Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Ja det kan dom!

Jag ringde och frågade hur man skulle göra OM man skulle ändra djurhållningen och dom har både ringt och åkt förbi Flera gånger, samt frågat runt "på byn"..

Och det var bara en hypotetisk fråga....:crazy:
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Jo kommunen har rätt att kräva bygglov vid ändrat användningsområde även på jordbruksfastighet. Klart ologiskt eftersom man utan hinder får bygga nytt, jag kan tänka mig att regeln är till för att hindra att man bygger en ekonomibyggnad o sedan ändrar till bostad el annat som kräver bygglov.
PL
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

peter_lundin skrev:
jag kan tänka mig att regeln är till för att hindra att man bygger en ekonomibyggnad o sedan ändrar till bostad el annat som kräver bygglov.
PL
Du har så rätt så, det är därför regeln tillkom när djurhållningen upphörde och ladugårdar, hönshus och likställda byggnader blev populära att ha till kafeer, sommarstugor, vandrarhem och gallerier.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

ok.. Har aldrig fått reda på det de gånger som det varit aktuellt med ändring av djurslag i befintlig byggnad..
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Gnist skrev:
Jag ringde och frågade hur man skulle göra OM man skulle ändra djurhållningen
Och exakt DÄR gjorde Gnist bort sig. Man ska aldrig ens nämna vad man tänkt sig, bara göra.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Man kan ju tolka det så att ett djurstall är ett djurstall. Men en lada är knappast ett djurstall. Det är nog många kommuner som inte kräver bygglov när man ändrar från en ekonomibyggnad i jordbruket till en annan.
PL
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Vissa av oss är lagliga och andra inte.. Jag tillhör den lagliga sorten. Vilken sort tillhör du? :cool:
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Gnist skrev:
Vissa av oss är lagliga och andra inte.. Jag tillhör den lagliga sorten. Vilken sort tillhör du? :cool:
Jag resonerar som så, gagnar det mig men inte skadar vare sig någon annan människa eller något djur så håller jag truten om vad jag vet eller vad jag gör. Skulle det däremot kunna skada nån annan, kroppsligt eller materiellt så låter jag bli att göra såna saker. Jag till och med har skotaren försäkrad fast jag inte kör mer än max en kilometer per år på allmän väg, men skulle jag krocka med nån, oavsett om det är mitt eller nån annans fel så ska åtminstonde den det drabbar gå skadelös.

Det där med laglig eller inte är en tolkningsfråga från mitt håll och det avgörs från fall till fall.

Och, nej, jag har inte ens en hembränningsapparat men däremot bygger jag som jag vill i mina egna byggnader.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Är du säker på att det krävs ett bygglov och inte en bygganmälan?
Ett bygglov kostar mellan 5 och 10 tusen i Esklistuna. Om man bygger utan lov kan man bli betalnings skyldig på upp tll 4 gånger bygglovsbellopet.

Om det är en jordbruksfastighet tror jag inte att du behöver bygglov, men du kan behöva lämna in en bygganmälan.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Vad är det för golv nu? Om det är stampat jordgolv el liknande, måste man då ha bygglov för att sätta upp två "mobila" boxar. Att bygga upp och ta ner ett par boxar är ju inte så svårt, så då borde väll alla boxar ses som mobila el tillfälliga.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

worre skrev:
Om det är en jordbruksfastighet tror jag inte att du behöver bygglov, men du kan behöva lämna in en bygganmälan.

Från 1 januari 2006 krävs det bygglov för att få bygga eller göra om även på en jordbruksfastighet!

Vi skulle bygga ut våran ladugård, men hann inte påbörja det innan årsskiftet.... :crazy:
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Ride on skrev:
Och, nej, jag har inte ens en hembränningsapparat men däremot bygger jag som jag vill i mina egna byggnader.

MAn kan väl inte bo djupt nere i urberget utan hembränningsapparat!!!!!!:eek:
Du skojar..:o ;) :D

AM
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

När det gäller nybyggnation bara om du bor inom detaljplanerat område.

3. ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamål än det för vilket byggnaden senast har använts eller för vilket bygglov har lämnats,
4. göra sådana ändringar av byggnader som innebär att det inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri.
I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan krävs bygglov endast för åtgärder som anges i första stycket 3.

PL
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

När vi byggde om maskinhallen till kallstall så ändrade vi inget i byggnaden..men vi satte dit 9 stycken fölboxar.

Tillstånd och pappersexercis och kontroll blev det.
Inga problem.

Ritningarna gjorde jag på rutat papper.
1 ruta var lika med 1 meter..lättplätt..

AM
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Behövdes det bygglov från kommunen eller bara förprövning från länsstyrelsen?
PL
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Gnist skrev:
ok.. Har aldrig fått reda på det de gånger som det varit aktuellt med ändring av djurslag i befintlig byggnad..
Jag tror att det räknas djurstall som djurstall.
Om du har kossa eller häst i det spelar nog ingen roll.
Jag byggde om en ladugård till stall och kallade det för renovering.
Och jag frågade om förprövningoch bygglov på det, men på den tiden så behövde det inte förprövning för under 10 hästplatser eller bygglov för att byta ut kobås och griskättar mot hästboxar.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Purjo_den_vilde skrev:
Från 1 januari 2006 krävs det bygglov för att få bygga eller göra om även på en jordbruksfastighet!
Nääää. F*n.
Var står det?

Jag skall ju bygga ju, vill bygga, vill vill vill......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp