Första gången i ridhuset

H

Heira

Jag har en 10årig kallblodstravarhingst som aldrig satt sin hov inne i ett ridhus och är lite fundersam på hur han kommer att reagera.
Någon som har erfarenheter av äldre hästars första besök i ridhus? :)

Han är ju rätt cool till naturen efter alla år på banan, så jag tror inte att han kommer ta det som en sån stor grej, men kul att höra hur det varit för andra. :)
 
Sv: Första gången i ridhuset

Jag hade en halvblodsvalack som förmodligen aldrig varit i ridhus när jag köpte honom. Själva ridhuset brydde han sig inte om men alla dessa färgade bommar var lite misstänksamma. För att inte tala om grindar och vattenmattor.
Detta var en ganska cool individ men det tog lite tid att vänja honom vid målade bommar och annat hindermaterial.
 
Sv: Första gången i ridhuset

Han har väl varit "innomhus" förr?

Min erfarenhet är att ryttaren gör en allför stor grej av det. En häst som står i stall eller lösdriftshall tycker sällan att det är något konstigt med själva ridhuset.
 
Sv: Första gången i ridhuset

Min nordis var 6 år första gången han blev riden inomhus, då var det en stor arena som gjorts iordning för hästshow.
Han tyckte jag var konstig som inte klev av när vi skulle inomhus, men som vanligt så accepterar han snällt alla mina konstigheter ;)

När vi kom in andra gången blev det lite värre, då reagerade både han och jag på applåderna, men då satt jag bak på vagnen så han märkte inte min reaktion speciellt mycket utan följde bara hästen framför.

Jag tror inte du kommer ha några större bekymmer att rida din häst i ridhus. Om du själv inte reagerar så bör inte heller hästen göra det.

/M
 
Sv: Första gången i ridhuset

om det är en oerfaren häst (min erfarenhet)som aldrig varit i manege först så antingen reagerar dom inte alls eller så blir dom lite spända och "tittiga" en stund (hur mkt. beroende på individ), men nästan samtliga har reagerat mer eller mindre när manege gruset slagit upp mot väggarna när man travar på spåret första gången. har ridit någon som reagerat på speglarna.

allt beror ju på hur individen är ;)
 
Sv: Första gången i ridhuset

KL
Kallblodet trodde nog det var en enorm box och började skrapa och försöka lägga sig för att rulla.
Araben sprang (lös) fram till spegeln och stod och tokgnäggade med basröst för att locka den vita snyggingen ner från väggen!
Senast då kallblodet befann sig i ridhus såg han sig själv i spegeln och sprang sedan och tjuvsneglade utåtställd för att få en till skymt av den där hästen...

Aldrig några problem med rädsla eller så, det tror jag beror på hur bra kontakt/ledarskap man har i övrigt.

Tex så kan vissa inte göra något nytt med sina hästar alls utan katastrof medans andra glatt provar allt för det mesta brukar funkar smidigt, oavsett vilka hästar de har.
Tror inte på otur eller "knäppa hästar". Det brukar sitta i relationen häst-människa, eller hur hästen mår och om man inte kan se vad den borde klara av.

Tex så gick inte min häst att röra benen på, sko, lasta, rida bland folk, rida i ridtält eller nästan något normalt användande hos första ägaren.. Men nu är det nog inga som helst problem. Otur?
 
Sv: Första gången i ridhuset

Min ridtravare hade förmodligen aldrig varit i ridhus när jag fick honom (Han var 6 år då). Han reagerade inte alls för han tror att han fortfarande är i stallet eftersom ingången ligger i stallet :p. Så han är alltid slö och tror att man inte kan springa därinne :D
 
Sv: Första gången i ridhuset

Jag var med när kompisen släppte sin ridtravare i ridhus första gången. Han fick springa lös därinne och vi stod på läktaren. Det han reagerade på var dels att han blev väldigt konfunderad när han hörde hästar utanför, men mest reagerade han på speglarna. Han kunde inta fatta vad det var för en idiot till häst som vägrade backa undan. Han tillochmed backade i full fart och sparkade i sargen.
Så småningom vande han sig med den envisa hästen och funkade riktigt bra i ridhus.
 
Sv: Första gången i ridhuset

I somras hade vi premiärridning i ridhus för min systers kallblodstravare, reagerade inte nämnvärt! Lite nyfiken på speglarna och sedan tyckte han att väggarna var liiite läskiga i början;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 823
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 445
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp