Förskolesjukdomar

Hur ska man då vara hemma från jobb? Jag säger inte att det är fel att vara försiktig bara att man ju faktiskt måste lösa det med arbetsgivaren också. Säg att en förälder är magsjuk, barnen och den andra föräldern friska. Hur ska den friska föräldern kunna hålla de friska barnen hemma om den sjuka föräldern inte klarar av att ta hand om barnen? Sjukskriva sig trots att hen är frisk? Det finns liksom inget sätt att vara hemma då utan att ljuga för sin arbetsgivare eller för försäkringskassan.

Helt ärligt så vet jag inte hur man gör det bäst. Vår familj har inte det dilemmat då jag jobbar hemifrån. Jag vet bara att vi uppmanas att hålla barnen hemma om någon i familjen är magsjuk för att minska risken att diabetesbarnet får åka akut till sjukhus och få dropp.
 
Fast för oss gör vi så att är jag sjuk (med något smittsamt som inte är typ förkylning) så är jag hemma och har barnet hemma. Min sambo är fysiskt också han hemma men han JOBBAR alltså är det jag som är sjuk som tar hand om barnet vilket jag tycker är helt rätt. Sålänge man inte är döende så klarar man att ta hand om barnet.

Är min sambo sjuk (återigen något smittsamt) så är han hemma och jobbar inte (pga sjuk) och har barnet hemma. Jag är också hemma men då JOBBAR jag alltså tar sjuka sambo hand om barnet. Dvs vi håller oss hemma allihopa men den som inte är sjuk jobbar eftersom vi jobbar hemifrån båda två. Jag tycker att den som är sjuk ska ha sitt barn hemma med, orkar man inte det så nä det var väl tråkigt, bit ihop det går över.

Jag undrar fortfarande hur ni så "föredömligt" skulle gjort om ni båda jobbade på Ica.

Sen är ni ju lyckligt lottade att ni aldrig varit så sjuka att ni alltid klarat att ta hand om barn. Det finns sådana sjukdomar utan att man är döende, jag lovar. Precis som att vissa barn sätter nan inte framför tv:n ens en timme i sträck om man inte binder fast dem.
 
Jag tycker det är rimligt att lämna friskt barn till förskolan även om föräldern är sjuk, faktiskt. Dagmamman håller med där. Sist jag var sjuk pratade vi om att sambon ev hade fått vabba om sonen skulle bli smittad.
 
Hur ska man då vara hemma från jobb? Jag säger inte att det är fel att vara försiktig bara att man ju faktiskt måste lösa det med arbetsgivaren också. Säg att en förälder är magsjuk, barnen och den andra föräldern friska. Hur ska den friska föräldern kunna hålla de friska barnen hemma om den sjuka föräldern inte klarar av att ta hand om barnen? Sjukskriva sig trots att hen är frisk? Det finns liksom inget sätt att vara hemma då utan att ljuga för sin arbetsgivare eller för försäkringskassan.

Men precis. Jag tycker också det är självklart att man så långt det är möjligt är hemma om någon i familjen har en smittsam sjukdom. Men bidragsfusk och arbetsvägran är liksom förbi den gränsen.
 
Fast för oss gör vi så att är jag sjuk (med något smittsamt som inte är typ förkylning) så är jag hemma och har barnet hemma. Min sambo är fysiskt också han hemma men han JOBBAR alltså är det jag som är sjuk som tar hand om barnet vilket jag tycker är helt rätt. Sålänge man inte är döende så klarar man att ta hand om barnet.

Är min sambo sjuk (återigen något smittsamt) så är han hemma och jobbar inte (pga sjuk) och har barnet hemma. Jag är också hemma men då JOBBAR jag alltså tar sjuka sambo hand om barnet. Dvs vi håller oss hemma allihopa men den som inte är sjuk jobbar eftersom vi jobbar hemifrån båda två. Jag tycker att den som är sjuk ska ha sitt barn hemma med, orkar man inte det så nä det var väl tråkigt, bit ihop det går över.
Jag ser två dilemman här. Jag på mitt förra jobb kunde verkligen inte ringa och säga att jag jobbar hemifrån. Min plats behövde bemannas.

När jag är t.ex magsjuk är jag ibland sängliggande eller kramar toastolen tills jag inte kräks längre. Sist svimmade jag pga kombinationen EP+kräkning med allt det medför. Inte en suck att jag haft barnen hemma själv vid magsjuka då. Lite feber: visst. Det ställer till det med min ep men inte värre än att jag kan värma lite käk åt kidsen och medla i deras bråk med paus för anfall ibland. Vid jobbigare magsjuka kräks jag om jag pratar för mycket. Hade inte maken kunnat vara hemma hade han fått lämna och hämta på förskolan helt enkelt.

Alla har inte samma förutsättningar som du vad gäller jobba hemifrån och att ta hand om barn som sjuk. Sen håller jag med om att man vid magsjuka ska vara försiktig med att lämna barn på förskolan. Vi försöker stanna hemma vid dessa tillfällen om det går. Sen kan jag erkänna att jag hade definitivt packat mig iväg till tenta om barnet varit magsjuk och maken tagit hand om barnet i fråga. Då hade jag dock varit mycket försiktig med att hälsa på folk, varit noga med handhygien etc. "Det går över", ja absolut. Vi är förmodligen både en och flera som upplevt att det varit jäkligt tungt att vara förälder ibland t.ex pga sjukdom men ärligt talat, vissa blir riktigt, riktigt dåliga som sjuka. En förkylning för dig är kanske en piece of cake medan jag var fruktansvärt sjuk av små förkylningar flera år efter att jag hade haft körtelfeber. Bättre nu tack och lov!
 
Det finns ju en vabbanledning "smittbärare" på Försäkringskassans hemsida. När gäller den egentligen? (Inte vid sjuk förälder i allmänhet som jag förstått det iaf).
 
Fast för oss gör vi så att är jag sjuk (med något smittsamt som inte är typ förkylning) så är jag hemma och har barnet hemma. Min sambo är fysiskt också han hemma men han JOBBAR alltså är det jag som är sjuk som tar hand om barnet vilket jag tycker är helt rätt. Sålänge man inte är döende så klarar man att ta hand om barnet.

Är min sambo sjuk (återigen något smittsamt) så är han hemma och jobbar inte (pga sjuk) och har barnet hemma. Jag är också hemma men då JOBBAR jag alltså tar sjuka sambo hand om barnet. Dvs vi håller oss hemma allihopa men den som inte är sjuk jobbar eftersom vi jobbar hemifrån båda två. Jag tycker att den som är sjuk ska ha sitt barn hemma med, orkar man inte det så nä det var väl tråkigt, bit ihop det går över.
Är du på riktigt eller!? Fattar du verkligen inte att de flesta inte kan isolera sig genom att jobba hemifrån, och att man faktiskt kan vara för sjuk (t ex om man har riktigt hög feber) för att orka ta hand om barn? Jag skulle nog ändå tro att om du ligger totalt utslagen och knappt kan ta dig ur sängen att din hemmaarbetande man kan sätta på film och fixa mat till barnet etc?
 
För att spinna vidare så är det heller inte ok att hålla friska skolbarn hemma om någon i familjen har magsjuka. Jag hade anledning att kolla upp det förra året och fick svaret att så länge barnet inte självt är sjukt så går skolplikten först.
 
Fast för oss gör vi så att är jag sjuk (med något smittsamt som inte är typ förkylning) så är jag hemma och har barnet hemma. Min sambo är fysiskt också han hemma men han JOBBAR alltså är det jag som är sjuk som tar hand om barnet vilket jag tycker är helt rätt. Sålänge man inte är döende så klarar man att ta hand om barnet.

Är min sambo sjuk (återigen något smittsamt) så är han hemma och jobbar inte (pga sjuk) och har barnet hemma. Jag är också hemma men då JOBBAR jag alltså tar sjuka sambo hand om barnet. Dvs vi håller oss hemma allihopa men den som inte är sjuk jobbar eftersom vi jobbar hemifrån båda två. Jag tycker att den som är sjuk ska ha sitt barn hemma med, orkar man inte det så nä det var väl tråkigt, bit ihop det går över.

Visst. Sådär kan man ju göra om man har privilegiet att kunna jobba hemifrån när det passar (eller alltid). Jag har också i stor utsträckning kunnat göra det, men dottern har även varit på förskola eller skola ett antal gånger då hon varit frisk och jag eller exmaken sjuk. Jag ser det som självklart att den som är sjuk är hemma (+ eventuella extradagar efter feber samt magsjuka), men också att den som faktiskt är frisk går till sitt jobb eller skola eller förskola.
 
Vi har diabetesbarn i ena dotterns förskolegrupp och är en i familjen magsjuk uppmanas vi att inte lämna barnen på förskolan alls pga att snabbt minska smittspridningen. Får diabetesbarnet magsjukan kan det bli inlagt på sjukhus och bli rejält dålig.
Med all respekt för att människor med kroniska sjukdomar, bl.a. diabetes, kan bli väldigt dåliga av sådant som vi andra klarar utan allvarliga följder, så är de ju i de flesta fall inte rimligt att isolera en hel familj för att en familjemedlem har magsjuka. Självklart att om man har tre förskolebarn och ett är magsjukt så kan man hålla de två andra hemma också, eftersom man ändå måste vabba med det sjuka barnet, men friska äldre syskon har ju liksom skolplikt och två föräldrar kan inte vabba för att ett barn är sjukt, dvs en måste nog trots allt pallra sig iväg till jobbet.

Om jag hade ett barn med någon grundsjukdom som gör att man blir väldigt sjuk av vanliga förskoleåkommor som magsjuka, förkylning osv, så hade jag nog valt en annan omsorgsform med mindre barngrupper, t.ex. dagmamma. Eller valt att hålla mitt barn hemma i de värsta perioderna. Självklart blir det också tufft med arbetsgivare, sjukförsäkring osv, men då finns det ju åtminstone en anledning som man förhoppningsvis kan få igenom hos försäkringskassan!
 
Med all respekt för att människor med kroniska sjukdomar, bl.a. diabetes, kan bli väldigt dåliga av sådant som vi andra klarar utan allvarliga följder, så är de ju i de flesta fall inte rimligt att isolera en hel familj för att en familjemedlem har magsjuka. Självklart att om man har tre förskolebarn och ett är magsjukt så kan man hålla de två andra hemma också, eftersom man ändå måste vabba med det sjuka barnet, men friska äldre syskon har ju liksom skolplikt och två föräldrar kan inte vabba för att ett barn är sjukt, dvs en måste nog trots allt pallra sig iväg till jobbet.

Om jag hade ett barn med någon grundsjukdom som gör att man blir väldigt sjuk av vanliga förskoleåkommor som magsjuka, förkylning osv, så hade jag nog valt en annan omsorgsform med mindre barngrupper, t.ex. dagmamma. Eller valt att hålla mitt barn hemma i de värsta perioderna. Självklart blir det också tufft med arbetsgivare, sjukförsäkring osv, men då finns det ju åtminstone en anledning som man förhoppningsvis kan få igenom hos försäkringskassan!

Det här med barn som är extra känsliga. Min kusin är född med hjärtfel. Han är över 20 år idag och nu är det inget han har problem med, men som riktigt liten var han ett sånt barn som hamnade på sjukhus för en förkylning. Han gick på allergidagis. Där fick man inte lämna förkylda barn, och allt var mycket mer strikt än på en vanlig förskola. Av samma anledning gick också hans (fullt friska) lillebror på samma ställe. På den förskolan visste ju alla, föräldrar och pedagoger, om att det var så, och anpassade sig efter det. Men som förälder till ett "friskt" barn på en vanlig förskola kan det ju vara problem att stanna hemma så fort någon är snuvig.
 
Det här med barn som är extra känsliga. Min kusin är född med hjärtfel. Han är över 20 år idag och nu är det inget han har problem med, men som riktigt liten var han ett sånt barn som hamnade på sjukhus för en förkylning. Han gick på allergidagis. Där fick man inte lämna förkylda barn, och allt var mycket mer strikt än på en vanlig förskola. Av samma anledning gick också hans (fullt friska) lillebror på samma ställe. På den förskolan visste ju alla, föräldrar och pedagoger, om att det var så, och anpassade sig efter det. Men som förälder till ett "friskt" barn på en vanlig förskola kan det ju vara problem att stanna hemma så fort någon är snuvig.
Jag har tittat på sådana förskolor av rent intresse. Vi har aldrig haft planer på sådant men det dök upp flera extrema allergiker på vår fsk. Jag förstod det som att vårt närmaste är i stan, 3-4 mil från mig. Hopplöst om man jobbar åt andra hållet. Dessutom ska det vara svårt att få plats.
 
Det här med barn som är extra känsliga. Min kusin är född med hjärtfel. Han är över 20 år idag och nu är det inget han har problem med, men som riktigt liten var han ett sånt barn som hamnade på sjukhus för en förkylning. Han gick på allergidagis. Där fick man inte lämna förkylda barn, och allt var mycket mer strikt än på en vanlig förskola. Av samma anledning gick också hans (fullt friska) lillebror på samma ställe. På den förskolan visste ju alla, föräldrar och pedagoger, om att det var så, och anpassade sig efter det. Men som förälder till ett "friskt" barn på en vanlig förskola kan det ju vara problem att stanna hemma så fort någon är snuvig.
Ja men precis! Det är så jag menar!
 
Men du. Det finna gånger då man är så sjuk att man inte ens kan sitta. Det funkar knte att vara "bita ihop" och sköta t.ex. en väldigt aktiv treåring.

Min kompis var utomhus i 20 minuter. Hennes femåring hade dragit ut allt ur kyl och frys och sladdat omkring i sörjan med en trehjuling. Jag skulle vela se hur hon hade varit sängliggande en dag och tagit hand om det barnet samtidigt :rofl:

Fast de familjer som inte har barn på förskola biter ju ihop och löser det.
 
Om man inte har barnen på förskola så är den förälder som är hemma med barnet ordinarie vårdare. När ordinarie vårdare är sjuk har den andra föräldern rätt att vabba :)

Konstigt att samma sak ändå inte gäller om man har barn på förskola tycker jag :confused:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 561
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp