Förklara för mig: vad är grejen med energidryck?

skogaliten

Trådstartare
Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck.

Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Varför heter det "Energidryck"? De innehåller ibland noll energi (noll kalorier eller väldigt få), om de är sockerfria, en del säljs även med argumentet "no calories". De innehåller rejäla mängder koffein, som man ju eventuellt blir piggare av, men för mig är energi = megajoule (kalorier) som man kan förbruka eller använda för att snabbt ersätta lågt blodsocker.

Borde inte dryckerna utan socker kallas för något i stil "piggelinläsk" istället?

Väldigt få energidrycker innehåller någon äkta fruktjuice, och de som innehåller fruktjuice har väldigt litet innehåll av frukt. Det är typiskt dubbelt så mycket apelsinjuice i en vanlig läsk med fruktsmak som Zingo än i någon av de innehållsförteckningar på energidrycker som jag läst.

Min upplevelse (och familjemedlemmens) av smaken på de många energidrycker som vi provsmakade inför och efter den medicinska undersökningen, var att de smakar väldigt "konstgjort", "klibbar i munnen" och är smakmässigt "obalanserade" jämfört med i stort sett vilken läsk som helst (med eller utan socker).

Kort sagt: efter att ha provat igenom stora delar av sortimentet hos två större matvarubutiker, så hittade vi noll sorter som vi tyckte var genuint "goda", utan det smakmässiga omdömet varierade mellan "knappt godtagbar" till "riktigt läbbigt".

Vanlig läsk gillar vi många många sorter av!

Är det inte godare, enklare (och billigare) att äta en frukt för att få vitaminer och mineraler, dricka te eller kaffe (varmt eller som iste/iskaffe) för att få i sig koffein och kanske dricka en vanlig läsk för att få i sig vätska istället?

Varför är det så populärt när det smakar urk?

Bli inte arga på mig nu, men jag förstår verkligen inte?
 
Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck.

Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Varför heter det "Energidryck"? De innehåller ibland noll energi (noll kalorier eller väldigt få), om de är sockerfria, en del säljs även med argumentet "no calories". De innehåller rejäla mängder koffein, som man ju eventuellt blir piggare av, men för mig är energi = megajoule (kalorier) som man kan förbruka eller använda för att snabbt ersätta lågt blodsocker.

Borde inte dryckerna utan socker kallas för något i stil "piggelinläsk" istället?

Väldigt få energidrycker innehåller någon äkta fruktjuice, och de som innehåller fruktjuice har väldigt litet innehåll av frukt. Det är typiskt dubbelt så mycket apelsinjuice i en vanlig läsk med fruktsmak som Zingo än i någon av de innehållsförteckningar på energidrycker som jag läst.

Min upplevelse (och familjemedlemmens) av smaken på de många energidrycker som vi provsmakade inför och efter den medicinska undersökningen, var att de smakar väldigt "konstgjort", "klibbar i munnen" och är smakmässigt "obalanserade" jämfört med i stort sett vilken läsk som helst (med eller utan socker).

Kort sagt: efter att ha provat igenom stora delar av sortimentet hos två större matvarubutiker, så hittade vi noll sorter som vi tyckte var genuint "goda", utan det smakmässiga omdömet varierade mellan "knappt godtagbar" till "riktigt läbbigt".

Vanlig läsk gillar vi många många sorter av!

Är det inte godare, enklare (och billigare) att äta en frukt för att få vitaminer och mineraler, dricka te eller kaffe (varmt eller som iste/iskaffe) för att få i sig koffein och kanske dricka en vanlig läsk för att få i sig vätska istället?

Varför är det så populärt när det smakar urk?

Bli inte arga på mig nu, men jag förstår verkligen inte?
Jag har heller aldrig förstått vitsen med "energidryck". Allt jag har testat, inte för att det är så många, har smakat illa och om det är för kicken(?) så är det billigare med starkt kaffe med socker, vilket jag inte heller tycker om. Enklast är att köpa koffeintabletter på apoteket och betydligt billigare.
 
Själv är jag ledsen över att inte behöva energidryck längre :p (Det var det enda sättet för mig att ta mig igenom en period på tidigare jobb med mycket övertid osv)

Jag avskyr kaffe, det är det absolut vidrigaste som någon någonsin kommit på för mina smaklökar. Men så finns det en energidryck som är så god att jag hade älskat att ha den som vanlig läsk, bara för att kunna dricka den i stora mängder utan att få i mig massor av koffein.

M.a.o. Smaken är som baken.
 
Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Kan det inte ha varit så att vårdpersonalen menade näringsdrycker? Tänker såna som man kan få om man har svårt att äta/hålla vikten eller när man är riktigt sjuk.
 
Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck.

Jag började fundera på de här frågorna, när en familjemedlem skulle genomgå en medicinsk undersökning, och skulle leva på flytande föda, och "klara drycker" under flera dagar, och något som rekommenderades var att använda "energidrycker".

Varför heter det "Energidryck"? De innehåller ibland noll energi (noll kalorier eller väldigt få), om de är sockerfria, en del säljs även med argumentet "no calories". De innehåller rejäla mängder koffein, som man ju eventuellt blir piggare av, men för mig är energi = megajoule (kalorier) som man kan förbruka eller använda för att snabbt ersätta lågt blodsocker.

Borde inte dryckerna utan socker kallas för något i stil "piggelinläsk" istället?

Väldigt få energidrycker innehåller någon äkta fruktjuice, och de som innehåller fruktjuice har väldigt litet innehåll av frukt. Det är typiskt dubbelt så mycket apelsinjuice i en vanlig läsk med fruktsmak som Zingo än i någon av de innehållsförteckningar på energidrycker som jag läst.

Min upplevelse (och familjemedlemmens) av smaken på de många energidrycker som vi provsmakade inför och efter den medicinska undersökningen, var att de smakar väldigt "konstgjort", "klibbar i munnen" och är smakmässigt "obalanserade" jämfört med i stort sett vilken läsk som helst (med eller utan socker).

Kort sagt: efter att ha provat igenom stora delar av sortimentet hos två större matvarubutiker, så hittade vi noll sorter som vi tyckte var genuint "goda", utan det smakmässiga omdömet varierade mellan "knappt godtagbar" till "riktigt läbbigt".

Vanlig läsk gillar vi många många sorter av!

Är det inte godare, enklare (och billigare) att äta en frukt för att få vitaminer och mineraler, dricka te eller kaffe (varmt eller som iste/iskaffe) för att få i sig koffein och kanske dricka en vanlig läsk för att få i sig vätska istället?

Varför är det så populärt när det smakar urk?

Bli inte arga på mig nu, men jag förstår verkligen inte?
Jag förstår inte heller, men å andra sidan så gör människor massor med val av detaljer som jag utifrån ett väldigt snävt perspektiv inte förstår.

Jag har aldrig ens smakat energidryck vad jag kan minnas, men å andra sidan dricker jag inte läsk heller sedan 25 år. Jag vet att två av mina vuxna barn köper och konsumerar några stycken i veckan. Alltså gillar de det för konsumtion ibland. På jobbet är det några som dricker det också, nån om dagen, och det verkar ha hög korrelation med att inte dricka kaffe.

Att vården rekommenderar energidryck låter lite halvmärkligt.
 
Undrar också om det inte syftades på klara näringsdrycker?

Men till frågan så är det ju en typ av läsk med koffein. Som kaffe och läsk tillsammans. Jag dricker inte kaffe men har ändå lyckats skaffa mig ett koffeinberoende🤪
Jag kan ta koffeintabletter men tycker inte det blir riktigt samma sak. Jag dricker redbull (vanlig, med socker) varje morgon för annars får jag sån där typisk huvudvärk som kaffedrickare kan få om de inte får sitt morgonkaffe. Jag tycker dessutom redbull är väldigt gott.
Dricker dock inga andra varianter, har testat lite olika men de smakar bläk. Men smaken är som baken😁
 
Jag förstår inte koffein i allmänhet. För mig känns det bara som om man lånar energi från sin framtid. Så jag dricker i princip inget med koffein. Nån enstaka kopp grönt eller vitt te ibland men oftast rött (naturligt koffeinfritt). När jag har druckit kaffe har jag först blivit pigg, sen ytligt pigg men inuti tröttare och tröttare och till sist kommer ångesten dundrande och sen kraschar jag om jag druckit kaffe under för lång period. Detta för att jag pga koffeinets effekt inte känner att jag är trött och vilar när jag behöver.
 
De marknadsförs ju väldigt hårt med ungdomar som främsta målgrupp. Nya smaker dyker upp med årstiderna och det brukar vara lite rusning för att vara den första som testat. Sen innehåller de koffein, MYCKET koffein, som piggar upp en sömnig tonårshjärna. Och alla smakar inte sirapssött, några är hyfsat fräscha i smaken (tror det är Cecsius eller Clean? Minns inte. Men som ni hör har jag en ungdom i familjen som dricker ungefär en om dagen.) Red Bull, som väl var de som startade trenden, smakar hostmedicin tycker jag.

Även bland de som tränar är de här dryckerna poppis. På "mitt" gym finns maskiner med dryckerna och många gels etc som många tar under ett riktigt långt pass (eller en Ironman t.ex.) innehåller koffein. På stationerna under de långa triathlonloppen finns i allmänhet cocacola också, när det krisar i energinivån och man behöver en kick.
 
Jag dricker 2 sorters Monster, varav en är gudagod och den andra drickbar. För mig är det ett komplement till kaffedrickande där jag får en mycket lugnare och långtgående "kick" än från kaffe då jag dricker Monster mycket långsammare. En läskande kall kan vara mycket godare en varm sommardag än en varm kopp kaffe.
Hade helt klart kunnat klara mig utan, men gott är en Ultra White ^^
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 707
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 911
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 239
Senast: cassiopeja
·
Småbarn ... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover...
Svar
18
· Visningar
2 118
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp