Förprövning av stall

dee79

Trådstartare
Jag har inte hus och stallbygge på gång än, men vi tittar och bjuder på hus/gårdar så jag funderar och drömmer mig bort en del. :angel:

Vad jag funderar på är det här med förprövning. Förprövning ska ju göras om anläggningen kommer att rymma 5 eller fler hästar. Jag har tänkt mig ett stall för 4 och då är det ju okej att sätta igång MEN...

-några ställen jag har tittat på har haft utrymmen som man kan använda till lösdrift under tiden man bygger stallet. Då rymmer ju anläggningen teoretiskt sett fler än 4 hästar en kort stund, men om avsikten är att lösdriften längre fram inte skall användas som lösdrift utan antingen som förvaring av exempelvis traktor eller bara som vindskydd i hagen till de 4 hästar som bor i boxarna. Vad gäller då?
 
Sv: Förprövning av stall

Vi fick beskedet från länsstyrelsen att om det teoretiskt får plats 5 eller fler hästar ska man förpröva, oavsett om man bara ska ha 2-3 stycken där. Men ring till din länsstyrelse och kolla för säkerhets skull, ibland varierar det lite mellan olika vad de tillåter.
 
Sv: Förprövning av stall

När du hittat drömstället tycker jag att du ska kontakta Länsstyrelsen som kan svara på alla frågor. Dessutom är det ganska bra att ha en kontakt där även om du inte behöver förprövning - än. Hästar har ju en förmåga att bli fler och om du vill bygga ut en dag så måste alla byggnader förprövas. Då är det bra om det blivit rätt från början.
Lycka till!
 
Sv: Förprövning av stall

man måste förpröva även om man har tex 2-3 hästar också...
(ja så även vid en häst, men det skrev jag inte då jag räknar med att man har 2 så ingen häst blir ensam...)
 
Sv: Förprövning av stall

Jo självklart ska jag prata med länsstyrelsen. När jag har jobb (vilket inte är just nu med deras budget :cry:) så jobbar jag på lantbruksavdelningen där och känner iaf en av de som förprövar och vet vem den andre är, men just nu orkar jag inte gå dit och prata med dem. Jag saknar faktiskt att gå dit och få jobba, så av någon sjuk anledning känns det lättare att hålla sig borta för tillfället. Därför vände jag mig till er för att höra vad ni tror. :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 173
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 227
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp