Försäkring - igen

Jag har bytt försäkringsbolag på häst ett flertal gånger, och även utnyttjat försäkringen efter byte (dock inte särskilt nära inpå) och heller aldrig haft problem. De byten jag gjort har varit från Agria till Folksam. Jag kommer att göra samma byte på hunden inom kort.

Det enda försäkringsbolag som jag HAR haft problem med har varit Agria angående hundens försäkring där de krånglat med utbetalning i samband med sjukdom. Och där hade jag INTE bytt... Kommer dock som sagt att göra det!
Aria krånglade en hel del med våra hästar.
T.ex. vägrade de ersätta oss för hästens blöande ink i örat eftersom han inte varit hos veterinär. Han var uppstallad hos en välrenommerad hästveterinär med verksamhet på gården. Hon kollade honom dagligen. Det räckte inte, jag fick bråka en hel del. Inte enda trasslet vi hade.

Jag är mao lite allergiskt mot dem både för skyhöga premier och otrevligt bemötande. Fast jag kanske har haft rejäl otur, plus att det är några år sen nu.
 
Jag har däremot bara haft jättebra upplevelser av Agria. De har aldrig krånglat. Men premien är på tok för dyr.
Premien inför 2024 för min Dvärgschnauzertik på två år skulle bli 10762:-.
Det är 896:-/mån för en ras som anses ligga i det friska spannet.
I Folksam betalar jag nu 4392 per år dvs 488:-/ mån för exakt samma innehåll (jag hade 25% rörlig ränta även på Agria något som de flesta bolag numera verkar ha)
Iom att hon är kärnfrisk så fick vi inga reservationer.
VI hade absolut haft råd att ha kvar henne i Agria men premien gjorde mig rent ut sagt förbannad. Den låg så långt över alla andra, även med likvärdigt innehåll så det blev dn principsak att byta.
 
Jag har däremot bara haft jättebra upplevelser av Agria. De har aldrig krånglat. Men premien är på tok för dyr.
Premien inför 2024 för min Dvärgschnauzertik på två år skulle bli 10762:-.
Det är 896:-/mån för en ras som anses ligga i det friska spannet.
I Folksam betalar jag nu 4392 per år dvs 488:-/ mån för exakt samma innehåll (jag hade 25% rörlig ränta även på Agria något som de flesta bolag numera verkar ha)
Iom att hon är kärnfrisk så fick vi inga reservationer.
VI hade absolut haft råd att ha kvar henne i Agria men premien gjorde mig rent ut sagt förbannad. Den låg så långt över alla andra, även med likvärdigt innehåll så det blev dn principsak att byta.
Håller med. Har aldrig haft problem med att få ersättning av Agria, men trots rabatter så betalar jag närmare 9000/år för nuvarande hund. Därav kommer det inte bli agria igen för nästa.
 
Aria krånglade en hel del med våra hästar.
T.ex. vägrade de ersätta oss för hästens blöande ink i örat eftersom han inte varit hos veterinär. Han var uppstallad hos en välrenommerad hästveterinär med verksamhet på gården. Hon kollade honom dagligen. Det räckte inte, jag fick bråka en hel del. Inte enda trasslet vi hade.

Jag är mao lite allergiskt mot dem både för skyhöga premier och otrevligt bemötande. Fast jag kanske har haft rejäl otur, plus att det är några år sen nu.
Jag har Folksam på hästarna sedan 20+ år tillbaka - aldrig några problem med ersättningar och klart lägre premie än Agria.
 
Jag har haft Agria tidigare och aldrig haft några problem trots flitigt nyttjande av försäkringarna. Pga höga premier hos Agria har jag numera Folksam och har aldrig haft problem med dem heller trots flitigt nyttjande. Jag tycker dock att Agrias mina sidor är bättre än Folksams, man ser mer hos Agria. Eller det var så för 3,5 år sen iaf.
 
Jag har haft Agria tidigare och aldrig haft några problem trots flitigt nyttjande av försäkringarna. Pga höga premier hos Agria har jag numera Folksam och har aldrig haft problem med dem heller trots flitigt nyttjande. Jag tycker dock att Agrias mina sidor är bättre än Folksams, man ser mer hos Agria. Eller det var så för 3,5 år sen iaf.
Agrias sidor är bättre än Folksams! Tycker också att det är skönt att Agria har längre öppettider för direktreglering och dom är mycket snabbare på både direktreglering och när man skickar in kvitton. Tyvärr är dom sjukt mycket dyrare så kommer att byta till Folksam på den hunden jag kan, en får vara kvar i Agria. Folksam, förutom att vara lite sega har inte krånglat alls trots att jag nyttjat försäkringen en miljard gånger på 8 månader. :p Så förutom att dom är sjukt sega så är dom bra!
 
Agrias sidor är bättre än Folksams! Tycker också att det är skönt att Agria har längre öppettider för direktreglering och dom är mycket snabbare på både direktreglering och när man skickar in kvitton. Tyvärr är dom sjukt mycket dyrare så kommer att byta till Folksam på den hunden jag kan, en får vara kvar i Agria. Folksam, förutom att vara lite sega har inte krånglat alls trots att jag nyttjat försäkringen en miljard gånger på 8 månader. :p Så förutom att dom är sjukt sega så är dom bra!
Jag skickade in kvitto till Folksam igår och fick automatisk reglering på en gång :) Men när det görs manuellt av en människa är min erfarenhet samma som din, Agria är mycket snabbare.
 
Jag skickade in kvitto till Folksam igår och fick automatisk reglering på en gång :) Men när det görs manuellt av en människa är min erfarenhet samma som din, Agria är mycket snabbare.
Jag har väntat snart en månad på ett kvitto jag skickade in. :meh: Har varit samma varje gång.
 
Jag har haft Agria tidigare och aldrig haft några problem trots flitigt nyttjande av försäkringarna. Pga höga premier hos Agria har jag numera Folksam och har aldrig haft problem med dem heller trots flitigt nyttjande. Jag tycker dock att Agrias mina sidor är bättre än Folksams, man ser mer hos Agria. Eller det var så för 3,5 år sen iaf.
Ja Folksams Mina sidor är kass! Jag skulle vilja se en sammanställning av mina ärenden där men det finns ju inte?
 
Man kan ju tycka att om man ändå ska göra en hemsidas så borde man likaväl göra en bra sådan.
Ja. De verkar ha strävat efter att göra den så enkel som möjligt och det är väl i och för sig bra, men inte på bekostnad av funktionalitet. Och den har ett märkligt barnsligt gränssnitt, känner mig som Välkommen till Babblarna varje gång jag loggar in.
 
Just försäkring är inte smart att hålla på och prisjämföra vid förfallodatum för att hitta billigaste premie, eftersom hela värdet med en försäkring är att man faktiskt får ersättning om oturen är framme. Risken med att byta försäkring på en vuxen hund är att det nya bolaget kan neka ersättning med hänvisning till att det hunden råkat ut för kan ha koppling till något som fanns innan försäkringen tecknades.
För att hålla nere kostnaderna för premierna så kan man välja minsta möjliga livvärde.
Hur fungerar det om man byter försäkring i samband med valpköp? Gäller samma regler då?
 
Det är samma regler. Men är det en frisk valp som gått igenom veterinärbesiktningen så löper man inte större risker att byta bolag än sen. Välj det bolag du vill ha valpen försäkrad i även som vuxen och utan valprabatten.
Tack!

Om jag förstår det rätt, så är det uppfödarens eventuella (uppfödaren till vår blivande valp har en) dolda fel- försäkring som täcker sådant som uppstått innan köp. Med en sådan i botten borde det väl vara tryggt att byta i samband med köpet (veterinärbesiktning högst en vecka gammal vid köp givetvis)?

Byte av bolag i ett senare skede skapar ett glapp i försäkringen mot dolda fel, så förstår jag problemet.
 
Tack!

Om jag förstår det rätt, så är det uppfödarens eventuella (uppfödaren till vår blivande valp har en) dolda fel- försäkring som täcker sådant som uppstått innan köp. Med en sådan i botten borde det väl vara tryggt att byta i samband med köpet (veterinärbesiktning högst en vecka gammal vid köp givetvis)?

Byte av bolag i ett senare skede skapar ett glapp i försäkringen mot dolda fel, så förstår jag problemet.
Nej. Dolda felförsäkringen är till för uppfödaren. Ifall ett dolt fel uppstår så kan du kräva tillbaka en del av köpesumman om du väljer att behålla hunden trots allt. Det täcker doldafelförsäkringen. Många uppfödare skriver ut det i annonser som om det vore något valpköparen får ta del av men det är alltså en garant för uppfödaren.

Endast din egen försäkring kan ge dig pengar.
 
Nej. Dolda felförsäkringen är till för uppfödaren. Ifall ett dolt fel uppstår så kan du kräva tillbaka en del av köpesumman om du väljer att behålla hunden trots allt. Det täcker doldafelförsäkringen. Många uppfödare skriver ut det i annonser som om det vore något valpköparen får ta del av men det är alltså en garant för uppfödaren.

Endast din egen försäkring kan ge dig pengar.
Då fattar jag. Tack! 👍
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: lilstar
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 315
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp