Bukefalos 28 år!

"Förstörda" bröst

Mimsan_

Trådstartare
Hej

Jag är i giftastagen och vi planerar att försöka skaffa barn snabbt efteråt. Är väldigt ledsen och orolig för att jag inte ska kunna amma alls. Det är såhär att jag har gjort en bröstoperation för 5 år sen.

Det finns en del cancer i släkten och denna operation gjordes i samband med en upptäckt cysta i bröstet. Jag var rädd för att bli helt bröstlös (bröst är en viktig del för mig så haka inte upp er på det är ni snälla) och läkaren föreslog därför implantat. Ok sa jag för det kändes bra att veta att jag både minskade risken för sjukdomen samt kunde ha bröst ändå.

I vilket fall som helst så fick jag fler cystor och dessa klämde mot det ena implantatet så det gjorde så ont att jag grät mig till sömns för att ens kunna sova. Jag åkte och träffade läkaren som bestämde sig där och då att jag skulle få dessa utplockade(inte beredd på ngt vis). Jag var alltså ej sövd, bara lokalbedövad och implantaten togs ut. Han sydde inte ihop mig lika snyggt som först gången och jag tappade känsel (hade full känsel efter första operationen).

En annan läkare har tittat på det och sagt att det kan komma tillbaka men detta är inte troligt efter denna långa tiden och att det kan vara "saker" som är förstörda invändigt också så att jag eventuellt då inte kan amma när det är dags.

Vad sjutton gör jag istället och är det någon annan här som inte har kunnat amma? Känner ni er mindre som personer för ni inte kan amma? Jag tar det ganska hårt i förskott just pga brösten var och är så viktiga för mig och jag hade så gärna velat att de skulle fylla sin funktion för framtida barn.:(
 
Sv: "Förstörda" bröst

Hej

Vad sjutton gör jag istället och är det någon annan här som inte har kunnat amma? Känner ni er mindre som personer för ni inte kan amma? Jag tar det ganska hårt i förskott just pga brösten var och är så viktiga för mig och jag hade så gärna velat att de skulle fylla sin funktion för framtida barn.:(

Då ger du ersättning istället. Ligger hud mot hud med bebis och ger flaska istället för bröst. Jag har bekanta som inte kunnat ammat och visst har det varit en viss sorg till att börja med men sedan ett accepterande och att man gör det bästa av det man har tillgång till. Precis som med allt annat i livet, du är inte en "sämre" mamma för att amningen ev. inte fungerar! Och flaskmatningen ger ju bra möjligheter även för pappan att få matningsnärheten!

Något som jag tror är viktigt är att inte varenda kotte behöver mata barnet bara för att det faktiskt är möjligt när man ger flaska. Utan att man skapar en så amningslik situation ändå med närheten till barnet. Det kan kanske vara viktigt att poängtera för övriga släkten så att de är beredda och inte tar kommandot.
 
Sv: "Förstörda" bröst

Det är inte alls ovanligt att kvinnor inte kan amma. Det finns massa olika orsaker. Vissa får jätte ont, andras bebisar vägrar ta bröstet öht. Självklart finns det lösningar på det. Det finns ersättnigar så barnet kommer få mat ändå fast via nappflaska. Behändigt, för då kan pappan hjälpa till med matningen även den första tiden ;)

Har du problem med båda brösten eller är det bara ett? Annars kanske det ena bröstet fungerar och du kan amma och ge ersättning om det fungerande bröstet inte ger tillräckligt med mjölk.
 
Sv: "Förstörda" bröst

Åh, min hjärtefråga!
Detta med amning är så himla laddat...
BB anser sig vara "amningsvänliga", men i mina ögon är BB och samhället i stort "amningshysteriskt". Visst, jag tycker att man ska uppmuntra till att försöka amma, men inte till den milda grad att kvinnorna känner sig otillräckliga och som "dåliga mödrar" för att de misslyckas med amning.

Jag har inte kunnat amma mina barn, trots enorm mjölkproduktion. jag har helt enkelt varit "trögmjölkad", så de har inte fått i sig tillräckligt genom sit sugande. Jag har försökt med alla fyra men det har bara slutat med trötta barn pga att de fått i sig för lite mat.
Jag har då pumpat ur mjölk så länge tillgången varit tillräckligt stor och matat barnen med flaska.
Men man kan precis lika gärna ge ersättning ur flaska. Dagens ersättningar är så bra att de täcker barnens näringsbehov. Och närheten kan du ju ge barnet även utan att amma det!
 
Sv: "Förstörda" bröst

Man ger ersättning ! Det är många som gör.

Men jag fattar inte riktigt, har du opererat bort dina bröst ?
 
Sv: "Förstörda" bröst

Då ger du ersättning istället. Ligger hud mot hud med bebis och ger flaska istället för bröst. Jag har bekanta som inte kunnat ammat och visst har det varit en viss sorg till att börja med men sedan ett accepterande och att man gör det bästa av det man har tillgång till. Precis som med allt annat i livet, du är inte en "sämre" mamma för att amningen ev. inte fungerar! Och flaskmatningen ger ju bra möjligheter även för pappan att få matningsnärheten!

Något som jag tror är viktigt är att inte varenda kotte behöver mata barnet bara för att det faktiskt är möjligt när man ger flaska. Utan att man skapar en så amningslik situation ändå med närheten till barnet. Det kan kanske vara viktigt att poängtera för övriga släkten så att de är beredda och inte tar kommandot.

Är ersättningen precis lika bra då? När man hör mina vänner prata om det så pratar de så nedlåtande om de personer som ger ersättning istället. Antingen har de inte ens tänkt tanken på att vissa inte kan eller så ja jag vet inte..

Tror du har rätt i att inte låta andra amma barnet(förutom pappan då) för att skapa den känslan och närheten. Tack för ditt svar!
 
Sv: "Förstörda" bröst

Det är inte alls ovanligt att kvinnor inte kan amma. Det finns massa olika orsaker. Vissa får jätte ont, andras bebisar vägrar ta bröstet öht. Självklart finns det lösningar på det. Det finns ersättnigar så barnet kommer få mat ändå fast via nappflaska. Behändigt, för då kan pappan hjälpa till med matningen även den första tiden ;)

Har du problem med båda brösten eller är det bara ett? Annars kanske det ena bröstet fungerar och du kan amma och ge ersättning om det fungerande bröstet inte ger tillräckligt med mjölk.

Det känns som om jag är den enda i min bekantskapskrets som ev inte kommer att kunna. Känns faktiskt som en tröst när du skriver att det inte är alls ovanligt. Vet att det inteär dags att oroa sig nu iheller men eftersom många vänner just fått barn tänker jag på det ändå.Dessa nyblivna mammor pratar även ner om de som ger ersättning och och de personer som inte föder naturlig väg. Ibland vill jag bara fräsa åt dem att de borde tänka steget längre och inte ta allt för givet:o

Har problem med båda brösten men det ena har lugnat sig och där fanns inga cystor kvar alls men det andra har varit krångligt hela tiden och ger sig nog inte.
 
Sv: "Förstörda" bröst

Du ska inte lyssna så mycket på folk som tycker om andra föräldrar, det säger mer om dem som pratar än de som det pratas om.

Vissa mammor har inte jätte bra kvalite på mjölken och kan tvingas stödmata med ersättning, så ibland kan rent av ersättningen vara bättre. Sedan finns det ju nackdelar med ersättning, de innehåller inte alla bra grejer som bröstmjölk och jag har läst att vissa barn kan bli tröga i magen av det. Men det finns nackdelar med de flesta sakerna och man får bemöta alla val med ödmjukhet. Hade ersättning varit dåligt eller inte tillräckligt bra, så hade det ju inte varit ett alternativ som sjukvården rekomenderar.
Det är inte alls ovanligt med ersättning, oroa dig inte för det öht :laugh:
Det är folk som dina vänner som gör att många kvinnor känner just stress kring amning och tycker det är ett jätte problem. Jag vet inte hur många gånger jag läst på nätet om kvinnor som lite längre in i föräldraskapet säger att de inte ska vara lika hårda mot sig själva om amningen inte funkar. Visst är amningen något positivt, men det är inget hysteriskt negativt om det inte fungerar.
Vad är det dina vänner säger är sådana nackdelar med att ge ersättning? Vad menar de att det skulle få för komplikationer? Vet dom ens det själva eller snackar de bara?
 
Senast ändrad:
Sv: "Förstörda" bröst

Åh, min hjärtefråga!
Detta med amning är så himla laddat...
BB anser sig vara "amningsvänliga", men i mina ögon är BB och samhället i stort "amningshysteriskt". Visst, jag tycker att man ska uppmuntra till att försöka amma, men inte till den milda grad att kvinnorna känner sig otillräckliga och som "dåliga mödrar" för att de misslyckas med amning.

Jag har inte kunnat amma mina barn, trots enorm mjölkproduktion. jag har helt enkelt varit "trögmjölkad", så de har inte fått i sig tillräckligt genom sit sugande. Jag har försökt med alla fyra men det har bara slutat med trötta barn pga att de fått i sig för lite mat.
Jag har då pumpat ur mjölk så länge tillgången varit tillräckligt stor och matat barnen med flaska.
Men man kan precis lika gärna ge ersättning ur flaska. Dagens ersättningar är så bra att de täcker barnens näringsbehov. Och närheten kan du ju ge barnet även utan att amma det!


Ja, jag håller med. Det känns som om det är fult och dåligt om man inte skulle kunna amma. Håller med dig också om att man kan försöka men inte så långt att man känner den känslan. Fast det är nog lätt att göra ändå eftersom det är ngt man förväntas att göra.

Hur kände du dig när du inte kunde amma dina barn? Upplevde du att omgivningen såg ner på dig eller tyckte du var "konstig" som inte ammade som vanligt?
 
Sv: "Förstörda" bröst

Man ger ersättning ! Det är många som gör.

Men jag fattar inte riktigt, har du opererat bort dina bröst ?


Känns skönt att läsa era svar om att många ger ersättning och att det är vanligt att inte kunna amma!

Ja jag har förminskat dom för att minska risken för cancer. Det är ngt man kan göra om man t.ex har cystor själv eller har mycket bröstcancer i släkten. Dom är såklart inte helt borta så att jag är platt. Jag har bröst och bröstvårtor osv. De ser ut som vanliga bröst men funkar kanske inte som vanliga och har ärr...:)
 
Sv: "Förstörda" bröst

Du ska inte lyssna så mycket på folk som tycker om andra föräldrar, det säger mer om dem som pratar än de som det pratas om.

Vissa mammor har inte jätte bra kvalite på mjölken och kan tvingas stödmata med ersättning, så ibland kan rent av ersättningen vara bättre. Sedan finns det ju nackdelar med ersättning, de innehåller inte alla bra grejer som bröstmjölk och jag har läst att vissa barn kan bli tröga i magen av det. Men det finns nackdelar med de flesta sakerna och man får bemöta alla val med ödmjukhet. Hade ersättning varit dåligt eller inte tillräckligt bra, så hade det ju inte varit ett alternativ som sjukvården rekomenderar.
Det är inte alls ovanligt med ersättning, oroa dig inte för det öht :laugh:

Det har du givetvis rätt i men lättare sagt än gjort ibland :)
Nej det är lite de jag är orolig för, att barnet ska missa ngt viktigt som endast finns i bröstmjölk och kanske inte i ersättningen. ska försöka lugna ner mig lite och inte lyssna på mina vänner när de gaggar på :)

Tack för dina svar!
 
Sv: "Förstörda" bröst

Hittade en liten artickel som kanske kan vara intressant

Enbart eller delvis ammade barn födda 2008 i Göteborg

Två månader: 88,5 procent
Fyra månader: 79,7 procent
Sex månader: 70,0 procent
9 månader: 40,6 procent

Enbart eller delvis ammade barn födda 2008 i Västra Götaland

En vecka: 96,8 procent
Två månader: 87,6 procent
Fyra månader: 76,9 procent
Sex månader: 64,4 procent
Nio månader: 34,1 procent
Ett år: 15,2 procent

källa:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.436418-farre-ammar-sina-bebisar

Det är alltså stor del som inte ammar! Drygt 1/10 ammar inte när barnet är 2 månader och det var för för 5 år sedan!
 
Senast ändrad:
Sv: "Förstörda" bröst

Det har du givetvis rätt i men lättare sagt än gjort ibland :)
Nej det är lite de jag är orolig för, att barnet ska missa ngt viktigt som endast finns i bröstmjölk och kanske inte i ersättningen. ska försöka lugna ner mig lite och inte lyssna på mina vänner när de gaggar på :)

Tack för dina svar!

Självklart är det trist om man vill och inte kan amma för att barnet missar vissa delar i bröstmjölken, men.. jag själv har lite svårt att se att det skulle vara så otroligt avgörande som många verkar ge sken av. Det är ju knappast så att barnet börjar råma när det blir äldre (ersättningar baseras ofta på komjölk) :D

Sökte lite till och hittade denna länk till livsmedelsverket, på sidan 12 och vidare kan du läsa massor om ersättning. Svårt att tro att livsmedelsverket rekomenderar något som är så avgörande mycket sämre än bröstmjölk.

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/personalhandledning_bhv_barn_0_till_5.pdf
 
Sv: "Förstörda" bröst

Kan inte svara för mig själv än då mitt barn föds i Januari. Men har en mamma som inte kunde amma varken mig eller mina två syskon. Produktionen kom aldrig igång för henne så vi är uppfödda på ersättning och det är inga fel på oss ;)
Är snart 25år (äldst av syskonen) och jag tror att ersättningen har utvecklats otroligt mycket sen jag växte upp.

Sen funderar jag självklart på om jag själv kommer kunna amma mitt barn eller inte för mormor kunde inte heller amma så det kan hända att det är något ärftligt att produktionen aldrig sätter igång.
Men jag tar det som det kommer och fungerar det inte får det helt enkelt bli ersättning istället.
 
Sv: "Förstörda" bröst

Aha, jag förstår. Och jag tycker att det är otroligt okänsligt av de som är nedlåtande.

Jag tror att du kommer att kunna bli en toppenmamma oavsett om du kan amma eller om du ger bebin mat i flaska. Det finns faktiskt fördelar med flaskmatning också, till exempel att pappan kan vara med på exakt lika villkor. Det ger också lite större möjligheter för mamman att göra andra saker.

Jag har tre barn och allla tre har både ammats och fått flaska en lösning som passade mig och barnen
 
Sv: "Förstörda" bröst

Jag kan bara tala för mig själv men jag kände ingen press alls från omgivningen att amma. Jag hade sagt till mej själv att "går det så går det". Ändå när jag fått mitt första barn så låg jag där med spruckna bröstvårtor och vägrade ge upp. För min del var det alltså mycket djupare rotat än "vad ska folk tycka".

Det jag vill komma fram till är att ja, det är nog en sorg du får bearbeta om det inte går att amma. Men som de andra säger så blir det lika mycket folk av barn som fått ersättning och det finns ju fördelar med att ge ersättning också (ingen mjölkstockning, inga läckande tuttar flera månader, du och pappan kan ta samma ansvar och så vidare). Så när du sörjt färdigt att du (kanske) inte kan amma så fokusera på att du ska bli mamma istället och alla andra delar som det innebär. Tänk att du faktiskt har minskat risken för cancer genom att ta bort cystorna, det är ju toppenbra!
 
Sv: "Förstörda" bröst

Det finns väl en gammal(?) bukefalist som skrivit en bok om flaskmatning och har en blogg med samlad information också. Googla på "att flaskmata" så hittar du!
 
Sv: "Förstörda" bröst

Ja, jag håller med. Det känns som om det är fult och dåligt om man inte skulle kunna amma. Håller med dig också om att man kan försöka men inte så långt att man känner den känslan. Fast det är nog lätt att göra ändå eftersom det är ngt man förväntas att göra.
Jag var kvar flera dagar extra på BB för att försöka få igång amning med ettan. Och det smått brutala sätt som sköterskorna där behandlade mig, mina bröst och det vrålande barnet, gjorde att jag till sist grät mig igenom en hel natt och sen bad jag att få hyra med mig en pump hem.

Hur kände du dig när du inte kunde amma dina barn? Upplevde du att omgivningen såg ner på dig eller tyckte du var "konstig" som inte ammade som vanligt?
Jag hade fattat ett högst medvetet beslut att inte försöka mer att få igång amning (försökte för övrigt några gånger hemma också, men det var verkligen helt kört med ettan. Trean lyckades jag med några enstaka gånger och fyran kunde jag faktiskt "hobbyamma" ett tag :bow: skam den som ger sig) Jag bestämde mig för att "flaskmata med bröstmjölk" var det näst bästa alternativet och det bästa som jag kunde erbjuda. Det var tillräckligt bra.
Jag var dessutom öppen med detta och visade nog ganska tydligt att jag inte skämdes för det. Jag gjorde det bästa jag kunde för mina barn.
 
Sv: "Förstörda" bröst

Kan berätta om min gammelmormor, som fick tio barn på 20-30-talet, varav tre tvillingpar. (Hon fick 7 barn på 4 år, det ni!) :p

Hon kunde inte amma någon, som jag fattade fick de istället nåt avkok på havre eller risgryn blandat med fet mjölk. Gammelmorfar och hon hade ansvaret för varsin tvilling, hon brukade skratta och säga att "Hugos tvilling var alltid fetare än min.."

Alla klarade sig och blev vuxna och gamla. Och det var på 30-talet, långt ifrån den ersättning och de kunskaper vi har idag.

Jag brukar tänka på henne ibland när folk säger att alla kan amma. Det hade nog gjort livet sju resor enklare om hon kunnat. Framförallt brukar jag tänka att det inte är en katastrof om det inte funkar. Kan och vill man, så fine, men klarade min mormor och nio syskon sig på ersättningen som var då så ska det nog inte gå nån nöd på dagens flaskbebisar.
 
Sv: "Förstörda" bröst

Det finns många där ute som inte kan amma sina barn. Det är ingen katastrof. Det finns mjölkersättning. Det kommer att gå bra vare sig du kan amma eller inte. Var lugn!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För att inte sväva ut helt i tråden "jag duger inte" så kanske den här fråga är värd en egen tråd. Inte heller duger jag. Jag hade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
22 330
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 929
Senast: Stinaelin
·
S
Övr. Barn hejsan kära bukar! är väl mest för att skriva av mig lite, om tråden ligger fel så ber ja om ursäkt så får moderator flytta den. i...
Svar
12
· Visningar
4 389
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp