Bukefalos 28 år!

förhindra hästhalka på betongplatta ute

P

pialotta

hej. jag måste utöka en hage i ett trångt hörn (pga tillfällig lösdrift) och just precis där finns en gammal ladugårdsgrund :devil: med betongplatta. Den kommer ju att bli såphal i vinter så något måste göras.

Någon som har ett bra billigt och enkelt förslag?

Jag funderade på om det kanske går att skruva fast låga reglar och grusa ovanpå - vad tror ni om den idén?
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

Du har förståss redan ett lösdriftsskjul då??? Annars är väl det en god idé att skaffa på plattan???

Kanske kan du lägga gödsel på den som kan bränna under vintern. Sedan strö det i hagen till våren???

Eller kanske du kan stängsla av den biten.
Låter jobbigt med träreglar och sand tycker jag...
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

Kan du inte helt enkelt sätta ett stängsel runt just den biten?

Immer
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

svarar bägge
tills nu har jag haft stängsel runt denna ladugårdsgrund, men nu skall jag ha logen till lösdrift och det blir lite för trångt för småttisarna precis vid ingången så jag måste hitta på något så att de får extra utrymme och då blir det att de måste kunna gå där...

Ja visst är det jobbigt! Plattan är jätteslät, om den åtminstone vore knottrig...

TIPS ÖNSKAS!
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

Hej
jag skulle nog lägga på något typ grankvistar eller halm. När det sen fryser så fryser dessa grejer fast och det borde inte vara något problem.

Annars är det att sanda/grusa vart eftersom vintern går som på en vanlig väg.

Ytterligare ett alternativ är att gjuta uppepå plattan antingen så att det blir heltäckande med ränder eller att man kastar ut cementen lite hur som helst så att det blir små högar.

Fast kommer inte problemet försvinna när det kommer snö (fast det kan ju dröja i det här landet i bland).
Sen så är inte hästar dumma, de lär sig att det är halt och kommer ta det lugnt. (Om det inte är så att du fodrar inne i ligghalen och de ska skynda sig in när det kommer mat)

Hoppas du hittar nåt bra alternativ så att det löser sig

/Tokan
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

Hej
Ytterligare ett alternativ är att gjuta uppepå plattan antingen så att det blir heltäckande med ränder eller att man kastar ut cementen lite hur som helst så att det blir små högar.

Sen så är inte hästar dumma, de lär sig att det är halt och kommer ta det lugnt.
/Tokan

Det var listigt, Tokan, hur enkelt som helst - och billigt!!!!!!!!!!! :bow:
Jag skall köpa några säckar grovbetong och kasta ut i kluttar.

De små glina kommer att ha fri tillgång till grovfoder ute så nån rusning in i ligghallen lär det inte bli, detta kommer att bli suveränt bra känner jag på mig - hurra!!:bump:
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

salta?? fastän dte måste du ju göra ofta..
eller lägg grus ovanpå innan det fryser.
 
Sv: förhindra hästhalka på betongplatta ute

nä tror inte på salt - det kommer ju att vara halt även av novemberregn
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 288
Senast: Angel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 684
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 695
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp