Förlängt löp? *Orolig*

Narcissa

Trådstartare
Min lilla tik har löpt ovanligt länge den här perioden. I vanliga fall är förlöpet ca 9 dagar och höglöpet är ca dag 10-15. Vi är inne på dygn 22 nu och hon höglöper fortfarande. Kanske är hon inte riktigt lika intresserad som innan men vid test med en hane idag fann hon sig lugnt i hans behandling och svansen veks undan. Däremot ville hon gärna leka med honom mer än hon brukar. Tiken är ganska rabbig i vanliga fall och finner sig inte i allt.

Höglöpet verkar ha varat i ca en vecka nu och hon har blött hela tiden. Vilket jag iofs tyckte att gjorde förra gången också. Jag har bara haft tiken i ett år men hon blir snart fyra år.

Jag tänkte gå ner till veterinären idag men det kom en brådskande sak emellan så jag hann inte innan de stängde men tänkte gå ner och prata med dem imorgon.

Vad är era tankar om detta? Jag är lite orolig men nu har hon börjat äte bättre igen.
 
Sv: Förlängt löp? *Orolig*

Fast hur kan du vara så supersäker på när höglöpet började?
Blev blodet markant tunnare dygn 10? Eller var det då hon började ställa upp sej?

Att höglöpet drar igång redan på dygn 10 känns ganska tidigt.
Många tikar har för vana att gå in i höglöp runt 13-15 dygnet eller ännu lite senare.

Är tiken pigg för övrigt, blödningen är "normal" - inga flytningar/lukt/tempökning osv - så hade jag nog avvaktat några dagar.

/Swat
 
Sv: Förlängt löp? *Orolig*

Tusen tack för ditt svar!

Nej hon har inte höglöpt sen dygn 10 men enligt fd ägaren bukar hon börja då. Enligt mig har hon höglöpt i ca en vecka alltså sen dygn 15 och är nu som sagt på dygn 22. Hon är jättepigg annars. Hon har ätit lite dåligt men äter bra nu igen och hon blöder inte särskilt mycket (om alls nu).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 170
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej, är det vanligt att en tik börjar löpa och sedan slutar blöda? Igår kväll så var det blod när jag torkade och tänkte att hon börjat...
Svar
3
· Visningar
512
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp