Försäkringsbelopp när hästen blir äldre

Lejonelle

Trådstartare
Om man har en häst som är försäkrad med användbarhetsskydd i en viss summa säg 50.000 - vad händer när hästen blir äldre? Ju äldre den blir desto mer sannolikt att den drabbas av skador som påverkar brukbarheten ju. Försäkringsbolag brukar ju inte direkt pyssla med välgörenhet :angel: :devil: så antar att de har någon sorts åldersavdrag, men hur hanteras det? Har aldrig haft någon gammal häst..
 
Sv: Försäkringsbelopp när hästen blir äldre

Vet bara att det sjunker från 16 (el. va det 15?!) års ålder, men med hur mycket för varje år vet jag inte. Det får någon duktig människa svara på :smirk:
 
Sv: Försäkringsbelopp när hästen blir äldre

Jag minns inte, men sjunker gör den. Min häst låg på 10.000 och nu är hon nere i runt 4.000 kr vid 21 års ålder. Tror inte den sjunker mer nu i alla fall, vi har mest så att vi får ut för att täcka ev. avlivningskostnader..
 
Sv: Försäkringsbelopp när hästen blir äldre

Det sjunker från det år hästen blir 17 år ( i alla fall Agria) med 20% per år....
 
Sv: Försäkringsbelopp när hästen blir äldre

Brukar stå i försäkringsvilkoren hur mycket det sänks med, från och med vilken ålder (tror att alla mina har 17 år, Folksam och Sveland) och ett lägsta belopp som det sedan slutar sänkas vid och som vara så länge försäkringen gäller för hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 105
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 814
Senast: kryddelydd
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 996
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp