Bukefalos 28 år!

"Förstör" sadeln mina hjälper?

CoNo

Trådstartare
Har lånat min kompis W-sadel några ggr för att kolla om jag ska köpa den. Jag brukar rida min häst med halsring och alltså inget träns, bara använda benen. Det brukar räcka med att jag nuddar med knäna så saktar han av/gör halt. Men när jag rider med W-sadeln så måste jag ta i tyglarna för att få honom att sakta av. Hur ska man kunna rida på långa tyglar/med halsring om det är så? Blir det bättre sen eller vad är era uppfattningar?
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

brukar du rida barbacka? lr annars va har du för annan sadel?:P

kan inte du snälla förklar hur en halsring fungerar o skicka en bild på en om du har?.. lr kanske när du rider me den lr nått?:p haha ja vill förstå hur de funkar o massa har försökt förklara man ja fattar ingenting för ja har tänkt o köpa en men haha va ska ja me den till xD hhaha de kan ju vara bra o veta innan man köper den xD

tacksam för en förklaring :p
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

när du ska göra en halt i westernsadel så kan du spänna stortån. ska du få hästen att backa trampar du ner hälen

prova :D
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

brukar du rida barbacka? lr annars va har du för annan sadel?:P

kan inte du snälla förklar hur en halsring fungerar o skicka en bild på en om du har?.. lr kanske när du rider me den lr nått?:p haha ja vill förstå hur de funkar o massa har försökt förklara man ja fattar ingenting för ja har tänkt o köpa en men haha va ska ja me den till xD hhaha de kan ju vara bra o veta innan man köper den xD

tacksam för en förklaring :p

Ja, jag brukar rida barbacka ;) Så det är förstås en väldig skillnad mellan ett flera dm tjock lager med filt, sadel osv och bara en tunn tygbit som är byxan ;)

På denna datorn har jag ingen bild, tror jag, men jag kan förklara ändå :D Förresten i mitt galleri har jag nog några bilder, där rider jag dock med en grimma ist för halsring ;) Sen har jag nog nån bild där jag hoppar i skogen med en halsring. Annars kan du söka på "halsring" på www.kaupre.se
Halsringen ska, som med träns, användas så lite som möjligt. Du ska mest använda benen och vill du stanna, sitt ner tyngre och kläm med knäna. Lyssnar inte hästen så ta lite lätt i halsringen. Lyssnar den inte ändå så höj halsringen lite på halsen. Vill du svänga så vrid beckenet och då läggs automatisk "ytterbenet" (det som blir ytterbenet när du svänger). Du kan annars lägga till det lite hårdare. I början kan du även lyfta ut innerbenet från hästens sida i svängen. Annars lägger du på halsringen på halsen, åt sidan.
Fattar du? Eller var det inte en sån beskrivning du ville ha? :D Fråga gärna mer ;)
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

när du ska göra en halt i westernsadel så kan du spänna stortån. ska du få hästen att backa trampar du ner hälen

prova :D

Spänna stortån? :o Haha känner hästen det? Förklara! :idea:
Jag vet inte om min häst ridits western förut, tror kanske det, men jag har bara ridit det ett par- tre gånger på ölands "prärie" (Alvaret) :D
Ska man ta ngt i tyglarna då? För då lyssnar har ju jättebra, men jag är känslig för detdär, att använda träns till att stanna hästen.. Det är därför jag har halsringen, känns som att det inte är lika "skarpt" och han lyssnar mkt bra på det.
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Känns det inte bra vid provridningen så ska du inte köpa sadeln tycker jag. Kanske sadeln är lite för stor och otymplig för att passa ditt ridsätt. Då tycker jag det är bättre att du ser dig om efter en smidigare sadel där du kommer närmre hästen och kan fortsätta rida med de hjälper du gör barbacka. Fast självklart kommer hästen aldrig känna dina hjälper lika bra med sadel som barbacka.

Jag tycker du ska prova en drös olika sadlar och bestämma dig efter du har fått provat på lite. Vissa sadlar låser sitsen väldigt mycket, vissa kommer man längre ifrån hästen och får svårare att ge sitshjälper. Det är helt en fråga om personligt tycke och smak, vad som passar bäst.

Sen vill jag säga att jag är imponerad av att du rider hästen helt naken sådär. Jättetufft!
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Ja, jag brukar rida barbacka ;) Så det är förstås en väldig skillnad mellan ett flera dm tjock lager med filt, sadel osv och bara en tunn tygbit som är byxan ;)

På denna datorn har jag ingen bild, tror jag, men jag kan förklara ändå :D Förresten i mitt galleri har jag nog några bilder, där rider jag dock med en grimma ist för halsring ;) Sen har jag nog nån bild där jag hoppar i skogen med en halsring. Annars kan du söka på "halsring" på www.kaupre.se
Halsringen ska, som med träns, användas så lite som möjligt. Du ska mest använda benen och vill du stanna, sitt ner tyngre och kläm med knäna. Lyssnar inte hästen så ta lite lätt i halsringen. Lyssnar den inte ändå så höj halsringen lite på halsen. Vill du svänga så vrid beckenet och då läggs automatisk "ytterbenet" (det som blir ytterbenet när du svänger). Du kan annars lägga till det lite hårdare. I början kan du även lyfta ut innerbenet från hästens sida i svängen. Annars lägger du på halsringen på halsen, åt sidan.
Fattar du? Eller var det inte en sån beskrivning du ville ha? :D Fråga gärna mer ;)

ja red oxå helt barabacka förrut men sen börja ja tävla o då måste man ju ha sadeln o ja fick oxå använda lite större hjälper i början men de tar inte så lång tid förens man e till baka på dom vanliga små hjälperna iaf inte för mej :)

nja de där me hjälperna fattar ja för de e så ja rider jämt... men ja mena hur sitter den på hästen?:P dum fråga menmen.. o sen ha man inget annat huvudlag lr någe på hästen när man änvänder halsring?:p
men du förklara ju verkligen as bra ju !! hehe bli instruktör vettja xD hehe men nu visste ja ju reda de du förklara men de va grymt bra förklarat ändå:);)
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Okej, tack för ett bra svar! Jag får prova sadeln hur mkt jag vill så jag ska testa några gånger till och sedan prova ut den lite mer noggrant. Jag har letat i över ett halvår nu, och allt jag hittat som passat mej i beskrivningen har varit skit har det visat sej sen.. :crazy:
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Den sitter över halsen :rofl: Den ska vara så stor att det, när den ligger på mitten av halsen, ska gå att få in en öppen hand i bredd. Är du helt säker på din häst och du vet att den lyssnar på dej behövs det inget mer. Men annars kan man ju ta en grimma eller ett träns som man knyter upp tyglarna på bara! :) Var det rätt nu? :p
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Okej, tack för ett bra svar! Jag får prova sadeln hur mkt jag vill så jag ska testa några gånger till och sedan prova ut den lite mer noggrant. Jag har letat i över ett halvår nu, och allt jag hittat som passat mej i beskrivningen har varit skit har det visat sej sen.. :crazy:

okej :/ hoppas den passar ja vet en ritigt bra sadelprovare (enligt mej) han håller på me engelska sadlar men om man har kan han även prova ut w-sadlar ja kan PM dej om hans nr om du vill?:P hehe vart bor du förresten? xD..
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Den sitter över halsen :rofl: Den ska vara så stor att det, när den ligger på mitten av halsen, ska gå att få in en öppen hand i bredd. Är du helt säker på din häst och du vet att den lyssnar på dej behövs det inget mer. Men annars kan man ju ta en grimma eller ett träns som man knyter upp tyglarna på bara! :) Var det rätt nu? :p


okej japp de blev rätt tack så mkt äntligen vet ja xD nu ska ja iväg o köpa en snart xD tackar så jätte mkt :heart :)
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Spänna stortån? :o Haha känner hästen det? Förklara! :idea:
Jag vet inte om min häst ridits western förut, tror kanske det, men jag har bara ridit det ett par- tre gånger på ölands "prärie" (Alvaret) :D
Ska man ta ngt i tyglarna då? För då lyssnar har ju jättebra, men jag är känslig för detdär, att använda träns till att stanna hästen.. Det är därför jag har halsringen, känns som att det inte är lika "skarpt" och han lyssnar mkt bra på det.

jag rider 99% barbacka, men när du spänner stortån ska du spänna den "rakt ut", höj INTE hälen, när du spänner stortån känner du att du spänner lårmuskeln, och tygeln ska du inte ta i.
Min ena häst jag jag rida utan tyglar (halsring har jag ingen) och få henne att stanna/backa enbart på "fotprincipen"
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

jag rider 99% barbacka, men när du spänner stortån ska du spänna den "rakt ut", höj INTE hälen, när du spänner stortån känner du att du spänner lårmuskeln, och tygeln ska du inte ta i.
Min ena häst jag jag rida utan tyglar (halsring har jag ingen) och få henne att stanna/backa enbart på "fotprincipen"

Okej, då får jag testa det! :) Tack!
Härligt, underbart med ett sånt samspel! ;)
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

okej :/ hoppas den passar ja vet en ritigt bra sadelprovare (enligt mej) han håller på me engelska sadlar men om man har kan han även prova ut w-sadlar ja kan PM dej om hans nr om du vill?:P hehe vart bor du förresten? xD..

Jag bor i GBG ^^
Jag har en sadelprovare här på stallet som sider lite högre upp i reining och trailklasserna, så hon ska få prova utan padd mm, förra gången var bara på stallbacken med padd på ;)
Men tack så mkt ändå!
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Okej, då får jag testa det! :) Tack!
Härligt, underbart med ett sånt samspel! ;)

ja, jag rider kanske kasst men får iaf hästen (iaf min egen) att gå dit jag vill, oftast.. :angel:

dock har jag lite svårt att flytta bakdelen när jag inte har tyglar, då hon då bara försöker springa iväg, vet inte om hon går bra på halsring men jag misstänker att hon inte kommer bry sig så mkt på "rakt bak tryck" då hon är mkt körd som ung. men testa ska jag göra nån gång :D
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Min erfarenhet av westernsadlar är att man inte kommer åt hästen på samma sätt med skänklarna(p.g.a. fenders), så det bästa är ju (tycker jag) barbacka om man vill ha en nära kontakt med hästen. Men annars finns det ju spanska sadlar, de kan ibland användas inom akademisk/barock ridning. Sådana sadlar jag pratar om har vanliga stigläder, men sadlen slutar så pass att man kan med hela sin vad ha kontakt med hästen. Sadeln ska också placeras lite längre bak och syftet med det är att få hästen att jobba bättre med bakdelen.
Så jag skulle isf rekommendera en spansk sadel :)
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Jag bor i GBG ^^
Jag har en sadelprovare här på stallet som sider lite högre upp i reining och trailklasserna, så hon ska få prova utan padd mm, förra gången var bara på stallbacken med padd på ;)
Men tack så mkt ändå!

hehe okej så bra då:) aa de va lite långt han bor i sörmland xD
 
Sv: "Förstör" sadeln mina hjälper?

Jag har letat som en tok efter det ^^
Men ej hittat någon som passar min plånbok :/ Haha
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp