Bukefalos 28 år!

försä******kassan, PANIK!!!

S

strösslet

ringde precis till för*********kassan och skulle höra hur ja går till väga för att få föräldrarpenning... jag är timanställd på Gävle Omvårdnad som uska, jag har även aktivitets stöd från ams som ja får de dagar ja inte jobbar...

enligt kassan så är inte aktivitets stödet en inkomst :confused::confused:
jag betalar juh skatt för det... och jag lever på det.. ?

stämmer detta?

jag menar då kommer ja inte få ut nån föräldrarpenning alls att tala om :cry:


någon som vet ???
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Oj vilken klurig fråga.

Men stödet är ju inte sjukpenninggrundande vilket i sin tur borde betyda att du inte kan räkna med dessa pengar när du räknar ut ditt SGI, tyvärr
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Vad gjorde du innan? Det är inte så att din SGI är skyddad och din ersättning beräknas på din inkomst du hade innan du blev började din timanställning?
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

innan jag var uska så gick ja gymnasiet så ja hade ingen ersättning före de
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Precis som pmm skriver så har du ingen SGI i sådantfall, tyvärr.

Kollade på FK:s hemsida och där står det att aktivitetsstöd inte är sjukpenninggrundande eller semestergrundande.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

aktivitetsstöd får du väl för att du är deltidsarbetslös och arbetssökande då ska du vara skyddad. Är det aktivitetsERSÄTTNING (sjukpension) så är det kanske annorlunda... fast en sjukskrivning ska ju skydda också fast långtidssjukskrivnng nollas man ju på, så din timanställning kanske blir baserad på de faktiska timmarna du jobbat inte på årslön som om jag minns rätt är timpenning gånger 2080 timmar.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Nej aktivitetsstöd är inte sjukpenninggrundande och hon har ju inget att skydda sedan tidigare ( dvs dethär är det första hon jobbar efter gymnasiet )
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Men hon kan väl få sin mammapenning beräknad på det hon har jobbat som timanställd, om hon jobbat 240dagar innan BF?!
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Som pmm skriver så gäller det att man jobbar så pass mycket att man kommer upp i en viss summa, vilket jag har svårt att tro att Strösslet har gjort om hon timjobbar + har aktivitetsstöd.

Men den chansen finns ju trots allt, det kan bara strösslet svara på ( om hon har jobbat tillräckligt )
 
Senast ändrad:
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Men man behöver väl bara tjäna runt 100 000/år för att komma över lägsta nivån?
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Jag vet inte, därav skrev jag att det bara är strösslet själv som kan svara för om hon har jobbat så mycket på tim så hon kommer upp i SGI.

Däremot så blir den ju i vilket fall inte så hög i och med att hon inte får tillgodoräkna aktivitetstödsersättningen av någon anledning .
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Såhär står det om SGI på försäkringskassans hemsida:

Vilka inkomster räknas?
Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomst som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är
årligen återkommande.
Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision.


En kompis jobbade som timvik. Hennes SGI fastställdes till 99.448kr och det gav en FP på 215 kr.



TS: Hur mkt jobbar du och vad tjänar du? Hur länge pågår ditt vik?
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

jag tjänar 113.94 i timmen plus OB (då ja nästan bara jobbar natt) har jobbat som uska/timmar sen vintern 06.
jag har år 08 tjänat,hmmm 120 000 ungefär på bara tim anställningen, det var det som blev så snopet om aktivitets stödet räknats med så hade ja varit uppe i 190 000 ungefär.. om inte.. så skulle ja tjäna mer på att inte föda och leva på aktivitets stödet :O
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Vilken jobbig sits du har hamnat i. Hoppas att det löser sig för dig. 180 kr/dag är onte mycket att leva på!
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Om du jobbat sedan 2006 så ska du i alla fall få din fp beräknad på din lön, det med stödet vet jag inte. Jag är däremot 99,9% säker på att de beräknar på lönen när du jobbat så länge. Mitt råd är att ringa dit igen, skriv upp vem du pratar med (så du kan prata med samma igen vid behov), tala om hur länge jobbat och så vidare. Kopiera alla papper du skickar in och skriv datum på dem.

Hade själv lite problem med min fp pga jag jobbat några år som tim vik, sedan pluggat, nu jobbat på fast arb dock inte så länge. Men efter åtskilliga samtal dit så fick jag till slut allt rätt och visst hade jag rätt till fp beräknad på min lön.

Så ring dit igen och förklara om igen hur du jobbat och hur mkt du tjänat per år sedan du slutade skolan.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Men det har väl FK aldrig sagt något om ?

Tjänar hon 120 000/år så räknas hennes SGI ut på det om hon jobbat där sedan 2006, men det är ju inte det TS undrar över.

Problemet är att TS räknat med att få SGI för aktivitetsstödet också, vilket inte går enligt FK.

120 000:- borde ju blir en högre SGI än lägsta ersättning iaf, kanske inte mycket mer men ändå :)
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

*kl*

Om aktivitetstödet motsvarar a-kassa/stämpling så ska ju din SGI baseras på 100%. Jag har aldrig jobbat heltid men fick SGI baserat på heltid för jag stämplade upp till 100% (är inte aktivitetsstöd en sorts stämpling/alfakassa?). Jag stämplade lägsta nivå skall tilläggas, 320 kr eller vad det nu var, per dag.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Nej, det är inte det hon frågar men folk har svarat henne att hon inte har någon SGI och det tror jag hon har.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 454
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 912
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp