Förslag till Hingst!

Icca

Trådstartare
Skulle vilja ha lite hingst förslag till ett Maraton-Hertigen-Krevad sto. Hon har 3 avkommor, alla klass 1 vid fölvisning, 2 avkommor har fått hoppdiplom e.Cardento och e. Cortus. I år har hon ett föl e. Akribori och är ombetäckt med Crelido DVH. Hon har inte presterat någonting själv pga skada vid tidig ålder men är stamboksförd med poängen 88887. Hon är lätt i typen, långlinjerad men kunde vara mera högställd. Hennes mor, mormor och mormorsmor är elitpremierade. Alla avkommorna är väldigt bra i temperamentet och har hög ridbarhet(de två som är ridna). Det man kan önska på dem är lite bättre halsansättning och gång. Vill gärna att ni kommer med förslag på hopphingstar som ni tror kan passa. Är alltid bra att höra andras åsikter och förslag.
 
quite easy,etrusco,robinz,baloubet, eller artist tycker jag ger mkt bra avkommer, men jag gillar som sagt cardento vvällddiggt mycket :)
 
Varför ändra på något som är framgångsrikt? Har de tidiagre avkommorna utvecklats på rätt sätt? Är du nöjd med dom? I så fall kan det vara dumt att ändra ett väl fungerande koncept. Dessutom verkar Cardento förärva sig bra, ska bli kul att se avkommorna när de blir lite äldre. Annars är ju Quite Easy en bra hingst om man vill ha lite mindre och smidigare.
 
Jo, det är klart att jag är nöjd med resultat och utvecklingen på mina hästar. Men jag har fått en liten nojja på att inte ta samma hingst två ggr. Därför kan det vara bra med lite förslag. Kanske är nån som vet en hingst man inte ens har haft ögonen på typ. Sen är det klart att Quite Easy e en fräck liten häst men jag får ingen känsla för honom...går mycket på känslan när jag väljer hingst..
 
Dessutom kommer det att krylla av QE hästar snart!!!
Själv vill jag inte betäcka med de hingstar som "alla andra använder", för jag vill gärna ha hästar som inte är en i mängden.

Själv använde jag detta året Lasandos och Santa Cruz.
Lasandos användes till ett sto e. Cortus
och Santa Cruz till ett sto e. Lasandos.
 
Hennes avkomma e:Cortus är också betäckt med Santa Cruz genom stimulanspaketet. Fastnade direkt för honom när jag gick igenom hingstarna som var anslutna. Tror jag läste att QE fått över 300 ston i år?!
 
jag tycker att du ska ta Santa Cruz,,en otrolligt snygg hingst! den tycker jag ser mycket snyggare ut än Cardento..den har finare huvud!..
och fin hoppteknik!
 
Ja jag gillar Santa Cruz.... fastnade också direkt för honom. Gillar honom både typmässigt, härstamningsmässigt och dessutom verkar han ha ett härligt temperament!

Det stämmer att QE fick över 300 ston i år, han leder "ligan" på Flyinge för andra året i rad faktiskt.. Fick väl en bit över 200 ston förra året.
 
Tror QE hade 294 ston i Svergie (+ en del sperma till Danmark samt Holland) förra året och 311 år, kan hålla med om att det är lite tråkigt att "ha samma som alla andra" men jag skulle inte tveka en sekund vad det gäller igen..
 
Jag gillar också hingsten... inget snack om det. Dessutom gillar jag det blod som QE företräder!
Men jag skulle nog hellre välja hans son Qualle, eller om jag vore rikare pappa Quidam själv :D
 
Ja, Qualle e fin men stoet jag har är e Maraton så han går bort. Funderar lite på Contendro e Contender... men jag tror inte att han finns att få tag på här hemma? någon som vet?
 
Quidam skulle jag inte gråta över (inte heller Carnute.. :love:), men det är pengarna som saknas (och att jag inte ska ha fler hästar, kan inte göra mig av med dem.. :crazy:)
 
Nä Qualle är inte aktuell för just det stoet.. :D

En annan hingst jag själv gillar.. och funderar på för 2004 är Cornettto e. Caletto I - Ramiro Z
Kommer även finnas på Eklunda (Örebro) nästkommande säsong, och är tillgänlig via TAI.
 
ok, då får man ringa runt lite och höra sig för... :) Har sett några föl e honom o dom e inte tokiga alls. Han är ju en snygg modell oxå.
 
hmm... Orlando va ju intressant får man lov att säga!! :) Tack för tipset om eklunda stuteri!
 
Också en mycket fin hingst!
Ja Eklunda har många bra och trevliga hingstar :)
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 038
Avel Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar...
2
Svar
32
· Visningar
8 171
Senast: tabac
·
B
Avel Jag undrar om någon har några hingsttips att dela med sig av? Jag värderar ett gott temperament så jag vill helst ha en hingst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 018
Senast: Spen
·
M
Avel Hjälp...! Jag har idé torka.... kan någon hjälpa mig att komma igång? Jag har ett sto e. Irco Mena-Cardento-Maraton som jag skall...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: millec
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp