Bukefalos 28 år!

första häst /ponny som 15 åring, HJÄLP MIG

norrlandsbruden2001

Trådstartare
Jag är en tjej som nyss fyllt 15, jag har ridit på en mindre ridskola nästan hela livet och min syster har haft en egen storhäst som jag ridit och tagit hand om mycket själv (dock inte längre då hon flyttat långt ner i sverige). Jag är nu redo för en första egen häst/ponny ,dock lite sent kanske. Men jag är osäker på om jag ska köpa en maxad D-ponny eller en storhäst, jag är nästan 170 och väger 60 kilo. Och tycker jag är lite för lång och väger kanske lite för mycket för en D-ponny. HJÄLP MIG! Tycker ni jag ska köpa en maxad D-ponny eller gå direkt på storhäst? Jag har alltid tävlat ponny och tycker det är skit kul. Jag är en hopptjej och vill därför träna och tävla några lokala hopptävlingar, men genom att jag är 15 så är det inte så långt kvart tills jag inte får tävla ponny längre. Vore tacksam för lite råd och tips
 
Nu tänker jag vara tråkig och säga att bara du vet svaret själv. :)

15 år är ingen ålder, du har fortfarande många år kvar. Men känner du dig stor på D-ponny så köp en storhäst. Personligen har jag alltid gillar ponnyer mer, så när jag skaffade häst som 16 åring så blev det en unghäst på 152+. Vi kollade dock på massvis av d-ponnyer när jag var 15, men det blev aldrig något köp då (jag är 167cm lång förresten).

Hästarna ser ju olika ut i kroppen och bär upp längd olika bra, så kan du inte bestämma dig provrid både och och gå på individen istället. Lycka till!
 
Nu tänker jag vara tråkig och säga att bara du vet svaret själv. :)

15 år är ingen ålder, du har fortfarande många år kvar. Men känner du dig stor på D-ponny så köp en storhäst. Personligen har jag alltid gillar ponnyer mer, så när jag skaffade häst som 16 åring så blev det en unghäst på 152+. Vi kollade dock på massvis av d-ponnyer när jag var 15, men det blev aldrig något köp då (jag är 167cm lång förresten).

Hästarna ser ju olika ut i kroppen och bär upp längd olika bra, så kan du inte bestämma dig provrid både och och gå på individen istället. Lycka till!
 
Jag är en tjej som nyss fyllt 15, jag har ridit på en mindre ridskola nästan hela livet och min syster har haft en egen storhäst som jag ridit och tagit hand om mycket själv (dock inte längre då hon flyttat långt ner i sverige). Jag är nu redo för en första egen häst/ponny ,dock lite sent kanske. Men jag är osäker på om jag ska köpa en maxad D-ponny eller en storhäst, jag är nästan 170 och väger 60 kilo. Och tycker jag är lite för lång och väger kanske lite för mycket för en D-ponny. HJÄLP MIG! Tycker ni jag ska köpa en maxad D-ponny eller gå direkt på storhäst? Jag har alltid tävlat ponny och tycker det är skit kul. Jag är en hopptjej och vill därför träna och tävla några lokala hopptävlingar, men genom att jag är 15 så är det inte så långt kvart tills jag inte får tävla ponny längre. Vore tacksam för lite råd och tips

Du har ju hela fem år kvar på ponny? Det är väl ändå ganska lång tid?
 
Är själv 15 dock ganska kort, tänk mycket kort 160, och ska smått börja tävla "min" ungponny så det ska bli super roligt. 15 år är ju 5 år kvar på ponny.

Sedan är det ju självklart om du vill satsa i framtiden är det nog storhäst som gäller. Man ser alla små ponnybarn som går upp på storhäst vid 12/13 års ålder nästan.. Då ska man "leka" och ha kul.

Sedan om du själv trivs bra och gillar att hoppa och tävla lite lägre och på hobby nivå så tycker jag du ska satsa på det som känns bäst för dig. Provrid!

Dock tänk på att en väldigt kraftig ponny med kort hals blir väldigt litet. Och även ponnyer som är mer "på" och heta upplevs oftast mindre av längre ryttare :)

Men som alla andra skrivit. Provrid och gå på din känsla :) ursäktar roman ;)
 
Jag red ponny till jag var 18, jag är, sedan jag var 15 år 168 cm lång och vägde då 60-65 kg. Min sista ponny var en maxad (147cm) Connemara/russ-arab korsning och jag red MSV hoppning och fälttävlan på honom utan problem.
Muffins-98_zpsc7988b3c.jpg


JagochMuffinsiBorgholm-98MagicMuffinf91e_zps0f6764e0.jpg

Jag tror att du utan problem kan rida en större D-ponny resten av din ponnytid, men jag skulle satsa på en läromästare i ditt läge.

Denna ponnyn köpte jag som fyraåring när jag själv var 15, vi fick alltså bara tre år ihop, men de var fantastiska!
 
Jag är en tjej som nyss fyllt 15, jag har ridit på en mindre ridskola nästan hela livet och min syster har haft en egen storhäst som jag ridit och tagit hand om mycket själv (dock inte längre då hon flyttat långt ner i sverige). Jag är nu redo för en första egen häst/ponny ,dock lite sent kanske. Men jag är osäker på om jag ska köpa en maxad D-ponny eller en storhäst, jag är nästan 170 och väger 60 kilo. Och tycker jag är lite för lång och väger kanske lite för mycket för en D-ponny. HJÄLP MIG! Tycker ni jag ska köpa en maxad D-ponny eller gå direkt på storhäst? Jag har alltid tävlat ponny och tycker det är skit kul. Jag är en hopptjej och vill därför träna och tävla några lokala hopptävlingar, men genom att jag är 15 så är det inte så långt kvart tills jag inte får tävla ponny längre. Vore tacksam för lite råd och tips

Om du vill tävla är det antagligen klokt att välja D-ponny. Beroende på "modell" kan de svälja mycket ryttarlängd. Viktmässigt är det inga som helst problem på D-ponny om du inte väger mer än 60 kg.

Jag är tämligen överårig, rider fjording. Jag har ridit en fjording i C-ponnystorlek på dressyrtävlingar bland "storhästar" där de flesta andra ridit rejäla "halvblod". Jag är ca 170 cm lång och väger betydligt mer än dina 60kg.
Ingen har kommenterat att jag skulle vara för stor för min C-ponny (138cm hemmamätt).

Om det inte är viktigt med tävling kan du lika gärna köpa storhäst.
 
Jag är 170, 50 kg och rider allt från större b-ponnys till bjässehästar! Mycket har med balans att göra. Är man trots allt 170 kanske man inte borde ha en allt för liten ponny om man inte har bra kroppskontroll i ridningen. Det handlar om att ha koll så man sitter rakt över hästen. Är man lång så kan 1 cm åt ena hållet bli ganska många kilos snedbelastning för hästen.
Jag är också 15 år och har precis köpt mig en liten 2 åring på 139 cm. Han beräknas bli ca 145 (pappan 148 och mamman 144) men oavsett hur hög han blir kommer det inte spela någon roll. Jag är mer bekväm på c-ponnys än storhästar.

Om DU känner dig bekvämare på en storhäst så tycker jag att du borde köpa en stor! Är du mer bekväm på d-ponny så kommer din ridning bli både roligare och ge mer om du köper en ponny. Allt handlar om dig :)
 
Jag är 170, 50 kg och rider allt från större b-ponnys till bjässehästar! Mycket har med balans att göra. Är man trots allt 170 kanske man inte borde ha en allt för liten ponny om man inte har bra kroppskontroll i ridningen. Det handlar om att ha koll så man sitter rakt över hästen. Är man lång så kan 1 cm åt ena hållet bli ganska många kilos snedbelastning för hästen.
Jag är också 15 år och har precis köpt mig en liten 2 åring på 139 cm. Han beräknas bli ca 145 (pappan 148 och mamman 144) men oavsett hur hög han blir kommer det inte spela någon roll. Jag är mer bekväm på c-ponnys än storhästar.

Om DU känner dig bekvämare på en storhäst så tycker jag att du borde köpa en stor! Är du mer bekväm på d-ponny så kommer din ridning bli både roligare och ge mer om du köper en ponny. Allt handlar om dig :)

Sedan handlar det mycket om hur ens kropp är byggd med. Har man långa eller korta ben, lång eller kort överkropp mm

Men annars måste jag bara berömma dig! Precs som du skriver så går det bra att rida även b ponnys även om man är 170 cm lång och väger 50 kg.
 
Jag är en tjej som nyss fyllt 15, jag har ridit på en mindre ridskola nästan hela livet och min syster har haft en egen storhäst som jag ridit och tagit hand om mycket själv (dock inte längre då hon flyttat långt ner i sverige). Jag är nu redo för en första egen häst/ponny ,dock lite sent kanske. Men jag är osäker på om jag ska köpa en maxad D-ponny eller en storhäst, jag är nästan 170 och väger 60 kilo. Och tycker jag är lite för lång och väger kanske lite för mycket för en D-ponny. HJÄLP MIG! Tycker ni jag ska köpa en maxad D-ponny eller gå direkt på storhäst? Jag har alltid tävlat ponny och tycker det är skit kul. Jag är en hopptjej och vill därför träna och tävla några lokala hopptävlingar, men genom att jag är 15 så är det inte så långt kvart tills jag inte får tävla ponny längre. Vore tacksam för lite råd och tips

Din vikt är inga problem för en D- ponny och inte heller längden. Jag är 170 cm och vägde runt 65 kg när jag red in min islandshäst i C-ponny storlek.
 
Hade nog tittat på både och, och inte stirrat mig blind på mankhöjden, mycket beror ju på hur ponnyn/hästen är byggd med. Min tjej på 157 känns bra mycket rejälare än en del 165+ hästar jag ridit. Har även ridit en del Welsh Cob ponnys det senaste och de har verkligen inte kännts små. Är någon cm över 170 själv.

Lycka till!
 
Jag tycker det är viktigt med proportionerna, att det ser bra ut, alla tycker väl såklart olika där men jag tycker det ser fel ut med för lång ryttare på liten ponny oavsett ålder. Viktmässigt och det är ju mindre fara sålänge hästen är tränad för uppgiften. Sen går det att ha precis exakt lika kul med en storhäst som en ponny. Visst, tävla bland ponnyerna kan du ju inte göra men det är lika kul att tävla iallafall.

Hur man ser ut på olika hästar är ju för övrigt ganska så omöjligt att säga, många ser ju faktiskt nästan för långa ut på hästar som är på 170+ då många storhästar bara har långa ben. Man får provrida sig fram och hittar man en häst som man känner att man klaffar med så är det bara att satsa på den. Var öppen för alla hästar och koncentrera dig inte bara på höjden på hästen. Minst lika viktigt hur hästen bär upp sig själv och ryttaren. Är mycket som är avgörande i den där frågan.
 
Senast ändrad:
Jag är en tjej som nyss fyllt 15, jag har ridit på en mindre ridskola nästan hela livet och min syster har haft en egen storhäst som jag ridit och tagit hand om mycket själv (dock inte längre då hon flyttat långt ner i sverige). Jag är nu redo för en första egen häst/ponny ,dock lite sent kanske. Men jag är osäker på om jag ska köpa en maxad D-ponny eller en storhäst, jag är nästan 170 och väger 60 kilo. Och tycker jag är lite för lång och väger kanske lite för mycket för en D-ponny. HJÄLP MIG! Tycker ni jag ska köpa en maxad D-ponny eller gå direkt på storhäst? Jag har alltid tävlat ponny och tycker det är skit kul. Jag är en hopptjej och vill därför träna och tävla några lokala hopptävlingar, men genom att jag är 15 så är det inte så långt kvart tills jag inte får tävla ponny längre. Vore tacksam för lite råd och tips
Jag tycker att du ska köpa en liten storhäst med bra hoppkapacitet så att du kan delta på tävlingar på hobbynivå nu och sen om du vill. Om du sen vill avancera så kommer du kanske ändå att behöva byta häst, det beror ju helt på din nivå och hästens. Men jag hade satsat på en liten storhäst som du kan behålla och tävla på medelnivå resten av hästens liv om du skulle vilja. :)
 
Jag tycker att du ska köpa en liten storhäst med bra hoppkapacitet så att du kan delta på tävlingar på hobbynivå nu och sen om du vill. Om du sen vill avancera så kommer du kanske ändå att behöva byta häst, det beror ju helt på din nivå och hästens. Men jag hade satsat på en liten storhäst som du kan behålla och tävla på medelnivå resten av hästens liv om du skulle vilja. :)
Bara nyfiken, varför en liten storhäst?
 
Bara nyfiken, varför en liten storhäst?
Istället för stor storhäst menar du? :) Tja kanske för att jag själv föredrar mindre hästar. :p av flera anledningar. Men det är givetvis en smaksak. Men om ts väljer mellan ponny och häst utgår jag från att ts inte har ngt emot att hästen inte är enorm, kanske rent av skulle föredra att ha en lite mindre häst. Jag har ung samma vikt och längd som ts och tycker att 155 räcker gott för en sån ryttare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 125
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp