Bukefalos 28 år!

försä******kassan, PANIK!!!

Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Jag skrev det eftersom TS skrev att hon pluggade innan och jag tolkade det som hon precis börjat jobba och inte uppfyllde kraven för SGI.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Men aktivitetsstöd är inte sjukpenninggrundande eller semestergrundande står det på FK:s hemsida. Men såklart Strösslet kan dubbelkolla, jag hänvisar bara vad som står på deras hemsida :)
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

hmmm knasigt, vad har man det till då, när man inte får gå på alfakassan längre eller har slut dagar eller vad? hmmmm.....

Jag menade snarare att om TS är arbetssökande aktivt på AF samtidigt som hon jobbar på timbasis så borde hon vara skyddad till en 100%-baserad SGI så var det för mig 2003 då min fastställdes :)
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Ganska säker på att det fortfarande är så. Dvs jobba 50% och plugga/arbetslös 50% ger en 100% SGI på jobblönen.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

jag gick ut gymnasiet sommaren 06 som undersköterska, och sen dess jobbat på timmar.. har även haft alfakassa (räknas alfakassa som inkomst då? )
räknas inte FP på förra årets inkomst ?
åhh ja blir tokig allt är ett ända virrvarr.. fattar ingenting.. nog för att ja har en karl som jobbar.. men fortfarande.. lite mer än 5000kr i månaden klarar jag mig inte på.. tjänar bättre på att inte ta ut FP och ha aktivitets stöd (om de nu hade gått villket de inte gör)

en kompis till mig fick ut 6000 ungefär i FP och då hade hon inte ens jobbat hälften av vad jag gjort...
suck...

jag är arbetsökande aktivt på arbetsförmedlingen, är med i något program där.. jobbade heltid i sommras i 2-3 månader...

hur är de med pengar ja fått för ja varit sjukskriven ? ja va iofs bara sjukskriven i 2veckor.. men iaf..

förstår inte mycket av vad som står på hemsidan... jag får nog ta o ringa försäkringskassan och höra med dem...
åhh....

förlåt för mina dumma frågor .... men ja fattar faktiskt ingenting :O


Kramar till alla som orkar med mina dumma frågor hehe..
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Försäkringskassan är verkligen inte lätt att förstå sig på, och olika svar verkar man få beroende på vem man pratar med.
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

ja värligen... allt är bara ett fullständigt kaos :O hoppas jag får prata med en vättig människa på måndag iaf!
jag får väl spela riktigt dum och fråga massor som om ja hade noll iq
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

jag timjobbade i 5 månader, max halvtid och fick SGI baserat på heltid :)
eftersom jag var arbetssökande på heltid räknades det upp till 100% dvs timlönen (inkl tillägg) gånger 2080 timmar = SGI
Nästa gång du pratar med Försäkringskassan säg att du jobbar så mkt du bara kan och samtidigt är heltidsarbetssökande på arbetsförmedlingen. Och börja redan nu samla in alla papper på inkomster och timpenning osv, jag fick sitta MÅÅÅÅNGA timmar i telefon till lönekontoret för att fastställa min inkomst jag hade haft :)
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

okej :) tack för tipset då finns det lite hopp iaf! :) tack o tack :)

men vill FK veta hur mycket ja tjänat allt som allt sen ja börja jobba ? eller är de bara 2008 som är vesentligt ?

kramar
 
Sv: försä******kassan, PANIK!!!

Nej alfakassa är inte grundande, den tiden du har alfakassa är din SGI där emot skyddad så den tiden du är arbetslös så tjänar du lika mkt som på din timanställning!

FP räknas på vad du förlorar när du är föräldraledig, inte på vad du tjänat tidigare. De räknar ut vad du skulle tjäna om du jobbat istället för att vara föräldraledig och beräknar sen ersättningen på det.
Har man inte en fast inkomst (som jag som hade månadslön) så räknar de på vad man tjänat de senaste 8 månaderna. Då räknas all ob och sånt med.

Jag som hade månadslön så räknades den ju på vad jag skulle tjäna om jag jobbat istället. Lika så om man får löneförhöjning när man är föräldraledig så höjs ersättningen också från samma dag. Man brukar ju få en årlig löneförhöjning kring april varje år och den gäller även fast man är föräldraledig.

SGIn har alltså ingenting att göra med den inkomst som man taxerar när man deklarerar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 453
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 912
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp