Förklara för mig

Hur gör man det på ett bra sätt när man bor i en redan pytteliten etta?
Jag känner inte en student som hyr en pytteliten etta för 10 lax. Två studenter hyrde min lya förut (Stockholmsförort) och delade då på hyran som låg på 6500kr.
 
Det finns dessutom möjlighet till bostadsbidrag som student :)
Om man är under en viss ålder. För mer vuxna människor finns inte den lyxen.

Det hade varit väldigt intressant att se hur studenter spenderar sina pengar och vad det är som gör att vissa klarar sig bra på studiebidraget och andra inte alls. Jag känner flertalet som inte jobbar alls under terminerna men ändå lyckas äta, bo och leva vettigt. Jag gick nog över med ett par tusenlappar varje månad men då valde jag också att lägga pengar på ridlektioner och resor som jag absolut inte behövde egentligen.
Fast olika människor har olika förutsättningar och olika livsstilar, det är bara att acceptera. Jag som hade jobbat heltid i en massa år innan jag började plugga hade helt andra levnadsvanor än min fd sambo som gick direkt från gymnasiet till universitetet. Han klarade av att leva snålt eftersom han bodde i korridor och hans föräldrar bidrog med matpengar. Jag, som var närmare 30 när jag började plugga, hade en helt annan standard och hade mått enormt dåligt av att bo på korridor och var lite för vuxen för att mina föräldrar skulle försörja mig fortfarande. Dessutom hade jag häst, bil mm under min studietid och var tvungen att jobba extra för att ha råd med det. Jag var inte villig att offra hela mitt liv för en utbildnings skull, min utbildning skulle berika mitt liv, inte pausa det helt under 5 år.
 
Problemet var inte förlossningen. Problemet var att Lunds universitet, åtminstone då, generellt hade 30 hp-kurser vilket innebär att missar man en grej så får man 0 poäng den terminen.
Vi hade en uppsats som skulle skrivas 10-17 maj. Jag fick värkar 14 maj. En halvfärdig uppsats blir inte godkänd. Då hjälper det inte att den åtta timmar långa salstentan tre veckor efter förlossningen är godkänd eller att samtliga seminarier under terminen var godkända.

Ingen har för övrigt påstått att förlossning är en sjukdom eller att föräldraledighet ska finansieras av studiemedel. Tvärtom.
Konstigt, jag har alltid fått poäng för moment inom kursen - inlämningsuppgift 1 p - tenta 5 poäng etc. Det brukar dessutom finnas tillfälle till omtenta ungefär en månad efter tentan så man kan reparera skadan (eller innan höstterminen).

Det känns mer som man får lägga det på, universitetet/kursansvarig för klantigt upplägg än CSN.
 
Konstigt, jag har alltid fått poäng för moment inom kursen - inlämningsuppgift 1 p - tenta 5 poäng etc. Det brukar dessutom finnas tillfälle till omtenta ungefär en månad efter tentan så man kan reparera skadan.

Det känns mer som man får lägga det på, universitetet/kursansvarig för klantigt upplägg än CSN.
Så funkade det inte på min utbildning. Man var tvungen att klara hela kursen för att få kurspoängen. Säg att kursen var på 15 p och en inlämningsuppgift var på 5 p och tentan var på 10 p, så fick man inte räkna in 10 p om man bara klarade tentan men missade inlämningsuppgiften.

En kurs var så illa att klarade man inte första tentan på kursen fick man inte tillgodoräkna sig några andra moment heller, oavsett om man klarade dem eller inte. Första tentan var liksom ett körkort för att få göra de andra momenten. Det fanns heller ingen omtenta på första tentan, så klarade man inte första tentan fick man helt enkelt vänta tills nästa gång kursen gick. Givetvis anmäldes det till högskoleverket, men med den byråkratin mm så avgjordes det inte innan ett helt gäng studenter gått om både en och två gånger.
 
86.200 kr/kalenderhalvår
http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/inkomst-1.4690

Det som blir lite knäppt är att merparten av sommarjobbslönen hamnar på andra halvåret. Har man ett välbetalt sommarjobb och löneutbetalning "månaden efter" (lönen för det man jobbat i juni kommer i slutet av juli, osv), så blir inkomstfördelningen väldigt snedfördelad över året.
Ja. Nu är ju beloppen höjda sen jag tog examen, men mitt problem låg just hur snett inkomsten låg under året.
 
Om man är under en viss ålder. För mer vuxna människor finns inte den lyxen.


Fast olika människor har olika förutsättningar och olika livsstilar, det är bara att acceptera. Jag som hade jobbat heltid i en massa år innan jag började plugga hade helt andra levnadsvanor än min fd sambo som gick direkt från gymnasiet till universitetet. Han klarade av att leva snålt eftersom han bodde i korridor och hans föräldrar bidrog med matpengar. Jag, som var närmare 30 när jag började plugga, hade en helt annan standard och hade mått enormt dåligt av att bo på korridor och var lite för vuxen för att mina föräldrar skulle försörja mig fortfarande. Dessutom hade jag häst, bil mm under min studietid och var tvungen att jobba Jag var inte villig att offra hela mitt liv för en utbildnings skull, min utbildning skulle berika mitt liv, inte pausa det helt under 5 år.

Givetvis kommer man in med olika förutsättningar och livsstilar. Frågan är hur mycket staten ska gå in och stötta upp? Utbildning är varken gratis eller någon rättighet. CSN handlar inte om att täcka upp för förlorad arbetsinkomst. Det är ett bidrag för att ge folk möjligheten att studera. Att kräva att man ska kunna hålla samma standard under sin studietid som man gör i som arbetande tycker jag är att undervärdera hur mycket vi redan får. I många länder jobbar studenter 50-75% bara för att klara av terminsavgifterna.

Jag var också äldre, självförsörjande och med en viss standard när jag började plugga. Men bara för att man inte kan ha häst så betyder det inte att man behöver leva på nudlar i korridor med stöttning av föräldrar. Jag har bott själv på 36 kvadrat, ridit på ridskola och rest en hel del utan att vara i närheten av att slå i fribeloppet. Och då ser jag mig själv som privilegierad som har kapaciteten och möjligheten att jobba bredvid studierna.
 
Jag var också äldre, självförsörjande och med en viss standard när jag började plugga. Men bara för att man inte kan ha häst så betyder det inte att man behöver leva på nudlar i korridor med stöttning av föräldrar. Jag har bott själv på 36 kvadrat, ridit på ridskola och rest en hel del utan att vara i närheten av att slå i fribeloppet. Och då ser jag mig själv som privilegierad som har kapaciteten och möjligheten att jobba bredvid studierna.
Bra för dig att du kan slå dig för bröstet. Det innebär dock inte att du på något vis är en bättre människa eller en bättre individ än de som gör av med mer pengar. Det finns ingen prestige i att leva snålt!!

Prestigen ligger i att kunna försörja sig själv. Och om det innebär att man måste jobba för att gå runt så ska den personen få jobba också. Speciellt under juni och juli utan att det finns en begränsning i hur mycket man får tjäna. Det är helt absurt att inkomsten under icke-studentmånader ens ska räknas in. Varför ens ha en begränsning? Klarar folk inte skolan får de skylla sig själva! Det finns ju de som bara lever på studiemedel som inte heller klarar sig för att de inte tar tillräckligt mycket ansvar för sina studier. Ett inkomsttak är bara begränsande. Alla som pluggar ska ha rätt till studiemedel inom en viss ram. Sen om man tjänar bra med pengar på annat så ska staten fullkomligt skita i det. Alla får ju barnbidrag oavsett hur hög inkomst de har sedan tidigare så varför ska CSN begränsas? Till skillnad från barnbidraget måste jag ju betala tillbaka CSN med ränta, så vari ligger problemet? För det dummaste är ju att fribeloppet inte ens bara omfattar inkomstlaget tjänst, utan även kapital och annan inkomstkälla. Vilket i sin tur innebär att om jag har aktier som ökar i värde som jag sedan säljer för att få ta del av vinsten, så påverkas mitt studielån negativt, trots att de pengarna kanske var menade att kunna köpa en bostad för så jag kunde ha någonstans att bo under tiden jag studerade. För mig blir det en tankevurpa att begränsa inkomsten med argumentet att folk inte har tid att jobba och sköta sina studier, folk kanske inte jobbar för att tjäna pengar, det finns massor med människor som har inkomst av kapital som bidrar till hushållskassan.
 
Senast ändrad:
Bra för dig att du kan slå dig för bröstet. Det innebär dock inte att du på något vis är en bättre människa eller en bättre individ än de som gör av med mer pengar. Det finns ingen prestige i att leva snålt!!

Prestigen ligger i att kunna försörja sig själv. Och om det innebär att man måste jobba för att gå runt så ska den personen få jobba också. Speciellt under juni och juli utan att det finns en begränsning i hur mycket man får tjäna. Det är helt absurt att inkomsten under icke-studentmånader ens ska räknas in. Varför ens ha en begränsning? Klarar folk inte skolan får de skylla sig själva! Det finns ju de som bara lever på studiemedel som inte heller klarar sig för att de inte tar tillräckligt mycket ansvar för sina studier. Ett inkomsttak är bara begränsande. Alla som pluggar ska ha rätt till studiemedel inom en viss ram. Sen om man tjänar bra med pengar på annat så ska staten fullkomligt skita i det. Alla får ju barnbidrag oavsett hur hög inkomst de har sedan tidigare så varför ska CSN begränsas? Till skillnad från barnbidraget måste jag ju betala tillbaka CSN med ränta, så vari ligger problemet? För det dummaste är ju att fribeloppet inte ens bara omfattar inkomstlaget tjänst, utan även kapital och annan inkomstkälla. Vilket i sin tur innebär att om jag har aktier som ökar i värde som jag sedan säljer för att få ta del av vinsten, så påverkas mitt studielån negativt, trots att de pengarna kanske var menade att kunna köpa en bostad för så jag kunde ha någonstans att bo under tiden jag studerade. För mig blir det en tankevurpa att begränsa inkomsten med argumentet att folk inte har tid att jobba och sköta sina studier, folk kanske inte jobbar för att tjäna pengar, det finns massor med människor som har inkomst av kapital som bidrar till hushållskassan.

Jag ber om ursäkt men jag deltar inte i diskussioner där det inte går att hålla en trevlig ton i inläggen. Jag redogjorde för min bakgrund på samma sätt som du gjorde för din. Prestige intresserar mig inte det minsta.
 
Jag ber om ursäkt men jag deltar inte i diskussioner där det inte går att hålla en trevlig ton i inläggen. Jag redogjorde för min bakgrund på samma sätt som du gjorde för din. Prestige intresserar mig inte det minsta.
Det var du som hade en högfärdig ton i ditt inlägg, precis som att du var en bättre människa än de som inte klarade sig på studiemedel och kunde lägga undan högvis med pengar.

Att dra upp andra länder och argumentet att vi redan har det så bra så vi kan minsann lida lite är knappast ett bra sätt att förhålla sig i frågan. Argumentet att man ska äta upp maten med tanke på alla svältande barn i Afrika har knappast gjort någon människa lyckligare. Sveriges system ser ut som det gör och det innebär inte att vi bara ska vara tacksamma utan att försöka utvecklas och förbättras trots att vi har det bättre än många andra. Det är klart att vi i västvärlden är priviligerade, men det innebär inte systemet är felfritt och inte får kritiseras.
 
Det var du som hade en högfärdig ton i ditt inlägg, precis som att du var en bättre människa än de som inte klarade sig på studiemedel och kunde lägga undan högvis med pengar.

Att dra upp andra länder och argumentet att vi redan har det så bra så vi kan minsann lida lite är knappast ett bra sätt att förhålla sig i frågan. Argumentet att man ska äta upp maten med tanke på alla svältande barn i Afrika har knappast gjort någon människa lyckligare. Sveriges system ser ut som det gör och det innebär inte att vi bara ska vara tacksamma utan att försöka utvecklas och förbättras trots att vi har det bättre än många andra. Det är klart att vi i västvärlden är priviligerade, men det innebär inte systemet är felfritt och inte får kritiseras.

Det svåra med att diskutera på nätet. Man kan skriva saker i all välmening och det tolkas helt annorlunda :) Det var inte menat att verka högfärdigt alls.

Får ta upp diskussionen igen imorgon dock. Är på tok för trött nu för att få ihop något vettigt.
 
Konstigt, jag har alltid fått poäng för moment inom kursen - inlämningsuppgift 1 p - tenta 5 poäng etc. Det brukar dessutom finnas tillfälle till omtenta ungefär en månad efter tentan så man kan reparera skadan (eller innan höstterminen).

Det känns mer som man får lägga det på, universitetet/kursansvarig för klantigt upplägg än CSN.

Givetvis är upplägget illa men du tycker alltså att det är rimligt att förlossning inte är giltigt frånvaroskäl?
(Giltiga skäl är förutom sjukdom t.ex. även anhörigs sjukdom. Helt obegripligt att det är giltigt skäl när förlossning inte är det.)

Uppsatsen erbjöds inte förrän i slutet av nästkommande termin så nej.
 
Hur räknar du för att få till dessa siffror? Jag får tjäna max 13.000 (innan skatt!) i månaden för att inte slå i taket, och då får jag alltså inte ett öre i varken juni eller juli, vilket innebär att jag måste i princip dubbla den inkomsten för att ha råd att överleva. Vilket ger ett ännu lägre belopp till resterande månader.

Förstår inte varför studenter ska förväntas överleva på 10.000 i månaden när många har en hyra på nästan hela det beloppet? Det är ju inte ens inom gränsen för skälig levnadsnivå. Jag känner hur många som helst som inte utbildar sig för att de inte har råd. Det känns inte som en rimlig utveckling för ett land..

Det skrev jag i ett annat inlägg:
Om man tar 20 veckors heltidsstudier (det vanligaste) så får man 50 080 kr i lån + bidrag (varav 14 240 bidrag) och fribelopp 86 782 kr per halvår. "Översätter" man det till årsinkomst motsvarar det i runda slängar 300 000 kr före skatt, eller 25 000 kr i månaden före skatt. En fullt rimlig summa att leva på tycker jag nog.
(Jag tänker att 50 080*2*1,5 blir ungefär vad man fått före skatt om det vore ett jobb och inte skattefria pengar in.)
Räknar man istället bort 30% skatt på fribeloppet får du ca 60kkr kvar per termin, eller 120kkr per år. Det plus bidrag och lån ger en inkomst efter skatt på ca 18 000 kr i månaden. Så det är verkligen ingen som förväntas leva på 10kkr.
 
Bra för dig att du kan slå dig för bröstet. Det innebär dock inte att du på något vis är en bättre människa eller en bättre individ än de som gör av med mer pengar. Det finns ingen prestige i att leva snålt!!

Prestigen ligger i att kunna försörja sig själv. Och om det innebär att man måste jobba för att gå runt så ska den personen få jobba också. Speciellt under juni och juli utan att det finns en begränsning i hur mycket man får tjäna. Det är helt absurt att inkomsten under icke-studentmånader ens ska räknas in. Varför ens ha en begränsning? Klarar folk inte skolan får de skylla sig själva! Det finns ju de som bara lever på studiemedel som inte heller klarar sig för att de inte tar tillräckligt mycket ansvar för sina studier. Ett inkomsttak är bara begränsande. Alla som pluggar ska ha rätt till studiemedel inom en viss ram. Sen om man tjänar bra med pengar på annat så ska staten fullkomligt skita i det. Alla får ju barnbidrag oavsett hur hög inkomst de har sedan tidigare så varför ska CSN begränsas? Till skillnad från barnbidraget måste jag ju betala tillbaka CSN med ränta, så vari ligger problemet? För det dummaste är ju att fribeloppet inte ens bara omfattar inkomstlaget tjänst, utan även kapital och annan inkomstkälla. Vilket i sin tur innebär att om jag har aktier som ökar i värde som jag sedan säljer för att få ta del av vinsten, så påverkas mitt studielån negativt, trots att de pengarna kanske var menade att kunna köpa en bostad för så jag kunde ha någonstans att bo under tiden jag studerade. För mig blir det en tankevurpa att begränsa inkomsten med argumentet att folk inte har tid att jobba och sköta sina studier, folk kanske inte jobbar för att tjäna pengar, det finns massor med människor som har inkomst av kapital som bidrar till hushållskassan.
Studiemedelssystemet är designat för att hjälpa folk att ha råd att studera alls, inte för att folk ska kunna studera med bibehållen levnadsstandard oavsett vilken standarden är. Ingen hindrar en person att jobba mycket och är man i situationen att man klarar detta eller har ett kapital som kan arbeta för en så är det bara att gratulera.
 
Har man jobbat mycket innan man börjar studierna och är över 25 har man ju dessutom rätt till extralån, tror det är/var upp till 3500 kr extra/månad. Just för att man har en högre levnadsstandard. Det är otroligt generöst att erbjuda det! :)
 
Det skrev jag i ett annat inlägg:
Om man tar 20 veckors heltidsstudier (det vanligaste) så får man 50 080 kr i lån + bidrag (varav 14 240 bidrag) och fribelopp 86 782 kr per halvår. "Översätter" man det till årsinkomst motsvarar det i runda slängar 300 000 kr före skatt, eller 25 000 kr i månaden före skatt. En fullt rimlig summa att leva på tycker jag nog.
(Jag tänker att 50 080*2*1,5 blir ungefär vad man fått före skatt om det vore ett jobb och inte skattefria pengar in.)
Räknar man istället bort 30% skatt på fribeloppet får du ca 60kkr kvar per termin, eller 120kkr per år. Det plus bidrag och lån ger en inkomst efter skatt på ca 18 000 kr i månaden. Så det är verkligen ingen som förväntas leva på 10kkr.
Som jämförelse ligger det maximala beloppet för sjukersättning på ca 18000 FÖRE skatt, som du får om du permanent förlorar arbetsförmågan pga sjukdom. Och då är det inte under några begränsade år du ska leva på den nivån.
Varför ska staten behöva hjälpa folk med försörjningen om de har en betydligt högre inkomst än så? Jämförelsen kanske inte ska göras med andra som arbetar, utan med andra som får stöd av staten.
 
Studiemedelssystemet är designat för att hjälpa folk att ha råd att studera alls, inte för att folk ska kunna studera med bibehållen levnadsstandard oavsett vilken standarden är. Ingen hindrar en person att jobba mycket och är man i situationen att man klarar detta eller har ett kapital som kan arbeta för en så är det bara att gratulera.
Jag dundrade in i (det gamla) fribeloppet typ varje år när jag var student. Mestadels pga heltidsjobb i tre månader varje sommar allt kom i efterskott och därmed belastade höstterminen. För mig var det inte valfritt ifall jag ville ha garanterad försörjning över sommaren, dels behövde jag jobba en del i veckorna för att bibehålla kompetens och dels behövdes en heltidsresurs på sommaren. Trots låg lön stack det iväg.

För min del är det här en väldigt märklig diskussion, där det på något sätt ska premieras att slacka sig igenom studierna, lyfta alla bidrag man kan och helst få bidrag till böcker/mat/kläder av sina föräldrar samt flytta hem över hela sommaren och bo gratis i barndomshemmet. En ganska privilegierad tillvaro för typiska medelklassungdomar alltså. För dem av oss som redan arbetat några år och som prioriterade egen försörjning utan bostadsbidrag, föräldrabidrag osv var arbete parallellt med studier helt avgörande för att ens tänka tanken att börja studera.

Och såvitt jag erfar är inte problemet i Sverige idag att vi har för många som bidrar med skatteintäkter och att vi får in för mkt skatt från dels studenter som arbetar, dels från arbetarklassens ungdomar som studerar och sedan bidrar med både kompetens och högre lön (=större skatteuttag) efter studierna. Jag kan inte begripa varför inte den typen av motivation till studier som medför att man arbetar på helgerna istället för att hänga på nation, jobbar på sommaren istället för att "vila upp sig hemma och bli ompysslad" ska bli kontraproduktivt såtillvida att man tvingas jobba ännu mer pga att lånedelen minskas. För mig är det nationalekonomiskt hål i huvudet.
 
Om man är under en viss ålder. För mer vuxna människor finns inte den lyxen.


Fast olika människor har olika förutsättningar och olika livsstilar, det är bara att acceptera. Jag som hade jobbat heltid i en massa år innan jag började plugga hade helt andra levnadsvanor än min fd sambo som gick direkt från gymnasiet till universitetet. Han klarade av att leva snålt eftersom han bodde i korridor och hans föräldrar bidrog med matpengar. Jag, som var närmare 30 när jag började plugga, hade en helt annan standard och hade mått enormt dåligt av att bo på korridor och var lite för vuxen för att mina föräldrar skulle försörja mig fortfarande. Dessutom hade jag häst, bil mm under min studietid och var tvungen att jobba extra för att ha råd med det. Jag var inte villig att offra hela mitt liv för en utbildnings skull, min utbildning skulle berika mitt liv, inte pausa det helt under 5 år.
Man kan ju få tilläggslån och merkostnadslån från CSN just för att möjliggöra vuxna att studera även efter flera år i arbetslivet.
 
Bor en student för 10 000 i månaden får hen väl konstatera att det tyvärr inte går ihop, och flytta ut från innerstan.
Det är inte superenkelt att hitta lägenhet i Stockholm. De som finns i bostadslistan just nu ligger i Bredäng och Hallonbergen, 22 kvadrat. 5500:- /månad. Åtminstone 5-6 års kötid krävs för att ens vara i närheten. Lägenheter lite närmare stan kostar såklart mycket mer.

Mitt syfte med hela trådstarten var inte att kritisera fribeloppssystemet, utan det faktum att månader där man inte får någonting betalt räknas in i det totala beloppet. Jag och flera av mina vänner har svårt att få ihop det på höstterminen, och då lever vi verkligen inga lyxliv. Jobbar man heltid juni och juli och har en lön på ~ 25.000 är man uppe i 50.000 på höstterminens konto. Då har man 36.000 före skatt kvar att fördela i augusti, september, oktober, november och december, och då får man inga CSN-pengar i december. För många blir det tajt!

Tur jag snart är färdigutbildad och inte förväntas av samhället att leva på existens minimum längre :)
 
Hur sak det gå till rent tekniskt?

Det är praktiska hinder då utbetald lön inte alltid kommer den månaden man tjänar den oavsett om man försöker fuska eller inte. Och fuska blir enkelt om man har en arbetsgivare som vill hjälpa och justera när lönen betalas ut.
Nej, men för vilken period lönen är intjänad står i alla fall på mina lönespecar och i min arbetsgivares bokföring. Om man sedan får ut lönen i september ska ju inte ha med saken att göra tycker jag. Min tanke är att man ska gå efter den månad lönen är intjänad.
Men vill man fuska och har en arbetsgivare med på noterna så kan man ju fuska med inkomsten ändå, genom svart lön eller att registrera lönen på det nya året i så fall. Och då finns inget "problem" med något inkomsttak.
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 807
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 479
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Solis
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 061
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp