Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

snurpe

Trådstartare
Jag ska på vår drömgård bygga om loge till stall. På logen kommer ingen yttre påverkan att ske. Det som ska göras är att ett golv ska gjutas och två boxar ska ställas in. Då byggnaden ska byta användningsområde krävs ett bygglov i vårt j-kla förmyndarSverige. Ärligt talat tycker jag inte att det är deras angelägenhet vad jag ställer i mina befintliga byggnader.

Hur som haver ska ritningar bifogas. Dessa ska vara "fackmässigt utförda". Vad innebär detta? Måste jag anlita fackmän för att göra en ritning av ett fyrkantigt hus? :mad: Är dessa fackmän dessutom samma personer som de stadsarkitekter som tar emot bygglovet blir jag galen. Idioiterna skriver ju så för att ge sig själva arbetstillfällen!

Någon här som ansökt om bygglov tidigare? Vad bifogade ni för ritningar? Vad kostade kalaset? Den inkompetenta stadsarkitekten jag pratade med kunde inte ens ge mig några riktlinjer om det handlade om hundra- eller tusenlappar :crazy: :mad:

/uppretad snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Är det en jordbruksfastighet, så är det Länsstyrelsen du ska vända dig till. Bygglov har man inte på jordbruksbyggnader..
Ring Länsstyrelsen och hör med dem vad som gäller. Om det nu är en jorbruksfastighet vill säga. Annars är det väl kommunen som ska kunna tänkas svara på eventuella frågor?
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Vad menas med en jordbruksfastighet? Jag tror inte det räknas som någon sådan.

Stadsarkitekterna på kommunen var ju de jag pratade, men hon kunde ju inte svara på någonting, varpå jag efterlyste bukefalisternas erfarenheter.

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Kolla upp om det är en jordbruksfastighet. Har du ladugård och lite mark, så kan det mycket väl vara det. Tror nog att skm ska kunna hjälpa dig med att kolla upp det.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Ursäkta mina dumma frågor, men vad är skm?

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Fackmässigt utförda innebär tydligen bara att de ska vara utformade enligt branchens normer iaf, alltid något.

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

När vi lämnade in ritningar för tillbygge o omändringar så räckte det med att jag varit :angel: duktig o ritat fint med linjal..skrivit upp mått osv..det godkändes..
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Du måste väl ha en fastighetstaxering där står det vilken typ av fastighet du har. Hur deklarerar du? N1?
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Huset är väl nyinköpt/ på väg att köpas in, tror jag..(?)
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Det är inte vårt hus... ska undersöka saken dock!

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

De flesta gör nog sina ritningar själv.
När min syster skulle bygga ut gjorde en kompis som är byggdesigningenjör ritningarna för hon tyckte att det var kul.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

snurpe skrev:
Jag ska på vår drömgård bygga om loge till stall. På logen kommer ingen yttre påverkan att ske. Det som ska göras är att ett golv ska gjutas och två boxar ska ställas in. Då byggnaden ska byta användningsområde krävs ett bygglov i vårt j-kla förmyndarSverige. Ärligt talat tycker jag inte att det är deras angelägenhet vad jag ställer i mina befintliga byggnader.

Hur som haver ska ritningar bifogas. Dessa ska vara "fackmässigt utförda". Vad innebär detta? Måste jag anlita fackmän för att göra en ritning av ett fyrkantigt hus? :mad: Är dessa fackmän dessutom samma personer som de stadsarkitekter som tar emot bygglovet blir jag galen. Idioiterna skriver ju så för att ge sig själva arbetstillfällen!

Någon här som ansökt om bygglov tidigare? Vad bifogade ni för ritningar? Vad kostade kalaset? Den inkompetenta stadsarkitekten jag pratade med kunde inte ens ge mig några riktlinjer om det handlade om hundra- eller tusenlappar :crazy: :mad:

/uppretad snurpe
Men varför bry sig alls? Det är väl bara att bygga på för det ingen vet, lider ingen av. Det går att skylla det mesta på föregående ägare eller den som var där före dom, eller "ja jag vet inget för det var så här när vi flyttade in"

/Ridde - som skiter i myndigheterna.:devil:
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Ride on skrev:
Men varför bry sig alls? Det är väl bara att bygga på för det ingen vet, lider ingen av. Det går att skylla det mesta på föregående ägare eller den som var där före dom, eller "ja jag vet inget för det var så här när vi flyttade in"

/Ridde - som skiter i myndigheterna.:devil:
Ja ofta kan man göra så. Enda risken är kanske om en djurskyddsinspektör börjar rota i det hela.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Jag haller totalt med Ride on....och sager nagon nagonting sa ar det ju bara att saga att de var dar nar ni flyttade in!!
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Vi har faktiskt övervägt saken. Men det är mina svärföräldrars hus. Jag kan knappast skylla på dem ;)

Vi har dessutom tänkt ställa tvättmaskinen i logens andra del. Plötsligt slog det mig att det också är att byta användningsområde - det blir ju tvättstuga. Behövs lov för det också då? :crazy: Det är ju helt patetiskt. Jag ställer min tvättmaskin vart jag vill!

Ärligt talat, vad är påföljden om någon kommer på oss?

/snurpe
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Att ni maste riva det ni byggt upp....kanske boter.
Men det hela borde ordnas med att man da ansoker om bygglov och forhoppningsvis far det.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

TomasN skrev:
Ja ofta kan man göra så. Enda risken är kanske om en djurskyddsinspektör börjar rota i det hela.
Den risken är obefintlig om man bara ser till att bygga om med rätt mått för stämmer måtten, ventilationen och allt annat så skiter han i vem som byggt vad och när det är gjort.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Men hur skulle de komma pa er?? Om ni inte sager nagonting till nagon sa ar det ju ingen som vet att det ar olagligt och darfor kan de inte anmala det heller.
Att Lanstyrelsen skulle komma ut pa nagra inspektioner bara sadar tror jag inte heller...de har tillrackligt att gora i alla fall.
 
Sv: Förmyndarsverige, så j-vla irriterad!

Men vi har redan frågat puckona om hur vi går till väga för att söka lov nu. Kan de vara så fula att de kollar upp om vi har gått emot dem ifall de inte får in någon ansökan?

/snurpe
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp