Förprövning för ligghall och paragraf 16-tillstånd

moiran

Trådstartare
Vi har lite planer på att komplettera vårt 6-boxars stall med en ligghall. Nu är ju inte den primära planen att utöka antalet hästar, men i och med en ny ligghall finns ju möjligheten att utöka hästbeståndet och det är väl det som räknas juridiskt (och ärligt talat, det vet vi väl alla hur det brukar gå om man råkar ha plats för fler hästar...).

Förpröva måste vi naturligtvis göra. Om vi tänker oss en flyttbar ligghall, hur gör man då med förprövningen? Förpröva på varje plats vi kommer ställa den, eller räcker det med en förprövning?

Om vi nu bygger en ligghall för sex halvblod, hur många hästar räknas det som gården har plats för? 12? Minst en box behöver väl vara reserverad som sjukutrymme, eller hur räknar man? Skulle det vara ok att fylla hela stallet och hela lösdriften och sen hävda att om en lösdriftshäst blir sjuk får en av hästarna i stallet flytta ut i lösdriften? :confused: (Nej, 12 hästar kommer vi definitivt inte ha, men det vore intressant att veta hur man räknar när det finns både stall och lösdrift)

Och så den sista dumma frågan; Paragraf 16-tillstånd utgår väl från hur många hästar man faktiskt hyser inom verksamheten, inte hur många man potentiellt kan hysa?
 
Sv: Förprövning för ligghall och paragraf 16-tillstånd

Jag kan inte svara dig säkert på vad som gäller med förprövningen, men det är ju byggnaden som prövas, så var den står borde inte ha så stor betydelse förutsatt att det inte är väldigt stora variationer i terrängen den ska stå på.

Det räknas som att gården kan rymma 12 hästar om du har 12 platser oavsett om det är stallplatser eller ligghall. När det gäller sjukbox så behöver man inte ha en tom box stående för detta, men man ska inom rimlig tid ( vår länsstyrelse har beslutat max 30 minuter) kunna iordningställa ett utrymme för en sjuk/skadad häst som uppfyller kraven. Så visst kan du byta hästar mellan lösdriften och stallet om någon häst blir så sjuk/skadad i lösdriften att den måste stå i box.

Du behöver bara söka tillstånd enligt 16 § Djurskyddslagen för den verksamhet du verkligen har.
 
Sv: Förprövning för ligghall och paragraf 16-tillstånd

Tack så mycket! Då verkar min uppfattning om paragraf 16-tillståndet vara korrekt i alla fall.

När man skickar in förprövningspappren skickar man ju även in var byggnaden ska stå. Men det kanske är bäst att höra sig när man lämnar in pappren så det inte blir tråkigt efterspel efter att man flyttat hallen till en annan hage... :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 431
Senast: åke
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 803
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp