Förskolesjukdomar

Antagligen med hjälp av granne eller kompis eller övrig familj. Har du nånsin varit så sjuk att du inte kan röra på dig utan att svimma av smärta?

Jag har varit riktigt sjuk ja. Men inte så jag verkligen inte kan röra mig, då hade man ju i så fall själv behövt någon som tar hand om en. Är nog ovanligt att bli såpass dålig ändå att behöva skötas om från vanliga sjukdomar.
 
Jag har varit riktigt sjuk ja. Men inte så jag verkligen inte kan röra mig, då hade man ju i så fall själv behövt någon som tar hand om en. Är nog ovanligt att bli såpass dålig ändå att behöva skötas om från vanliga sjukdomar.
Jag har varit så sjuk hur många gånger som helst. Migrän är inte så himla ovanligt. Man klarar sig typ själv. Jag brukar ligga på golvet bredvid toalettstolen i typ 12 timmar. En gång kan jag eventuellt krypa efter en banan.
 
Föräldern som tar hand om barnet under dagen blir sjuk.
Föräldern vara barn är på förskola blir sjuk.

Jo men eftersom det rekommenderas att barn stannar hemma vid vissa sjukdomar i hemmet som är väldigt smittsamma, så räknas väl den förälder som då är hemma som vårdare av barnet hemma. Och om denne då är för sjuk för att ta hand om barnet så tycker jag att den andre föräldern ska få vara hemma utan krångel.

Det är den situationen jag tycker är konstigt att det inte gäller.
 
Jo men eftersom det rekommenderas att barn stannar hemma vid vissa sjukdomar i hemmet som är väldigt smittsamma, så räknas väl den förälder som då är hemma som vårdare av barnet hemma. Och om denne då är för sjuk för att ta hand om barnet så tycker jag att den andre föräldern ska få vara hemma utan krångel.

Det är den situationen jag tycker är konstigt att det inte gäller.
Jag ser faktiskt inte det konstiga i det hela. Du kan ju inte vara hemma för att vårda friska barn. Det skulle bli enorma kostnader.

Det är just precis bara en rekommendation och om det går. Helt annat gäller tex barn med skolplikt.
 
Jag ser faktiskt inte det konstiga i det hela. Du kan ju inte vara hemma för att vårda friska barn. Det skulle bli enorma kostnader.

Det är just precis bara en rekommendation och om det går. Helt annat gäller tex barn med skolplikt.

Genom att minska på smittspridningen bör det väl ändå bli mindre kostnader då färre blir sjuka och under kortare perioder.
 
Genom att minska på smittspridningen bör det väl ändå bli mindre kostnader då färre blir sjuka och under kortare perioder.
Att vara sjuk är ju fullt naturligt och inget konstigt. Att vara henne med ett friskt barn för att kanske möjligtvis någon annan kan bli sjuk låter rätt så långsökt.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Att vara sjuk är ju fullt naturligt och inget konstigt. Att vara henne med ett friskt barn för att kanske möjligtvis någon annan kan bli sjuk låter rätt så långsökt.

Är det verkligen så långsökt dock med tanke på hur mycket sjukdomar som är på förskolor? Så mycket som folk klagar över att de har spenderat mer tid sjuka än friska under åren pga förskolorna.
Har ett diabetesbarn i bekantskapskretsen som i princip aldrig kan gå till förskolan.
Jag tycker inte det låter långsökt iaf.

Och ja det är naturligt att bli sjuk, men inte hela tiden.
 
Är det verkligen så långsökt dock med tanke på hur mycket sjukdomar som är på förskolor? Så mycket som folk klagar över att de har spenderat mer tid sjuka än friska under åren pga förskolorna.
Har ett diabetesbarn i bekantskapskretsen som i princip aldrig kan gå till förskolan.
Jag tycker inte det låter långsökt iaf.

Och ja det är naturligt att bli sjuk, men inte hela tiden.
Fast min förskola har inte dom problemen så jag dristar mig att påstå att det stora jobbet ligger hos förskolorna och att föräldrar håller SJUKA barn hemma.

På min förskola finns det barn med epilepsi och ja dom är oftare hemma än vi med barn utan epilepsi men så orättvist är livet.
 
Föräldrar är väl alltid vårdare av sina barn?

Det är inte vårdnadshavare vi pratar om nu :)

Ett barn som går på förskola och vars föräldrar arbetar har förskolan som ordinarie vårdare dagtid (i förhållande i försäkringskassans regler).
 
Det är inte vårdnadshavare vi pratar om nu :)

Ett barn som går på förskola och vars föräldrar arbetar har förskolan som ordinarie vårdare dagtid (i förhållande i försäkringskassans regler).

Jo men om förskolan vill att barn hålls hemma då det finns en sjuk förälder så är det väl då föräldern som är vårdaren dagtid? Då bör väl regeln om ordinarie vårdare är sjuk gälla där också?
 
Jo men om förskolan vill att barn hålls hemma då det finns en sjuk förälder så är det väl då föräldern som är vårdaren dagtid? Då bör väl regeln om ordinarie vårdare är sjuk gälla där också?

Men hur tänker du att en vanlig (alltså inte allergivänlig) förskola ska kunna beordra två föräldrar och ett eller flera barn att vara hemma pga att en förälder är sjuk?
Tror du att FK betalar ut ersättning för VAB?

I mitt tycke faller det på sin egen orimlighet.
 
Fast min förskola har inte dom problemen så jag dristar mig att påstå att det stora jobbet ligger hos förskolorna och att föräldrar håller SJUKA barn hemma.

På min förskola finns det barn med epilepsi och ja dom är oftare hemma än vi med barn utan epilepsi men så orättvist är livet.

Vad bra att din förskola inte har problem med sjukdomar som går runt ständigt. Jag upplever dock som att många förskolor har det.
Och jag säger inte att det är förskolans jobb att hålla smittbärare hemma utan självklart föräldrarna. Har inte påstått annat.

Måste epsilepsibarn vara hemma mer pga sjukdomar på förskolan?
 
Vad bra att din förskola inte har problem med sjukdomar som går runt ständigt. Jag upplever dock som att många förskolor har det.
Och jag säger inte att det är förskolans jobb att hålla smittbärare hemma utan självklart föräldrarna. Har inte påstått annat.

Måste epsilepsibarn vara hemma mer pga sjukdomar på förskolan?
Ja han är mer infektionskänslig.

Förskolan får ju arbeta med sina rutiner och föräldrarna får se till att ha sina sjuka barn hemma. Men att hålla hela familjer hemma pga en individ är sjuk är ju bara fjompigt.
 
Men hur tänker du att en vanlig (alltså inte allergivänlig) förskola ska kunna beordra två föräldrar och ett eller flera barn att vara hemma pga att en förälder är sjuk?
Tror du att FK betalar ut ersättning för VAB?

I mitt tycke faller det på sin egen orimlighet.

Var har jag skrivit beordra? Det skrevs tidigare i tråden att förskolor rekommenderar att hålla smittbärare för vissa sjukdomar hemma trots att de själva inte sjuknat in.
Är det alltså orimligt av förskolor att ha sådana rekommendationer?

Och då menar jag såklart att om man följer förskolans rekommendation och håller barnet hemma, att möjligheten för förälder nr två att vara hemma om den andra är för sjuk, eftersom då den hemmavarande föräldern då blir ordinarie vårdare.
Såklart blir det inte VAB, utan samma som för föräldrar vars barn inte går på förskola i så fall.
(Är alltså så jag tycker att det bör vara, för att förtydliga)
 
Var har jag skrivit beordra? Det skrevs tidigare i tråden att förskolor rekommenderar att hålla smittbärare för vissa sjukdomar hemma trots att de själva inte sjuknat in.
Är det alltså orimligt av förskolor att ha sådana rekommendationer?

Och då menar jag såklart att om man följer förskolans rekommendation och håller barnet hemma, att möjligheten för förälder nr två att vara hemma om den andra är för sjuk, eftersom då den hemmavarande föräldern då blir ordinarie vårdare.
Såklart blir det inte VAB, utan samma som för föräldrar vars barn inte går på förskola i så fall.
(Är alltså så jag tycker att det bör vara, för att förtydliga)

Eftersom du frågar mig så tycker jag att det är helt orimligt för en förskola att ställa sådana krav/önskemål. Antingen är man sjuk (samt tiden efter sjukdom) eller så är man frisk. Man kan ju inte veta om man är smittbärare.

FK kommer med all sannolikhet inte betala ut någon ersättning och att ens ha önskemål att någon i det läget ska vara hemma är ju vansinne. För förälderns AG lär det dessutom ses som olovlig frånvaro.
 
Jo men om förskolan vill att barn hålls hemma då det finns en sjuk förälder så är det väl då föräldern som är vårdaren dagtid? Då bör väl regeln om ordinarie vårdare är sjuk gälla där också?

Fast vad förskolan vill har ju inte så mycket med saken att göra. Det är ju försäkringskassans regler för vabb man har att förhålla sig till.

Ordinarie vårdare är hur är det är i normalfallet i förhållande till föräldrarnas jobb. En sjuk förälder som är hemma från jobb och inte är arbetsför blir inte den ordinarie vårdaren som är sjuk. Ordinarie vårdare är ju förskolan precis som vanligt.
 
Eftersom du frågar mig så tycker jag att det är helt orimligt för en förskola att ställa sådana krav/önskemål. Antingen är man sjuk (samt tiden efter sjukdom) eller så är man frisk. Man kan ju inte veta om man är smittbärare.

FK kommer med all sannolikhet inte betala ut någon ersättning och att ens ha önskemål att någon i det läget ska vara hemma är ju vansinne. För förälderns AG lär det dessutom ses som olovlig frånvaro.
Håller fullkomligt med, dock tycker jag att det är både vettigt och omtänksamt att hålla syskon till ett magsjukt barn hemma eftersom det är så extremt smittsamt och kommer på så fort, och en förälder finns ju ändå hemma och vabbar för det sjuka barnet. Att förskolan har det önskemålet tycker jag är fullt rimligt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 553
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 211
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp