Försäkring - igen

Nej. Dolda felförsäkringen är till för uppfödaren. Ifall ett dolt fel uppstår så kan du kräva tillbaka en del av köpesumman om du väljer att behålla hunden trots allt. Det täcker doldafelförsäkringen. Många uppfödare skriver ut det i annonser som om det vore något valpköparen får ta del av men det är alltså en garant för uppfödaren.

Endast din egen försäkring kan ge dig pengar.

Nej det stämmer nödvändigtvis inte. Min unghunds dolda fel försäkring har sagt att dom kommer att täcka kostnader (t.ex självrisker som inte hans vanliga försäkring tar) för hans medfödda missbildning på emaljen på hans tänder, till mig då, inte uppfödaren. :) Uppfödaren behövde bara ge fullmakt att jag som valpägare får utnyttja valpkulls-försäkringen.
 
Uppfödaren behövde bara ge fullmakt att jag som valpägare får utnyttja valpkulls-försäkringen.

Valpkullsförsäkring och dolda felförsäkring är 2 olika försäkringar och valpkullsförsäkringen upphör per automatik iom att valpen flyttar.
 
Valpkullsförsäkring och dolda felförsäkring är 2 olika försäkringar och valpkullsförsäkringen upphör per automatik iom att valpen flyttar.
Nej det stämmer inte. I Folksams valpkullsförsäkring så ingår dolda fel försäkring. Den gäller tills hunden är 39 månader.
Det ingår t.ex. även veterinärvård där om en valp behöver veterinärvård på grund av ett dolt fel, betalar dom även kostnaderna upptill försäljningspriset.
 
Nej det stämmer nödvändigtvis inte. Min unghunds dolda fel försäkring har sagt att dom kommer att täcka kostnader (t.ex självrisker som inte hans vanliga försäkring tar) för hans medfödda missbildning på emaljen på hans tänder, till mig då, inte uppfödaren. :) Uppfödaren behövde bara ge fullmakt att jag som valpägare får utnyttja valpkulls-försäkringen.
Men den täcker inget över inköpspris eller hur? Vilket brukar bli en piss i havet.
 
Det är ändå ganska mycket när det gäller självrisken. Min kostade 18K och får jag tillbaka det och slipper betala för tandoperationer (som nu kostat typ 4K i självrisk, så 14K kvar) så är det absolut inte en piss i havet.
Det beror väl på vad som är problemet?
En anhörig behövde både operera och rehaba sin hund för resten av hundens liv och då var det verkligen småpengar.
 
Det beror väl på vad som är problemet?
En anhörig behövde både operera och rehaba sin hund för resten av hundens liv och då var det verkligen småpengar.
Ja då kan man ju strunta i att använda försäkringen om man inte tycker att den ersättning hjälper. 🤷‍♀️

Det jag svarade på var att försäkringen inte enbart är för uppfödaren. Man kan som köpare få ut pengar på dolda fel försäkring. Men inköpspriset kanske inte räknas som pengar för dig. :)
 
Ja då kan man ju strunta i att använda försäkringen om man inte tycker att den ersättning hjälper. 🤷‍♀️

Det jag svarade på var att försäkringen inte enbart är för uppfödaren. Man kan som köpare få ut pengar på dolda fel försäkring. Men inköpspriset kanske inte räknas som pengar för dig. :)
Dolt fel kan ofta vara ett livslångt problem. De få jag känner som råkat ut för det har det inneburit ett stort problem. Några har valt att häva köpet och lämna tillbaka valpen för den skulle inte kunna leva ett fullgott liv osv.
De som behållt hunden har gjort det med vetskapen att de kommer få maxa sin försäkring och mer därtill bara pga det dolda felet. I ett fall flera gånger. Så jo, då har det varit småpengar.

Vi kan väl enas om att det finns en väldigt stor variation här beroende på vad felet är?
 
Det har visat sig att det försäkringsbolag vi kommer att välja har en dolda fel försäkring när valpen försäkras hos dem innan 12 veckors ålder, och då täcker försäkringen enligt den nivå vi väljer på veterinärkostnader och annat.
Förutom det, så har valpen en dolda fel försäkring upp till inköpspriset hos uppfödaren.
 
På tal om så undrar jag hur det funkat med restriktioner. T.ex en hund får något i ögat och det behöver behandling hos veterinär, skulle det ge en restriktion vid försäkringsbyte?
 
På tal om så undrar jag hur det funkat med restriktioner. T.ex en hund får något i ögat och det behöver behandling hos veterinär, skulle det ge en restriktion vid försäkringsbyte?
En reservation menar du? Det beror lite på. Om tex hornhinnan skadas och det blir följdproblem hade jag inte vågat byta bolag. Men ögon kan vara luriga.
 
Jag har Sixten i Sveland, de verkar ovanliga på hund? Sveland har alltid fungerat suveränt på mina hästar så därför valde jag dom. Vägrar Agria pga massor av dåliga erfarenheter både för egen del och vänners. Min PK kostar ca 400:-/månad och då står han i 100' vetvård och 18' liv. Minns inte exakt självrisk men typ 3.000+25%.
 
All information om reservationer SKA stå med i försäkringsbrevet. Jag har haft en tvist med detta med hundens försäkringsbolag och jag fick rätt, just eftersom de inte skrivit in det de ansåg vara en reservation i försäkringsbrevet.

Detta hände mig för flera år sen. Smärre chock hos veterinären då jag inte kunde direktreglera pga reservationer. Något jag inte hade fått den minsta informationen om! När jag ifrågasatte så mumlade dom bara, och jag fick då reda på att hunden hade reservationer sen 4-5 år tillbaka i sin försäkring, och efter det började dom skicka med papper om reservation i det årliga försäkringsbrevet.

Tur att vi inte gällde något jättedyrt hos veterinären, men blev 8-10’ som behövde ut direkt,
 
Detta hände mig för flera år sen. Smärre chock hos veterinären då jag inte kunde direktreglera pga reservationer. Något jag inte hade fått den minsta informationen om! När jag ifrågasatte så mumlade dom bara, och jag fick då reda på att hunden hade reservationer sen 4-5 år tillbaka i sin försäkring, och efter det började dom skicka med papper om reservation i det årliga försäkringsbrevet.

Tur att vi inte gällde något jättedyrt hos veterinären, men blev 8-10’ som behövde ut direkt,
Jag ställde till ett j-a liv när jag hamnade i den situationen och insåg att jag nog skulle få rätt i en rättslig tvist - man kan faktiskt inte hitta på egna villkor som man döljer för motparten i flera år för att sedan åberopa när det passar! - så jag pressade på rätt hårt och fick till slut försäkringsbolaget att ändra sig. Agria. Inget jag rekommenderar till någon efter det.
 
Jag har Sixten i Sveland, de verkar ovanliga på hund? Sveland har alltid fungerat suveränt på mina hästar så därför valde jag dom. Vägrar Agria pga massor av dåliga erfarenheter både för egen del och vänners. Min PK kostar ca 400:-/månad och då står han i 100' vetvård och 18' liv. Minns inte exakt självrisk men typ 3.000+25%.
Låter dyrt! Men han är kanske en dyr ras att ha försäkrad?
 
Låter dyrt! Men han är kanske en dyr ras att ha försäkrad?
Det låter väl normalt?
Där hamnade min Dvärgschnauzertik också. Ungefär. 390:- och 120 000:- i vetvård. Livvärde 20 000:-. Årspremie på 4689:-

Agria däremot som jag nyss lämnat med henne. Över 800:- i månaden för samma innehåll😳
IMG_7105.jpeg
 
Jag betalar 5151 kr per år i Sveland, 100.000, 1900+15%, inget liv. Känns inte dyrt i förhållande till andra bolag. Folksam vill ha lite över 6.000 för en likvärdig försäkring. Agria lite över 7.000 men sämre innehåll 60.000, 2500+25%.
 
Det låter väl normalt?
Där hamnade min Dvärgschnauzertik också. Ungefär. 390:- och 120 000:- i vetvård. Livvärde 20 000:-. Årspremie på 4689:-

Agria däremot som jag nyss lämnat med henne. Över 800:- i månaden för samma innehåll😳
Visa bifogad fil 140492
Tänker på att hennes är en valp och har väl valprabatt. Min valp kostar 250 kr för 120k vetvård, 18k i liv och 25% självrisk.

Mina vuxna kostar också svinmkt i agria. 🥹 Ska byta på den som går när det blir bytt försäkringsår.
 
Jag betalar 5151 kr per år i Sveland, 100.000, 1900+15%, inget liv. Känns inte dyrt i förhållande till andra bolag. Folksam vill ha lite över 6.000 för en likvärdig försäkring. Agria lite över 7.000 men sämre innehåll 60.000, 2500+25%.
Konstigt att det bara skiljer en tusenlapp för dig mellan Folksam och Agria och över 50% för mig😳
Nu har jag förvisso en hund till i Folksam plus bilen så jag får lite rabatt men den är bara på 517:- för ett helt år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: lilstar
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 730
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 293
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp