Första transport: Ume, cheval liberte..?

+1 på B50 (2012, och innan det ett BA45 -08) och Ume som jag brukar förespråka om man kan/vill välja det. Avråder dock om man har större eller bråkiga hästar då släpet är...lite "vekt" jämfört med kanske vissa som bygger pansarvagnar på gott och ont.
Trots tanke på komfort för hästen (avancerad fjädring, isolerade väggar samt tak) så är Umesläpen lätta och (enligt tillverkaren...) vägda/typade med sin riktiga inredning.

Vi har även ett Umesläp från -96 som vi kör skräp i och vill påstå att trots att det tyvärr nu fått ett träd över sig så fungerar dörrar och bakläm bättre än ett nyare VV släp (-00) som vi hade ett tag.

Ett begagnat Ume, eller vilket släp som helst, blir ju däremot aldrig bättre än hur det har vårdats av tidigare ägare eller råkat ut för. Kolla så mycket som möjligt historik, har de koll på smörjpunkter för torsion (stålfjädringen) m.m.
Är golvet iaf synligt ok? Är tätningsfogarna mellan alu-profilerna intakta eller "glappa" osv...

-07 kom en nyare variant på luftinsläppet, uppdaterades -12 tror jag och ytterligare på de nya. De har haft dåliga årgångar med bristfälligt material i lämmar, tror det var kring -02-05 men de som vet får rätta mig här.

Finns det inga andra bra nya släp i prisklassen ni tittar på annars?


Mvh Thomas
 
Tack för alla bra svar! Det har helt klart givit mig fler synvinklar på det hela. Kan dock ärligen erkänna att jag fortfarande känner mig vilsen.. Som vissa har skrivit känns ume-släpet på gränsen till för gammalt för sitt pris, men frågan är om det ändå är värt pengarna? Men som någon skrev kanske det har ett bättre pris om man senare vill byta? Får helt enkelt fundera vidare men fortsätt gärna att skriva :)
 
Tack för alla bra svar! Det har helt klart givit mig fler synvinklar på det hela. Kan dock ärligen erkänna att jag fortfarande känner mig vilsen.. Som vissa har skrivit känns ume-släpet på gränsen till för gammalt för sitt pris, men frågan är om det ändå är värt pengarna? Men som någon skrev kanske det har ett bättre pris om man senare vill byta? Får helt enkelt fundera vidare men fortsätt gärna att skriva :)

Finns mycket bra därute på begagnat-marknaden och fynd är riktigt kul att hitta/leta efter. Prisvärt är det om du hittar ett i bra skick. Nu kan jag inte hästar så bra men säg att exempelvis tidigare ägare bara har kört ehh "små hästar" någon gång i månaden jämfört med en travkusk som kanske kört större hästar och längre sträckor. Då är ju första alternativet ett fynd i mina ögon, aningens förenklat men ändå.
Vi räknade på en värdeminskning av vårt BA45 på endast 6000:-/år. Vårt nuvarande B50 hamnar nog på en värdeminskning (år2 till säg år7) på kanske 7-8000:-/år och sedan med lite mindre per år. Vet inte exakt men tror att en bekant precis bytt in sitt CL, ungefär värdeminskning på 3-4år var ca 30000:-. Inte helt rättvis jämförelse då jag tror att de dyraste släpen förlorar, precis som bilar, värdet i kring/extrautrustning så fort du tagit köpt det/den.

Hur mycket/ofta kommer du använda släpet?

Mvh Thomas
 
Jag hade inte valt någon av de du nämner, tycker Ume är för dyra och har haft lite problem.
CL skulle jag aldrig köpa, kollade på dem när jag skulle köpa nytt men de känns så klena och har dåliga lösningar.
Jag valde sen ett Thule släp, bra rejäla släp som ändå inte är svindyra.
Kolla på Star trailer/Thule är mitt tips.
 
Tack igen för alla svar! Det var inte ett självklart beslut, men nu blir det ume-släpet och så får kommande erfarenheter utvisa om det var rätt val :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Cheval Liberté 1,5- hästars i aluminium med glasfiberfront och tak. Den är supersmidig och ligger bra på vägen, och på vägen...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: ako
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: angelo
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 361
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp