Hur ska man ha råd?

Hertzbeerg

Trådstartare
Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha möjlighet att stå kvar.

Jag har 2 hästar och undrar hur man ska ha råd att ha de inackorderade i dagens läge... 🥺 Känns sådär att lägga närmre 10000kr på 2 hästar/månad som hobbyrids när väder och underlag tillåter typ. Och då är det stallhyra, krafftfoder, försäkring och hovis, sen tillkommer ju vaccinering, tandkontroller, "oförväntade" utgifter osvosv.

Jag själv har fast jobb med ok lön. Sambon likaså men med bättre lön, men hästarna är min "last" liksom. Han betalar i regel inget för dem. (Men han står för mer övriga gemensamma konstnader..)

Mvh förtvivlad hästägare....
 
Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha möjlighet att stå kvar.

Jag har 2 hästar och undrar hur man ska ha råd att ha de inackorderade i dagens läge... 🥺 Känns sådär att lägga närmre 10000kr på 2 hästar/månad som hobbyrids när väder och underlag tillåter typ. Och då är det stallhyra, krafftfoder, försäkring och hovis, sen tillkommer ju vaccinering, tandkontroller, "oförväntade" utgifter osvosv.

Jag själv har fast jobb med ok lön. Sambon likaså men med bättre lön, men hästarna är min "last" liksom. Han betalar i regel inget för dem. (Men han står för mer övriga gemensamma konstnader..)

Mvh förtvivlad hästägare....
Jag antar att hö och del av strö ingår då? Ev att man inte ens har pass med.
Stallägarna tjänar tyvärr inte många kronor på inackorderingar mot vilket jobb de lägger ned och underhåll och skötsel av marker, hagar, byggnader mm.

Vi har inflation och högre priser på grovfoder, el, gödsel och mycket mer.

Tyvärr är det ju då svårt att ha råd med flera hästar och man kanske får minska bekvämligheterna och servicen (om det går att byta till det). I värsta fall måste man kanske sälja en häst 😭.

Jag har hästarna hemma, det är billigare på pappret, men dä gör jag allt jobb, all skötsel av gården och ovanpå det har vi lån på gården som jag inte räknar in. Jag har dock inte inackorderingar så har inte räknat på vad jag skulle behöva ta.

Eftersom jag tvingades avliva en häst i höstas har jag för närvarande valt att inte ersätta den med en till. Delvis på grund av priserna.

Men jag förstår din frustration och att det är väldigt tråkigt att vara i din situation.
 
Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha möjlighet att stå kvar.

Jag har 2 hästar och undrar hur man ska ha råd att ha de inackorderade i dagens läge... 🥺 Känns sådär att lägga närmre 10000kr på 2 hästar/månad som hobbyrids när väder och underlag tillåter typ. Och då är det stallhyra, krafftfoder, försäkring och hovis, sen tillkommer ju vaccinering, tandkontroller, "oförväntade" utgifter osvosv.

Jag själv har fast jobb med ok lön. Sambon likaså men med bättre lön, men hästarna är min "last" liksom. Han betalar i regel inget för dem. (Men han står för mer övriga gemensamma konstnader..)

Mvh förtvivlad hästägare....
Ni kanske rider i familjen , tillsammans men två hästar är mycket även tidsmässigt för en person att äga för att inte tala om kostnad försäkring och hovslagare. Höjning med 1000 kr är mycket, mycket, jag antar att det ingår en hel del. Kolla om du kan jobba lite mer eller ta bort en del service. Jag valde också Bort en häst i höstas.
 
Tack!

Ja det ingår hö och strö. Det är lösdrift så vi gör sysslor tillsammans - mockning av drift och packning av hönät. Finns inget stall - bara lösdriftshuset. Har fått en carport som uppställningsplats ute och en del av garage som sadelkammare. En paddock finns.
Jag förstår att det kostar för stallägare också och att allt är dyrt, det säger jag inget om.

Inget alternativ att sälja, isåfall ta bort den ena men det tar emot det också.
Vi letar eget men är också svårt idag
 
Senast ändrad:
Många stallägare har tagit på tok för lite betalt, men i år började det märkas och hyrorna behövde höjas.

Två hästar är dyrt att äga, jättedyrt om man är inhyrd. Och det kommer inte bli billigare närmaste åren, utan planera för att det kommer bli dyrare.

Det vill säga, sälj en av hästarna så du har råd att ta bra hand om 1.
 
Det är ju tyvärr så läget ser ut idag. Många hästägare har varit ganska bekväma tidgare år med alldeles för billig hyra där stallägaren gårt +-0, men i dagens läge går det inte längre. Förmodligen har din stallägare räknat på att tidigare pris inte går ihop alls eftersom hö, strö, diesel, el osv har gått upp enormt mycket dom senaste åren, speciellt år 2022. Det är väldigt lyxigt för dom flesta att kunna ha 2 hästar, även om det bara är till hobbyridning.
 
Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha möjlighet att stå kvar.

Jag har 2 hästar och undrar hur man ska ha råd att ha de inackorderade i dagens läge... 🥺 Känns sådär att lägga närmre 10000kr på 2 hästar/månad som hobbyrids när väder och underlag tillåter typ. Och då är det stallhyra, krafftfoder, försäkring och hovis, sen tillkommer ju vaccinering, tandkontroller, "oförväntade" utgifter osvosv.

Jag själv har fast jobb med ok lön. Sambon likaså men med bättre lön, men hästarna är min "last" liksom. Han betalar i regel inget för dem. (Men han står för mer övriga gemensamma konstnader..)

Mvh förtvivlad hästägare....
Det är ju lite sent för dig nu, men jag sparar ett par tusenlappar varje månad vilket innebär dels en budget för oförutsedda utgifter och också en möjlighet att minska på sparandet om det skulle bli en rejäl hyreshöjning eller liknande. Viktigt att ha en buffert när man har häst! Det är ju väldigt dyrt att ha häst och billigare lär det inte bli tyvärr. Kan du ta in medryttare eller ta stallpass för att få ner kostnaderna? Jag bor i en storstad, men i mina ögon är 10000 i månaden för två häst ingen särskilt hög kostnad, tänker att det kanske inte är lätt att hitta något särskilt mycket billigare? Vad säger sambon, kan han vara beredd att gå in med lite mer gemensamma kostnader?
 
Det är ju lite sent för dig nu, men jag sparar ett par tusenlappar varje månad vilket innebär dels en budget för oförutsedda utgifter och också en möjlighet att minska på sparandet om det skulle bli en rejäl hyreshöjning eller liknande. Viktigt att ha en buffert när man har häst! Det är ju väldigt dyrt att ha häst och billigare lär det inte bli tyvärr. Kan du ta in medryttare eller ta stallpass för att få ner kostnaderna? Jag bor i en storstad, men i mina ögon är 10000 i månaden för två häst ingen särskilt hög kostnad, tänker att det kanske inte är lätt att hitta något särskilt mycket billigare? Vad säger sambon, kan han vara beredd att gå in med lite mer gemensamma kostnader?
Jo så har jag också gjort. Tyvärr blev det rätt många besök av veterinär förra året så den bufferten är inte så stor nu...
Flyttade de i höstas och betalade 1000kr mindre/häst/månad i stallet innan (det såldes sen) så redan nu blivit 2000kr dyrare mer i månaden, sen nu 2000kr till...

Mer pass går inte o ta då vi redan delar för det mesta, och då de går på drift så är det inte så många pass...
Medryttare har jag en tjej men hon betalar inget då hon inte riktigt har möjlighet till det nu då hon pluggar - men är inte aktuellt att byta eller ta in någon annan för några hundralappar/månad...

I höstas så landade mina kostnader för 2 hästar på max 6000kr/månad. Så det är en rejäl ökning, då stod vi rätt billigt såklart men ändå. Det känns....
 
Tack!

Ja det ingår hö och strö. Det är lösdrift så vi gör sysslor tillsammans - mockning av drift och packning av hönät. Finns inget stall - bara lösdriftshuset. Har fått en carport som uppställningsplats ute och en del av garage som sadelkammare. En paddock finns.
Jag förstår att det kostar för stallägare också och att allt är dyrt, det säger jag inget om.

Inget alternativ att sälja, isåfall ta bort den ena men det tar emot det också.
Vi letar eget men är också svårt idag
Men vad gör ni om en häst får boxvila? Har ni alternativt ställe att flytta till då? Eller gränsar ni av en del av lösdriften?

Vilket område du bor i gör också viss skillnad.

Är hyran alltså strax under 5000kr/mån per häst eller har du räknat något mer i din kostnad?

Hur mycket hö som ingår är ju också en aspekt fri tillgång till exempel kan ju bli hur dyrt som helst för stallägaren (men är ju bra för de flesta hästar). Kollade lite annonser häromkring snabbt. Många ligger där eller högre, men vissa med en del pass, in och ut för boxhästar mm några gånger o veckan ligger på 3500-6000 (Uppsala län).
Mockning och foderfix har jag fått göra själv till en hyra av över 4000 för 6 år sedan i ytterkanten av Stockholms län, förvisso med ridhus. Alla in och utsläpp ingick.

Antingen får du minska till en häst, eller leta alla ställen att kapa kostnader, delfodervärd(ar) eller medryttare? Går någon att ha oskodd tex.
Men sedan ska man ju väga in att ha råd med eventuella veterinärkostnader också.
Mina har varit väldigt dyra på den fronten (självrisker) senaste året...
 
Jo så har jag också gjort. Tyvärr blev det rätt många besök av veterinär förra året så den bufferten är inte så stor nu...
Flyttade de i höstas och betalade 1000kr mindre/häst/månad i stallet innan (det såldes sen) så redan nu blivit 2000kr dyrare mer i månaden, sen nu 2000kr till...

Mer pass går inte o ta då vi redan delar för det mesta, och då de går på drift så är det inte så många pass...
Medryttare har jag en tjej men hon betalar inget då hon inte riktigt har möjlighet till det nu då hon pluggar - men är inte aktuellt att byta eller ta in någon annan för några hundralappar/månad...

I höstas så landade mina kostnader för 2 hästar på max 6000kr/månad. Så det är en rejäl ökning, då stod vi rätt billigt såklart men ändå. Det känns....
Våra lån har nog ökat med ca 4500kr i summan som dras av ränta och amortering på ett år. Nu säger jag absolut inte att det är så att du ska betala stallägarena lpn, men det är ett exempel på ökade kostnader. Lägg på el, gödsel, diesel, grovfoder på det så behöver de ju höja för att inte gå back

Det suger. Samtidigt har jag varit mycket medveten om att det behöver man ta höjd för och vi har sparat, och beräknat så vi har lite luft i schemat. Sedan är det ju en bonus att ha väldigt lättfödda hästar.

Det kommer tyvärr inte bli billigare för er att köpa eget just nu. Jo hästarna blir kansle billigare, men boendet gissningsvis dyrare.
Förutsatt att hittar något där ekonomikalkylen går ihop (om ni onte har mycket sparat öronmärkt till boende så ni kan ta mindre lån).

Hårda tider nu tyvärr och veterinärräkningar är tufft.
 
Men vad gör ni om en häst får boxvila? Har ni alternativt ställe att flytta till då? Eller gränsar ni av en del av lösdriften?

Vilket område du bor i gör också viss skillnad.

Är hyran alltså strax under 5000kr/mån per häst eller har du räknat något mer i din kostnad?

Hur mycket hö som ingår är ju också en aspekt fri tillgång till exempel kan ju bli hur dyrt som helst för stallägaren (men är ju bra för de flesta hästar). Kollade lite annonser häromkring snabbt. Många ligger där eller högre, men vissa med en del pass, in och ut för boxhästar mm några gånger o veckan ligger på 3500-6000 (Uppsala län).
Mockning och foderfix har jag fått göra själv till en hyra av över 4000 för 6 år sedan i ytterkanten av Stockholms län, förvisso med ridhus. Alla in och utsläpp ingick.

Antingen får du minska till en häst, eller leta alla ställen att kapa kostnader, delfodervärd(ar) eller medryttare? Går någon att ha oskodd tex.
Men sedan ska man ju väga in att ha råd med eventuella veterinärkostnader också.
Mina har varit väldigt dyra på den fronten (självrisker) senaste året...
Det går att avgränsa i lösdriftshuset och göra boxar vid behov.

Västerås- området.

Hyran kommer landa kring 4000kr/månad/häst.
Eftersom de går i samma hage så är det svårt att ge anpassad mängd hö. Stallägaren hästar behöver mer än mina men mina får ju glatt äta samma mängd ändå...

Båda går barfota och jag gör en del själv...
 
Jag känner med dig. Är lite i liknande sits, då jag har tre hästar inackorderade. Jag har försökt kapa kostnaderna genom att ta av skorna på ponnyn och avsluta försäkringen på gamla hästen. Men jag har en rejäl buffert som jag kan nalla av nu när priserna höjs.

Som ett räkneexempel hade jag tre hästar 2019, då betalade jag 6000 kr i stallhyra (lösdrift, foder ingick) för dem. Nu betalar jag 9000 kr och då får jag ändå rabatt då ponnyn äter så lite foder. Hade jag vetat hösten 2020 att det skulle bli såhär, så hade jag inte betäckt hästen. Men nu är det som det är och jag kan tyvärr inte sälja någon av mina, utan får kämpa på och skära kostnader där det går.

I ditt fall hade jag försökt att sälja/ta bort en av hästarna om det inte går att hitta andra kostnader att minska på.
 
Det går att avgränsa i lösdriftshuset och göra boxar vid behov.

Västerås- området.

Hyran kommer landa kring 4000kr/månad/häst.

Båda går barfota och jag gör en del själv...
Tyvärr tycker jag det låter helt rimligt. Bor inte många mil bort men i Uppsala län (men nära gränsen till Västerås och räknade innan allt började skena på att jag borde ta ca 3000kr för en inackordering då. Har som sagt inte räknat på ett tag.

Har också lösdrift, men sjukboxar under tak och en sjukhage plus en utslussningshage.
 
Jag känner med dig. Är lite i liknande sits, då jag har tre hästar inackorderade. Jag har försökt kapa kostnaderna genom att ta av skorna på ponnyn och avsluta försäkringen på gamla hästen. Men jag har en rejäl buffert som jag kan nalla av nu när priserna höjs.

Som ett räkneexempel hade jag tre hästar 2019, då betalade jag 6000 kr i stallhyra (lösdrift, foder ingick) för dem. Nu betalar jag 9000 kr och då får jag ändå rabatt då ponnyn äter så lite foder. Hade jag vetat hösten 2020 att det skulle bli såhär, så hade jag inte betäckt hästen. Men nu är det som det är och jag kan tyvärr inte sälja någon av mina, utan får kämpa på och skära kostnader där det går.

I ditt fall hade jag försökt att sälja/ta bort en av hästarna om det inte går att hitta andra kostnader att minska på.
Ja alltså det går ju att plocka pengar från annat men vill ju inte lägga "alla" pengar på hästarna om jag inte måste...

För två-tre år sen kostade mina 2 min knappa 4000kr/häst/månad för alla konstader och då var jag på hoppträningar osv också som tillkom...

Samtidigt är det inte aktuellt att sälja och ena är isåfall alternativet att ta bort men hon är bara 14, har en del kroppsliga skador i bagaget, men att ta bort för jag inte "har råd" att hon går o skrotar känns ju fördjäkligt
 
Tyvärr tycker jag det låter helt rimligt. Bor inte många mil bort men i Uppsala län (men nära gränsen till Västerås och räknade innan allt började skena på att jag borde ta ca 3000kr för en inackordering då. Har som sagt inte räknat på ett tag.

Har också lösdrift, men sjukboxar under tak och en sjukhage plus en utslussningshage.
Ja som sagt, säger inget om att hon måste höja hyran pga alla omkostnader. Jag förstår det 😊

Är bara så förtvivlad över att allt är så dyrt
 
Det går att avgränsa i lösdriftshuset och göra boxar vid behov.

Västerås- området.

Hyran kommer landa kring 4000kr/månad/häst.
Eftersom de går i samma hage så är det svårt att ge anpassad mängd hö. Stallägaren hästar behöver mer än mina men mina får ju glatt äta samma mängd ändå...

Båda går barfota och jag gör en del själv...
Jag bor på andra sidan Västerås från @Cattis_E och här skulle det nog definitivt gå att komma något billigare undan utan problem, beroende på hur mycket service/lyx (ridhus och liknande) som man behöver/önskar.
 
I Norge så koster det ca 10 tusen i måneden for 1 hest, om man legger tilside penger til sko, vaksine og equiterapaut, forsikring i den prisen... men det er om man betaler under 4 tusen for stall. Det finnes stall rundt Oslo hvor vare plassen er på 10 tusen...

Det er ikke noe trøst eller hjelp i å skrive dette, men bare for litt perspektiv. Vet om en venn i England som har 3 hester og synes det er mye med 500 pund i måneden for dem til sammen... om vinteren.
 
Ja alltså det går ju att plocka pengar från annat men vill ju inte lägga "alla" pengar på hästarna om jag inte måste...

Samtidigt är det inte aktuellt att sälja och ena är isåfall alternativet att ta bort men hon är bara 14, har en del kroppsliga skador i bagaget, men att ta bort för jag inte "har råd" att hon går o skrotar känns ju fördjäkligt

Mer förjäkligt att inte ha höjd i budgeten för bra mineraler, professionell hovvård, veterinär och friskvård, och roliga utflykter. Det är bättre att ta hand om 1 häst väl än 2 utan marginaler.

Kan du testa lägga ut annons på hel/delfodervärd på den ena? Billigt bete under sommaren medans ni låter beslutet mogna?
 
Mer förjäkligt att inte ha höjd i budgeten för bra mineraler, professionell hovvård, veterinär och friskvård, och roliga utflykter. Det är bättre att ta hand om 1 häst väl än 2 utan marginaler.

Kan du testa lägga ut annons på hel/delfodervärd på den ena? Billigt bete under sommaren medans ni låter beslutet mogna?
Som sagt. Det finns pengar att ta av om jag måste och behöver.
 
Jag bor på andra sidan Västerås från @Cattis_E och här skulle det nog definitivt gå att komma något billigare undan utan problem, beroende på hur mycket service/lyx (ridhus och liknande) som man behöver/önskar.
Går gör det säkert här också, men jag tror vi ligger lite högre på denna sidan. Nu tog jag förvisso endast en snabbkoll av utbudet lediga platser just nu också.
Fanns inte mycket som låg lägre med den servicen. Sedan som flera sagt ligger många stallägare i underkant. Men allt beror ju på vad man räknar in och mängd hö som ingår osv.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 281
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 890
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 808
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp