Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

movgli skrev:
Vad är det för golv nu?
Men inte tusan behöver man väl bygglov för att gjuta betonggolv i sin loge, det kan jag aldrig tänka mig.
Så golvet är nog inget problem.
Men resten......
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Nej, det behövs inte. Jag får gjuta precis hur jag vill. Bygglovet behöver jag för att jag byter användningsområde.

Men 5-10 tusen kr :eek: :eek: :eek: Och så tycker de att det är konstigt att folk inte bryr sig om att fråga dem :crazy: Ärligt talat, hur kan de ta så mycket pengar enbart för att fatta ett beslut om jag får sätta in två boxar... hur kan man motivera något sådant?

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Har man större än 4 hektar mark så räknas man väl till jordbruk?
Strunt samma...
Rita din ritning helt själv, mät och skriv måtten. Bestäm en tid med de som tar emot byggloven och prata igenom det med dem.

Fast har det aldrig funnits djur i logen? Kan man vara säker på det? Kanske har det en gång i tiden stått ett par hästar där?
Vi behövde inte plantera igen vårt hygge eftersom vi hittat en häradskarta att det minsann var öppen mark 1850. Så nu får vi hålla det öppet!
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Detta är världens bästa dag :love:

Tydligen får vi räkna byggnaden som ekonomibyggnad och sådana är bygglovsbefriade :banana: :banana: :banana: Så vi behöver inget bygglov! Jag kunde omöjligt vara gladare!

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Inte_Ung skrev:
Nääää. F*n.
Var står det?

Jag skall ju bygga ju, vill bygga, vill vill vill......


Jag har ifs själv inte läst det :crazy: men min hyresvärd som driver en mjölkgård han borde veta vad han talar om, då han ska bygga ut. Han hann aldrig påbörja tillbyggnaden och ombyggnaden av den gamla lagården så nu måste han söka bygglov.

Men kolla på boverketshemsida...

http://www.boverket.se/default.aspx?id=112
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Nafayette skrev:
Förprövning hos länsstyrelsen.

AM
Ja den kommer du aldrig ifrån om du har över 5 djurenheter.
När det gäller den av mig citerade regeln om bygglov verkar det finnas en tolkningsskillnad mellan olika kommuner. Personligen anser jag att den är olyckligt formulerad, rimligare hade varit om man krävde bygglov vid ändring från en jordbrukets ekonomibyggnad till ngt som inte kunde räknas dit, så tolkar tydligen en del kommuner regeln o då blir ju inte en ombyggnad från lada till stall tillsåndspliktig.
Vad är väsentligen annat ändamål?
PL
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

peter_lundin skrev:
Man kan ju tolka det så att ett djurstall är ett djurstall. Men en lada är knappast ett djurstall. Det är nog många kommuner som inte kräver bygglov när man ändrar från en ekonomibyggnad i jordbruket till en annan.
PL
Så länge ingen vet hur ekonomibyggnaderna använts innan så kan ju ingen påstå att man bytt användningsområde. :idea:
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

I princip borde det räcka med att ngn haft en häst i ladan ngn gång under de sista 100 åren.
"Innan jag byggde om här fanns det en spilta i det hörnet" svårt att motbevisa.
PL
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

..:D

Så kunde i och för sig inte vi göra då maskinhallen byggdes som "separat" enhet..

Redan vid det bygget kom det kontroller.
Byggnaden skulle ju då husera tröskor, traktorer och annat. Krav på brandsäker vägg mot garaget osv...

Så i papprena står det ju då Maskinhall..
Antar att vi aldrig skulle kunna ha sagt om nån spilta i något hörn..;)

AM
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

varför kan ni inte bara vilja ha gjutet golv i logen ... för att senare (när det väl är gjort) komma på att logen även kan användas som stall (utan ytterligare ombyggnad)
då skulle ni ju komma undan allt tjafs!

men nu är det väl iof för sent ...
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

hur får man reda på om byggnaden är ekonomibyggnad? får man isf ändra den utan bygglov även om utsidan blir förändrad? (utökad helt enkelt )
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Hej Snurpe!
Det räcker nog med en enkal skiss med måtten inskrivna.
Och så är det nog bygganmälan du måste lämna in.
Inte söka bygglov, eller är jag helt fel ute?
När du ska bygga tvättstuga i byggnaden så se över elsäkerheten.
Sätt in jordfelsbrytare och bygg en brandvägg mellan stall & tvättstuga.
Det har varit så många otäcka stallbränder pga elfel & elektriska maskiner.
Lycka till!
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

kl
vad är det för skillnad på bygglov o bygganmälan när det gäller byggande på jordbruksfastigheter, måste man ha det om man bygger om befintliga ekonomibyggnader? eller om man bygger på den utbyggnaden / ändrar inriktning osv?
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

mian1 skrev:
Har man större än 4 hektar mark så räknas man väl till jordbruk?
Strunt samma...
Rita din ritning helt själv, mät och skriv måtten. Bestäm en tid med de som tar emot byggloven och prata igenom det med dem.

Fast har det aldrig funnits djur i logen? Kan man vara säker på det? Kanske har det en gång i tiden stått ett par hästar där?
Vi behövde inte plantera igen vårt hygge eftersom vi hittat en häradskarta att det minsann var öppen mark 1850. Så nu får vi hålla det öppet!

Enligt min bank så räknas det till och med när man bara har 3 hektar, så de allra flästa som har stall med tillräkligt med bete till hästarna har ju en jordbruksfastigehet.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Du får nog gå tillbaka till din bank och fråga igen ;) En fastighet måste vara taxerad som jordbruksfastighet för att vara jordbruk. Det skiljer en hel del i skatte och andra hänseende. Det går att taxera en fastighet som jordbruk men det är så mycket besvär att det oftast inte är lönt.
Se FBL (fastighetsbildningslag) 3:5 (sid 428 i 2005 års lagbok)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp