Försäkring - igen

tanten

Trådstartare
Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året.
Snart är det förfallodag och förra hunden gick upp flera hundra procent då. Läge att byta.
Då bytte jag till Folksam och var nöjd.

Ser nu i reklamen att ICA -av alla - erbjuder försäkring för runt 370 i månaden för min hund.

Nån med erfarenhet av dem?
 
Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året.
Snart är det förfallodag och förra hunden gick upp flera hundra procent då. Läge att byta.
Då bytte jag till Folksam och var nöjd.

Ser nu i reklamen att ICA -av alla - erbjuder försäkring för runt 370 i månaden för min hund.

Nån med erfarenhet av dem?
Dom samarbetar väl med agria``? Eller?
 
Jag har Ica på bilen och min känsla, som jag inte har något som helst belägg för, är att försäkringen är väldigt basic och så fort man vill ha minsta tillägg så åker premien upp ordentligt.

Men: min Folksam på hunden kommer att kosta mig 337 kr/mån när valprabatten försvinner. Att jämföra med 370 då. Men du kanske har valt andra nivåer i ditt exempel, jag har 120 000, självrisk 1800 + 25%. Ica har tre självrisknivåer ser jag, Folksam har bara två. Ica har också ett högre veterinärvårdsbelopp.

En större skillnad är självriskperioden, Ica har bara 130 dagar, Folksam har 365. Så jag har gjort flera veterinärbesök på de 1800 jag betalade i våras.
 
Om du tyckte att Agria hade ett bra innehåll men föll på premien så skulle jag satsa på Folksam.
Jag fick exakt samma innehåll på Folksam för strax över halva priset. Och det är efter att förstaårsrabatten är avdragen.
Så Första året var en bit under halva priset.
 
Nackdelen med Folksam är ett de enbart har en rörlig självrisk på 25%. Det har varit det som gjort att jag dragit mig för att byta från Agria.
Jag hade 25% i självrisk på Agria med för att få ner premien. Vid händelse av sjukdom så bedömer vi att vi har råd att ta den smällen.
 
Just försäkring är inte smart att hålla på och prisjämföra vid förfallodatum för att hitta billigaste premie, eftersom hela värdet med en försäkring är att man faktiskt får ersättning om oturen är framme. Risken med att byta försäkring på en vuxen hund är att det nya bolaget kan neka ersättning med hänvisning till att det hunden råkat ut för kan ha koppling till något som fanns innan försäkringen tecknades.
För att hålla nere kostnaderna för premierna så kan man välja minsta möjliga livvärde.
 
Just försäkring är inte smart att hålla på och prisjämföra vid förfallodatum för att hitta billigaste premie, eftersom hela värdet med en försäkring är att man faktiskt får ersättning om oturen är framme. Risken med att byta försäkring på en vuxen hund är att det nya bolaget kan neka ersättning med hänvisning till att det hunden råkat ut för kan ha koppling till något som fanns innan försäkringen tecknades.
För att hålla nere kostnaderna för premierna så kan man välja minsta möjliga livvärde.
Givetvis jämför man inte bara premierna, utan också vad man får för ersättning i händelse av skada. Och de flesta försäkringsbolag erbjuder att man får "flytta över" befintlig försäkring.
 
Just försäkring är inte smart att hålla på och prisjämföra vid förfallodatum för att hitta billigaste premie, eftersom hela värdet med en försäkring är att man faktiskt får ersättning om oturen är framme. Risken med att byta försäkring på en vuxen hund är att det nya bolaget kan neka ersättning med hänvisning till att det hunden råkat ut för kan ha koppling till något som fanns innan försäkringen tecknades.
För att hålla nere kostnaderna för premierna så kan man välja minsta möjliga livvärde.
Jag har inte hund men funderar på hur ofta det här verkligen sker. Känns som skrämselpropaganda för att få folk att inte byta försäkringsbolag..
Men jag kanske har haft tur (men på häst då) :)
 
Jag har inte hund men funderar på hur ofta det här verkligen sker. Känns som skrämselpropaganda för att få folk att inte byta försäkringsbolag..
Men jag kanske har haft tur (men på häst då) :)
Jag har bytt försäkringsbolag på häst ett flertal gånger, och även utnyttjat försäkringen efter byte (dock inte särskilt nära inpå) och heller aldrig haft problem. De byten jag gjort har varit från Agria till Folksam. Jag kommer att göra samma byte på hunden inom kort.

Det enda försäkringsbolag som jag HAR haft problem med har varit Agria angående hundens försäkring där de krånglat med utbetalning i samband med sjukdom. Och där hade jag INTE bytt... Kommer dock som sagt att göra det!
 
Jag har inte hund men funderar på hur ofta det här verkligen sker. Känns som skrämselpropaganda för att få folk att inte byta försäkringsbolag..
Men jag kanske har haft tur (men på häst då) :)
Det händer. Jag såg i en kattgrupp för ett tag sen nån som råkar. ut för nån väldigt dyr skada som försäkringen inte tog eftersom det fanns reservation för den sedan de bytte försäkringsbolag. Vill minnas att det dök upp andra i tråden som råkat ut för samma sak, de hade inte läst villkoren tillräckligt noga.
 
Givetvis jämför man inte bara premierna, utan också vad man får för ersättning i händelse av skada. Och de flesta försäkringsbolag erbjuder att man får "flytta över" befintlig försäkring.
När man får upp förmånliga erbjudanden så är det jätteviktigt att kolla just det där. Ica kör kanske hårdlansering av sina försäkringar just nu. När jag flyttade över bilen dit var det för att jag fått upp ett erbjudande men jättebillig premie. När jag haft försäkringen ett tag köpte jag till hyrbilstillägg, det höjde premien ordentligt. Plus att deras hyrbilstillägg var sämre än åtminstone ett annat bolags, fick jag klart för mig i en tråd på buke.
 
När man får upp förmånliga erbjudanden så är det jätteviktigt att kolla just det där. Ica kör kanske hårdlansering av sina försäkringar just nu. När jag flyttade över bilen dit var det för att jag fått upp ett erbjudande men jättebillig premie. När jag haft försäkringen ett tag köpte jag till hyrbilstillägg, det höjde premien ordentligt. Plus att deras hyrbilstillägg var sämre än åtminstone ett annat bolags, fick jag klart för mig i en tråd på buke.
Jag skulle aldrig byta försäkringsbolag på djuren utan att noga kontrollera med det nya försäkringsbolaget exakt vilka villkor jag har. Att det inte blir en ny karensperiod, till exempel, och att jag inte får några reservationer.
 
Så länge inga reservationer gjorts och hunden varit oavbrutet försäkrad så kan inte försäkringsbolaget neka ersättning, mig veterligen, så länge skadan/sjukdomen omfattas av försäkringsvillkoren. Karensperiod får man nästan bara om djuret innan varit oförsäkrad (bortsett från valpar yngre än 12 veckor). Skulle tro att det är ovanligt med karens när man byter försäkringsbolag.
 
Just försäkring är inte smart att hålla på och prisjämföra vid förfallodatum för att hitta billigaste premie, eftersom hela värdet med en försäkring är att man faktiskt får ersättning om oturen är framme. Risken med att byta försäkring på en vuxen hund är att det nya bolaget kan neka ersättning med hänvisning till att det hunden råkat ut för kan ha koppling till något som fanns innan försäkringen tecknades.
För att hålla nere kostnaderna för premierna så kan man välja minsta möjliga livvärde.
Jag har bytt 6 gånger på gamlingen som nu är 11 år och det har aldrig varit några problem. Unghunden har jag bytt en gpng och inga problem där heller.
De synar ju innan bytet och meddelar vad man kan få reservationer på. Då är det bara att tacka ja eller nej. Det kommer inte som en suprice sen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: lilstar
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 638
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 046
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp