Hur ska man ha råd?

I hear you. Tänker på detta ofta i såna här trådar. Vilka stallägare folk verkar som skottar, halksäkrar, ser till att parkeringen är bra, fixar staket osv osv. Det engagemanget från stallägarens sida har inte alla.

För egen del hyr jag ett litet stall med två boxar där jag sköter allt själv, ink underhåll i stall och med staket. Betalar ca 6.000 ink strö, övrigt foder och hö. Tycker det är helt ok. Definitivt enda sättet för mig att ha råd att ha två hästar och jag vill dessutom ha den kontrollen det innebär att göra allt själv.
Och min arbetsinsats som inhyrd måste väl räknas lika mycket? Lägger stallägaren 1 timme på min häst och jag en timme på stallägarens häst.
 
Jag har gått och väntat på att stallhyran i nuvarande stall ska höjas, just med tanke på ökade omkostnader. Men än har ingen höjning kommit, jag skulle inte kommentera ens om hyran höjdes väldigt mycket.
 
I hear you. Tänker på detta ofta i såna här trådar. Vilka stallägare folk verkar som skottar, halksäkrar, ser till att parkeringen är bra, fixar staket osv osv. Det engagemanget från stallägarens sida har inte alla.
Det är väl ett val man gör när man väljer stallplats. För mig är det rätt basala saker som jag förväntar mig ska funka om jag hyr stallplats där en del service ingår. Är inte intresserad av stall med ointresserade stallägare. Men jag förväntar mig också att behöva betala för det såklart😊
 
Ja precis, största vinsten med att ha inhyrda är att ha "avbytare". Så det blir lättare att kunna åka iväg och sånt.

Det är väl ett val man gör när man väljer stallplats. För mig är det rätt basala saker som jag förväntar mig ska funka om jag hyr stallplats där en del service ingår. Är inte intresserad av stall med ointresserade stallägare. Men jag förväntar mig också att behöva betala för det såklart😊

Jag tänker att det är en avvägning mellan stallägarens behov och hyresgästens önskemål.

Jag har aldrig varit rädd för att hjälpa till, men att känna sig utnyttjad av en stallägare som förväntar sig allt möjligt och när-som-helst, känns inte kul.

Nu har jag själv aldrig haft inackorderade, men skulle jag ha, så skulle jag nog räkna in att jag gör det mesta själv, så får jag det som jag vill ha det, och hyresgästen får istället betala för det.
 
Och min arbetsinsats som inhyrd måste väl räknas lika mycket? Lägger stallägaren 1 timme på min häst och jag en timme på stallägarens häst.

Men lägger du timmar på snöskottning, halksäkring, knipsa sly, laga staket, hitta hö och strö att köpa, fixa lampor, flytta gödselstack, allt det där gårdsjobbet som inte direkt rör hästarna?

Dela på fodring och vattning är ju det lilla, enkla, snabba. Se till att gården är i skick för mängden folk och djur är ett jätteslit.
 
Men lägger du timmar på snöskottning, halksäkring, knipsa sly, laga staket, hitta hö och strö att köpa, fixa lampor, flytta gödselstack, allt det där gårdsjobbet som inte direkt rör hästarna?

Dela på fodring och vattning är ju det lilla, enkla, snabba. Se till att gården är i skick för mängden folk och djur är ett jätteslit.
Jag har ståt i stall där det varken skottas snö eller halksäkras, där göselstacken bygdes på höjden och aldrig tömdes, där det i kontrakt har varit reglerat att det är hästägarens ansvar att laga ev trasig hage.
 
Jag har ståt i stall där det varken skottas snö eller halksäkras, där göselstacken bygdes på höjden och aldrig tömdes, där det i kontrakt har varit reglerat att det är hästägarens ansvar att laga ev trasig hage.
Ja, då blir det ju en billigare hyra, men stallägaren får stå ut med att det ser ut som skit hemma, och man attraherar hyresgäster som vill ha det billigt och dåligt skött.

Jag antar att du inte själv skulle vilja ha det så hemma - så vad tror du att du skulle behöva ta i hyra för att inte sponsra dina hyresgästers hästägande?

(Jag fick det till 3500kr med dagens el, bränsle, spån- och höpriser för en till häst lik min egen i storlek, D-ponny/liten storhäst. Jag har en mycket liten gård, lösdrift med skötselstall).
 
Ja, och vad hamnar hyran på då om du räknar ut en rimlig timpeng + maskinslitage + bränsle?
Jadu, då kommer man osökt till samma princip som den evighetslånga diskussionen om att ta betalt från medryttaren.

Det blir samma princip, tänker jag. Vad är det värt för mig?

Om hästägaren står "gratis" till självkostnadspris och förtjänsten för stallägaren är noll, så är kanske arbetsinsatsen värd flera tusen?

Att hyra in någon att ta hand om gården en vecka om året, eller anlita någon för in- och utsläpp hade kostat mig mycket, tex.

Jag har ingen inackordering att få den tjänsten av.

Så man får ju räkna på det.

Om inackorderingen gör noll och ingenting, då är hyran såklart högre.

Men om jag i gengäld får ett flexiblare liv, utan extra kostnader.... ja, vad är det värt?

I övrigt tycker jag illa om uttrycket att man "sponsrar hästägare", för då skulle man också kunna säga att hyresgästen "sponsrar stallägaren med semesterresor och dyl".
 
Ja, då blir det ju en billigare hyra, men stallägaren får stå ut med att det ser ut som skit hemma, och man attraherar hyresgäster som vill ha det billigt och dåligt skött.

Jag antar att du inte själv skulle vilja ha det så hemma - så vad tror du att du skulle behöva ta i hyra för att inte sponsra dina hyresgästers hästägande?

(Jag fick det till 3500kr med dagens el, bränsle, spån- och höpriser för en till häst lik min egen i storlek, D-ponny/liten storhäst. Jag har en mycket liten gård, lösdrift med skötselstall).
Det är väl ändå stallägaren som beslutar om hur det ska se ut på hens gård? Och hur mycket hen vill ha i stallhyra?

Min nuvarande stallägare är fantastisk och skulle hen höja stallhyran skulle jag inte säga något alls.
 
Ja, då blir det ju en billigare hyra, men stallägaren får stå ut med att det ser ut som skit hemma, och man attraherar hyresgäster som vill ha det billigt och dåligt skött.

Jag antar att du inte själv skulle vilja ha det så hemma - så vad tror du att du skulle behöva ta i hyra för att inte sponsra dina hyresgästers hästägande?

(Jag fick det till 3500kr med dagens el, bränsle, spån- och höpriser för en till häst lik min egen i storlek, D-ponny/liten storhäst. Jag har en mycket liten gård, lösdrift med skötselstall).
Vi har inte bott så länge på vår gård, men jag har tankat traktorn för åtminstone 3000 kronor sedan 1 Nov.

Den har bara hämtat höbalar och kört gödsel.

Jag har köpt ny eltråd och isolatorer inför sommaren och det är förvisso en engångskostnad, men ändå, ett par tusen blev det.

En harv har köpts in och den kostade begagnad 10'.

Usch, nu vill jag inte räkna mer...

Traktorn i sig själv kostade 250'.
 
Jadu, då kommer man till den evighetslånga diskussionen om att ta betalt från medryttaren.

Det blir samma princip, tänker jag.

Om hästägaren står "gratis" till självkostnadspris och förtjänsten för stallägaren är noll, så är kanske arbetsinsatsen värd flera tusen?

Att hyra in någon att ta hand om gården en vecka om året, eller anlita någon för in- och utsläpp hade kostat mig mycket, tex.

Jag har ingen inackordering att få den tjänsten av.

Så man får ju räkna på det.

Om inackorderingen gör noll och ingenting, då är hyran såklart högre.

Men om jag i gengäld får ett flexiblare liv, utan extra kostnader.... ja, vad är det värt?

Efter mitt senaste otroligt misslyckade försök att ha inhyrd har jag bestämt mig för att hur mycket jag än vill visa tacksamhet för flexibiliteten så måste jag lägga priset på en rimlig nivå, helt enkelt pga vilken sorts hyresgäst jag verkar attrahera annars 🙈. Det blir inte bra om jag lägger mig på självkostnadspris, för då är jag ju beroende av att hyresgästen drar sitt strå till stacken och jag sitter i skiten och jobbar gratis om dom inte gör det. Och det vet man inte i förväg, folk säger så mycket men verkligheten kan vara en helt annan.

Har man liknande pris som de andra bra lösdrifterna/stallen, och inte billigare, så tänker jag att man lockar de som kan och vill lägga pengar på sin häst. Så kan man ge hyresreduktion i efterhand, om dom visar sig dugliga och villiga att jobba efter samma standard som man själv har.
 
Det är väl ändå stallägaren som beslutar om hur det ska se ut på hens gård? Och hur mycket hen vill ha i stallhyra?

Min nuvarande stallägare är fantastisk och skulle hen höja stallhyran skulle jag inte säga något alls.

Ja, och om DU var stallägare - vad tror du att du skulle behöva ta betalt då för att hålla din gård, ditt hem, på den standard du vill se?
 
Jag betalar endast för boxplats och el. Inte många kronor. Allt foder och strö köper jag in själv. Vi inhyrda får sköta och stå för allt själva. Stallägaren byter lysrör och ser till att elen funkar i stallet. Resten får vi lösa själva. Fungerar utmärkt och skulle verkligen inte vilja ha det annorlunda.
 
Är det någon form av kollektivstall då eller?
Vi har aldrig fått halkbekämpat om vi inte gjort det själva. Eget salt köptes in för stallägaren köper inget, men de använder gärna vårt. Staketen håller ju hur länge som helst, vill man ändra nåt får man köpa egna stolp. Hagarna sattes upp runt 2010. Ägaren harvar ridbanan nångång i veckan o kör upp gödsel nångång i månaden/varannan månad, kanske sammanlagt 5-10 min för båda körningarna.

Jag trivs med stallägarna så inget emot de alls, men alla stall sköts inte som det verkar bekrivas i tråden.
Jag hjälper till extremt mycket och har alltid gjort. Gratis. Men nu är det på gränsen till att folk tar det för givet så jag måste lugna mig lite (nu är det nära så att det finns en förväntan att jag tar in hästarna varje kväll fast jag inte har intag egentligen men jag gör det pga jag måste kolla min hästs hovar. Och då kommer inte den som ska ta in hästarna längre, dvs stallägaren). Är andra ägare där tar de knappt sina egna utan kan släppa ut hästarna igen fast det är 30 min t insläpp…
Jag är ansvarsfull och vill ha ordning för hästarnas säkerhet.
Vi betalar för utsläpp, fodringar och insläpp. Utsläpp går på schema på helger. Och så kallhyra då med slitage, el och vatten.
 
Vi har aldrig fått halkbekämpat om vi inte gjort det själva. Eget salt köptes in för stallägaren köper inget, men de använder gärna vårt. Staketen håller ju hur länge som helst, vill man ändra nåt får man köpa egna stolp. Hagarna sattes upp runt 2010. Ägaren harvar ridbanan nångång i veckan o kör upp gödsel nångång i månaden/varannan månad, kanske sammanlagt 5-10 min för båda körningarna.

Jag trivs med stallägarna så inget emot de alls, men alla stall sköts inte som det verkar bekrivas i tråden.
Jag hjälper till extremt mycket och har alltid gjort. Gratis. Men nu är det på gränsen till att folk tar det för givet så jag måste lugna mig lite (nu är det nära så att det finns en förväntan att jag tar in hästarna varje kväll fast jag inte har intag egentligen men jag gör det pga jag måste kolla min hästs hovar. Och då kommer inte den som ska ta in hästarna längre, dvs stallägaren). Är andra ägare där tar de knappt sina egna utan kan släppa ut hästarna igen fast det är 30 min t insläpp…
Jag är ansvarsfull och vill ha ordning för hästarnas säkerhet.
Vi betalar för utsläpp, fodringar och insläpp. Utsläpp går på schema på helger. Och så kallhyra då med slitage, el och vatten.
Usch, låter inget vidare. Jag fattar såklart att det finns sådana stall, men jag hade personligen aldrig velat hyra stallplats under sådana förutsättningar.
Jag hjälper också gärna till med saker, men det ska ju vara på ens egna villkor (sålänge inget annat är avtalat).
 
Usch, låter inget vidare. Jag fattar såklart att det finns sådana stall, men jag hade personligen aldrig velat hyra stallplats under sådana förutsättningar.
Jag hjälper också gärna till med saker, men det ska ju vara på ens egna villkor (sålänge inget annat är avtalat).
jag trivs mycket pga jag får göra "som jag vill" med tanke på min fånghäst. Jag får dela av hagar (här finns bara stora hagar) och använda vinterhagen på sommaren osv och även använda box i stallet när de andra går ute dygnet runt så mina hästar kan vara i stallet på nätterna. Så jag värderar det väldigt högt.
Men ja, jag förstår dig och jag tror generellt att det är "få" som har häst som kan tänka sig detta. Nu har det kommit upp en "ny" (begagnad) kran efter flera månader av söndrig kran så det sprutade vatten rakt in i en box så den ägaren fick nästan mocka ut halva boxen varje dag.

Men jag har sagt att nästa gång jag ska flytta så ska jag ha en egen liten gård :D Och det beror inte på stallägaren utan de andra inackorderade...
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 284
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 890
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 808
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp