussin situps i sängen när du ska sova. Bättre än inget (förutsatt att du googlar hur du ska göra dem ifall du inte vet)
 
Tipsar om tre instagramkonton med bra övningar: naprapatmarcus, naprapatjonas och min_rehab. Bra för att förebygga och även lindra om du redan har ont.
 
Jag få förbaskat ont i ryggen när jag jobbar. Ländryggen då. Jag försöker tänka på att avlasta och arbeta ergonomiskt men det hjälper inte. Med yoga kan jag få loss spänningar, men vad kan jag göra förebyggande för att stärka ryggen?
Träna friskis och svettis vanliga medelpass tror jag är bra.
 
På jobbet har vi ett gym med massor av maskiner, men jag vet inte vad de är till för, vilka vikter man ska ha och hur man ska använda dem.

Min kollega tränar där tre gånger i veckan. Jag borde göra henne sällskap, men hinner tyvärr inte på fredagar. Jag har ju så himla svårt att få till träning.

En sak jag lärde mig på en bålstabilitetskurs var att man kunde träna bålstabilitet genom att stå på ett ben medan man borstade tänderna. Inte ens detta får jag till.
 
På jobbet har vi ett gym med massor av maskiner, men jag vet inte vad de är till för, vilka vikter man ska ha och hur man ska använda dem.

Min kollega tränar där tre gånger i veckan. Jag borde göra henne sällskap, men hinner tyvärr inte på fredagar. Jag har ju så himla svårt att få till träning.

En sak jag lärde mig på en bålstabilitetskurs var att man kunde träna bålstabilitet genom att stå på ett ben medan man borstade tänderna. Inte ens detta får jag till.
tio minuter på lunchen ett par gånger i veckan skulle säkert ge lite.
(dvs 30 minuter, -gå dit, byta om, lyfta tio min, byta om gå tillbaka)

Finns att se program för fria vikter på internet. Dvs att lyfta en stång med skivor på över huvudet tex.
 
tio minuter på lunchen ett par gånger i veckan skulle säkert ge lite.
(dvs 30 minuter, -gå dit, byta om, lyfta tio min, byta om gå tillbaka)

Finns att se program för fria vikter på internet. Dvs att lyfta en stång med skivor på över huvudet tex.
Då hinner jag tyvärr inte äta och det måste jag.

Det som funkar är efter jobbet varannan måndag och sen tis-tors.
 
Styrketräna...samma svar som andra i tråden.

Du kan säkert googla fram svar vad som skulle fungera. Så slipper du svara här om allt som inte fungerar för dig.
 
Om du redan har ont i ryggen ska du vara försiktig, fel träning kan förvärra det onda. Om du tittar på de kontona jag rekommenderade så finns tydliga filmer, och du kan träna hemma.
 
På jobbet har vi ett gym med massor av maskiner, men jag vet inte vad de är till för, vilka vikter man ska ha och hur man ska använda dem.

Min kollega tränar där tre gånger i veckan. Jag borde göra henne sällskap, men hinner tyvärr inte på fredagar. Jag har ju så himla svårt att få till träning.

En sak jag lärde mig på en bålstabilitetskurs var att man kunde träna bålstabilitet genom att stå på ett ben medan man borstade tänderna. Inte ens detta får jag till.
Perfekt, då är det ju bara att stanna kvar lite efter jobbet och träna lite!

På maskinerna brukar det finnas instruktioner om hur de ska användas. Börja på lätta vikter och öka successivt allt eftersom. Jag brukar tänka att kan jag göra över 12 rep, då är det för lätt. Klarar jag inte av 5-7 stycken är det för tungt. Dock vet jag inte om det direkt är någon vetenskap bakom det, haha! Sen gör jag 3-4 set beroende på övning.

Precis som många andra så tipsar jag om YouTube, där finns en drös olika övningar, säkert även för just ländryggsproblematik.

Mitt sista tips är sjukgymnast. Går själv dit för att få bukt på en muskel i benet specifikt, det känner jag inte att jag kan få hjälp med via internet.
 
Jag skulle ta kontakt med en fysioterapeut/sjukgymnast och få lite råd och övningar om vad som behövs i just ditt fall. För det låter som att du redan har problem med ryggen? Ingår i högkostnadsskyddet på många ställen som jag förstått det som och ofta kan man få jättefin hjälp.
 
Finns det något löpband på gymmet? Jag har också ont i ryggen på samma sätt som du beskriver din värk, jag började med att gå tio minuter på löpbandet för att komma igång i kroppen. Samtidigt kunde jag snegla på de andra och se vad de gjorde med maskinerna.
 
Finns det något löpband på gymmet? Jag har också ont i ryggen på samma sätt som du beskriver din värk, jag började med att gå tio minuter på löpbandet för att komma igång i kroppen. Samtidigt kunde jag snegla på de andra och se vad de gjorde med maskinerna.
Ja, det finns löpband men gymmet är ofta tomt på folk så svårt att snegla på andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
666
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 408
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
918
Senast: BernT
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 081
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp