försäkran vid fodervärdsavtal...

M

Mithra

om man tänker låna ut sin häst på foder i ...låt oss säga ..2 år, vem står för försäkringen på hästen då? Hästen är försäkrad i en a1a med dolda fel försäkran, fodervärden kommer att ha hästen hemma på sin gård, och betala alla utgifter för hästen i övrigt, men hur är det med försäkringen, den bör ju rimligen stå kvar på ägaren, men vem betalar den? Hur har ni gjort?
 
Sv: försäkran vid fodervärdsavtal...

Rekommendationen från mitt försäkringsbolag är att ägaren står för försäkringen. Sedan beroende på vad man kommer överens om så kan fodervärden betala premien till ägaren.
Enligt mitt bolag så är det många hästägare som blivit lurade när de lämnat ut häst på foder och fodervärden har stått för försäkringen. Fodervärden har struntat i att betala premien och plötslig när hästen skadat sig eller lämnats tillbaka har den varit utan försäkring.
Visst kan man skriva att fodervärden ska vara skylldig att stå för försäkring eller kostnader som uppkommer om den missar att betala premien. Men det juridiska biten kan bli både dyr och segdragen om det händer.
 
Sv: försäkran vid fodervärdsavtal...

När jag lånade ut min häst på foder stod jag för försäkringen, samt betalade försäkringspremien. OM hästen hade skadat sig eller blivit sjuk hos fodervärden hade hon stått för självrisken. Allt skrevs in i fodervärdskontraktet och veterinärbesiktning gjordes innan hästen åkte iväg, samt innan han kom tillbaka hem.
 
Sv: försäkran vid fodervärdsavtal...

Jag får stå för försäkringen på min foderhäst :)
 
Sv: försäkran vid fodervärdsavtal...

Jag har gjort som MiaMaria. Men man kan också skriva in att fodervärd betala halv eller hela kostnad försäkring. Men aldrig ger fodervärd ansvar att täck försäkring. Om de inte betala det du som kan förlura allt. Men om du inte betala så är det ditt eget fel.
 
Sv: försäkran vid fodervärdsavtal...

lånar sista knappen
tack för era svar, jag antar att det inte finns någon regel för hur det ska vara utan att man får komma överrens och skriva papper. Självklart har jag tänkt att stå kvar som försäkringstagare samt betala in varje månad, tänkte mer på att fodervärden skulle betala mig den summan själv varje månad. Vet att när jag var yngre och inte hade egna hästar, utan lånade så fick jag alltid stå för försäkringen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 539
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 906
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp